tips voor een makelijk en snell bevalling?

Discussie in 'De bevalling' gestart door caroline2008, 25 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. caroline2008

caroline2008 Actief lid

20 feb 2012
    222
    0
    16
    Kan iemand tips voor een makelijk en snell bevalling aan mij geven ?:)
    ik ben bang van bevalling en will graag tips ...kan iemand mij helpen?

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Ontspannen.. Heb je yoga of hypnobirthing gedaan?

Je komt er wel doorheen, ik was ook vreselijk bang maar het valt best mee.

3. Kimmeding

Kimmeding VIP lid

13 mrt 2008
    6.167
    1
    38
    begeleidster verstandelijk gehandicapten
    lelystad
    ontspannen en je niet druk maken.
    Bevallen is echt geen ramp.
    De beste uitspraak ooit hier op zp: Als Barnie het kan...

Misschien voor jou een idee om naar pijnstilling in welke vorm dan ook te kijken.

4. Priscilla4

Priscilla4 Fanatiek lid

30 aug 2011
    3.707
    0
    0
    6okt echo je ♥-tje klopt zijn zo trots op je
    goed luisteren naar de gyn of vk.. en ook tijdens de weeen en je mag ontspannen wel de druk op je onderbuik houden.. hier duurde het persen 25 min.. en dat bij een 1e ;) schijnt snel te zijn..

probeer er niet te veel over te stressen!! komt echt goed.. ik zou t iig zo weer doen dus zo'n ramp is het niet

5. suuuus

suuuus Actief lid

21 dec 2010
    244
    2
    18
    hier een makkelijke en snelle bevalling gehad, het weekend van te voren het boek hypnobirthing gelezen, daar heb ik heel veel aan gehad, succes!

6. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Laat het over je heen komen!
    Iedere bevalling is anders, iedereen reageert anders. En je lichaam kan echt heel veel hebben hoor, daarvan zul je straks versteld staan.

En zoals eerder door iemand gezegd: laat je goed voorlichten over pijnstilling, dan weet je wat er "te koop" is op het moment dat je het evt nodig hebt.

7. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ga relax je bevalling in, blijf zo lang mogelijk iets doen. Daarmee bedoel ik dat je niet vanaf wee 1 gaat zitten wachten. Ik ben nog lekker gaan rommelen thuis, had dus al 4/5 cm zonder dat ik daar pijn voor heb gehad. Daarna op het gemakje naar geboortecentrum, wat ik ook erg fijn vond. Hier geen witte jassen en lekker huiselijk gevoel. Dit alles maakt dat je relax blijft. Ik heb wel 2,5 uur moeten persen op een bevalling van 5 uurtjes maar kon dit nog goed volhouden. Enne naast m'n schade (totaalruptuur graag 4) en het lange persen zou ik het zo nog 10 x doen. Niet te druk maken, tuurlijk voel je pijn maar je kan dat echt aan, en mocht dat bij jou niet zo zijn is dan is er altijd nog pijnbestrijding..

8. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Beste tip van mijn vk toen ik haar belde dat de bevalling van de oudste was begonnen; laat het over je heen komen en we zien wel hoe het loopt.. probeer toch zoveel mogelijk te ontspannen. Je bent niet de eerste of de laatste die gaat bevallen. Zoveel vrouwen zijn je voorgegaan dus jij kan het ook :)

9. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.947
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik snap jou gevoel wel en ook dat je deze vragen hebt. Zeker bij de eerste vond ik het ook eng, je weet gewoon niet wat je moet verwachten. Maar uiteindelijk zal dit topic denk ik weinig zin voor je hebben. Want wat wij ook zeggen: je weet uiteindelijk mog niet hoe jou bevalling gaat verlopen. En dat is en blijft gewoon enorm spannend, daar verandert niks aan! Ik denk dat je er meer aan hebt om dat te accepteren. Probeer een afwachtende houding aan te nemen.

Ik heb voor de bevalling mensendieck gehad, een combinatie van hulp bij mijn rugklachten en een stukje voorbereiding op de bevalling en 'pufles'. Dat vond ik wel fijn, het gaf mij het gevoel dat ik ook nog 'iets' kan doen. Ik vond het ook fijn om een beval'plan' te maken. Niet dat er echt iets te plannen valt. Maar ik heb daardoor wel negadacht over hoe ik bepaalde dingen het liefste zou willen. En wat een alternatief zou zijn, als dat niet zou lukken.

10. avon

avon Fanatiek lid

6 apr 2010
    1.177
    0
    0
    verpleegkundige
    Regio Groningen

11. Bri

Bri Niet meer actief

Als je een snelle bevalling wilt, raad ik je aan er nog eens voor te gaan nadat deze er is. Vaak gaat een tweede bevalling veel sneller dan een eerste. (maar mij zal je niet horen zeggen dat het ook per se een makkelijkere bevalling wordt.)

En nu het serieuze antwoord:
    Ga er zo open en ontspannen in als je maar kunt. Blijf ademen, verzet je niet tegen de pijn maar laat het over je heen komen. Verdiep je vooraf goed in mogelijkheden voor pijnbestrijding, misschien geeft dat je meer rust als je weet wat er mogelijk is.

Kijk niet steeds op de klok.
    Net zoals ik het niet slim vind als iemand ervanuitgaat dat haar bevalling wel zal beginnen zodra ze in de 'veilige zone' van 37 weken zit (het kan makkelijk tot 41 of 42 weken duren!), vind ik het ook niet zo slim om te rekenen op een bevalling van minder dan 10 uur.
    En neem rust zolang je kunt. Als de weeën goed te hebben zijn, probeer dan nog te slapen of te rusten. Het kan dan nog heel lang duren, dus als je al die tijd actief blijft ben je op tegen de tijd dat je mag gaan persen.

Of zoals mijn broer-de-arts het heel empathisch wist te verwoorden: extreem lange bevallingen (24+ uur) komen maar heel weinig voor. Wat wel vaak voorkomt, zijn zwangeren die te vroeg zeggen dat het begonnen is.
    Een recept voor een snelle bevalling is dus ook: reken het startpunt pas vanaf het moment dat je een uur lang om de 5 minuten stevige weeën hebt gehad (van ongeveer een minuut). En niet vanaf de eerste duidelijke kramp, of het verlies van de slijmprop.

Ik wens je een mooie en ontspannen bevalling toe!

12. 24Mandy24

24Mandy24 Fanatiek lid

23 jul 2012
    3.499
    0
    36
    Je hoeft niet bang te zijn voor de bevalling! Iedereen kan het dus jij ook !

13. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    mijn tip accepteer dat een bevalling pijn doet heeel veel pijn, daarnaast zal ik je als tip geven om het te laten gaan zoals het gaat, niet panieken, niet stressen en vooral niet je adem inhouden dit werkt de bevalling alleen maar tegen, denk juist om je ademhaling je verloskundige/gyn zal je hierbij helpen, en bedenk dat de pijn goed is om het mooiste van je leven te mogen krijgen bedenk ook dat de pijn tijdelijk is écht het gaat weer weg ;)

probeer zoveel mogenlijk lekker onder de douche of in bad te gaan (mocht dit mogenlijk zijn) het haalt de scherpe randen ervanaf en zorgt voor een snellere ontsluiting

het is waar dat elke bevalling anders is maar deze tips kunnen je écht wel helpen tot een vlottere ontsluiting ;)

14. Chaii

Chaii Niet meer actief

Mijn bevalling duurde in totaal 180minuten.
    Ik dank het volgensmij voor een groot deel aan mijn enorme ontspannenheid geheel de zwangerschap en mijn blanco kijk op de hele bevalling omdat ik geen enge filmpjes had gekeken en ze mijn eerste was.
    Ik denk dat het nu iets gestrester zal zijn omdat ik inmiddels weet wat heel het bevallen inhoud kwa pijn etc.

15. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Kijk dit filmpje eens:

Outlaw Births - Part 2 - YouTube

Zo kan je ook bevallen :) Ik zei het al in je andere draadje. Bevallen is prachtig en bijzonder, super heftig, krachtig, en enorm uitputtend.
    Maar vooral dat eerste. Pijn.. ach, tsja, het doet pijn, maar die pijn ben je na een paar dagen vergeten, dus dat is echt niet zo belangrijk.

16. Koon

Koon Niet meer actief

Ik was net zo relaxed als jou en totaal niet bang voor de bevalling. Ik deed zelfs een vreugdedansje toen het begon.
    Helaas duurde mijn bevalling net iets langer, zo'n 17 uur ;)
    En ik zou het zo weer doen!

Je KAN niet stoppen, je moet door en dat doe je ook. Want je kindje komt er aan en dat is een gaaf gevoel!
    Bereid je goed voor door een cursus te volgen en met vk/gyn over je angst te praten. Zij maken het vast heel vaak mee dat een vrouw bang is.

17. Sandana

Sandana VIP lid

9 jan 2012
    5.682
    5
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Onder Eindhoven
    Zie het gewoon als een dag hard werken.... verder heb ik veel gehad aan haptotherapie (er wordt geleerd hoe je niet tegen je pijn te verzetten) en ik kijk er best al wel naar uit. Ook mijn eerste bevalling hoor, dus ook ik voel wat angst met momenten. Spreek dus niet uit ervaring.

Mijn man gaat mij heel goed helpen... dat hebben wij geleerd in de haptotherapie. Hij hoeft zich niet machteloos te voelen. Ik put daar weer kracht uit.
    Zorg dat je weet wat je wensen zijn, laat je partner je grenzen bewaken en zo zorg je dat je je op die manier niet in de steek gelaten of alleen voelt. Dat geeft een gevoel van veiligheid.

En ik ga proberen om verticaal te bevallen... is wetenschappelijk bewezen dat dit kortere en meer "soepelere" bevallingen zijn. Maar ik ga ook gebruik maken van warm water. Ik zie wel hoe het loopt.

Mooi filmpje trouwens... wat een rustige geboorte! Knap van die vrouw.

Deel Deze Pagina