Hey meiden Ik vind niet dadelijk een onderwerp terug hierover, dus moest het er zijn mag je linkje plaatsen De hele discussie over de geplande stroomuitval heeft vandaag weer wat meer duidelijkheid gebracht, hoewel, duidelijkheid... Stroom zou uitvallen tussen 17u en 20u. Net het moment om je eten te maken, kinderen te wassen ed. Want geen stroom is geen elektriciteit om te koken, geen verwarming, geen warm water, geen water om de wc door te spoelen (hebben de wc op regenwater dus pomp werkt niet). Hieronder de kaart die vandaag is uitgelekt: Kaart: gaat het licht in uw gemeente uit? | VTM NIEUWS Uiteraard vind je op de website van de gemeentes nog niks terug met wat meer info. Website van de fod economie werkte daarnet niet (waarschijnlijk overbelast). Een sensibiliseringscampagne voor meer bewust met energie om te springen vindt de regering niet nodig, maar het zomaar afsluiten kan allemaal. De federale regering weet ook niet wie tussen komt als het tot schade komt (steeds opnieuw opstarten van apparaten die abrupt worden afgesloten zoals diepvries, verwarmingsketels, ...), ze vinden niet dat de Belgische staat aansprakelijk gesteld kan worden want het is niet hun fout. De onze wel?? Anyway, wij zitten in een van de zones die afgesloten worden. Er zullen er nog wel zijn hier op het forum die erin vallen. Wie heeft interessante tips? Want met kleine kinderen in huis is kaarsen zetten ook niet zomaar gedaan. toilet kunnen we nog oplossen met emmers klaar te zetten.
Och, wat onhandig! Zeker het tijdstip! thermoskan met thee/koffie klaarmaken alvast grote pannen met water klaarzetten voor evt als je de kinderen wilt wassen dat je warm water hebt. Ik zou toch voor wat kaarsen gaan, kun je die niet wat hoger zetten? Om 20.00 uur is het nog niet helemaal donker natuurlijk. Brood eten/heel vroeg eten. Of hopen dat met de pan op het deksel het eten even warm blijft. Diepvriezer goed dicht houden, meestal gaat het wel goed, 3 uur zonder stroom.
Hmmmm ik krijg het kaartje niet vergroot, ik woon boven Antwerpen, is dat ook een probleemgebied? - olie/gas lampjes - led lampjes - warme kleding aan in winter, dekentjes klaarleggen - dagelijks douchen, mocht het uitvallen, dan ben je iig al schoon en kun je er nog even tegen Ik ben misschien wat nuchter en denk al snel, ik zie het dan wel weer. Maar ik heb geen kinderen, dat scheelt natuurlijk ook een hoop.
Als je van te voren weet hoe laat de stroom eraf gaat kan je voor die tijd badderen, eten koken ed. Verder emmers water neerzetten. Als je op gas kookt kan je wel koken en heb je wel heet water. Wij hebben van de winter een (korte) stroomstoring gehad en ik heb toen op de eettafel en op het aanrecht kaarsen neergezet. Grote kaarsen in een windlicht en waxinelichtjes in een houdertje. Een zaklamp met volle batterijen is ook handig. Zorg dat de kids niet te veel heen en weer lopen en dat ze rustig zijn. Leg de kids (als ze het accepteren) vroeg op bed. Je kan denk ik niet zoveel doen. Wat ik begrijp is het (maar) 3uur, je weetvdus ook ongeveer wanneer je weer stroom hebt. succes ermee.
Spannend. Nu alvast koken. Emmers water voor wc. Nu je kinderen wassen. Barbecue aanzetten om eten warm te maken indien nodig.?? Jammer dat België niet geholpen kan worden door Nederland Duitsland en Frankrijk. Misschien als de problemen groter worden kijken voor een aggregaat? Zodat je de vriezer kunt aan laten. Spannend.
Heb je geen bbq? Dan is het eet probleem al op gelost. Kinderen wassen met warm water wat je op de bbq verwarmd hebt? Voor de wc emmers water klaar zetten voor licht misschien campinglampjes of anders toch kaarsen?
Gewoon een keer wassen met wat water wat je in een thermoskan hebt bewaard en wat emmers met water klaar hebben staan om de wc door te spoelen. En dan een keer lekker bij de M gaan eten met de kids en man. Het gaat om 3 uurtjes en ja dat is heel vervelend maar is toch wel een mouw aan te passen?
Het is toch maar eenmalig 3 uurtjes? Is toch niet zo'n probleem? Tussen 17.00 en 20.00 heb je nog (weinig) licht nodig. Douchen kan ook morgenochtend. Eet je een keertje brood 's avonds. Kinderen kunnen met Lego spelen of met een bal?! Jullie kunnen mens erger je nieten of een boek lezen en dan.... Is het al bij a acht uur! Telefoons opgeladen? I pad opgeladen? Laptop opgeladen. Ik zou hier geen probleem inzien voor 3 uurtjes. (Wel een goede tip wb de koffie! Geen koffie is wel vervelend)
Wanneer wordt uw gemeente van het elektriciteitsnet afgekopp... - Het Belang van Limburg Hier zie je het kaartje ook. Hier staan ook de Limburgse gemeentes met hun verschillende zones. Zone 6 wordt eerst afgekoppeld, daar liggen wij net in... Wij hebben geen gasfornuis, enkel elektrisch. Hoorde trouwens dat mijn collega een gasvuur heeft maar met elektriciteitskabel om de ontsteking te kunnen maken... Dus dan zit je vast. BBQ hebben we wel, maar bij regenweer is dit geen optie want het regent gewoon uit. Als het droog weer is, is dat wel te doen. Manlief is helemaal in to het koken op de bbq mamabri: het gaat in de winter zijn (nog geen idee vanaf wanneer), dus om 17u is het dan vaak al donker. Ik werk en kom dan pas thuis met de kinderen op dat uur. pnirmal: Blijkbaar is het heel simpel om in Nl stroom te halen, maar voor dat de discussies gevoerd zijn is de winter voorbij is de uitleg... Dat was laatst in het nieuws... Maar ja, wie zijn wij als burger... dorisn: Het is idd 'maar' 3u maar wel net het uur dat we van het werk komen en eten moeten maken, kids wassen ed. Kan hen echt niet tot na 20u gaan ophouden om dan te douchen (in het weekend zou het nog eens kunnen lukken), 's morgens douchen is geen tijd voor. WonnyBeMommy: 2 reactoren zijn defect, moeten onderhoud hebben maar Elia (beheerder) stelde het onderhoud maar uit. dit kon dus al vroeger verholpen zijn. Nu is in Doel nog een reactor uitgevallen door mogelijke sabotage wat inhoudt dat er nu in de winter een stroomtekort dreigt. En bij een strenge winter wordt het alleen maar erger.
Wat vervelend zeg, dat het vaker gaat gebeuren! Wordt het wel van tevoren aangekondigd, zodat je er op kan inspringen? Wat dacht je van campinglampen op baterijen, te koop bij de Action, kun je zo op tafel neerzetten. Oh en vooral niet vergeten: zorgen dat je mobiel altijd vol is, voor het geval er wat gebeurd!!!
Het zou op voorhand aangekondigd worden, maar ja. Snap niet dat dit mogelijk is in deze tijd. Wij maar vaste lasten betalen en tarieven slaan maar op. Maar onderhoud?? En kan er al helemaal niet bij dat ze geen sensibilisatie doen van het energie verbruik. Na 24u gaan de straatlampen om de andere uit, doe dan ook zoiets? Was al aan't denken om een campingvuurtje (of 2) in te slaan. Zou dat iets zijn? Maar kan je daar met gewone ketels op of moeten dat van die gamellen zijn? Mobiel vol ga ik proberen aan te denken. Kan op usb dus kan dan wel op de laptop insteken.