hoeveel "moet"een 1 jarig jongetje eten op een dag

Discussie in 'Voeding' gestart door marilouise, 22 feb 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marilouise

marilouise Niet meer actief

Mijn vraag ik vraag me wel eens af of de kleine man voldoende eet op een dag, hij is flink ziek geweest de laatste 2 maanden en hij at heel erg slecht nu iets beter maar voor mijn gevoel is het niet veel.

hij groeit momenteel wel hard en al zijn spekkies zijn weg denk dat het ook komt door het ziek zijn.

ontbijt: 1 boterham met alle soorten belegbijna altijd hartig met een beker melk of karnemelk

tussendoor 1 kiwi,peer, banaan vindt die niet zo lekker, appeltje, mandarijntje en een beker drinken lichte aanmaak.

lunch 1 boterham met hartig en een beker melk, of karnemelk

na zijn slaapje rond een uur of 4 half 5 uit bed dan een koekje een biscuitje gewoon volkoren vindt die heerlijk met een beker drinken lichte aanmaak.

rond 6 uur eten wij dan eet die een gewone maaltijd prak lust veel en een beetje yoghurt erachteraan dit vindt hij heerlijk als hij dorst heeft bij het eten krijgt hij een paar slokjes water.

rond half 8 gaat hij naar bed en net voor hij naar bed gaat drinkt hij een heel klein beetje melk dit vindt hij erg lekker zijn we per toeval achter gekomen hij drinkt ook echt maar 4 slokjes ofzo.

momenteel wil hij bijna geen fruit dit neemt wel weer een beetje toe.

eet hij weinig ik denk dat het brood eventueel wat meer kan, soms gaan we naar de winkel en krijgt hij daar een kaasstengel dan eet hij niets meer verder.

2. Bri

Bri Niet meer actief

Volgens mij is dit op zich wel genoeg voor een 1-jarige.

Ter vergelijking: mijn dochter van 11 maanden is een flinke eter.
    's Morgens 1 boterham met wat slokjes water erbij, of soms een bordje pap.
    Rond tien uur 2-3 stuks fruit (is ze gék op; banaan, peer, kiwi, sinaasappel, bakje druiven, mandarijn, mango, et cetera)
    Tussen de middag eet ze vaak anderhalf tot twee boterhammen, ook weer met wat slokjes water erbij
    Rond een uur of drie 's middags krijgt ze een flesje opvolgmelk (150+5)
    Rond vier uur, half vijf een crackertje
    Rond zes uur warm eten, daar lust ze ook een aardig bordje van. Water erbij om te drinken. Soms wat yoghurt toe, of wat fruit.
    Voor het slapen een flesje pap (210+7+pap). Die gaat helemaal leeg, en als er meer in zou zitten zou ze dat volgens mij ook nog opdrinken.
    Ze eet dus iets meer dan jouw zoontje, maar het verschil is niet zodanig dat ik denk dat hij iets tekort komt. Als hij tevreden is, en niet meer wil, kun je er toch ook niet méér in stoppen... :)

Mijn dochter is nu 10 kilo, 75 cm en ze loopt al 2 maanden, daar verstookt ze natuurlijk ook véél energie mee.

Mijn oudste is trouwens ook flink ziek geweest dit najaar (2,5 jaar oud). In drie weken tijd, is hij 2,5 kilo afgevallen. Dat is erg veel op zo'n klein lijf! Gelukkig werd het toen sinterklaastijd, we hebben hem dus iets meer pepernootjes laten eten dan we anders hadden toegestaan.... maar ook zonder dat, ze eten het er wel weer aan hoor, maar het kan even duren.

3. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Mijn zoontje is 15 maanden en eet:

ontbijt: 1 boterham + beker melk
    tussendoor: fruit + drinken
    lunch: 2 boterhammen + beker melk
    tusssendoor: koekje, cracker o.i.d. + drinken
    avondeten: flink bordje warm eten met toetje na. Hij drinkt er een beetje karnemelk bij.

Volgens mij is dit genoeg en is het voor jouw zoontje ook wel genoeg.

4. joycje

joycje Fanatiek lid

21 aug 2009
    1.079
    0
    0
    Hoi,

Mijn zoontje eet hetzelfde als die van jou. Hij loopt al een tijdje en is de hele dag flink actief. Ik zou er niet teveel druk achter zetten wanneer hij actiever wordt geeft hij zelf ook wel aan dat hij meer wil eten. Probeer anders wat havermout s ochtends of als tussendoortje een stukje ontbijtkoek..

Ik zou me niet teveel zorgen maken hoor!

5. piemie

piemie Fanatiek lid

28 mrt 2009
    1.769
    0
    0
    kapster
    het Gooi
    Genoeg lijkt me Tygo eet het volgende:

Pap+drinken+crackertje
    Koekje+drinken
    2 broodjes+melk 120cc
    fruit(lust alleen banaan de laatste tijd)+drinken
    event. soepstengel
    warme hap (geprakt bordje vol)
    toetje (soms 1 hap soms 10)
    melk 120cc

Dit eet hij va 12 maanden ong. Nu is hij 17 maanden

6. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.232
    7.278
    113
    Vrouw
    Brabant
    Lisa eet zo ongeveer hetzelfde. Alleen eet zij altijd fruit uit een potje en avondeten ook, of fruit. We bieden van alles aan, maar het meeste wil ze niet, of maar heel weinig. Ze krijgt meestal rond 16:30 nog een extra soepstengeltje met sap omdat ze anders wel erg lang niet te eten krijgt en ze slaapt ook niet meer 's middags, dus is ook even een lekker moment om een beetje rustig te zitten.

7. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier eet ze ongeveer hetzelfde.
    Meestal 2 boterhammen (eet ze momenteel wat slecht)
    2 stuks fruit
    Tussendoor soepstengel/rijstwafel
    Avondeten meestal flink
    3x bv
    1-2 bekers thee

8. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Lijkt me een keurige hoeveelheid. Is je mannetje verder tevreden? Mijn zoontje at ongeveer hetzelfde met één jaar.

9. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    Onze dochter eet dit:

Pap
    Fruit en drinken
    Boterham met beker halfvolle melk
    Fruit
    Rijstewafel en wat drinken
    Avondeten & toetje
    Voor t slapen nog een paar slokjes water

10. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    verplaatst naar 'voeding'

11. marilouise

Als ik hem pap geef s'morgens gaat die na een uur al zitten jengelen en dan blijkt hij echt honger te hebben, bij brood niet.

of hij tevreden is? hij rommelt heel erg het ene moment is alles goed en eet hij ook goed en vervolgens is het alleen maar huilen en niet willen eten, als hij niet wil eten krijg ik er ook geen hap in hij heeft het momenteel met fruit , daarentegen vindt hij knijpfruit van zonnatura wel lekker, ook vindt hij verse jus dórange ook lekker dus daar los ik het mee op nu.

Hij is heel ziek geweest misschien heeft iemand mijn eerdere topics gelezen we werden wekenlang weggestuurd waren overbezorgd uiteindelijk ging het fout en zat meneer op het randje van opname hij had 12 uur om te reageren op antibiotica.

hij bleek longontsteking, keelontsteking en een oorontsteking te hebben gepaard met een bacteriele infectie op zijn ogen.
    Morgen gaat hij weer voor het eerst sinds 2 weken naar het kdv een halve dag, mits hij koorts vrij is had vanavond vanuit het niets weer koorts. na een week koortsvrij had al die tijd nog antibiotica

Ik maak me een beetje zorgen hij is wel langer geworden maar niet zwaarder zeg maar verder zijn ontwikkeling komt weer wat op gang in mijn ogen is dat een teken dat hij toch opknapt

12. Bri

Bri Niet meer actief

Als je zoontje zó ziek is geweest, is het niet raar dat hij niet is aangekomen. Geef hem tijd om aan te sterken en maak je niet te veel zorgen over weinig eten.
    Niks mis mee om fruit 'in een andere vorm' aan te bieden, daarmee krijgt hij in elk geval de belangrijke vitamines binnen.
    Je zou wat extra caloriën in z'n eten kunnen 'verstoppen'. Volle melk, een likje boter door het avondeten, dat kan ook helpen om aan te sterken.

13. Mayon

Mayon Niet meer actief

Mijn dochter eet denk ik nog minder, even kijken..

op bed 180cc koemelk
    ontbijt half of heel sneetje brood,
    tussendoor biscuitje met diksap,
    lunch half of heel sneetje brood,
    tussendoor biscuitje met diksap,
    een mandarijn of rozijntjes,
    prakje avondeten en yoghurt.

14. marilouise

Ik was inderdaad al begonnen met wat voller eten te geven, inderdaad echte boter, volle melk maar hij drinkt ook graag karnemelk. volle yoghurt

hij is op het kdv geweest ging goed meneer is thuis gelijk gaan slapen

15. Bri

Bri Niet meer actief

gelukkig, dat het goed is gegaan op het kdv. kan hij langzaamaan z'n gewone routine weer hervatten. valt niet mee he, dat ziek-zijn...

16. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

IK vind het behoorlijk wat als ik het vergelijk met wat mijn zoontje momenteel eet!

(cruesli/yoghurt, 1 boterham, 1 stuk fruit en daar zijn we al heel blij mee!).

17. knorretje84

knorretje84 VIP lid

7 okt 2008
    6.636
    0
    0
    Lerares basisonderwijs
    In principe eet hij voldoende hoor!
    En nadat hij idd zo ziek is geweest heeft het ook tijd nodig om op volle hoeveelheid te komen!

Zodra hij meer gaat bewegen wil hij misschien wat meer eten....maar als ik mijn schema bekijk komt het aardig overeen

- Pap
    - Fruit + Koekje (nijntje)
    - 1 boterham + drinken (water)
    - Yoghurt
    - Avondeten + danoontje

Mijn zoontje zit onder de curve, hij is te licht....Maar ziet er verder gezond uit, groeit goed, ontwikkeling is goed en is altijd vrolijk en actief.....Kijk goed naar je kind. Als hij het "goed" doet...is het ook goed. Een kind geeft zelf goed aan of hij nog "honger" heeft ofdat hij vol zit!

Succes ermee!!!

18. Sensea

Sensea Niet meer actief

mijn zoon ter vergelijking:

s'ochtends 1 boterham met vlees en 200 ml drinken.
    tussendoor nog eens 200 ml drinken.
    middagmaaltijd 1boterham met kaas of zoet (om en om) of een banaan op brood met 200 ml drinken.
    na het slapen 160ml peutergroeimelk met een nijntje koekje of
    droog biquitje ofzo.
    warm eten als we geluk hebben 5 hapjes sinds 3 maanden. ( eerder at hij altijd wat meer maar geen vol bord )
    iets minder dan een half bakje biogarde, yohurt, of ,almhof
    een halve appel of peer.
    half 8 een fles met 160 peutergroeimelk

19. marilouise

hoe doen jullie dat in de morgen hij vindt pap zo lekker maar hij hefet er echt totaal niet genoeg aan, nu eet ik zelf wel eens brinta wil dat toch eens proberen kijken hoed dat gaat.

hebben jullie hier ervaring mee ?

brood vindt die wel lekker maar als die pap heeft in de ochtend begint die helemaal te stralen vindt die zo lekker .

20. Sensea

Sensea Niet meer actief

brintapap wordt geadviseerd na 2 jaar pas vanwege dat er dus ook zout inzit. welke pap geef je nu en hoeveel? misschien is er een variant met meer vezels die beter voedt? of misschien wat pap én wat fruit geven? ik geef eigenlijk zelf nooit meer pap omdat hij brood ook heel lekker vind en in tegenstelling tot de meeste hier vind ik dat pap dus ook niet voedt, net als jou zoontje eigenlijk. eerder gaf ik het een keer of 3 per week om en om, maar eigenlijk vind ik het geen eten, het is hap slik weg. een uitkomst bij haast als je een afspraak hebt ofzo.

Deel Deze Pagina