Tips voor doorslapen bij borstvoeding

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lientje, 14 feb 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ramona82

Ramona82 Fanatiek lid

9 feb 2007
    1.198
    0
    0
    Huismama
    Limburg
    ik weet niet of het antwoord er al bij staat maar, wat je ook kan proberen is: een flesje kolven voor de avond en daar wat rijstebloem aan toevoegen ;) misschien is je kleine wat langer verzadigd dan....
    succes ermee
    groetjes van Ramona

2. jopie

jopie VIP lid

10 aug 2006
    6.030
    1
    0
    Putten
    Ik heb 15 maanden nachtvoeding(en) gehad. Wat voor mij goed werkte was me erbij neerleggen dat het zo was en op tijd naar bed.

3. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

tip: werkte bij mij, mijn 2 beste vriendinnen en een collega:

- geef overdag meer voeding (dus als je 5 voedingen op de dag geeft, 6 aanbieden. Als het er 6 zijn, dan 7!)
    - wanneer je dit gedaan hebt en het werkt (kindje pakt goed aan en drinkt), 's nachts kort laten drinken (afkoppelen).
    - indien nodig speentje of een beetje (suiker)water aanbieden.
    - dit een tijdje volhouden en na een paar dagen niet gelijk de borst aanbieden maar een speentje of een aai over de bol.
    - check altijd goed of je kindje warm genoeg is, geen vieze luier heeft etc etc.
    - maak 's nachts geen contact (oogcontact of praten).

Mocht het allemaal niet werken dan kun je inderdaad ook 's avonds wat afgekolfde melk geven of KV. KV heeft - in tegenstelling tot de hier gangbare gedachtengang - geen negatieve effecten op de werking van BV.

Je moet er rekening mee houden dat je productie wel even van slag raakt maar dit hadden wij allemaal vrij snel weer op orde.

Veel succes

4. Chantico

Chantico Niet meer actief

Hoi, ik hoop dat het slaapzakje het probleem echt heeft verholpen, maar zo niet, dan toch nog twee 'tips' die hier hebben geholpen:

- Inderdaad 's nachts een speentje geven bij huilen. Dat bleek hier meestal ook voldoende te zijn voor weer een paar uurtjes slaap. Soms moesten we er wel een paar keer per nacht uit om het speentje te geven, dat dan weer wel... Maar dat gaat nog altijd sneller dan voeden én kan papa ook doen ;)

- 's Avonds afgekolfde moedermelk met de fles geven. Onze kleine haalde minder uit de borst dan ze uit de fles op krijgt, omdat dat minder moeite kost. We hebben een tijdje Biobim rijstemeel aan de moedermelk toegevoegd (de enige pap die mengt met bv, geloof ik) en daar sliep ze beter op. Uiteindelijk bleek echter dat het niet de rijstepap was waardoor ze beter sliep, maar de hoeveelheid melk die ze via het flesje binnen kreeg. Ook zonder rijstebloem sliep ze langer. Dus ook als je liever nog niets anders dan bv geeft, kan het toch een verschil maken.

Heel veel succes!

5. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    In tegenstelling tot wat hierboven wordt beweerd, is het helemaal niet normaal dat kindjes doorslapen vanaf een week of 12 ... Snap ook niet waar mensen dat idee vandaan halen (behalve dan dat er heel veel mensen zijn die beweren dat dat normaal is :)). In mijn omgeving heeeeeel veel kindjes die niet doorslapen :D

Het eerste jaar (en vaak ook nog daarna) zijn babietjes er fysiek op gemaakt om heel vaak, hele kleine beetjes te drinken. Dit betekent niet dat kindjes sterven van de honger als ze het niet krijgen, maar wel dat het logisch is dat ze snachts nog wat willen eten/drinken.

Dit gezegd hebbende: het is inderdaad vermoeiend. Hier nog steeds wel eens 1 (of 2) nachtvoedingen (hiermee bedoel ik tussen 19-7). Tja, hoort bij mijn kindje. Speen hielp niet (wil ze ook allang niet meer). Fles moet ze niet. Laten mekkeren werkt heeeeeel soms (laten huilen doe ik niet aan, dat is krijsen bij dit grietje > bovendien betekent dat bij haar ook echt dat er iets is).

Je zou kunnen kijken of het aanbieden van voorspelbare regelmaat en een duidelijk slaapritueel helpt. Eventueel kijken of troosten zonder tiet helpt.

- FV zou ik niet aan beginnen, gewoon omdat het waarschijnlijk geen zin heeft.
    - Rijstmeel ook niet, omdat ik pas met 6m wil bijvoeden (maar dat is persoonlijk)
    - suikerwater wordt zeer sterk afgeraden (en waarom dan niet gewoon tiet geven ;))
    - sochtend kolven en man 2/3x per week nachtdienst geven
    - proberen het 'ze moet doorslapen' los te laten, er zijn kindjes die tot hun 7e (mijn zusje) niet doorslapen ;)

Veel succes!

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Dit is een theorie hè? Zo zijn er nog een heleboel meer die precies het tegenover gestelde beweren! Ieder z'n ding hoor maar ik kan me voorstellen dat dit niet voor iedereen weggelegd is (zeker wanneer het niet persé nodig is)

7. kaatje k

kaatje k Fanatiek lid

bij ons hielp het de laatste voeding gekolfde melk te geven, dan dronk hij toch net iets meer dan aan de borst. en dan een flinke fles vol, 180 ml (eerst 150 bij anderhalve maand) en toen sliep hij heerlijk door! en mijn man man vond het geweldig dat hij ook eens een voeding mocht doen, die zat elke avond te genieten!

8. Suya

Suya Actief lid

26 dec 2008
    235
    0
    0
    @Salapio: ik ken ook heel veel kindjes in mijn omgeving, echt heel veel, en toch slapen de meeste door rond de 12 weken! Daar haal ik dus dat idee vandaan en ook van de ervaringen die het CB heeft!

Je zegt dat jouw kindje 1 á 2-maal komt voor een voeding. Ze is 1 jaar oud. Denk je dat dit is omdat ze deze voeding nog nodig heeft of omdat ze gewend is dat ze deze voeding rond die tijstippen krijgt? Ik denk namelijk het laatste. En als je dat als ouders niet erg vindt, dan is dat natuurlijk prima! Maar nogmaals, dat zou niet mijn ding zijn!

Deel Deze Pagina