restje vaatwaswater schadelijk?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door Nala1987, 1 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nala1987

Nala1987 Actief lid

7 aug 2014
    137
    3
    18
    Hoi,

Het blijft maar in mn hoofd malen... Wellicht die fijne hormonen, maar dacht ik vraag t hier toch even!

Ik heb gisteren een kop thee gedronken bij een vriendin. Toen ik er een slok van nam, werd ik onaangenaam verrast door een erg sterke zeepsmaak. Bleek het dubbelwandige glas 'lek' te zijn en nog gevuld te zijn met vaatwaswater en zodoende werd t vermengd met mijn thee :s Uiteraard heb ik de thee direct laten staan en mijn mond gespoeld. De zeepsmaak zat ook aan mijn lippen want ik geloof dat t hele glas met die zooi bevuild was... Ben er best van geschrokken want het smaakte zo chemisch en heb er wel iets van binnengekregen. Ik ben nu 23 weken zwanger en vraag me af of dit kwaad kan voor de baby?

Groetjes Nala

2. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Ik kan me niet voorstellen dat dat kwaad kan hoor! Natuurlijk is je baby veel kleiner en kwetsbaarder dan jij, maar je hebt maar een ieniemienieslokje binnengekregen en dat is door alles wat je eet en drinkt op een dag dan zo verdund en alles dat je kleintje misschien 0,001% van jouw pietepeuterige slokje binnenkrijgt... En het vaatwaswater zelf was natuurlijk ook verdund, er zat geen puur afwasmiddel in hè. Als ik jou was zou ik me echt absoluut geen zorgen maken hoor!

3. Nala1987

Nala1987 Actief lid

7 aug 2014
    137
    3
    18
    Thnx voor je reactie!! Hoe je dat zo beschrijft, is zo aannemelijk maar toch slaat dan weer de angst toe... Wat als... Pff.. Door t malen is t in mn hoofd inmiddels al een hele vaatwastablet geworden lijkt wel..zucht!
    Maar je hebt gelijk... T was idd geen pure afwasmiddel, maar denk dat vooral de sterke smaak zoveel indruk gemaakt heeft!

4. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Nee lijkt mij geen kwaad te kunnen. Het is heel vies natuurlijk maar het is idd zo verdund dat je baby er niets van zal merken.

5. Nala1987

Nala1987 Actief lid

7 aug 2014
    137
    3
    18
    Bedankt voor je reactie vlinder.
    Was idd ontzettend vies!!! Vandaar gelukkig mn snelle maar ook ietwat panische reactie :$

6. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Ik ken het hoor Nala! Ik prikte me laatst aan een braampje aan zo'n elektriciteitsdraad en dacht eerst dat het een schok was, nou dat was binnen 10 minuten natuurlijk al een halve elektrocutie geworden haha. Zullen de hormonen zijn denk ik.

Maar ga eventjes na. Als je de afwas op de hand doet, hoeveel afwasmiddel doe jij dan in dat water? Twee druppeltjes of een halve fles? Laten we het ruim nemen, je doet er een drup in zo groot als een eurocent. Op een hele wasbak. Daar komt dan een glas in. In dat glas past natuurlijk geen hele wasbak, dus maar een fractie van je verdunde eurocent zit daar in. Het water in jouw glas was nog eens vermengd met thee. Dus nog minder afwasmiddel. En je hebt het niet helemaal opgedronken, maar maar een fractie binnengekregen van at er in het glas zat. En daar weer van komt er maar een heel klein gedeelte bij je baby terecht. Dus dat is in het ergste geval misschien een vijftienduizendste of zo van dat druppeltje ter grootte van een eurocent. Dat zie je niet eens meer met het blote oog. Echt, maak je geen zorgen meis.

7. Nala1987

Nala1987 Actief lid

7 aug 2014
    137
    3
    18
    Ah lief je reactie! Bedankt voor je geruststellende woorden!
    Wat jij hebt gehad, zou zo mijn verhaal kunnen zijn haha.. Echt die hersenspinsels maken t van kwaad tot erger. En helaas merk ik dat die van mij nog steeds aant kronkelen is in mn hoofd!
    Want mn eerste reactie op jouw bericht was direct... Maare t was van de vaatwasser dus daar zit natuurlijk glansspoelmiddel en vaatwaszout bij.... En zon vaatwastabletje doet me dan ook weer chemischer aan dan afwasmiddel.... Whaaa...
    Ok ik ga afleiding zoeken:/

8. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Ja erg hè, je eigen hersenen kunnen je grootste vijand zijn af en toe...! Je had mij moeten zien googlen toen met dat braampje, man dacht serieus dat het me in de bol geslagen was...

Nog een statistiekje ter geruststelling: een beetje vaatwasser gebruikt ca 11 liter water per keer. Die tablet van jou is dus met 11 liter water verdund. Kan je nagaan hoe weinig tablet er in een nipje van dat water zit. Is echt verwaarloosbaar, dus geen zorgen hoor!

9. Nala1987

Nala1987 Actief lid

7 aug 2014
    137
    3
    18
    Haha hoe kreeg je t weer rustig in je hoofd dan?

Ja dat is ook weer zo wat je zegt! Ik probeer die te onthouden en hopelijk t eens los te kunnen laten

10. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

#10 Spikkeltje, 1 aug 2016
    Laatst bewerkt: 1 aug 2016
    Euhhhh het was helemaal niet rustig in m'n hoofd, ik zat me suf te googlen en man ondersteboven te schelden dat ik hem zo nodig moest helpen met die rotstroom en had 'ie de zekering er niet uit kunnen halen en mopperdemopper... Pakt 'ie zelf dat draadje vast, zegt: "Au! Oh ik zie het al, er zit een braampje aan," en pas toen keerde de rust in huis weder ;)

Verder helpt bij mij logica (vooral als iemand anders het zegt, bij mijzelf denk ik altijd dat ik mijzelf voor de gek hou). De eerste 12 weken was ik panisch voor een miskraam, echt, bij ieder krampje/pijntje/keer dat ik boos was dacht ik dat m'n kindje dood was. Als ik geen pijntjes had trouwens ook, want waarom zouden ze ineens wegblijven als het gewoon goed ging met m'n kleintje? Ik heb toen echt een heleboel info opgezocht over miskramen, hoe vaak het voorkomt en of er voortekenen zijn et cetera. Alle info die ik vond die geruststellend was, schreef ik over in een schriftje. Ik had ook een site gevonden waar je de datum van je NOD in kon vullen en dan kon je dus voor elke dag zien hoe groot de kans op een miskraam was, na een week of tien ofzo staat 'ie op een geruststellende 2%. Daar haalde ik m'n rust uit. (Je wil niet weten hoe vaak ik op die site gekeken heb.)

Als logica bij jou ook werkt, heb hier een sommetje voor je: een vaatwastablet weegt 10 gram (geen gok, ik heb het opgezocht.) Gaat dus in 11 liter water, dus dat is 0,9090 gram per liter oftewel per 1000 ml. In een glas zit 125 ml vloeistof, als dat allemaal afwaswater was dan zat daar 0,1136 gr vaatwastablet in. Zeg dat je 15 slokken uit een glas haalt, dat is dan 0,00757 gram vaatwastablet per slok. Neem het eens ruim en zeg dat je een halve slok hebt opgedronken (heb je echt niet, veel te vies). Dan zou je 0,00378 gram vaatwastablet ophebben als het een glas was dat volledig gevuld was met afwaswater, en dus niet gemixt met thee zoals bij jou wel het geval is. Je hebt dus altijd (veel) minder binnengekregen dan 0,00378 gram vaatwastablet. Weet je wel hoe weinig 0,003 gram is?! En daar weer van krijgt je kindje maar een heel klein percentage van binnen.

11. Nala1987

Nala1987 Actief lid

7 aug 2014
    137
    3
    18
    Hahaha geweldig ben je! Oke oke je hebt me overtuigd! Poeh wat een research heb je voor me gedaan, heel erg bedankt!

Ik herken ook zoveel in jouw situatie wat je beschrijft.. De eerste 12 weken, maar dus ook nu nog wordt ik soms overruled door angst en zoek dan ook als een gek dingen op om geruststelling... Tis ook allemaal zo spannend en kostbaar!!

12. Spikkeltje

Spikkeltje Fanatiek lid

Heel graag gedaan, ik (her)ken het zooo goed. Killing zijn die gedachten soms hè. (De teen van) een minimuggetje wordt hier ook geregeld een kudde olifanten hoor, mijn man gaat soms nog net niet juichend naar z'n werk, blij dat 'ie even van mijn gevlek verlost is :D

Het is het kostbaarste wat we hebben, natuurlijk zijn we er zuinig op en voorzichtig mee! Dat is ons moederinstinct hè. Jammer alleen dat die alarmbellen soms zo strak zijn afgesteld dat het alarm al afgaat van een zuchtje wind :p

Blij dat je nu gerust bent! Geniet van je zwangerschap!

13. Nala1987

Nala1987 Actief lid

7 aug 2014
    137
    3
    18
    Ja echt slooooopend kan t soms zijn. Haha same hier met mn kerel... Arme kerels ook eigenlijk hehe..

Jij ook nog een goede en fijne zwangerschap gewenst!!!

Deel Deze Pagina