wel of geen emesafene nemen?

Discussion in 'Gezondheid' started by Panter, Jul 14, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Hoi allemaal,

Ik ben vreselijk misselijk, het grootste gedeelte van de dag. Nu hoef ik max 2x over te geven en sommige dagen helemaal niet. Maar die constante misselijkheid is vreselijk.
    Nu heb ik van de huisarts emesafene gekregen, zetpillen. Ik twijfel nu om het te nemen of niet.
    Kan het geen kwaad voor de baby? En heeft het zin als ik weinig overgeef, gaat de misselijkheid er van weg?
    De misselijkheid word elke dag erger heb ik het idee...maar twijfel gewoon of ik het moet nemen. Drie dagen niet autorijden...ik moet maandag weer werken dus dan zou ik vandaag moeten starten...maar is dat echt wel goed?

Stom he dat ik twijfel....maar heb ergens het idee dat ik me maar gewoon niet moet aanstellen en ff door moet bijten.

2. Nobely

Nobely Actief lid

Nov 13, 2015
    442
    1
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb het genomen, maar bij mij hielp het helemaal niks. In elk geval niks meer dan dat de gembercapsules deden.

Ik denk dat geen enkel medicijn, toegestaan tijdens zwangerschap, persé goed voor je is. Ze schrijven het niet voor niks voor dus veilig zal het sowieso wel zijn hoor, wat dat betreft heb ik gewoon vertrouwd op de vk die het mij voorschreef.

Wat je uiteindelijk doet moet je natuurlijk helemaal zelf weten 😉

3. Juni

Juni Fanatiek lid

Jan 11, 2007
    1,562
    140
    63
    Het kan geen kwaad voor de baby. Ik zou ze maar gewoon nemen, misschien kom je dan uit de negatieve spiraal van misselijkheid en overgeven en misschien ontdek je net dan wat je van eten goed kan verdragen en dat helpt misschien. Ik nam het de eerste 4 maanden, 2 tabletjes per dag. Werd er heel slaperig van, maar hoefde nooit over te geven.

4. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

Jan 16, 2011
    3,569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Je huisarts schrijft het voor, dus gebruik het dan ook. Niet eenmalig, maar regelmatig dan werkt het wellicht iets.

Hier gebruik ik al vanaf week 5 emesafene en nu samen met primperan en tuurlijk zal ik liever geen medicatie gebruiken, maar het is dit of uitdrogen.

5. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Jullie hebben ook gelijk. Ik voel me gewoon een aansteller denk ik. Ik ga vanavond starten en als het niet bevalt kan ik er altijd weer mee stoppen.

De mevrouw van de apotheek zei dat ik er misselijk van kon worden, daarom ben ik begonnen met twijfelen...raar als dat een bijwerking is van een medicijn tegen de misselijkheid...

6. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Voor zover bekend kan emesafene niet kwaad voor het kindje. Het wordt echt al heel lang gebruikt in nederland. Het is niet zo'n hele sterk anti-misselijkheidsmedicijn. Je kunt er wel wat suffig van worden idd. Het kan zeker helpen om de misselijkheid te laten afnemen. De emesafene werkt het beste als je het stipt neemt (dus de voorgeschreven dosis netjes over de dag te verdelen) en als het lukt er genoeg bij drinken.

Persoonlijk vind ik ernstige zwangerschap vreselijk! Een mens is niet gemaakt om zo lang misselijk te zijn. Je lichaam raakt er van in de war en het maakt je vaak ook een beetje (en soms erg) depri. Ik vind zelf dat het niet iets is wat je zou moeten verbijten en ik vind het ook niet aanstellerig als je er iets voor neemt. Daarnaast is het medisch ook gewoon beter, je kunt er beter door eten en drinken als de misselijkheid weg is en je hebt meer energie. Je hoeft minder over te geven, wat medisch ook erg prettig is (je verliest door overgeven veel vocht en je electrolyten kunnen uit balans raken).

7. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Bij mij hielp het in het begin heel goed. Het was zo'n opluchting om niet volcontinu misselijk te zijn. Wel werkte het gedurende de zwangerschap steeds minder goed, met 16 weken deed het niet veel meer. Maar toen had ik het ergste gelukkig al gehad.
    Ik hoop dat het bij jou ook werkt, die constante misselijkheid is slopend.

8. Cato1981

Cato1981 Actief lid

Apr 23, 2013
    422
    3
    18
    #8 Cato1981, Jul 15, 2016
    Last edited: Jul 15, 2016
    Ik slik het al mijn hele zwangerschap (nu 40 weken van de tweede) het helpt ook bij slapen, van vermoeidheid wordt je alleen maar meer misselijk. Ben nog steeds misselijk maar zonder wel meer. Slapen doe ik nu sowieso niet echt meer s'avonds met deze zwangerschapsduur :p

9. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Ik heb het gisteravond genomen voor de nacht. En zowaar...ik voel me vandaag weer een beetje mens.

10. misscoco

misscoco Actief lid

Sep 29, 2015
    233
    10
    18
    Waarom zou je het niet nemen? In ieder geval proberen. Ik vind het altijd zo'n gemuts, huisarts schrijft dit niet zomaar voor als het schadelijk is voor het kind.
    Ik heb me er ziek in geslikt, aantal weken 3 per dag en dan kwam ik de dagen door. Bij 13 weken ineens het omslagpunt, en voelde me toen elke dag beter. Bij 15 weken kon ik ermee stoppen.

11. mamabri

mamabri Niet meer actief

Ik heb bij mijn 3 laatste zwangerschappen emasafene gebruikt, kan echt geen kwaad voor het kindje. Laatste zwangerschap is helaas niet goed gegaan, maar heeft niks met de emesafene te maken.

12. Moshi

Moshi Actief lid

Oct 21, 2015
    279
    4
    18
    NULL
    NULL
    Had m'n huisarts er ook om gevraagd toen ik erg misselijk was en die weigerde het mij te geven omdat het volgens hem niet duidelijk is bewezen wat voor gevolgen het heeft voor de kleine,

13. Rosao

Rosao VIP lid

Nov 3, 2007
    12,893
    1,390
    113
    Wat stom zeg! Voor huisartsen is er zelfs een richtlijn van de NHG waar in staat dat ze emesafene mogen geven.

14. Panter

Panter VIP lid

Mar 14, 2011
    13,710
    4,559
    113
    Nou ik ben erg blij met de Emesafene. ..ipv 10-15 keer overgeven geef ik nu 2-4 keer over en vandaag zelfs helemaal niet.
    Wel heel misselijk maar gelukkig het braken veel minder.

15. Juffie26

Juffie26 VIP lid

Oct 24, 2011
    10,011
    1,860
    113
    Wat fijn panter dat het medicijn toch ervoor zorgt dat je niet zoveel over hoeft te geven.
    Ik hoop dat je snel van de misselijkheid af bent en voor 1000% kan genieten want als iemand dat verdiend dan ben jij het wel!!!

16. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

Jan 16, 2011
    3,569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland

Ja inderdaad en het staat zelfs in de bijsluiter dat het gegeven wordt bij zwangerschapsmisselijkheid ;)

17. jallou

jallou Actief lid

Feb 15, 2014
    234
    0
    16
    Ik kreeg het bij beide zwangerschappen
    Het hielp helaas niet.

18. Migi

Migi Actief lid

Nov 23, 2015
    360
    0
    0
    Cuijk
    Hallo dames ik heb vraag wat kan nog vragen tegen braken ik blijf braken en bijna niks binnen houden emesafene helpt niet ook 2 x per dag alles is vies alles stinkt ik weet geen raad meer . Morgen 9w.6d zwanger en moet bij gyn . Jullie advies aub ben bang voor uitdrogen

19. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    gebruik je emefasene 2x per dag? dan 3x proberen of desnoods 4x.
    bij mij hielp 2x per dag ook niet, 3x beter en 4x perfect.

het is bij emefasene heel erg belangrijk dat je het regelmatig in neemt. dus op vaste tijden. veel mensen nemen het pas in als de misselijkheid bijvoorbeeld te erg wordt. dan helpt het inderdaad weinig tot niks. emefasene moet een spiegel opbouwen in het bloed. dit duurt vaak een paar dagen. deze spiegel moet ook constant blijven wil het middel goed blijven werken. dit bereik je door het regelmatig in te nemen. dus bijv standaard om de 6 uur. met VEEL water. dan wordt het beter opgenomen in je bloed en werkt het beter.

20. Migi

Migi Actief lid

Nov 23, 2015
    360
    0
    0
    Cuijk
    Ik heb zetpillen van 12,5mg

Share This Page