Allergietest

Discussie in 'De lounge' gestart door babylove26, 9 jul 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babylove26

babylove26 Fanatiek lid

Hallo!

Ik heb een vraagje en hoop dat er iemand is die er mijn bij kan helpen.

Onze zoon van 3 heeft astma (ook al mogen ze het officieel nog niet zo noemen) nu heeft hij ook erg hardnekkig eczeem en komen wij bij de dermatoloog geen streep verder. Verder hebben we vermoeden van pinda allergie omdat hij al een paar keer na een spoortje pinda heeft binnen gekregen enorm opzwelt. Morgen moet ik met hem naar de kinderarts en wil graag een allergie test aanvragen maar voor meer dan alleen pinda voor bv koemelk ook. Weet iemand hoe ze dat doen bij die kleintjes?

2. Uuz

Uuz VIP lid

8 dec 2014
    6.241
    818
    113
    Net zoals bij volwassenen denk ik? Ze bekijken de klachten, en wanneer die optreden, mogelijk krijg je een tijdje een eliminatie-dieet, ze kunnen ter ondersteuning een bloedtest en/of een krastest (huidtest) doen.

3. babylove26

babylove26 Fanatiek lid

Kunnen ze melk en pinda ook testen met een kras test?

4. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.568
    113
    Ik weet dat je voor een bepaalde leeftijd bij kinderen een valse uitslag kan krijgen.

Als je zoon nu al opzwelt van een spoortje pinda dat is hij duidelijk erg gevoelig is.

Is het vanzelf over gegaan of heeft hij allergie medicatie gehad.
    Was hij ook benauwd?

5. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Bij mijn dochter kwam het prima uit de bloedtest op die leeftijd.
    Laat ook vooral de Ara (h2) eiwitten testen.
    Je kunt namelijk 'hooikoorts' hebben en daardoor kruisreageren op andere stoffen, bv pinda. Dan heb je dus eigenlijk geen pinda-allergie, maar een berken-allergie.

Melk doen ze met provocatie/eliminatietest. Voedselallergieen worden doorgaans niet op zo'n jonge leeftijd geprovoceerd. Onze dochter moet hiervoor (oa walnoot) wachten tot ze ongeveer 6 is en we haar beter uit kunnen leggen waarom ze die test moet doen en wat er eventueel kan gebeuren (shock).
    Hazelnoot was laagrisico (bloedtest zwak positief) en dat is wel geprovoceerd.

6. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Bij mijn dochter hebben ze een bloedtest gedaan toen ze 2 was ofzo. Na het eten van pindakaas kreeg ze vlekjes. En toen ze 7 was zijn we er achter gekomen, volgens mij ook via bloedtest, dat ze een allergie heeft voor boompollen en daardoor ook een reactie heeft op cashew- en pistachenoten.

Maar ze reageert gelukkig niet zo heftig als bij TS. Ze krijgt vlekken en wordt wat benauwd. Ze slikt dagelijks Aerius en ze krijgt een neusspray.

7. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Onze jongste heeft een koemelkallergie. Dit is getest door middel van provocatie. Ook hebben we geprovoceerd op soja en kippenei. Bloedtesten onder de 4 jaar kunnen een vals negatieve uitslag geven zei de huisarts, dus dat hebben we niet gedaan. Hij reageert met eczeem, uitslag op zijn wangen en armen, jeuk en krijgt het benauwd. Hij heeft een pufje voor die momenten, zalf voor zijn eczeem en een verkoelende gel voor de jeuk. Hij heeft gisteren pistachenootjes gehad en sinds vannacht andere uitslag en rode vlekken. Dus ik lees even mee, want ik weet niet of het verstandig is om hiermee te provoceren.

8. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Kan op verschillende manieren. Bloedtest, krastest, provocatie.

Eczeem, astma, bronchitis, contactallergie, hooikoorts, dat duidt allemaal op atopie en daarvoor heeft de dermatoloog ons heel goed geholpen. Maar eenvoudig te diagnosticeren want zowel ik als mijn 3 kinderen hebben het. De KNO arts heeft ook nog eens een keertje een krastest gedaan bij mijn dochter maar die was toen al 6.

9. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Bij kinderen onder de 4 jaar is een bloedtest meestal nutteloos. De uitslagen kunnen zowel vals positief als vals negatief uitvallen.
    Daarom word er doorgaans een eliminatie periode ingesteld en provocatie test. Deze zijn doorgaans wel betrouwbaar.

De huidtest weet ik niet vanaf wanneer dit kan.

Ik zou alleen eerder op zoek gaan naar een goede allergoloog, deze weet doorgaans meer dan een ka.

Mijn oudste had als baby kea, dit was met 12 maanden over. Echter tot de winter dat hij 4 werd heeft hij veel last gehad van astmatische klachten en kreeg elke winter 2 soorten puffers.
    Mijn jongste had als baby tot bijna 2 eerst kea en later soja allergie erbij. Ook hij had astmatische klachten tot de winter dat hij 4 werd. Hij heeft ook veel eczeem gehad en nu hij 4 is lijkt het veel minder te zijn. Voor de eczeem bleek probiotica enorm goed te helpen.
    Maar de eczeem en astma klachten stonden dus volledig los van een voedselallergie bij ons.

10. Torretjeee

Torretjeee Niet meer actief

Bij mijn zoontje hebben ze een bloedtest gedaan. 14 maanden was hij toen. Met 16 maanden een pinda provocatie test gehad in het ziekenhuis. Hele dag een opnamen en dan geven ze om het half uur een beetje pinda en dan steeds een beetje meer. Zo kunnen ze zien of de allergie voor sporen is of dat er meer voor nodig is. Mijn zoontje heeft een pinda, ei en melk allergie. Ei kan pas getest worden een jaar nadat hij een reactie heeft gehad. Dat moet bij ons nog hoe ze dat doen weet ik niet. En melk is bij ons officieel niet getest hij kreeg borstvoeding tot 14 maanden.. na een stukje kaas eten raakte hij half in shock. De kinderarts adviseerd nog even te wachten met testen.

Hij heeft eczeem en na de pinda test lag hij 3 dagen in het ziekenhuis met benauwdheids klachten. Nu hebben we een puffer.

11. babylove26

babylove26 Fanatiek lid

Dank voor jullie reacties! KA wil nog even wachten met tests omdat wat jullie ook al melden hij nog te jong is. Pinda geven we hen natuurlijk sowieso niet en dat leek hem ook wel verstandig na het zien van de foto's. We willen zo graag zijn eczeem onder controle krijgen want dat is zo zielig hij krabt tot zijn bed roos ziet van het bloed:( dermatoloog stuurt ons steeds met dezelfde zalfjes weg maar dat helpt niet. Ook al aangegeven maar hij blijft maar zeggen dat we toch nog even 3 weken moeten smeren.... Iemand tips voor eczeem behalve het normale riedeltje?

Bedankt iedereen!!

12. Torretjeee

Torretjeee Niet meer actief

#12 Torretjeee, 14 jul 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 jul 2017
    Ben je bij de dermateloog of de huid verpleegkundige op het spreekuur?. Wij waren eerst ook bij de dermateloog daar nemen ze 10 min de tijd voor je, en word je inderdaad weggestuurd met een zalfje.
    We zijn na een aantal keer uiteindelijk bij het spreekuur terecht gekomen. Daar nemen ze heel lang de tijd voor je en krijg je veel meer tips en eventueel andere creme mee. Ze geven ook meer infomatie en kan je veel vaker heen en altijd bellen.

Caithy vindt dit leuk.
  13. merah

merah VIP lid

8 jun 2009
    13.465
    4.919
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Eczeem: dan zou ik idd eens naar goed advies (lees: andere dermatoloog) zoeken.
    Eczeem hoort, met de juiste zalf, al na een paar dagen te verdwijnen. Natuurlijk moet je daarna doorgaan en vervolgens afbouwen, maar als je na 2/3 dagen geen verschil merkt dan heb je niet het juiste middel.
    Wat smeer je nu?
    Onze dermatoloog geeft aan dat de meeste (huis)artsen te voorzichtig zijn met hormoonzalf. Beter/gezonder is het om een kortere periode met een wat zwaarder middel te smeren dan oneindig bezig te blijven met lichtere middelen.

14. Daisy120

Daisy120 Bekend lid

2 sep 2014
    626
    43
    28
    NULL
    NULL
    Wat valt êr bij jou onder het normale riedeltje?

15. babylove26

babylove26 Fanatiek lid

Niet te vaak douchen,veel smeren met vette zalf om alles soepel te houden, zijn nageltjes extra kort maken zodat hij niet steeds alles op krabt. Dat bedoel ik

16. Daisy120

Daisy120 Bekend lid

2 sep 2014
    626
    43
    28
    NULL
    NULL
  17. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Merk je dat hij 's nachts meer krabt als hij in bed ligt?

Vette zalf heeft bij mij (al 30 jaar eczeem...jippie!) altijd een averechts effect gehad. Dat gaat broeien en juist meer jeuken.

In ieder geval voorzichtig zijn met langdurig cortisonzalf gebruik. In de jaren 80 moest mijn moeder me daar flink mee insmeren iedere dag, met als gevolg dat ik nu bijna niet meer zonder kan en een hele dunne tere huid heb.

18. Aegyo

Aegyo Fanatiek lid

3 jan 2015
    2.446
    1.463
    113
    Vergeet ik je helemaal mijn aanraders te sturen :p

Mocht je online kunnen en willen bestellen, check dan eens de Kiss My Face Honey & Calendula Lotion. En de oatmeal crèmes van Aveeno.

En regelmatig in een dode zeezout badje. Prikt als een malle als er open eczeem is, maar het helpt wel! Of een havermout badje :) Havermout in een hydrofiele washand, dichtbinden en rond laten dobberen in bad :D

En zuivel is hier een grote boosdoener. Als kind kma, daarna is het nooit meer uit testen naar voren gekomen. Maar als ik veel zuivel nuttig, zit ik daarna onder de uitslag (nu dus ook...oeps). En huisstofmijt is ook m'n vijand. Wat een beetje lastig te ontwijken is :(

Deel Deze Pagina