Tips voor de geplande stroomuitval in België

Discussie in 'De lounge' gestart door nijntje1984, 3 sep 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

Ach weet je dit is wel een redelijk achterlijke actie..maar jullie land functioneert beter zonder regering dan het onze met;) België is zo slecht nog niet:)

2. nazli21

nazli21 VIP lid

28 jul 2006
    7.052
    9
    38
    fulltime mama
    Hoort Deurne antwerpen daar ook bij??

3. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Anders moet je eens bij mijn laatste link op de vorige pagina kijken. Het werkt nu niet op mijn mobiel.

4. Sammie1

Sammie1 Fanatiek lid

14 feb 2012
    3.494
    2
    38
    ik zou igg gewoon een zooi campinggas inslaan, en een campingkookset, aansteker en een brandertje natuurlijk. Dan kan je igg water verwarmen en gewoon een lekkere maaltijd koken.

sterkte ermee!

5. adi

adi Niet meer actief

Ik zou me meer druk maken over de verwarming vn het huis in het hartje winter dan over moeten douchen tussen 5 en 8.

- Ik kan nergens vinden dat de afsluiting dagelijks zou zijn, en hoeveel dagen/weken achter elkaar dan?
    - Zorg voor een koude maaltijd voor die dag;
    - Zorg ervoor dat het binnen minstens 17-18 graden is, dus voor 17uur goed stoken;
    - Schaf een klein gaskacheltje aan, zowel voor het opwarmen van eten als voor de verwarming;
    - Zorg voor voldoende water in huis en.een opgeladen telefoon.
    -

6. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Het feit dat je verwarmingssysteem telkens opnieuw moet opstarten baart ons zorgen. Als het zover is stoken we zeker overdag aantal graden warmer en dadelijk bij het donker rolluiken naar beneden.

Ze beweren eerst zone 6 en zo vervolgens de andere zones maar nooit 2x achter elkaar dezelfde zone. Maar zelfs een volledige blackout kunnen ze niet garanderen dat dat niet gaat voorvallen. Ze willen het voorkomen... ;)
    Het zou nu 49u zijn dat er afgesloten wordt, maar bij een strenge winter dacht ik tot 110u dat ik gelezen heb.

7. mamabri

mamabri Niet meer actief

Heb je geen mogelijkheid om een houthaard in je huis te maken? Als je een oud huis hebt, heb je vaak een schoorsteen. Oke, het kost wel wat, maar uiteindelijk bespaar je geld én heb je het in de winter lekker warm.

Vind het nogal wat om mensen letterlijk zo "in de kou te laten zitten"....Vooral voor bejaarden en kleine kinderen!

8. Koon

Koon Niet meer actief

En mensen die thuis medische apparatuur hebben die op stroom werken, bijvoorbeeld een zuurstofpomp?
    Je hebt behoorlijk wat flessen zuurstof nodig om 110 uur door te komen.

9. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik begrijp dat stroomtekort ook niet.
    Er is genoeg in Europa. Duitsland weet van gekkigheid niet wat ze met hun (opgewekte) stroom aan moeten.
    Nederland krijgt het gratis, en wat wij overhouden verkopen we weer terug aan Duitsland, haha.
    Echt zo raar!

10. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    ik hoop voor de mensen dat ze verantwoord omgaan met het warm houden in die tijd van de woning....
    mensen gaan dingen proberen om het warm te houden maar is er dan ook niet veel meer kans op koolmonoxide.
    maar is dit ook gewoon niet gigantisch slecht voor alle apparaten in huis.
    ik zou zeggen zorg dat alles opgeladen is en dekens hebt klaar liggen.
    en echt een koolmonoxide melder.

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Heel zuur voor de betrokkenen. Heb gisteren begrepen dat onze gemeente er helemaal buiten valt.

Mensen die echt afhankelijk zijn van stroom voor bijv. medische apparatuur kunnen terecht op speciale plaatsen.

12. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Grote steden vallen er idd uit.

Je moet ook nog in staat zijn om naar die speciale plaatsen te gaan, of mensen hebben die je kunnen brengen.

Las nu dat ze de gemeentes en bedrijven (en uiteraard ook de gewone bevolking) gaan vragen om geen kerstverlichting aan te steken buiten. Benieuwd of gemeentebesturen zich daaraan gaan houden.

13. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    Bedenk me nu iets wat misschien gedaan kan worden.
    Laat de gemeenten noodpakketten uitdelen aan de mensen die zonder stroom komen te zitten.
    Acties van de gemeenten om led verlichting te promoten. (Bv gratis led lampen uitdelen)
    Babykruiken vullen met kokend water. (Voor extra warmte misschien)

Heb je nu niet zoveel aan, maar zo verlaag je de stroompiek een (heel) klein beetje en ben je goed bezig voor de toekomst.

Ik hoop dat ze snel besluiten om stroom uit NL of duitsland te halen en voor degene die zonder stroom komen te zitten dat we een zachte winter krijgen.

14. MamaMaya

MamaMaya Fanatiek lid

6 dec 2010
    1.104
    29
    48
    Persoonlijk lig ik minder wakker van mijn eigen situatie tijdens een geplande shut down (kans zit er dik in waar ik woon). Wij redden ons wel. Ons huis verliest weinig warmte, dus 3u is zelfs bij vrieskoude geen probleem. We koken op gas, maar weten nog niet of we het fornuis zonder elektriciteit aan de praat krijgen (gaan we nog uitproberen). Mocht dat lukken, dan zullen we nauwelijks hinder hebben (enkel deftig verlichten wordt lastig). Wat elektrische toestellen betreft, zullen we opteren om deze kort voor de uitval al uit te schakelen en pas enige tijd na de uitval weer in te schakelen. Zo voorkomen we dat ze eronder lijden.

Waar ik schrik voor heb: brand (door onachtzaam gebruik van kaarsen), ongevallen (uitval verkeerslichten), (kleine) criminaliteit (uitval camera's, alarminstallaties...), conflicten, communicatieproblemen (uitval internet, telefoon) en de bijhorende misverstanden of zelfs paniek. Het gaat om stroomonderbrekingen wanneer het donker is, en in de winterperiode. Dat is sowieso al een deprimerende periode en helemaal triestig als je het koud hebt, niet behoorlijk kan eten, je persoonlijke hygiëne moeilijk wordt en je je moeilijk kan ontspannen. Ik hou vooral mijn hart vast voor alleenstaanden, ouderen, zieken, maar ook eenoudergezinnen...

15. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Wat een paniekzaaierij. Het gaat helemaal niet dagelijks gebeuren hoor.

Het kán zijn dat de elektriciteit op bepaalde plaatsen uitgeschakeld wordt. Maar dan dus max 3u. En het zal niet dagelijks gebeuren, omdat het land in 6 zones verdeeld wordt die afwisselend 'de dupe' zijn. Dus als maandag zone 6 zonder zat, en het zou dinsdag weer nodig zijn (wat helemaal niet zeker is), dan is zone 5 aan de beurt.

Die ene avond zal je wel overleven zeker?

16. Silinde

Silinde Fanatiek lid

8 dec 2011
    1.385
    29
    48
    NULL
    Bij mijn mannen
    Ok, wij zijn dus bij de eersten als de stroom uitvalt, zone 6. Wederhelft beweert dat het niet gaat gebeuren en wil niks voorzien, struisvogelpolitiek dus. Maar hopen dat het niet te koud is als het onze beurt is. :S

17. nijntje1984

nijntje1984 VIP lid

15 sep 2008
    15.693
    1
    0
    Ze zien nu een tekort voor 49u (bijna 17x 3u), bij een strenge winter 110u (bij 37x 3u). Als zone 6 afschakelen nog niet voldoende is, volgt dadelijk al zone 5 en zo verder. Ze hopen dat het niet nodig is en proberen maatregelen te nemen om een volledige black out te voorkomen, maar hoe dan ook, je moet erop voorbereid zijn. Een avond overleven is geen enkel probleem, 't is gewoon praktisch even kijken hoe en wat. En als je met een baby zit van een paar weken waarbij de moeder geen bv kan geven? Je zult maar flesjes moeten maken. Op zo'n dingen moet je je nu voorbereiden, niet de avond zelf.

MamaMaya: Die brand door kaarsen heb ik ook al aan gedacht. Je hebt echt niet veel nodig om een ongelukje ermee te krijgen.

Silinde: Hier beweert manlief dat ook dat de kans klein is dat het gaat gebeuren, vooral omdat het opstarten een zware piek oplevert hetgeen nog meer problemen kan opleveren. Dat moeten ze toch allemaal in rekening brengen. Ik snap ook niet dat sommige gemeentes compleet niet getroffen worden en bij ons de stad wel, terwijl er een brandweer ligt, zh (daghospitalisatie en spoeddienst tot 20u).
    Wij voorzien ons wel met onze generator (kleintje) terug te vragen en een campinggasvuurtje. Eventueel ook een paar thermossen halen, is nog niet weggegooid nadien. Kunnen we een soepje ofzo warm maken, of worstjes voor tussen een broodje. Kunnen we camperen in huis ;)

18. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik vraag me eigenlijk ook af of het probleem op deze manier niet erger word gemaakt. Wan t ik kan je nu al op een briefje geven dat er voor 17.00 op zo'n dag echt ènorm veel stroom gebruikt gaat worden.

Men zet de kachel even flink hoog om het huis goed warm te maken, men gaat eerder koken om toch warm eten te hebben, al die waterkokers die aangaan om warm water bij de hand te hebben voor wat dan ook.

Ik zie nog wel gebeuren dat de piek tussen 16.00 en 17.00 komt en dat dan daardoor de stroom niet gecontroleerd uitvalt en je dus nog veel meer schade hebt.

19. tuc

tuc Niet meer actief

Dat verwacht ik dus ook

20. Lutty

Lutty Actief lid

26 okt 2012
    469
    0
    0
    Flesjes opwarmen kan je in de auto gelukkig!
    Daar heb ik al over nagedacht aangezien wij dan net met een heel jonge baby zitten (uitgerekend december).
    Verder koude maaltijden voor onszelf, warm water in thermossen, voldoende batterijen in huis en verlichting op batterijen. Bv. lichtbollen voor buiten.
    Voor de kou kruipen we wel gezellig met ons drietjes onder een dekentje of we gaan richting mijn ouders voor de pellet kachel zitten. Al weet ik niet zeker of je die zonder stroom aan de praat krijgt?

Op het werk hebben we een generator voor de servers, naast de servers zitten er drie (van de 200 bureaus) op noodstroom waaronder ook de mijne, alleen jammer dat ik bevallingsverlof heb haha :D
    Wij zitten trouwens in zone 3/2/1, maar ga mij er niet druk in maken, opties genoeg. Ga me wel voorzien op een flesverwarmer voor de auto bijvoorbeeld en wat kruiken en thermossen.

Deel Deze Pagina