Hoi meiden, Onze kleine meid is nu 11 weken het gaat echt hartstikke goed met haar. De borstvoeding verloopt ook goed, ze is echt tevreden en ze komt om de 4 uur, 's nachts slaapt ze al flink door tot de volgende morgen. Kortom niets te klagen... Maar nu ga ik over 3 weken weer werken (3 dagen). Ik wil graag borstvoeding blijven geven, dus ik moet gaan kolven. Op dit moment overzie ik niet hoe en wat... Hebben jullie tips voor mij, dan denk ik aan wanneer te beginnen met kolven etc. etc. Ik hoop wel dat die kleine een tevreden lievie blijft, ben daar een beetje bang voor.... Ik hoor het graag van jullie doeg doeg oogappel
Ik zou nu alvast beginnen met kolven zodat je kan wennen en zodat je een voorraadje hebt in de vriezer. Is verder alles geregeld op je werk ? Ik bedoel is je werkgever op de hoogte, is er een geschikte ruimte ? Heb je een tas o.i.d. om je melk koel in te vervoeren ? Heb je verder nog concrete vragen ?
Zo dat is een snelle reactie Op mijn werk is het geregeld, er is een ruimte waar ik kan kolven. Tis ook nog eens nieuw werk het is even afwachten hoe en wat. Maar ze weten ervan... Inderdaad een koeltasje moet ik kopen. Nu zit ik bijv. te rekenen als ik aan het werk ben en bijv. mijn vriend is thuis (1 dag) dan zou ze in principe 2x voeding krijgen. Maar het kan weleens zo zijn dat ze eerder komt. is het dan verstandig om 3 voedingen uit de vriezer te halen 's ochtends? En hoe lang kan ik het dan nog bewaren buiten de vriezer (als het al ontdooid is) Kan je ook melk ontdooien op een snelle manier, dus niet 's ochtends alles er al uit halen!? Dank je wel dat je me even wil helpen doeg
houdbaarheid moedermelk: verse moedermelk op kamertemperatuur (20°C) 5-10 uur in de koelkast (5°C) tot 5 dagen in de vriezer ***(-15°C) 3 maanden in de diepvries (-20°C) 6 maanden ná het opwarmen 1 uur Ontdooide moedermelk op kamertemperatuur (20°C) 1 uur in de koelkast (5°C) 24 uur in de vriezer ***(-15°C) in de diepvries (-20°C) ná het opwarmen 1 uur Opwarmen van moedermelk: Geleidelijk: ruim tevoren achter in koelkast. Behoud beschermende stoffen 100% Snel: in stromend lauwwarm water. Bij te heet water risico op verlies beschermende stoffen Opwarmen in de magnetron is discutabel. Je moet dan in elk geval op een laag vermogen doen en regelmatig de melk zwenken. Het gevaar is n.m. dat er hotspots ontstaan, dwz hete gedeelte in de melk. Bepaalde antistoffen/voedingsstoffen gaan dan verloren. De melk is dan nog van prima kwaliteit, het is alleen zonde. Tevens zou je kindje zich kunnen verbranden. Hier nog meer info. Als je een extra flesje uit de vriezer haalt en die gaat niet op dan moet je die dus wel binnen 24 uur opmaken. Mischien kun je 's ochtends of de avond ervoor nog eens extra kolven ? Gaat het flesje dan niet op dan kun je die melk nog een paar dagen bewaren of binnen 24 invriezen.
vergeet ook niet om te gaan oefenen met drinken uit het flesje. zou zo snel mogelijk gaan beginnen met kolven (= wennen voor jou) en een klein beetje in een flesje geven. niet schrikken als je de eerste keren niet zo veel kolft, dat is normaal en wordt vanzelf beter, kun je mooi dat kleine beetje in een flesje geven. je kunt ook de melk door iemand anders laten geven zodat je kindje jou met de borst blijft associeren en niet met de fles. dat was bij ons nooit een probleem maar er zijn babies die geen fles van de mama willen. als je drie dagen werkt straks kun je het beste zoveel mogelijk de melk in de koelkast bewaren en gelijk de volgende dag of die daarna geven, dan hoef je niet steeds melk in te vriezen en weer te ontdooien. als je hem niet invriest blijft de melk beter van kwaliteit. in de vriezer hou je dan wat voorraad voor als je op je werk een keer te weinig kolft. lees vooral ook even de info (linkjes) die nemo geeft! succes!
Bouw inderdaad maar vast een leuk voorraadje op. Bij mij was het zo dat het kolven in het begin heel goed ging, maar dat ik steeds minder kolfde, waarschijnlijk onder invloed van de drukte op het werk. Dan komt een extraatje in de vriezer goed van pas, want je kleintje gaat immers ook steeds meer drinken. Ook is het daarom handig om kleine beetjes in de diepvries te hebben, bijvoorbeeld in ijsblokvormpjes. Je kolft meestal niet dezelfde hoeveelheid en een beetje meer of minder is met ijsblokjes goed in evenwicht te brengen. Trouwens, niet zomaar bij elkaar gooien hoor, verse en bevroren melk! Altijd zorgen dat melk die je bij elkaar gooit op dezelfde temperatuur is. Verder doe ik het altijd zo dat minimaal een van de voedingen die ik klaarzet 'vers' is, dus de vorige dag gekolfd. Dat betekent dat die niet dezelfde dag op hoeft en ik dus nog een voeding zelf kan geven als ik toch op tijd terug ben. Als je een flesje uit de diepvries hebt moet je die perse opmaken op die dag en dan zit je dus te kolven terwijl je gewoon thuis bent. Dat is balen. Dat zijn zo de dingen waar ik tegenaan liep/loop. Als ik meer bedenk hoor je het wel. Succes meid! Het is een heel gedoe, maar de momentjes thuis zijn het waard! Groetjes van Druif, met een vierdaagse werkweek.
Oh ja, een magnetronsterilisator vind ik wel heel handig. Omdat je de melk in de koelkast of diepvries bewaart is hygienisch werken heel belangrijk. Dat bepaalt de houdbaarheid. In het begin stond ik steeds alles uit te koken, flesje en kolfapparaat. Maar die sterilastor scheelt echt veel tijd. Heel belangrijk als je voor het eerst in een ritme moet komen met kleintje en werk. Dan kun je beter een keer op tijd naar bed gaan dan dingen staan uit te koken tot in de late uurtjes.
Dank je wel joh voor je reactie, ik voel me echt al iets "rustiger" vandaag ook weer met het flesje gedaan en dat ging goed, alleen wel moeilijk hoeveel ze nou mag/wil drinken. Ze heeft nu 140 op mmm volgens mij had ze nog wel meer dorst maar ze huilde niet en viel lekker in slaap daarna heeft ze een kleine 4 uurtjes geslapen het zal wel goed zijn oh oh die onzekerheden ook soms! doeg doeg oogappel
Okay nog even een vraag ik heb bijv. 140 cc (vers) maar ik merk dat ze toch meer nodig heb en ik haal 50 uit de vriezer. Wanneer kan ik dit dan bij elkaar gooien...? is dat uberhaupt mogelijk?
@Snoopy, Nathalie, dat deed ik in het begin ook, maar alleen al voor het water kookte in die grote pan ... Ik heb per dag drie flessen, een dubbele kolf en viabekers uit te koken, dus meestal moest ik het in twee keer doen. Maar ach, het verschilt hoe je in je tijd zit en wat je zelf handig vindt, denk ik. Ik ben nooit zo vroeg thuis en vooral die eerste weken was het bedtijd als ik klaar was met alles (incl. zelf eten, kleine naar bed, tasje voor morgen etc.). Vijf minuutjes in de magnetron scheelde voor mijn gevoel veel.
Ik doe het water in de waterkoker en giet het dan pas in de pan. Scheelt een hoop tijd. Maar past alles in jouw magnetronsterilisator dan? Ik heb per dag ook 2 grote flessen, 4 kleintjes, 2 borstschilden en ventieletjes. En dat past net .