Is een gynaecoloog tegenwoordig hip en booming?

Discussie in 'De lounge' gestart door Zwangnie, 9 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zwangnie

Zwangnie Bekend lid

25 jul 2013
    731
    0
    0
    Hoi meiden,

Ik moet heel even mijn frustratie kwijt....

Gisteravond bij de DWDD zaten twee yuppen (Halina van Rein en Carice van Houten) ons te vertellen dat de gynaecoloog uit de taboesfeer moet komen... Taboesfeer rondom de gynaecoloog en zijn eendenbek????
    Dit deden zij door een foto van hen te plaatsen in gynaecologen stoel met de broek op de hielen in hun nieuwe boek. Werkelijk hilarisch :$ Ik noem het makkelijk scoren!

Ik vind de gynaecoloog geen hilarisch uitje, het is helaas een noodzakelijk kwaad. Mijn vriendinnen, vriend en moeder weten van deze bezoekjes. Dus hoezo taboesfeer? Of word ik voortaan geacht een foto van mijzelf te twitteren iedere maal dat ik in de gynaecoloog stoel zit met mijn broek op mijn hielen? Of moet ik de mevrouw bij het bushokje voortaan gaan vertellen waar mijn uitje naar toe gaat en wat het probleem is, als zij mij zegt hoe mooi het weer wel niet is.

Het is blijkbaar hip en booming om een gynaecoloog te hebben, net zoals dat enkele jaren geleden de psychiater was....

Sorry voor mijn geestelijke diarree, maar ik moest het even kwijt ;)

2. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.255
    11.858
    113
    Ach ja, laat ze lekker zou ik zeggen. Ze moeten toch iets zeggen en ergens mee opvallen.
    Die taboesfeer snap ik niet goed. Wat maakt het uit of iemand bij een Gynaecoloog is en waarom zou je dat moeten delen?????

3. mv3hartendiefjes

mv3hartendiefjes Niet meer actief

denk niet dat ik vrolijk zou worden hoor als iemand dat met mij deelt
    sommige dingen moeten lekker voor jezelf blijven
    ik zou ook zeker niet zo iets laten zien haha
    dus nee je hebt gelijk en ben het geheel met je eens;)

4. MamaR

MamaR Fanatiek lid

4 jul 2010
    3.420
    17
    38
    :$ doe jij dat niet? Plaats je geen foto's op je Facebook/Twitter als je bij de gynaecoloog in de stoel ligt?

Wat raar...

Nee even serieus, ik ben het helemaal met je eens.. Daarbij kom je daar meestal niet voor echt leuke dingen, dus ik snap ook werkelijk niet waarom je daar even gezellig op een verjaardag over moet praten..

5. Zwangnie

Zwangnie Bekend lid

25 jul 2013
    731
    0
    0
    Precies! Ach het ergerde mij en moest het even delen ;)

6. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.255
    11.858
    113
    Dat snap ik ;) Al die BN-ers die weer wat te melden MOETEN hebben. Is soms zwaar irritant.

7. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.005
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik heb het item iet gezien hoor, maar ik neem aan dat het hier niet om vruchtbaarheidsbehandelingen ging? Ik weet dat het (in delen van) de VS heel normaal is om als vrouw een gyn 'te hebben' zoals wij in NL een huisarts hebben. (Als je het kunt betalen dan) Volgens mij gaat het dan om uitstrijkjes enzo, gewoon normale controles.
    Niet dat ik dat nu zo 'hip' vindt. Maar het is in ieder geval iets wat niet taboe hoeft te zijn.

8. Zwangnie

Zwangnie Bekend lid

25 jul 2013
    731
    0
    0
    Op het laten maken van uitstrijkjes zit toch geen taboe? Ik denk inderdaad dat beide dames even wilde laten weten dat ze genoeg geld verdienen voor een "eigen"gynaecoloog ;) En wat in Amerika booming is, wordt hier natuurlijk ook booming! Het zijn echte trendsetters ;)

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Heb de uitzending niet gezien, dus ben wel benieuwd wat ze precies uit de taboesfeer willen hebben, want je kunt om nogal behoorlijk wat uiteenlopende redenen bij een gyn terecht komen....

Tegenwoordig moet wel alles uit de taboesfeer en er mag niks meer zijn wat je liever binnenskamers wilt houden en dat vind ik persoonlijk nogal overtrokken. Zolang er mensen uit je directe vrienden- of familiekring zijn met wie je ingrijpende dingen kunt bespreken, lijkt mij dat dat voldoende is toch? Ik denk juist dat het heel gezond is dat bepaalde dingen in de taboesfeer hangen.
    Dus daarin deel ik ws wel een deel van je frustratie :)

10. Zwangnie

Zwangnie Bekend lid

25 jul 2013
    731
    0
    0
    Fijn dat je mijn frustratie deelt ;) Ik vind het inderdaad, zoals jij zegt, heel gezond dat je niet iedereen gaat vertellen wat je mankeert :p

En voor uitstrijkjes ga ik wel gewoon naar de huisarts, hoef je niet voor naar de gyn :D

11. Sjalou

Sjalou Niet meer actief

Heb het toevallig ook gemist, maar ik zie een gynacoloog dus als een noodzakelijk kwaad, daar kom je als er iets is.
    Zelfde als een tandarts, en ik vind daar niks hips aan, alleen sta ik doodsangsten uit voor een tandarts en ben nog nooit bij een gyn geweest.

Maar tegenwoordig mag je niks meer voor jezelf houden en het liefst gooi je alles op social media lijkt wel.

12. TempusFugit

TempusFugit Niet meer actief

Ik denk dat een heleboel mensen hetzelfde denken als jij TS, ik wel in ieder geval.

13. MaRita

MaRita Actief lid

18 okt 2008
    465
    10
    18
    Ik mij geboorteland is ook gebruikelijk dat vrouw eigen gyn heeft.
    Ik heb nog steeds eentje en elke keer als ik naar mijn moeder ga, ga ik ook naar mijn gyn voor check-up: uitstrijkje, echo, alles van onder goed bekijken ;)
    Eigen gyn hebben is in mijn land helemaal niet "boomig" maar doodnormaal. Je gaat naar de gyn als je zwanger bent, als je een schimmelinfectie hebt, voor een uitstrijkje of plaatsen van spiraal, voor een pil of een keer per jaar voor routine check up (wat ik persoonlijk heel fijn vind).

14. Gijsje

Gijsje Fanatiek lid

29 okt 2008
    3.862
    0
    0
    Brabandse Land
    Halina van Rein en Carice van Houten.....dan heb ik het sowieso al gelijk gehad....

Maar wat MaRita zegt zou op zich niet verkeerd zijn. Ik laat sowieso jaarlijks een uitstrijkje doen omdat het al eens mis is geweest. Hier bij ons of in de familie geen taboe overigens maar a het ook niet op FB ofzo zetten!

15. Nou.. Ik verbaas me er regelmatig over hoe makkelijk ik tegenwoordig praat over alles wat een gynaecoloog bij me doet, maar dat doe ik wél alleen met mensen die dichtbij me staan, óf anoniem op een forum. Foto's op updates of facebook.. Toch maar niet ;)

Nu ik de rest van het topic lees; Aan de andere kant, ik zie wél regelmatig updates voorbij komen over 'naar de tandarts moeten', mét uitslag erbij. Van zulke mensen zou ik ook wel gynaecoloog-updates verwachten, want waarom zou je je meer schamen voor een check-up bij de gynaecoloog, dan voor een gaatje? Maar goed, ook dat is mijn ding niet zo.

16. Elisje

Elisje Fanatiek lid

18 jun 2006
    3.930
    933
    113
    Op zich vind ik het niet raar dat je een gyn hebt maar om dat nu overal aan de grote klok te gaan hangen hoeft nu toch echt niet.

Ik zeg het zelfs niet eens over de meeste doktersbezoeken. Niet omdat het allemaal genant zou zijn maar sommige dingen zijn nu eenmaal niet zo belangrijk.

Het lijkt wel alsof er met de komst van de sociale media van alles wat er gebeurd of mis is wel melding moet gemaakt worden.
    Ik ben echt niet zo zielig dat ik voor elk kuchje een beterschapswens moet krijgen op facebook.
    Sorry maar zo'n mensen zijn gewoon aandachtszoekers.

17. Alf

Alf Niet meer actief

Ik deel je mening deels ts. Vind het ook wel beetje aandachttrekkerij en stoer en taboe doorbrekend doen.

Maar aan de andere kant.. als je hoort hoe veel vrouwen het bevolkingsonderzoek/ uitstrijkje skippen, dan is er nog wel veel te winnen en een actie als deze door bn-ers in dat opzicht weer waardevol ;)

18. Joycey

Joycey Niet meer actief

OMG, ik heb het item inderdaad gisteren ook gezien en ik knapte helemaal op beide dames af. Soms vind ik ze heel erg leuk in series/films etc. maar op het moment dat Carice zei dat ze een crush op Paul de Leeuw (heeft ge)had was het voor mij helemaal compleet klaar.

En inderdaad; wanneer ik bij de gynaecoloog ben, ga ik daar ook niks over zeggen - tenzij er naar gevraagd wordt, want ik ga het ook niet doelbewust verzwijgen ofzo. Who cares? Daar is een gynaecoloog voor. Net zoals de uroloog en de proctoloog of de weetikveelwatvoorloog. Als ik een 'loog' nodig heb, dan is dat zo en of een ander dat taboe vind, zal mij aan mijn procto oxideren!

19. MaRita

MaRita Actief lid

18 okt 2008
    465
    10
    18
    Mee eens :)
    Over "hip"en "boomig" gesproken, ik denkt dat het heeft te maken met het feit dat in NL niet gebruikelijk is dat een vrouw die geen grote medische problemen heeft naar gyn gaat.
    In vele landen ook als je kleine vrouwelijke klachten hebt ga je gewoon naar een gyn.
    Ik moet zeggen dat toen ik jaren geleden naar Nl verhuisde en kreeg te horen dat ik pas naar een gyn mag als ik bepaalde klachten heb en wordt door mijn HA doorverwezen, raakte ik in paniek. Routine check ups en echo's kon ik ook vergeten.
    Nu zijn we jaren verder en ik vind het in principe ok (heb hele fijne HA), maar toch een keer per jaar bezoek ik mijn vaste gyn.

20. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ik heb het wel gezien en het ging over een onderzoek om eventueel eitjes te laten invriezen.

Tja ik denk wel dat we in Nederland een beetje preuts zijn als het gaat over gyn. Zie je ook wel aan sommige reacties...

Nee als je erheen gaat omdat je in de mmm zit is het een ander verhaal. Maar uitstrijkjes laten maken en jezelf te laten onderzoeken zou in Nederland vaker moeten gebeuren ...en niet pas als je 30 bent.

Deel Deze Pagina