Tips om 32 kleuters 30 minuten te amuseren?

Discussie in 'De lounge' gestart door Tinkerbell81, 19 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Heeft iemand wat tips,
    ik doe morgen de overblijf voor mijn zoontjes klas, en vorige keer ging het regenen, ik had nog nooit de overblijf gedaan (ze blijven allemaal over in eigen klas) en gingen dus niet buiten spelen, maar binnen...heb uiteindeljk een verhaaltje voorgelezen en de juf had nog gezegd dat 2 kindjes iets wilden laten zien ivm het projectthema...maar was eigenlijk best wel lastig met 32 van die wiebelende kleuters...krijg ze echt niet allemaal tegelijk stil, een paar zaten er ook echt te klieren dus moest steeds mijn verhaaltje onderbreken...(juf had net kwartier ervoor ook al verhaaltje gelezen dus ze hadden ook niet echt zin erin, maar dit was wat de juf dus zei dat ik kon doen en ik wist niks anders, omdat het mijn eerste keer was en geen idee had wat ik ervan kon verwachten). Dus mocht iemand een tip hebben...dan ben ik erg blij....vrees namelijk dat het morgen weer gaat regenen....

2. Jipper

Jipper Fanatiek lid

22 jan 2008
    2.394
    1
    0
    CD van K3 meenemen, stoelen aan de kant en allemaal dansen? Hebben ze meteen hun beweging gehad... ;)

3. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Vrij spelen? Tekenfilmpje kijken zoals teletubbies?/kleuren/gek dansen op muziek?

4. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Ik neem aan dat ze eerst eten? Moet je ze dan daarna nog een 30 minuten bezig houden?
    Klinkt goed,Jipper! Anders bewegingsspelletjes met liedjes, zoals 'Hoofd, schouders, knie en teen" of "Hokey Pokey".
    Raadspelletjes met spullen op tafel en iets wegnemen. Geluidenspel: allemaal ogen dicht en een geluid maken....bv. de kraan laten lopen, deur open en dicht etc,.
    Zakdoekje leggen, stoelendans, tik-tik-wie-ben-ik?
    Hoop dat je er wat mee kan!

5. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.040
    1.859
    113
    Provincie Groningen
    Misschien een leuk kring spelletje, zoals zigeunermeisje of zakdoekje leggen?

6. Luannie

Luannie Fanatiek lid

1 nov 2009
    1.241
    1
    0
    NULL
    - wat is er weg. Je laat een aantal voorwerpen zien en legt ze onder een doek en haalt er 1 weg. Dan laat je ze weer zien en mogen zij raden wat weg is.

-liedjes als in de maneschijn.
    -Zakdoekje leggen

Jij staat voor de kinderen en dan roep je; springen, zitten , armen in de lucht, hand op je neus,oren,ogen enz....

7. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Ik moet eerlijk zeggen, ik zou als je een half uur moet vullen niet met 32 kleuters K3 gaan doen ;). De eerste 10 minuten zal het goed gaan, maar daar maak je echt geen 30 minuten mee vol ;).

Als ik jou was zou ik de kinderen een keuze voorleggen. Een groepje lees jij voor, een groepje gaat tekenen/kleuren en een ander groepje mag vrij spelen. Voor ieder ding zijn 10 plaatsjes, ze mogen kiezen maar vol is vol. Even duidelijke afspraken maken over jou wel of niet storen en je aan je taak houden :).

8. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Nou als ik zo naar buiten kijk denk ik niet dat je het nodig hebt om de kinderen te vermaken door de regen ;)

9. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    ik ben ook overblijfmoeder, en zit ook meestal bij de kleuters. alleen heb ik niet zo'n grote groep als jij.
    maar op een "slecht weer"dag, dat we binnen moeten blijven. hebben we een kastje met knutsel/teken spullen en playmobile etc. ze vervelend zich nooit, meisjes gaan standaard zitten kleuren, knippen en plakken. en de jongens met playmobile, oja en er is nog een speelkleed met een bak met auto's.

10. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.848
    3.364
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik zag laatst bij de teletubbies iets wat ik best grappig vond ;)

een kindje stond voor de groep en het begon met

'zoek allemaal een vriendje'

en daarna moesten ze de lichaamsdelen die degene voor de groep zei, tegen elkaar houden. Als het iedereen gelukt is, ga je naar de volgende dus zo oefen je gelijk waar alle lichaamsdelen zitten:

'hand tegen hand'
    'knie tegen knie'
    'neus tegen neus'
    'buik tegen buik'
    'billen tegen billen'
    'wang tegen wang'
    'voet tegen voet' (zag je al die kinderen even denken en toen op de grond gaan zitten)
    'hoofd tegen hoofd' (of haren)
    'elleboog tegen elleboog'

etc

en dan kun je daarna 'hoofd schouders knie en teen' doen ofzo...

het zijn geen 30 minuten misschien - maar als jij bv begint en later een ander kindje het laat aangeven, dat kom je best een eind denk ik...

en oja; ook daar waren wel een paar kindjes die bv gingen vervelen een beetje, met de voeten tegen elkaar schoppen bij de voet tegen voet. En met de billen botsen of draaien bij billen tegen billen etc. Maar dat maakt ook weer niet uit - lekker negeren :)

11. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Amuseren klinkt leuk maar laat ze dat half uurtje gebruiken om bij te komen van de ochtend met de juf.

Een verhaaltje voor kinderen die dat willen en voor de kinderen die dat niet willen knustelen en of vrij spelen. Kortom je niet te druk maken buiten dat heb je je ogen nodig om op te letten met 32 stuks.

Is het geen idee om er een extra overblijfmoeder bij te nemen.;)

Mijn ervaring is dat de ochtend met de juf vaak al intensief genoeg is! En ze ook wel even een half uurtje mogen niksen en of wat vervelen.

Ze moeten al zo veel.

Kortom ik zou er minder werk van maken dan nodig is. Je bent geen tussenopvang voor vermaak maar om op te letten. Tuurlijk is het leuk om wat te doen maar niet te veel en te druk.

12. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    En, hoe ging het vandaag?

13. zogezegend

zogezegend Niet meer actief

een of meerdere kartonnen dozen meenemen met een gat erin, een voorwerpof voorwerpen uit de klas erin stoppen en ze laten voelen en raden wat het is?

14. Tinkerbell81

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Heel erg bedankt voor de tips allemaal! Kan ik zeker wat mee! gelukkig was het vandaag mooi weer en konden ze buiten spelen, maar hous ze allemaal in gedachten als het gaat regenen!

15. Tinkerbell81

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Punt is dat het in de klas is, dus echt wel iets moet verzinnen omdat het anders chaos is met 32 kleuters....2e moeder erbij zou handig zijn, maar dat betekent ook 2x meer "overblijfmoeder"zijn voor alle moeders (zijn om toerboert)

16. duikster

duikster VIP lid

13 nov 2005
    5.714
    73
    48
    ik zie ik zie wat jij niet ziet spelen, hier vinden ze dat echt heel leuk!
    Hier zijn er overigens wel minstens 2 overblijfmoeders op zo'n grote groep.

17. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Fijn dat het vandaag mooi weer was!

Ik denk dat het belangrijkste is om te onthouden is dat je eigenlijk niet iets met de hele groep moet willen doen, daar zijn ze te groot en te jong voor, doen ze over de dag al genoeg.

Lekker de vrijheid laten maar wel met afspraken erbij :).

Leuk dat je dit doet!

Deel Deze Pagina