We hebben maandag een afspraak in het ZH om te kijken of mijn zoontje een redressiehelm moet hebben. Bij de 1e meting fysio (3 maanden) was hij ODDI 107 en CPI 94,5 Bij de 2e meting (4 maanden) was hij ODDI 104 en CPI 97. ODDI is dus wel mooi afgenomen maar de CPI is toegenomen. Nu gaf de fysio aan dat je bij een plat achterhoofd niet zo vaak een helmpje krijgt? Ik vind het een beetje raar want het ziet er echt heel plat uit. Wat was de CPI bij jullie kindje (en eventueel de verhouding met ODDI?) En in hoeverre kan ik de beslissing van de KA beinvloeden? Dit blijf je gewoon zien dus ik zou het liefst voor een helm gaan.
Hoi Mara, Ons dochtertje is nu ruim 9 maanden en heeft sinds eind oktober een helm gekregen, ze was toen bijna 7 maanden. Ze had een cpi van 97, ze had geen scheefheid verder. Ze had wel een plat achterhoofd. We zijn met haar het traject ingegaan van fysiotherapie en de combinatie van een zijligkussen, maar dit gaf onvoldoende resultaat. Ze ligt zo graag op haar rug, zelfs in het zijligkussen wist ze zich nog op haar rug te wurmen. We hebben toen via de fysio en huisarts een doorverwijzing gekregen naar de kinderarts, die vond dat ze een twijfelgeval was, aangezien er wel al een kleine bolling te zien was. Hij dacht ook dat het vanzelf wel goed zou komen, aangezien ze steeds meer op haar buik zou gaan liggen, met kruipen etc. en er daardoor geen constante druk meer op haar achterhoofd zou zijn. De arts heeft toch foto's gestuurd naar het Sophia kinderziekenhuis om een 2nd opinion te vragen. Er zat een helmencentrum bij dit ziekenhuis. Zij hadden de foto's bekeken en gezegd dat ons kindje toch baat zou hebben bij een helm. Wij hebben deze dus aan laten meten bij Livit en het gaat goed! Ze heeft hem nu dus straks 3 maanden en we zien echt al een grote verandering. Ik weet niet of dit zonder helm ook zo zou zijn geweest. Ik zou je dus willen adviseren, bij twijfel een helm te nemen. De kindjes hebben er echt geen last van en de maanden gaan zo snel, nu kan je er nog iets aan doen, straks is het te laat... Wij wilden ook niet als ze straks 16 is, bij ons gaat klagen waarom we er niks aan gedaan hebben en ze een plat achterhoofd heeft. Veel succes! Groetjes Floor
je kunt altijd tegen de advies in gaan hoor. jij beslist. ik heb mijn kindje niet eens laten meten(nooit dus gemeten). het was voor mij duidelijk dat hij n helm moest dragen. hij werd met scheef en afgeplat hoofdje geboren en ik heb van alles gedaan met fysio om het te verbeteren, maar goed, ik had al besloten met 3 maanden oud, om helm te gebruiken. en dat gedaan. we zijn erg tevreden met resultaat. bedoel je wanneer ze zeggen dat hij geen helm hoeft toch dat regelen? ik denk dat ook wel te doen is. maar helm therapie is niet niks....best zwaar voor het kindje.
De termen zeggen mij errug weinig... mijn fysio zegt me altijd maar één getal.. maar bij onze dochter was de laatste meting 104
Wij hebben een verwijsbrief van de fysio waarop staat dat de volgende norm gehanteerd wordt voor wel/geen helmtherapie: ODDI > 108% en CPI > 95% ons dochtertje had bij de 1e meting ODDI: 101,7 en CPI: 93,1 (ze was toen ong 7 weken). Dus gelukkig nog onder de norm. Wel een zijligkussen en hier blijft ze bij ons gelukkig wel goed in liggen. Dus hoop dat bij de volgende meting (31 jan) het beter is. Dan wordt dus ook beslist over doorsturen voor evt helmtherapie. Maar het blijft je eigen keus om wel of geen helm te laten dragen. De arts kan alleen maar advies geven. Als ouder heb je de uiteindelijke beslissing. Maar met CPI 97% zou ik dus zeggen dat een helm waarschijnlijk wel geindiceerd zou zijn. Wat de fysio waarschijnlijk bedoeld, is dat bij een plat achterhoofd een helmtherapie minder effectief is dan bij een scheef achterhoofd. Het effect is dan vaak minder, en je kunt je dus afvragen hoeveel nut het zal hebben. Zeker als je een grensgeval bent. Succes
Mijn zoontje heeft al sinds hij 8 weken was fysio omdat hij een hele sterke voorkeurshouding had (wss door de reflux?) Bij ons heeft het zijliggen ook geen nut gehad Hij draait zichzelf gewoon zo dat hij alsnog op zijn achterhoofd ligt. In het begin was de afplatting dus meer aan de zijkant dan de achterkant, en nu andersom. Als we de keuze krijgen gaan we wel voor een helmpje want je ziet het echt heel erg, al er met de helm ook maar enige verbetering kan optreden dan is dat mooi.
we zijnn naar sofia verwijzing van onze ha gekregen.ook omdat ik het zelf vroeg. in sofia krijg je een afspraak samen met 4 ouders en hun kindjes. ze lezen niet eens de papieren(andere ouders kwamen met metingen etc, wij niets) ze kijken fftjes met de hand, sommige ouders kregen te horen dat helm niet nodig is. en de omvang van het hoofd gemeten en binne 5 minuten ben al bij de helmboer zeg maar, daar meteen heb je ook livit die grove metingen maakt van de omvang om het te bestellen. de fysio metingen zijn voor wetenschappelijk onderzoek enzo, ze verzamelen gegevens.maar is echt niet noodzakkelijk. fysio is niet alleen maar zij liggingen toch? ik moest hem op zijn zij vast houden bijvoorbeeld en huppen enzo..
Hier heeft Marijn een Redressiehelm gehad.. zijn afwijking was enorm volgens 'r Roessingh in zwolle.. zijn ene oor stond 1,6 cm verder naar voren dan t andere oor.. de boel groeide scheef.. met 5,5 mnd kreeg hij een helm tot zijn 1e verjaardag.. bij de laatste meting zat hij netjes op t landelijk gemiddeld. De benamingen van de metingen zeggen me eigenlijk niks zal de papieren ff pakken om te kijken of ik er iets in kan vinden..
hmmm.. kan ze zo niet vinden.. nou ja..anyhow.. een helmpje is echt een uitkomst.. Marijn heeft er nooit last van gehad.. en t resultaat is verbluffend goed.. dus om je kindje hoef je t niet te laten hoor.. hij/zij heeft er echt geen last van.. ik vond t vooral moeilijk in het begin.. vond t zielig..toen ik me daar eenmaal overheen had gezet ging t prima..
Mijn zoontje had een ODDI van 100 en een CPI van ruim 101 heel erg plat dus. Gelukkig hebben wij gekozen voor de helm en de laatste meting was zijn CPI 91,9 dus een flinke verbetering in ongeveer 4 maanden helm dragen. Aankomende woensdag horen we de einduitslag en gaan we beslissen of we nog even door gaan. Mijn zoontje zal nooit een heel rond bolletje krijgen en blijft iets plat omdat de CPI ontzettend hoog was. Zijn ODDI was trouwens wel iets slechter de laatste keer? Heel vreemd maar we horen woensdag meer. Hier had de zijligging ook geen nut en werd het elke week platter en platter. Ik had liever gezien dat we eerder werden doorverwezen dan die 6 maanden en als het aan de artsen had gelegen was er nog meer tijd over heen gegaan... Dus 1 advies laat je niet weg sturen en jij bepaald wat je wilt
Mijn dochter had een CPI (mate van 'platheid') van 98%. Gisteren weer naar het ziekenhuis geweest en nu is er (na 9 weken helm) een CPI van 92% gemeten. Helemaal super. Maar toch hecht ik niet teveel waarde aan de metingen, ik vind het belangrijker dat we goed kunnen zien dat het verbeterd is!
De metingen wet ik niet maar weet wel dat Chloé's hoofdje erg plat was linksachter en we hebben niet getwijfeld en zijn voor een helm gegaan. Ze heeft hem 5 mnd opgehad en hij mocht af! Dit wil dus zeggen dat ze hem niet op hoefde tot haar 1ste verjaardag en het resultaat dus super is, ze heeft verder van begin af aan nooit last gehad van de helm! Moet er wel even bij zeggen dat ze hem wel concequent 23 uur per dag op heeft gehad!!!
Morgenmiddag naar het ZH voor de meting door de KA. Ik ben benieuwd. Ik vind het erg spannend, ergens ben ik bang dat ze het wegwuiven morgen, maar ik ben ook een beetje huiverig voor de helm. Terwijl ik weet dat hij er geen last van zal hebben Heb het nog ff nagekeken metingen bij de fysio 3 weken geleden waren ODDI 105 en CPI 97,5
Mara, heel veel succes morgen en het zal even spannend zijn of het verbeterd is. Bij twijfel doen hoor jullie zullen er echt geen spijt van krijgen!
wij hebben vandaag een helm laten aanmeten! de meting bij 3mnd was 100% en 92,8% bij bijna 5mnd was het 100% en 92.4% alleen de metingen die ze doen zijn niet goed genoeg voor haar hoofdje omdat het net is of ze een hartje op haar hoofdje heeft en dat deel word niet mee gemeten ze hebben vandaag een meting gedaan en die was 100% en 94% (enorm verschil met onze fysio, had ze al wel aangegeven dat dat meestal zo is) maar goed 23febr kunnen wij de helm gaan halen ben heel erg benieuwd! en hopelijk staat het printje haar ook mooi heb een blauw white wash achtige kleur, met zwarte rozen erop en knalrode hartjes