Wij zijn een maand geleden begonnen met groente en fruit. Eerst groente en na twee weken fruit. De groente is vanaf het begin een drama! Hij slikt het niet door en blijft maar kokhalzen. Heb al geprobeerd om er fv doorheen te doen, maar daar trapt hij niet in. Op CB zeggen ze dat ik het moet blijven proberen, maar sinds een week is het gewoon al huilen tijdens de groenten. Iemand tips?
mijn tip is stukken groente geven, laat je kindje er gewoon mee spelen, ontdekken, verkennen. Vanzelf zal hij het in zijn mond stoppen en misschien ook weer uitspugen, maar als je elke dag bijv iets aanbiedt zal hij op de duur heus eea gaan waarderen Ik zou wle gewoon een paar dagen achter elkaar hetzelfde geven. O en dat aanbieden in stukken komt uit de methode van Gill Rapely, zijn hie rop het forum meer draadjes over. Het is ene methode waar ik erg enthousiast over ben, onze oudste hebben we prakjes gegeven, onze jongste volgens rapely en of het nu daaraan lit weet ik niet, maar de jongste eet nu beter en netter en lust veel meer dan de oudste. Dus bij de beeb op komst gaan we het ook zo doen.
Ik heb het boek opperdepop van AH gehaald. Hier staan lekkere receptjes in, onze Sanne vindt het allemaal heerlijk. Misschien het proberen waard? Groetjes, Hillegonda
Ik zou eerst eens even een paar dagen rust inlassen, zodat je kind kan bijkomen. En het dan gewoon opnieuw proberen. Niet pushen, dat werkt alleen maar tegen. Kijk anders eens of hij makkelijker eet als je hem iets in de hand geeft.
Wat voor groente heb je geprobeerd? Volgens mij kun je wel het beste met 1 groente beginnen en die blijven proberen. In het boek opperdepop staat ook een recept voor worteltjes met appel, misschien kan je dat proberen. Dan is het toch wat zoeter en dan telkens wat minder appel er doorheen doen als hij het wel eet. Of was je nog niet begonnen met fruit? Verder kan ik je niet helpen, Rick eet namelijk alles!
Tot een bepaalde leeftijd hebben kindjes nog een wurgreflex. Dat speelt meestal op als je iets te eten geeft dat wat dikker van structuur is. Fruit gaat meestal wel, dat glibbert vanzelf wel naar binnen, maar groente is wat "stroever" waardoor dat reflex vanzelf opspeelt. Gewoon even een pauze nemen en het over een week weer eens proberen. Lukt het dan nog niet, dan wacht je nog een weekje, tot het goedgaat. In het groeiboekje van het cb staat ook een stukje geschreven over het wurgreflex, misschien moet je dat eens doorlezen. Het is een kantlijnstukje, bij het hoofdstuk over bijvoeding...Met een maand of 9 is dat reflex verdwenen. Kijk uit dat je er geen strijd of drama van maakt, anders wordt het nog een trauma voor je kindje om te eten.. Misha had er ook erge last van, die at haar groente pas met 7 1/2 maand en nu nog heeft ze problemen met groente wat te grof is (bijvoorbeeld potjes vanaf 8 maanden), terwijl ze wel brood eet.
Hij krijgt steeds een week lang dezelfde groente. Het zijn steeds maar 3 hapjes. Heb besloten om een week lang niks te geven en dan maar weer eens opnieuw proberen. Hij kreeg worteltjes, bloemkool en sperziebonen.
Ja dat heb ik met Erik ook geprobeerd. Maar dan beland er helemaal niks in zijn mond hoor hihi Alles zit dan wel onder : handen, haar, kleren, stoel. Maar er komt echt niks in de buurt van zijn mondje. Heb het heel vaak geprobeerd. Met liga doet ie het trouwens wel. Maar groentes dus echt niet
Hallo, Bij ons was het ook een drama ,maar nu mengen wij de groente met klein beetje fruithapje er door en hij eet het nu lekker op. Suc6 Gr jessica
Wat hier wel helpt is rijstebloem er doorheen. van Nutrix met vanille smaak. Ik vind zelf bloemkool echt heel erg vies, maar zo lust ik het zelfs. bloemkool aanmaken met KV en dan rijstebloem erdoor. Deze receptjes maak ik ook wortel-aardappel rijst met tomaat (echt favoriet) bloemkool - aardappel sprcibonen - tomaat (eigen probeersel) doperwtjes - wortel courgette - tomaat lof - appel- aardappel en uiteraard ook 1 soort groente per keer.
@angel eyes: ff een vraagje over het maken van groentehapje. Tomaten gewoon koken? En dan ontvellen? En rijst gewoon koken ok en dan pureren? HOe moet ik het zien Ik heb tot nu toe alleen broccoli, courgette, sperziebonen, wortel en bloemkool gegeven.
@BIBICHE rijst kook ik net zolang tot het heel zacht is, dan inderdaad in de blender pureren. Bij een tomaat snij je een kruisje in het kontje, dan leg je hem 10 minuutjes in een bakje gekookt water. je ziet vanzelf de vel eraf komen. dus verder niet koken alleen ontvellen, ik gebruik alleen het vruchtvlees, dus niet dat gedeelte met de pitjes. de doperwtjes ontvel ik ook, die druk ik met een lepel door een zeef heen.
Euh nog een vraag kan je dan die tomaat ook mee invriezen met de rest van hapje? Ook al is de tomaat niet echt gekookt alleen in gekookt water voor 10 min.
js ik vries in principe alles in. het enige wat je niet kunt invriezen zijn diepvriesgroente. die zijn natuurlijk al gevroren geweest en mogen dus niet nog een keer.
Hier sinds 4 dagen eindelijk groenten! Hij krijgt nu 3 flessen ipv 4 en eet nu zijn groente lekker op! Hij kreeg waarschijnlijk teveel binnen.