Tips voor avondeten?

Discussie in 'Voeding' gestart door Lynn85, 17 apr 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lynn85

Lynn85 Actief lid

28 feb 2008
    270
    3
    18
    Hoi allemaal,

Ik loop een beetje vast met het avondeten voor m'n dochter. Ze is nu 9,5 maand, en meestal eet ze eerder dan ons, omdat mn man vaak laat thuis is en wij dus laat eten.
    Meestal maak ik het zelf, soms een potje. Maar als ik het zelf maak heb ik voor mn gevoel zo weinig keus, weet ook niet precies wat ze wel/niet mogen. Heb een keer witlof gegeven, maar ging niet echt lekker. Vaak is het boontjes, worteltjes, bloemkool, vanavond rode kool. Maar geven jullie ook vlees, en wat voor vlees? Mogen ze bijvoorbeeld ook een stukje rookworst? Hoop dat jullie wat tips hebben!

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

In principe mag een kindje van 9,5 bijna alles maar let op met zout (dus bijvoorbeeld die rookworst en ander varkensvlees), zeer gekruid of pittig eten wordt nog niet aangeraden en afgeraden wordt: honing, schaal- & schelpdieren en in sommige gevallen aardbeien, tomaten en noten (pindakaas ed) maar deze laatste zijn vooral wanneer mogelijk allergieën voorkomen of als je hier zelf bang voor bent. De algemene bedoeling is dat over een maand of 2,5 je kindje eigenlijk helemaal met je mee eet (wel nog altijd opletten met het toevoegen van zout en orgaanvlees)

Koop eens een kookboek (bijvoorbeeld Opperdepop van Albert Heijn, te krijgen via de website). Hierin staan niet alleen recepten voor leeftijdsgroepen maar ook tips 'wat wel en wat niet' (Ze zijn wel een beetje voorzichtig maar het geeft wel een beeld).
    Er is hier ook een topic met recepten! (leuke dingen)

Goed vlees om mee te starten is kip of kalkoen maar ook mager rundergehakt, lamsvlees of kalfsvlees (zachte smaken). Varkensvlees is over het algemeen zouter maar kan natuurlijk ook wel gegeven worden (maar met mate). Vis is ook heel goed!

Ons mannetje is 8 maanden en eet eigenlijk alles. De volgende keer dat we nasi gaan eten gaat hij dat ook krijgen (met heel weinig satésaus ;) ). Hij krijgt weinig varkensvlees en eet ongeveer 2 -3 per week zonder vlees. Pasta, rijst, aardappelen, mie, couscous, risotto.. alles kan en hier een kindje wat alles even heerlijk vindt!

Misschien een handige; ons mannetje eet vaak wat wij de dag ervoor hebben gegeten. Wij eten dan bijvoorbeeld gekookte aardappelen met broccoli en een zalmfilet. Dan hou ik daar wat van achter, bewaar dit in de koelkast en de volgende dag warm ik het op voor hem. Natuurlijk hebben we bij de bereiding rekening gehouden met een beetje extra en geen zout toevoegen

3. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    op keukenkikker.nl kun je ook veel recepten vinden, staat ook bij vanaf welke leeftijd.

4. Coco

Coco VIP lid

31 aug 2007
    6.135
    0
    0
    omg. Rotterdam
    Je kan ook HIER even kijken. Staan ook een aantal leuke gerechten tussen.

5. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Een kindje van 9,5 maand kan prima met de pot mee eten, dus bijna alles eten. Een aantal zaken (die hierboven geschreven) worden tot 1 jaar afgeraden ivm allergieen. Maar als er geen allergieen voorkomen hoef je dat ook niet strikt te volgen.
    Mijn zoontje is 9,5 maand en eet eigenlijk alles. Ik doe alleen nog geen zout in zijn eten en maak de sausen voor zoveel mogelijk zelf, maar lang niet altijd.
    Let op zout en scherpe kruiden. En verder eet smakelijk.

Deel Deze Pagina