Grotere kindjes en voeden op verzoek?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Babel44, 22 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Ik ben toch wel benieuwd hoe de andere bv-mama's met grotere kindjes dit doen.

Het liefst geef ik mijn meisje de borst wanneer ze dat wil. In periodes is dat wat minder, of juist (veel) meer. Rondom etenstijd vind ik dat lastig, omdat ik natuurlijk liever wil dat ze haar avondeten lekker op eet. Ook 's nachts wil ik haar eigenlijk niet meer voeden, zodat ze weer gaat doorslapen.

Maar ik heb wel principieel een probleem met het haar onthouden van de borst! Ik vind nl dat het voor haar een rustmoment en troost mag en moet zijn, als ze dat nodig heeft.

Tweestrijd dus. Hoe gaan jullie mama's met grotere kindjes hiermee om?

2. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Rond die tijd was het nog volledig op verzoek hier, dat vond ik niet erg. Rond haar eerste verjaardag dronk ze nog 5 voedingen. Soms ook snachts.
    Met 18 maanden hebben wij besloten een beetje te remmen, omdat ze soms wel eens 6-7-8 voedingen op een dag vroeg en ik vond dat zelf niet meer zo prettig. (ook omdat ze toen echt mijn trui omhoog deed enzo)
    Ik heb toen nee gezegd en wat anders aangeboden, en ben een beetje gaan voeden op mijn verzoek. Op 3 momenten, sochtends met wakker worden, smiddags voor ze ging slapen en savonds ook voor ze ging slapen. Na 1 dag had ze dit ritme al te pakken en daarna ben ik weer op haar verzoek gaan voeden. Meestal dus gewoon die 3 voedingen, en soms gebeurde het dat ze eens een extra voeding vroeg, dat vond ik toenw eer prima. Ik moest alleen echt even 1 a 2 dagen borst-weigeren om uit dat ritme van zoveel voedingen te komen, ze vroeg naar mijn idee ook te makkelijk. Maar dat weigeren viel mij zooo mee, ze accepteerde het gelijk.
    En nu heeft ze pasgeleden zelf besloten naar 2 voedingen te gaan, dus nu drinkt ze nog sochtends en savonds. En als ze ziekig is, o.i.d., dan vraagt ze extra en vind ik dat ook prima. Maar inprincipe vraagt ze nu nog maar 2 x. Dit heeft ze zelf geregeld, eerst 3 regeldagen (dat ik me alweer een beetje druk maakte dat het weer de verkeerde kant op ging hihi) met veel voedingen en soms vrij snel achter elkaar. En ineens wilde ze nog maar 2 voedingen.

3. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Goh, en weigerde ze dan voor het slapen overdag? Of slaapt ze niet meer? Of bood je gewoon niet meer aan en vond ze het prima?

Hier heeft ze echt nog nooit geweigerd als ik aanbood, en nee van mij accepteert ze niet zonder drama's. En ik zit er zelf halfslachtig in zoals ik al schreef, dus dat merkt ze natuurlijk.

En ze vraagt dus zelf nog af en toe vaker, als ze het echt wil of nodig heeft ofzo? Ja, als dat hier ook af en toe zou zijn zou ik het ook prima vinden, maar ik heb wel het idee dat het snel weer een gewoonte wordt, en zoals ik zei, dat vind ik rond etenstijd en 's nachts niet zo fijn...

4. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ja, ik heb ook een tijd gehad dat ik niet wist wat ik wilde of moest doen. Toen heb ik het zo gelaten. Moedermelk is niet slecht, en wij hebben een hele goede eter, dus het kwam hier ook vaak voor dat ze om 17.00 nog mm wilde en om 18.00 avondeten at, maar dan at ze altijd wel gewoon goed. En at ze eens wat minder, vond ik dat ook niet erg, trouwens.
    Ik denk dat je zelf uit moet maken wat jij wil.

Met slapen gaan 's middags vroeg ze altijd zelf om borst. Nu vroeg ik aan haar of ze wilde slapen, en ze pakte haar slaapzak en speen en stond bij haar bed. Dus ik heb haar in bed gelegd, en ze ging slapen. Vanaf toen was het over met de middagvoeding. Maar het was daarvoor wel 3 dagen veel voedingen, vooral vaak met kort er tussen, ik denk dat ze nu meer melk uit 1 voeding drinkt en de productie dus weer wat opgekrikt is voor ze stopte met de middagvoeding?

Als ze het echt erg vindt als je weigert, zou ik het zelf niet doen denk ik... Maar je moet doen waar jij je goed bij voelt!
    Hier was het heel makkelijk uiteindelijk... Het was even snikken, en nog een x of 3 vragen, maar toen pakte ze gewoon haar beker thee en wat te eten dat ik voor haar had gepakt en toen was het prima. Ik heb het haar ook heel goed uitgelegd, maar goed onze dochter was toen dus 18 maanden, al wel wat ouder dus.

5. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Dank je!

Nog meer ervaringsmama's met hun overwegingen?

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier stopte ze zelf met de middagvoeding toen ik niet meer kolfde onder werktijd en ze na 8 werkdagen een middagvoeding gemist te hebben, er zelf thuis ook niet meer om vroeg.
    s Nachts hadden we met 14 maanden afgebouwd maar langzaam er toch weer wat ingeslopen.
    Maar meestal drinkt ze s avonds laat en slaapt dan door tot de volgende morgen. Soms bij onrustige nachten vaker maar dat is dan meestal tijdelijk.

Nu wil ze sinds kort s morgens en s avonds voor slapen gaan niet meer. Paar keer gehad dat ze s avonds laat wel wakker werd, maar ik haar naast mee neerlegde en dan taalde ze niet naar de borst. Viel ze met speen in slaap en na een minuut of 5 leg ik haar dan in bed.
    Ene keer kwam ze om half 6 en keer erna om 4 uur en dronk dan wel.
    Vannacht was het begin wat onrustig maar ze had gisteren overdag maar heel even geslapen en lag er gisteravond laat in. Dan gaat het meestal mis met slapen s nachts.

Maar hier krijgt ze nu dus maar 1-2 voedingen.
    Voor de zwangerschap 3 (s morgens, s avonds en s avonds laat).

7. Karoke

Karoke Niet meer actief

Ik voed ook nog steeds op verzoek. Overdag vraagt hij er bijna nooit meer om, behalve om in slaap te komen of als hij zichzelf niet goed voelt. 's Avonds vraagt hij 1-2 keer om de borst, 's nachts (als ik geluk heb ;)) ook 1-2 keer en dan 's morgens een keer.

Als ze structureel komt voor het eten, kan je haar dan niet voor zijn en iets vroeger een borst aanbieden, zodat er toch meer tijd tussen een borstvoeding en het avondeten zit?

En ik zou denken dat het 's nachts eerder wakker worden is en daarom borstvoeding vragen, als wakker worden voor een borstvoeding, maar daar kan ik natuurlijk naast zitten. :)

8. maanopkomst

30 sep 2009
    71
    0
    0
    NULL
    Amsterdam
    Hier dronk mijn zoon ook nog helemaal op verzoek toen hij zo oud was als jou dochter. Ik gaf tot een maand geleden nog makkelijk zes keer per dag de borst. Ik ben dat een beetje gaan beperken omdat ik ook graag weer ongesteld wilde worden. Ik heb hem uitgelegd dat we minder gaan drinken. En hem heel veel geknuffeld als hij even een borstmomentje zocht. Ook heb ik een flesje gekocht waar ik water in deed zodat hij dat ook nog kon drinken, maar meestal had hij niet echt dorst. Toen we er eenmaal van af waren dat hij de hele tijd mocht drinken heb ik ook weer wat meer op zijn verzoek de 3 a 4 drinkmomenten laten bepalen. Eigenlijk voel je prima aan wanneer ze het echt niet kunnen missen en wanneer wel.

9. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Een alternatief voor de borst pikt ze niet op zo'n moment. En idd probeer ik haar vOOr het eten te voeden en lekker te knuffelen, maar dat maakt niets uit, dan wil ze gewoon nog een keer tijdens het eten, en ook dan is haar bekertje water niet gewenst.

Dit vind ik een mooie, want ik ben hier dus best onzeker over. Misschien is het haar karaktertje, maar ze lijkt wel altijd per se te willen drinken?! Maar het kan ook zijn dat ze het nu gewoon al een tijd extra "nodig" heeft hoor, want we hebben al weer weken een moeilijkere periode met veel ziek zijn (zij EN ik), kiesjes, weet ik wat. Ik weet gewoon al niet meer hoe het met drinken ging toen het allemaal wat soepeler ging.

Hoe en waarom hebben jullie de overweging gemaakt om bijv wat af te bouwen of juist op verzoek te blijven voeden? Vooral om praktische redenen, of ook principiele of gevoelsmatige? Daar ben ik erg benieuwd naar.

10. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik zou zeggen, als jij ook maar ergens denkt dat het niet voor niets is, laat het even zo. Als dat echt zo is, gaat het vanzelf wel weer over. Als dat niet zo is, kun je er altijd nog wat aan doen toch?
    Eet ze verder wel goed over de hele dag en drinkt ze ook ander vocht?

Ik kan me wel vinden in Maanopkomst's opmerking. Hier voel ik idd ook erg goed aan of ze het echt even nodig heeft of niet. Maar als ik daar over twijfel, dan geef ik gewoon. Er gebeurt niets ergs of slechts als ze eens een keer extra drinkt natuurlijk.

Hier was het gewoon echt zo dat ze elke keer maar vroeg. Zowat alles wat er gebeurde was een reden om aan de borst te gaan. En toen ze ook mijn trui omhoog ging doen bij een vriendin thuis toen dacht ik, nu vind ik het niet leuk meer. Ik ben heel erg voor voeden op verzoek, maar het moet wel leuk blijven. Bij controle op t CB heb ik het eens voorgelegd (wij hebben gelukkig een erg pro BV cb) en verteld hoe ik me erbij voelde en toen zei zij, probeer het eens, want vaak valt het 'weigeren' best wel mee en zijn ze zo uit dat ritme. En dat was ook zo.
    Maar eerder dan die 18 maanden heb ik er ook wel eens aan zitten twijfelen, maar net zoals jou stond ik er nooit helemaal achter, dus toen heb ik haar nog maar laten gaan.
    Ik heb me altijd voorgehouden dat moedermelk gezond is en het dus echt niet erg is als ze wat vaker drinkt. En als ze eens een keer een avondmaaltijd overslaan door borstvoeding ook niet. Maar als dat structureel gebeurt op deze leeftijd dan zou ik toch proberen het een beetje meer te sturen.

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier was ze denk ik nog iets kleiner, denk rond 14 maanden toen ze ook nog wel redelijk vaak vroeg herinner ik me.
    Maar hier hielp het prima om wat drinken en eten aan te bieden, vaak had ze honger of dorst.
    Als ze dat niet wilde, gaf ik de borst, maar hier ging het eigenlijk wel heel gemakkelijk.

12. Linnie1985

Linnie1985 Fanatiek lid

17 mrt 2010
    3.406
    0
    0
    NULL
    Gouda
    Wij zijn met 9 maanden verhuisd en vanaf toen ben ik haar alleen nog maar boven op de slaapkamer gaan voeden. Beneden zijn associeert ze niet met borstvoeding.

Sinds kort drinkt ze zo'n 3 a 4 keer per etmaal. 's Ochtends vroeg, 's middags voor het middagdutje en 's avonds met het naar bed gaan (en soms 's nachts nog een keer).

Ik heb zelf deze keus gemaakt omdat ik het niet fijn zou vinden als ze heel veel keer op een dag kleine slokjes zou nemen. En ik vind op deze leeftijd troosten met borstvoeding ook niet meer nodig. Hooguit als ze echt héél veel pijn heeft of erg ziek is. Maar als ze zich stoot of valt ofzo, dan troost ik haar gewoon net als mijn man doet.
    Ik vind het prettiger als ze gewoon hele voedingen drinkt.
    En ik wilde hiermee ook het truien-trekken voorkomen.

's Nachts krijgt ze wel weer gewoon altijd bv. We hebben het een tijdje geprobeerd om man te laten troosten en zo te stoppen met de nachtvoeding. Dat werkte een tijdje, maar daarna ging dat toch niet zo goed meer. Ze liet zich wel troosten, maar ze werd wel vaak wakker, dus dat schoot ook niet op. Toen ik haar 's nachts weer gewoon ging voeden is ze ook weer beter gaan slapen. Eergisteren heeft ze zelfs klokje rond geslapen.

13. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.850
    19.216
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als ons zoontje overdag om de borst vraagt, probeer ik meestal eerst iets anders aan te bieden. Meestal vindt hij dat ook prima. Wil hij ander eten of drinken echt niet accepteren, krijgt hij gewoon de borst. Als ik overdag niet thuis ben, kan hij prima zonder moedermelk. Als ik er we ben, vraagt hij er soms wel om. Maar ik probeer het te beperken tot vroeg in de ochtend, voor het middagpauze, voor het slapen gaan 's avonds. Dat vind ik om heel eerlijk te zijn op deze leeftijd wel genoeg. Als het kan op de dagen dat ik werk, moet het toch ook kunnen op de dagen dat ik thuis ben.

Rond half vijf / vijf uur heef hij een tijdje een moeilijk moment gehad. Nu nog wel soms. Maar als ik hem dan voed, eet hij zijn warme maaltijd niet. En inmiddels vind ik een complete maaltijd belangrijker dan moedermelk. Dus hebben we deze voeding toch afgebouwd. Ik bleef uit beeld, we aten wat vroeger warm. En ik zorgde ervoor dat hij tussenlas vier en vier nog wat had. Inmiddels gaat het bijna altijd goed. Alleen als hij bij de gastmoeder is geweest, is dat tijdstip nog wel eens lastig.

14. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Thx dames.

Idd is dat moment hier dus ook lastig, vooral op oppasdagen wil ze per se drinken als ze me ziet. Juist dan geef ik er eigenlijk wel aan toe, omdat ik dan vind dat ze ook het recht heeft even bij mij weg te kruipen.

Het gaat ondertussen weer ietsje beter met haarzelf geloof ik, en het lukt (dus?) ook weer af en toe om iets anders te geven als ze wil drinken. Wel een prettige bevestiging dat ze "niet voor niets" zo vaak wil drinken maar het gewoon wat moeilijker heeft/had en haar mama waarschijnlijk wat meer nodig had.

Als het weer wat makkelijker gaat is het ook weer makkelijker om aan haar toe te geven vind ik.

15. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.850
    19.216
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dat laatste is zeker waar Babel. Wij hebben echt een tijdje met die voeding vlak voor etenstijd gestoeid. Om die eraf te krijgen heb ik uiteindelijk overdag oorwatje minder vaak toegegeven. Nu heb vanwege tandjes overdag wat vaker extra gevoed en nu is het om vijf uur ook wee even moeilijker.

Voor ons werkte voeden op verzoek de eerste 9 maanden echt goed, daar blijf ik dan ook groot voorstander van. Maar vanaf een jaar (misschien iets eerder) merk ik dat ritme en duidelijkheid toch opwel erg belangrijk worden. Hij zit gewoon beter in zijn vel als hij weet wanneer hij mag drinken en er dus niet steeds om hoeft te vragen.

16. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    :D
    Altijd leuk die autocorrectie hahaha.:)

Ik moest dus echt ff goed lezen:) dacht he? geeft ze hem een watje?:(

17. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.850
    19.216
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Oh ja, sorry. Ik had dat uit gezet want het is mateloos irritant! Maar gisteren heb ik mijn iPad gereset en toen stond het ineens weer aan. Ik ga het gelijk weer uitschakelen (hoewel ik toegeef dat het soms grappige zinnen oplevert, haha!)

18. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Zelf voedde ik met een maand of 10 al niet meer op verzoek, maar mijn schoonzus doet dit wel. Haar dochter is ruim anderhalf en die drinkt wanneer ze dat aangeeft. Soms probeert ze wel een beetje te sturen (bijvoorbeeld als ze een half uur geleden al heeft gedrinken of als ze bijna gaan eten), maar meestal niet. Schoonzus voedt ook overal :).

Ik zie wel dat haar kindje heel slecht eet, ik zou dan zelf als regel invoeren: eerst boterham dan pas borst. Maar goed, ik ben geen verzoekvoeder (op eerste jaar na) ;).

Zij heeft ook nog meerdere nachtvoedingen, maar ze ligt met haar kindje in één bed, dus daar heeft ze relatief weinig last van (al slaapt ze wel heel slecht hoor). Dat kun je denk ik alleen maar oplossen door het of te accepteren dat het erbij hoort of niet meer op verzoek te voeden (tussen 19-7 oid) ;)

19. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Dank voor je verhaal.

Klinkt logisch, en denk ook dat het waar is, maar ik worstel dus met de vraag of meisje kan begrijpen dat ze overdag wel, en 's nachts niet mag drinken, al heeft ze de behoefte.

Dl eet wel goed, maar drinkt heel beperkt andere dingen helaas.

20. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als jij dat wilt dan kun je je dat je kind echt wel duidelijk maken hoor. Kinderen snappen volgens mij vrij snel dat borst gekoppeld kan zijn aan een bepaalde plaats of tijd.

Ik heb wel heel lang op verzoek gevoed. Of in elk geval niet de borst geweigerd als ik de indruk had dat het verzoek echt was omdat het nodig was (en niet uit verveling of zo), bijvoorbeeld als ze overstuur waren of zich pijn gedaan hadden.

Deel Deze Pagina