Hoe groente eten als je gezin weinig groente lust?

Discussie in 'De lounge' gestart door tamtam78, 14 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Na aanleiding van een ander topic(Hoe vaak eten jullie groente in de week)heb ik een vraag aan de mensen die 4/5/6x in de week groente eten.
    Door dat topic ben ik wel gaan na denken en wil ik ook graag meer groente eten in de week, maar ik weet niet hoe, omdat bij ons in het gezin niet iedereen alles lust.
    Ons gezin lust maar een aantal groentes die we allemaal lusten dat zijn doperwten, wortels.
    Sperziebonen, bloemkool en witte bonen gaan er bij mijn man sinds een aantal maanden niet meer in.(dit is wel met gekookte aardappelen)
    Hij gaat er van kokhalzen hij eet het wel, maar een paar hapjes.
    Chili con carne lust hij wel, maar vind de rest niet lekker, dus dat eet hij als wij bloemkool of zo eten.
    Hutspot eten we in de wintermaanden ook regelmatig.
    Bieten, stoofperen lust ik wel maar de rest weer niet.
    Ik zie het niet zitten om steeds verschillend eten voor iedereen te maken.
    We eten nu in een week dit:
    Maandag: iets van pasta of nasi/bami met groente er door
    Dinsdag: groente met aardappelen en vlees
    Woensdag: Weer pasta of Nasi/bami met groente
    Donderdag: groente met gebakken aardappelen en vlees
    Vrijdag: patat (ik eet ook regelmatig een pasta salade)
    Zaterdag: Meestal geen groente, pannenkoeken, pizza, wraps etc
    Zondag: Soms groente
    We aten op maandag ook groente met gekookte aardappelen, maar omdat mijn man het niet meer goed weg krijgt ben ik over gegaan naar pasta/nasi/bami met een groentepakket zodat hij wel iets groente binnen krijgt.
    Mijn kinderen zijn niet gek op pasta/ nasi en bami, dus die eten dan weer weinig.
    Mijn kinderen en ik eten ook elke dag fruit, maar mijn man niet, dus ik maak me er bij hem ook wel zorgen over en dat heb ik ook gezegd.
    Ik vind het ook niet leuk meer om te koken, omdat er bijna altijd wel iemand is die zijn bord niet leeg eet.
    Ik ben ook niet iemand die uren in de keuken staat het moet makkelijk klaar te maken zijn.
    Doordeweeks eten we om 16.45 uur omdat ik om 17.15 uur weg moet om te werken.
    Mijn oudste is een lastige eten, want hij wil veel ook niet proeven.
    Soep eten we vaak uit blik en geen groente soep, want daar houden we niet van.
    Ik zou nog komkommer tussendoor kunnen neerzetten, maar dat lust mijn oudste weer niet.
    Tomaten houden we ook niet van.
    Wie heeft er tips voor mij, want ik kom er zelf niet meer uit.

2. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Jeej wat lastig..

Even een snelle reactie:

Heb je gele tomaatjes al geprobeerd bij de kinderen? Is wat zoeter van smaak.
    Paprika lusten ze dat wel? Dat wordt hier tussendoor ook goed gegeten door ons allemaal.

Kinderen leren dingen ook niet eten als het nooit op tafel komt. Ik eet dus wel eens iets wat niet mijn favoriet is en zo ook mijn man. Onze zoon mag iets niet lekker vinden maar mag dat pas na geproefd te hebben. Hij heeft zo veel leren eten.
    Zorg dat je niet in een cirkel komt waarin straks maar 2 groente soorten gegeten worden. Zo worden de kinderen alleen maar meer moeilijke eters.

En je man krijgt het niet weg? Hoe komt dat? Iets medisch? Zo nee dan geeft hij niet echt een goed voorbeeld natuurlijk..

En soep lekker vers maken! Champignon/kip/pompoen/paprika soep is zoveel lekkerder vers! Probeer gewoon eens wat!

En groente eens anders verwerken in oven schotels bijv of quiche.
    Succes meis!

3. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Tja, ik ben daarin simpel. Ze eten maar wat de pot schaft en zeker je man. Ik zou echt geen rekening houden met wat iedereen lust of niet. Zelf hou ik niet van boerenkool, maar mn man wel. Het wordt gewoon gemaakt.

4. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    En hoe zit het met bijv wraps met diverse groentes erbij en sla? Of een hartige taart? Of hartige pannenkoeken (bijv. spinazie er door)? Gewoon een grote mix maken en die wokken? Of hetzelfde in een ovenschaal met krieltjes waarbij een ieder kan prikken wat hij/zij wel ok vindt?

Ook zou je misschien zelf soep kunnen maken met veel groenten en dan met de staafmixer relatief fijn mixen waardoor de groenten in ieder geval niet zo zichtbaar zijn. Misschien gaat dat makkelijker? Of bijv met saus hetzelfde?

Hier thuis kan ik trouwens niet zoveel met 'lust ik niet' of 'houd ik niet van'. Dat laatste mag gezegd worden, maar iedereen eet hier wel eens iets waar hij niet zo/helemaal niet van houdt. Gewoonweg omdat ik het niet altijd 5 man naar de zin kan maken. Ik heb wel altijd een salade bij het avondeten (of dat nu een wortelsalade is met o.a. rozijntjes, tomaten-mozzarella of een groene met rucola/veldsla/andere slasoort en extra's zoals bijv. komkommer). Waar iemand echt van gruwelt hoeft hij uit het eten niet op te eten, maar als dat en dit en dat en zus en zo wordt, dan houdt het wel een beetje op: morgen weer een dag. Al kan ik mij helemaal indenken dat het frustrerend is voor jou als 'kok', moeder en partner!

5. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Poe, lastig zeg.
    Ik heb gelukkig makkelijke eters (incl ML ;) ), al begint mijn dochter wel wat meer te mekkeren de laatste tijd.

Ik geeft de kinderen als tussendoortje regelmatig snoeptomaatjes, stukjes komkommer, reepjes geraspte wortel, stukjes paprika etc. Dan hebben ze vast iets binnen aan groente.

Bij het avondeten eten we wel eens iets wat dochter echt niet lust (aubergine, courgette), maar dan leggen we haar uit dat dit nu eenmaal is wat we eten en dat ze niets anders krijgt. We dwingen echter nooit om te eten en maken er verder geen strijd van. Eet je niet, dan niet, maar dan kies je er zelf voor om mogelijk honger te hebben.

Wel zorg ik dat we regelmatig iets eten wat ze wél lekker vindt. Normaal maak ik lasagne met courgette, aubergine en champignons, maar dan maak ik bijvoorbeeld een keer lasagne met spinazie of doperwtjes. Wat ze ook lekker vindt is broccoli met kaas uit de oven (wel even voorkoken).

Soep kun je gemakkelijk zelf maken met heel veel soorten groente. Ik doe dan een gesnipperd uitje en een uitgeperst teentje knoflook met olie in een grote pan, eventjes bakken en dan gesneden tomaat, paprika, wortel oid (of in combi), ook even bakken. Dan een beetje water en een boullionblokje erbij, laten koken tot de groenten gaar zijn, staafmixer erop en klaar.

6. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.019
    548
    113
    ja zo doe ik dat hier ook. ik kook dan wel verschillend omdat ikzelf echt anders eet als de doorsnee hollander ;) maar ik eet sowieso elke dag groente dus hier altijd al twee soorten waaruit ze kunnen kiezen vaak.
    voor man en kinderen kook ik dus anders maar die eten dus gewoon wat de pot schaft voor hun. of het nu agv, pasta of iets anders is. wat ze echt niet lustten word rekening mee gehouden maar soms is het gewoon dikke pech voor iemand als hij als enige iets niet lust. morgen weer beter en dan neem je maar een extra aardappel of appel na het avondeten.

7. Feetjes

Feetjes Fanatiek lid

20 aug 2010
    1.298
    18
    38
    Ohja, nog een idee: "hamburgers" maken van groente. Bijvoorbeeld broccoliburgers, linzenburgers, rode koolburgers etc

8. Novastar

Novastar Fanatiek lid

9 jan 2014
    4.538
    1.171
    113
    Vrouw
    Pedagoog
    Noord-Brabant
    Omdat mijn zoontje nog klein is en de niet-willen-eten-fase nog niet heeft gehad kan ik alleen mijn ervaring met de kinderen van mijn zus met je delen. Zij hebben alle drie een tijd weinig groenten gegeten, vonden niks lekker, behalve rauwkost. Cherrytomaatjes, komkommer, paprika etc. Ik zou de andere, warme, groenten wel blijven aanbieden maar daarnaast een salade maken met o.a. bovenstaande groenten. Misschien vinden ze dat wel lekker. En wat betreft je man: iedereen heeft dingen die hij echt niet lust dus dat hoeft hij dan niet te eten maar hij heeft wel een voorbeeldfunctie naar de kinderen toe. Wil hij dat ze groenten eten? Dan moet hij dat ook doen. Verder zou je wat meer variatie kunnen proberen. Wat denk je van een goedgevulde maaltijdsoep, risotto of lasagne? Of stoofvlees met rijst en een salade? Wij eten bijna nooit gekookte aardappels. Dat kreeg ik zo vaak toen ik thuis woonde dat ik dat nu hooguit twee keer per maand eet. Succes, vaak is het een fase.

9. Amy32

Amy32 Bekend lid

28 jun 2010
    700
    76
    28
    Nou, zo te lezen zijn jullie allemaal vrij lastige eters. Hier gelukkig geen last van, iedereen eet wat de pot schaft, ik ga niet apart koken. Natuurlijk hebben wij ook allemaal onze voorkeuren, maar inmiddels zijn we zover dat we alles eten, ook al gaat het niet altijd van harte.

Mijn suggesties:
    - quiche maken en verschillende groente in verwerken (spinazie en andere bladgroenten, prei, broccoli, courgette lenen zich hier prima voor);
    - crème soepen zelf maken (ben niet van pakjes en zakjes): pompoen, broccoli, bloemkool, asperges, tomaten, courgette, champignons en andere paddenstoelen....Vrij veel groente is hiervoor geschikt.
    - Rauwkost op tafel. We hebben standaard bij lunch en avondeten rauwkost op tafel, paprika, komkommer, (snack) tomaatjes...Maar ook tussendoor krijgen mijn kinderen veel verse groente mee, bijvoorbeeld in de auto, ipv koekjes of snoepjes eten ze standaard paprika, maar krijgen het oom weleens mee naar school ipv fruit

Succes en hopelijk heb je hier wat aan

10. Panda1

Panda1 Bekend lid

28 feb 2013
    841
    117
    43
    Overijssel
    Tsja. Ik denk dat je man een beetje "verwend" is. Ik zou gewoon lekker koken voor jou en de kids. Voor je man eten wat de pot schaft en anders maakt hij zelf maar wat. Ik kan mij niet voorstellen dat er zoveel dingen zijn die je niet lust. Zeker als je het eerst wel lust. Ik denk dat het tussen de oren zit en dat niet je kinderen maar je man het probleem is. Niet te veel aandacht aan besteden anders nemencje kinderen het over. Die vinden het dan normaal dat je zoveel niet lekker vind.
    Onze kids vinden 2 dingen echt niet lekker. Bij het andere vinden het ene wat lekkerder als het andere maar ze eten het wel.

11. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    Heeft je man een aandoening dat hij slecht eet?

Zo niet, kom op je hebt neem ik aan een volwassen vent. Hij leert maar groenten eten, zodat hij en ook jij een goed voorbeeld vormen voor je kinderen. Gek hoor dat je kinderen geen groenten eten als papa het ook niet op hieft te eten.

Bij ons is de regel, je mag 1 groenten niet lekker vinden. Dan wil ik daarvoor in de plaats iets anders maken, maar ik ga echt niet van alles verzinnen omdat men alleen wortels en doperwten wil eten. Zeker niet voor een volwassen vent!

Tips voor je kinderen.
    Ik geef mijn dochter, die door peuterpubertijd ook slecht eet, altijd een monkeyplatter voordat we gaan eten.
    Daarop liggen dan stukjes paprika, tomaatjes, olijven en komkommer met soms een dipsausje als humus of iets dergelijks. Zo krijgt ze iig iets van rauwkost binnen.

12. Buitenleven

Buitenleven Niet meer actief

En als iemand uit je gezin vegetariër wil zijn/worden?

13. tuc

tuc Niet meer actief

In mijn ogen begint het al bij je man...wat een voorbeeld voor de kinderen!

Hier zou hij dus echt gewoon mooi mee mogen eten. Dat gezanik van die mannen soms.

14. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.498
    4.337
    113
    Vrouw
    Oh jeetje, wat een gedoe.

Ik ben geloof ik erg makkelijk hierin 😊 Niet zeuren, eten! En zeker 3 hapjes 'proeven'. Als het aan mijn dochter ligt, eet ze alleen nog bruine bonen en witte bonen. Maar ze moet echt alles eten/proeven, anders geen ijsje na het eten. Zelfs asperges eet ze 'gewoon'.
    Mijn man moet helemaal niet zeuren... Een goed voorbeeld moet hij zijn.

15. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.019
    548
    113
    als iemand op een leeftijd is dat ie dat goed kan onderbouwen wil ik daar rekening mee houden maar dat is heel anders als gat gemekker van lus ik nie.

16. Youtan

Youtan VIP lid

9 jun 2015
    6.498
    4.337
    113
    Vrouw
    Dat zou ik prima vinden, dan krijgt diegene vleesvervangers, maar die bloemkool eten ze nog steeds op!

17. tuc

tuc Niet meer actief

Precies!

18. tamtam78

tamtam78 VIP lid

12 jul 2008
    5.303
    41
    48
    Vrouw
    huisvrouw en schoonmaakster
    Gelderland
    Mijn man eet wel mee met de pot, maar hij eet dan niet veel.
    Hij zegt zelf ook dat ik niet anders moet koken voor hem, maar ik wil dat hij ook genoeg binnen krijgt.
    Hij heeft sinds een aantal maanden een plaatje als gebit en toen is het begonnen.
    Ik heb al tegen hem gezegd dat hij dan is zonder plaatje moet gaan eten kijken of dat scheelt, maar hij zegt dat zijn maag al omdraait als hij het eten ziet, dus wat het is ik weet het niet.

Paprika lust mijn zoontje ook niet, maar de rest wel, dus dat zou nog een optie zijn.
    Lasagne eten we ook met groente er door heen en dat lust iedereen ook gelukkig.
    Soep zou ik nog is naar kunnen kijken.
    Een quiche is ook een goed idee.

Toen ik nog thuis woonde moest ik ook alles eten, maar een aantal groentes vond ik toen al niet lekker, dus die ben ik meteen niet meer gaan eten toen ik uit huis ging:)
    Bijvoorbeeld: Witlof, alle koolsoorten behalve bloemkool, spruitjes, Andijvie, boerenkool, Broccoli is hier ook niet echt favoriet.
    Ik zal nog is goed in de winkel gaan rondkijken wat de mogelijkheden zijn.

19. soppie

soppie Bekend lid

31 mrt 2011
    837
    34
    28
    NULL
    NULL
    Lastige situatie en zeker voor je opgroeiende kinderen.
    Hier eten wij alle groentes. Ik kan je wel tips gaan geven over hoe jullie meer groente gaan eten, maar dat begint bij je zelf door alles een keer te proberen en zoek lekkere (andere) gerechten uit. Mijn man en ik moesten vroeger thuis alles eten, daar door zijn wij erg makkelijk met eten, dit wil je later voor je kinderen toch ook hebben? Thuis hebben wij wel de regel dat ze allemaal 1 soort groente uit mogen kiezen wat ze echt niet lekker vinden en dat vervang ik door een andere groente. En probeer je kinderen mee te nemen met boodschappen en vraag welke groente zij willen uitproberen.

20. danip

danip Actief lid

7 dec 2015
    311
    206
    43
    Onze oudste dochter is/was ook een miepert. Van sommige dingen weet ik dat ze het echt niet lekker vind (maar dat is alleen rijst met een bepaalde saus en sperziebonen) Dan maak ik naast de sperziebonen een andere groente (niet specifiek voor haar, maar wie dat maar wil) Maar al het andere wil ik perse dat ze 5 goede happen eet. En dat doet ze dan ook keurig, ze telt ze af maar eet dan vaak toch ongemerkt meer. Sindsdien is het gezeur voorbij. Ze weet hoe het werkt, en vind dat prima. Is lekker duidelijk en zo went ze aan de smaken. Inmiddels lust ze eigenlijk alles wel en horen we haar eigenlijk nooit meer over de 5 happen.

Je man moet een schop onder zijn kont wat mij betreft. Hij beseft het misschien niet, maar hij geeft zijn kieskeurigheid nu door aan de kinderen. Ik eet ook wel eens boerenkool of hutspot ondanks dat ik dat gewoon echt niet lekker vind. That's life!

Deel Deze Pagina