Oeps en nu?

Discussie in 'De lounge' gestart door hamtaro, 21 sep 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hamtaro

hamtaro Actief lid

31 mrt 2009
    293
    0
    0
    Hoi,

Ik heb een vraagje. Ik heb voor mijn partner (het was een cadeautje) online een product besteld. Dit product is inmiddels naar tevredenheid geleverd. Toen ik het product ontvangen had, heb ik het geld overgemaakt naar dit bedrijf (dacht ik tenminste).

Ik kreeg per email een factuur toegestuurd. De factuur was als bijlage meegestuurd en in de email zelf stond de factuur nog eens woordelijk vermeld. Er stond in de email vermeld, dat ik het naar een bepaald rekeningnummer moest overmaken en een ten name van. Dit heb ik dus gedaan.

Vandaag kreeg ik een email van deze contactpersoon dat het geld niet was ontvangen. Ik schrok daarvan, want ik had het dus wel netjes overgemaakt. Ik heb ook nog nooit eerder meegemaakt dat een overschrijving niet goed gaat, dus dit is nieuw voor mij. Na controle bleek dat deze contactpersoon het laatste cijfer van zijn rekeningnummer in zijn email fout had doorgegeven. Hij had van een 5 een 6 gemaakt. Hij heeft hierin dus een fout gemaakt.
    Ik heb de factuur (bijlage van de email) er nog maar eens bij gezocht. Helemaal onderaan staat in een voetnoot met heel klein lettertype (bijna niet te lezen zo klein) het adres van het bedrijf, BTW nummer en het rekeningnummer met een 5 aan het einde. Ik heb het niet gezien en ben uitgegaan van de informatie in de email.
    Het geld is dus inmiddels van mijn rekening afgeschreven en naar die verkeerde rekening gestuurd. Ik ben mijn geld kwijt en het bedrijf heeft dus niet betaald gekregen. Ik heb nu geen enkel idee wat ik kan of moet doen hierin en wat mijn rechten en plichten zijn.
    Ik wil liever niet 2 keer de kosten van het product betalen, want het was geen goedkoop cadeau. En het liefste heb ik natuurlijk dat het bedrijf gewoon voor het product betaald wordt. Maar ja, mijn geld is dus naar een verkeerde rekening gegaan en dat ben ik nu kwijt (denk ik).

Mijn vraag is dus: Heeft iemand dit ook meegemaakt en/of is er misschien iemand die weet hoe dit opgelost kan worden?

Alvast heel erg bedankt!

groetjes
    van
    Hamtaro

2. susanne85

susanne85 VIP lid

13 aug 2007
    9.827
    881
    113
    Noord Holland
    een rekening of giro moeten toch over een komen met de naam? dus ik denk dat als bij de bank blijkt dat naam en nummer niet overeenkomen t geld automatisch terug gestord wordt naar jou rekening of giro.

hier 2 x gehad met klant van mijn zaak. giro nummer was goed maar hadden de bedrijfsnaam als contactpersoon maar ik heb mijn meisjes naam als persoon gelinkt aan de giro en m'n "klanten"kregen keurig na een paar dagen t bedrag terug gestort.

ik denk dat dat ook bij jou gebeurd;) wacht even af is mijn advies en als t met een week nog niet terug gestort is dan zou ik even kontakt opnemen met de bank of t bedrijf voor verdere info en afhandeling

3. FinleyenMilan

FinleyenMilan Actief lid

11 nov 2010
    368
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik weet hier eigenlijk helemaal niks vanaf, maar ik weet wel dat rekeningnummers met een bepaalde veiligheid hiervoor zijn ingebouwd. zo moeten een berekening gemaakt worden met de eerste cijfers van het nummer, en de uitkomst is dan de laatste paar cijfers. Zodoende zou normaal gezien (tenzij met veel pech) het geen 'bestaande' rekening zijn waar je het op stortte en ik zou denken dat je daar dan bericht van krijgt (vb bij internetbankieren een foutmelding ofzo).

Zoiets heb ik toch op school geleerd, heb het zelf nog nooit ervaren.
    Wel heel lullig voor je..

In ieder geval contact opnemen met je bank, die kunnen het eventueel terugstorten.

4. glimworm

glimworm Niet meer actief

volgens mij moet naam en rekeningnummer idd overeenkomen met de begunstigde. Dan zou het teruggestort moeten worden
    je kan iig voor de zekerheid (als het nog niet te laat is) eventueel naar de bank en de betaling annuleren.

5. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Hier ook ooit gehad dat naam en rekeningnr niet overeenkwamen, maar werd gewoon afgehouden door de Rabobank :( was zo dat iemand bij het sporten MIJN rekeningnr had doorgegeven en haar naam en werd gewoon van mijn rekening afgehouden, erg raar

6. Bastet

Bastet Niet meer actief

Het enige dat nagekeken wordt (automatisch) is of het rekeningnummer wel bestaat, niet of de naam wel goed is.
    Wat je kan doen is naar je bank gaan en daar advies vragen, misschien dat zij de ontvanger kunnen aanschrijven om te vragen of die het terug wil geven.
    Maar als die persoon dat niet wil, kan krijg je je geld niet terug helaas.
    De bank zal ivm privacy jou niet de gegevens van die persoon geven, dus je kan er ook geen incasso buro opzetten.

Erg zuur!

7. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Ik denk dat het per bank scheelt, of het teruggeboekt wordt of niet. Want ook bij de rabo heb ik weleens meegemaakt dat een betaling teruggestort was omdat het rekening nummer niet met de naam overeen kwam. Was geloof ik wel een storting naar de postbank, dus wellicht zit daar het verschil, naar welke bank het gestort is.

8. Maia

Maia Niet meer actief

ik denk dat je gewoon even je bank moet bellen. Heb dat ook wel eens gehad en de bank heeft dat toen uitgezocht en uiteindelijk is het voor mij goedgekomen.

9. Rojos

Rojos Actief lid

2 jan 2011
    153
    0
    16
    NULL
    NULL
    ff opgezocht:

"De Nederlandse banken gebruiken negencijferige nummers voor al hun betaalrekeningen (met uitzondering van girorekeningen van de ING), verdeeld in drie groepen van twee en een groep van drie cijfers. Voor andere rekeningen (zoals spaarrekeningen), waar niet direct via het Nationale Betalingscircuit geld naar over kan worden gemaakt, worden ook tiencijferige rekeningnummers gebruikt.
    De negencijferige nummers voldoen aan de elfproef. Deze gaat als volgt: het laatste cijfer wordt vermenigvuldigd met 1, het op een na laatste met 2, enzovoort tot en met het eerste cijfer, dat dus wordt vermenigvuldigd met 9. De som van de resultaten moet een veelvoud van 11 zijn:
    9*eerste cijfer+8*tweede cijfer+.....+negende cijfer is deelbaar door 11
    Hierdoor is maar één op de 11 cijfercombinaties een geldig bankrekeningnummer. Als bij een geldig nummer één cijfer vervangen wordt door een ander, of als twee cijfers worden verwisseld, is het geen geldig nummer meer. Zo kan bij sommige veel voorkomende fouten gedetecteerd worden dat er iets fout is. Als in een gegeven positie het cijfer ontbreekt is uit de overige cijfers uit te rekenen wat het cijfer moet zijn."

Volgens mij gebeurd naam/nummer controle alleen bij girorekeningen, omdat deze niet kunnen voldoen aan de elfproef.
    Waarschijnlijk zal het geld dus niet overgemaakt zijn, omdat het geen bestaand rekeningnummer is.
    ff via internetbankieren checken.
    Wanneer het wel afgeschreven is, contact opnemen met je bank.

10. mejosje

mejosje Fanatiek lid

26 jan 2009
    2.846
    0
    0
    eens, bank bellen.

11. Einneh

Einneh Fanatiek lid

2 mrt 2009
    4.581
    0
    0
    Friesland
    Ik zou ook de bank bellen.
    Volgens mij kunnen betalingen binnen 30 dagen door de bank teruggehaald worden, zou het verhaal gewoon voorleggen!

Succes!

12. hamtaro

hamtaro Actief lid

31 mrt 2009
    293
    0
    0
    Hoi,

Bedankt voor alle goede tips!
    Ik heb inmiddels de bank gebeld en zij gaven aan dat ik tot maandag moet wachten. Het geld zou wellicht nog teruggestort kunnen worden door die andere bank, omdat het rekeningnummer en de naam waarschijnlijk niet overeenkomen. Mocht dit niet het geval zijn, en het geld niet teruggestort wordt, dan kan ik mijn bank opnieuw bellen.
    Zij gaan dan een onderzoek instellen en vragen aan de rekeninghouder (waar het geld nu naartoe gestuurd is) of deze het bedrag weer terug wil storten. Tja en gebeurt dat niet..... dan denk ik niet dat ik het geld nog terug ga krijgen. Contactpersoon van de bank gaf dit niet met zoveel woorden aan, maar ik kreeg de indruk dat het dan weg is.

Het bedrijfje heeft mij inmiddels per email een reactie gegeven dat zij inderdaad een fout gemaakt hebben en dat het niet mijn schuld is. Ze hopen echter wel dat ik nog wat kan regelen en ze alsnog betaald krijgen. Ik wil het bedrijfje graag betalen voor hun product, maar wil niet 2 keer het aankoopbedrag kwijt zijn. Als het mijn eigen schuld was, dan had ik pech en was ik het dubbel kwijt. Maar dit is dus niet mijn schuld en heb ik gewoon betaald naar het rekeningnummer dat zij opgaven. Ik hoop dus maar dat die rekeninghouder die mijn geld nu heeft zo eerlijk is en het geld terugstort.

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Groeten
    van
    Hamtaro

13. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.074
    2.219
    113
    Brabant
    ik heb een keer geld gehad van iemand, duidelijk verkeerd rekeningnummer. Ik merkte het niet meteen op en heb een brief van mijn bank gehad met het verzoek het terug te storten. ik heb dat natuurlijk gedaan!
    Dus: houd hoop!

14. Belle1981

Belle1981 Bekend lid

5 jun 2011
    654
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een bank kan het geld toch storneren? volgens mij kun je dat als klant zelf ook, maar weet niet precies hoe dat moet. Wel balen. Hoop dat je snel je geld terug hebt. Anders wordt het wel een erg duur cadeautje :(

15. Vlinder1987

Vlinder1987 Fanatiek lid

14 dec 2010
    1.795
    0
    0
    Volgens mij kan dat alleen bij incasso's... en niet als je zelf geld over hebt gemaakt!

16. bloem18

bloem18 Fanatiek lid

13 jun 2011
    1.463
    0
    36
    Noord-Holland
    Heb ik ook een keer gehad. Naam en rekeningnummer moeten overeenkomen. De bank moet dit terugdraaien. Dus zo nel mogelijk naar de bank moet dacht ik wel binnen 2 weken maar dat weet ik niet zeker.

17. Completa

Completa Lid

22 jun 2009
    24
    0
    1
    NULL
    NULL
    Dit valt onder een onverschuldigde betaling.
    De huidige ontvanger van het geld heeft geen recht op de betaling en is verplicht om het geld terug te storten.
    De bank kan in zo'n geval als het goed is de gegevens van de ontvanger aan jou doorgeven zodat je een brief danwel sommatie naar de ontvanger kan sturen tot terugstorting van het bedrag.
    Vanaf het moment dat de ontvanger in de gaten heeft/op de hoogte is van deze onverschuldigde betaling, kun je zelfs aanspraak maken op wettelijke rente.
    Ik zou er dus niet vanuit gaan dat je het geld kwijt bent.

18. hamtaro

hamtaro Actief lid

31 mrt 2009
    293
    0
    0

Iedereen weer bedankt voor de reacties!
    Completa: Ik kende de term niet en ben gaan zoeken op internet. Mocht het geldbedrag maandag niet teruggestort zijn, dan kon ik mijn eigen bank verzoeken om een "onderzoek". Dit wil ik dan sowieso gaan doen.
    Ik heb het bedrijf aangegeven dat ik mijn best ga doen om het geld terug te krijgen, zodat het geld daadwerkelijk naar het bedrijf kan gaan. Maar dat als de onrechtmatige ontvanger van het geld het geld niet terugbetaald, ik van mening ben dat ik aan mijn betalingsverplichting heb voldaan en niet 2 keer wil betalen voor het product. Het is immers niet mijn fout dat er een verkeerd rekeningnummer in de email stond en heb het geld te goeder trouw overgemaakt naar het door het bedrijf gevraagde rekeningnummer.

Nu las ik ergens in een soort van forum iets wat er op zou kunnen wijzen dat het bedrijfje dat het product aan mij leverde gewoon zijn recht op vordering kan doen laten gelden. M.a.w. dat ze kunnen eisen dat ik het geld alsnog moet betalen. Ondanks dat zij een verkeerd rekeningnummer opgegeven hebben, waardoor het geld naar dat verkeerde rekeningnummer is overgemaakt. Weet iemand of dit zo is?
    Nu denk ik zelf dat dit niet zo'n vaart zal lopen en ik ben er zeker op gebrand om het geld terug te vorderen bij degene die het geld nu per ongeluk ontvangen heeft. Maar ik vroeg me wel af of ik goed of fout zit met mijn mening dat ik aan mijn betalingsverplichting heb voldaan.

Alvast bedankt

groeten
    van
    Hamtaro

19. Completa

Completa Lid

22 jun 2009
    24
    0
    1
    NULL
    NULL
    Ze hebben toch al per e-mail toegegeven dat zij zelf de fout hebben gemaakt van het verkeerd vermelden van het rekeningnummer?
    Die e-mail in ieder geval goed bewaren.
    Het kan wel zo zijn dat ze in principe nog recht hebben op het geld, maar ik denk dat een rechter anders zal oordelen aangezien ze schriftelijk de fout op zich hebben genomen.
    Maar meid, denk nog niet 10 stappen vooruit. Waarschijnlijk krijg je het geld gewoon terug. ;)

20. Bouwjaar1979

Bouwjaar1979 VIP lid

20 apr 2011
    8.087
    2
    36
    onderzoek in de gezondheidszorg
    Noord-Holland
    Dit dacht ik ook. Hmm benieuwd hoe dit afloopt (hopelijk goed :))

Deel Deze Pagina