Kan dat; lage progesteronwaarde na iui mét hormonen?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Danitcha, 31 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Danitcha

Danitcha Fanatiek lid

4 mei 2011
    1.498
    102
    63
    Ik snap het even niet meer. Wie helpt mij?
    Na wat onderzoeken in de mmm is gebleken dat er met mij niets mis is, maar m'n lief niet zoveel zwemmers heeft. M'n progesteronwaardes waren ook altijd goed. We proberen nu dus zwanger te worden door middel van iui met hormonen.
    Na Gonal f spuiten had ik deze ronde 3 vruchtbare eiblaasjes (2x18mm en 1x15mm) en nog 2 niet vruchtbare eiblaasjes van 10mm. Daarbij baarmoederslijmvlies van 10mm. Volgens de gyn ideale omstandigheden om zwanger te worden. Toen Pregnyl gespoten, 36 uur voor de iui. Een week na de iui is m'n progesteron 9, wat betekent dat er geen (of latere) eisprong is geweest. Zwangerschap is deze ronde uitgesloten. Weet iemand hoe dit kan??? Ik heb nooit problemen gehad met m'n progesteronwaarde en bij Pregnyl springen eitjes toch altijd?

2. spannendetijden

spannendetijden Fanatiek lid

9 jun 2008
    4.817
    830
    113
    medewerkster management ondersteuning ( en daarbij
    bij mn grote liefdes
    ik heb " helaas" geen ervaring om je een goed antwoord te kunnen geven. ik kan je alleen adviseren om contact op te nemen met de assistent van de gyn. misschien kunnen die meer voor je betekenen of een telefonisch consult voor je inplannen.
    het lijkt mij namelijk sterk dat je met zulk mooie eitjes en baarmoederslijmvlies geen eisprong hebt gehad! en vooral omdat je pregnyl hebt gespoten. wat mij nog enigszins mogelijk lijkt, is dat er wel ei blaasjes waren deze ronde maar geen eitjes. (wel follikels maar geen inhoud) dat zou misschien nog een optie zijn. volgens mij heb je dan namelijk ook geen proges. waarde. maar zoals ik al zei: das een gok want ik heb er geen ervaring mee. sorry!
    heeeeeel veel succes iig met de mmm en deze vreselijk wacht weken ! maar meid,....probeer je iig de laatste week voor je definitieve uitslag niet te druk te maken hor!!!!!! ontspan!!!
    (hier wordt trouwens de progesteron niet eens gemeten na iui of ivf)

3. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    weet je zeker dat je progesteron anders altijd normaal was?
    Volgens mij kan het nl wel. Althans, ik heb dus na mijn eisprong (die ik wel heb als het goed is) toch een te lage progesteron waarde. Bij de test op dag acht was het 13. Ik wordt ook vrij snel ongesteld (dag 9/10, wat past bij die snel dalende waarde. Ik krijg dan dus ook utrogestan om het aan te vullen. Maar volgens het zh heb ik wel gewoon een eisprong. Ik doe ook iui en als ze daar aan twijfelden zouden ze dat niet doen (en ik voel hem ook).
    Volgens mij maak je ook met een leeg follikel wel progesteron aan trouwens. Dat wordt namelijk gedaan door het gele lichaam (overblijfsel van het gesprongen follikel) op je eierstok. Het zou kunnen zijn dat je wel progesteron hebt aangemaakt, maar daar bv net als ik, te snel weer mee opgehouden bent of te weinig hebt aangemaakt... Het zou ook logisch zijn dat je nu dan heel vlot ongesteld gaat worden.

Maar vraag zeker je gyn om uitleg, want dit is wel iets dat je natuurlijk goed moet begrijpen! (en bij ons niet artsen hier, blijft het toch altijd gissen)

4. Danitcha

Danitcha Fanatiek lid

4 mei 2011
    1.498
    102
    63
    Bedankt voor jullie reacties! :)

Spannende tijden, ik heb gisteren al de verpleegkundige van de poli gesproken. Zij had er ook geen verklaring voor en volgens haar waren de eitjes niet gesprongen of later (ik heb dit weekend wel krampjes gehad). M'n gyn gaat maandag met de afdeling vergaderen over ons dossier (ook of we door moeten naar ivf, maar dat is weer een heel ander verhaal) en dan hoor ik maandagmiddag meer. Maar dat vind ik zó lang duren, pfff. Vandaar dat ik hoopte op wat ervaringsdeskundigen hier. Helaas zijn de wachtweken nu niet meer zo spannend, want ze hebben letterlijk tegen me gezegd dat er geen kans op zwangerschap is deze ronde. :( Met zoveel eiblaasjes zou ik juist een hoge progesteron moeten hebben en bij zwangerschap schijnt de waarde helemaal omhoog te schieten. Ik ben ook een beetje bang dat er geen eitjes in de follikels zaten en schiet daarvan helemaal in de stress. Want misschien heb ik wel nooit eitjes erin en dan snap ik wel dat ik niet zwanger word. Wat kan een mens zichzelf gek maken, hahah.
    Jij zit ook in je wachtweken zie ik... succes!

Vasca, m'n progesteronwaardes waren altijd boven de 20, volgens m'n gyn goede waardes. Ik moet je wel gelijk geven dat m'n luteale fase niet zo lang duurt, op 11/12 dpo word ik altijd ongi. Dit was zo in m'n natuurlijke cyclus en nu met hormonen ook. Hebben ze bij jou al progesteron gemeten na een iui met hormonen? Daar ben ik wel erg benieuwd naar. Of was die toen 13?

5. vasca

vasca Fanatiek lid

3 feb 2011
    1.489
    0
    36
    @danitcha: na iui met hormonen hebben ze bij mij nooit gemeten. Dat doen ze volgens mij nooit bij het vu. Het is alleen 1x in mijn natuurlijke cyclus gemeten en toen was het dus te laag. Sindsdien gebruik ik utrogestan (progesteron). Dus het heeft denk ik ook niet zo veel zin om nog na de iui te meten bij mij, want dan meten ze denk ik gewoon de waarde van de extra progesteron die ik nu krijg...

Maar moet bekennen dat ik eigenlijk wel heel nieuwsgierig ben wat mijn waarde dan zou zijn (natuurlijk dus zonder extra utro). Maar ja, ik wil ook niet een iui-ronde "opofferen" om mijn nieuwsgierigheid te bevredigen. Dus ik blijf maar gewoon braaf de utro nemen :)

Ben wel benieuwd wat er uit de vergadering komt maandag! Laat je het weten?

6. aklina

aklina Fanatiek lid

13 jun 2010
    1.159
    0
    0
    Purmerend
    Hier ook een laag progesteron meisje.
    Ik denk wel 4 maanden achter elkaar gemeten. Errste 1x, toen 3x en nog 2x 5x om het verlopp van de progesteron i.c.m. mijn temp. curve te zien. Na mijn eisprong stijgt hij van 0.2 naar 12 en dan daalt ie al weer na dag 3 dpo.

Ook ik het dus tijdens mijn IUI's ondersteuning nodig gehad van utrogestan. Dat werkt bij mij prima. 3x daags 2 bolletjes. Met minder bloed ik er door heen. Mijn lf zonder is 4-9 dagen.

Pregnyl lokt een eisprong uit zonder uitzondering. Dat is echt een feit. Als je follikels hebt, springen die na 42 uur. Dus als het goed is is de IUI een paar uur daarvoor. Een verlate eisprong is volgens mij dus geen oorzaak. Eerder luteaal falen van het gele lichaam.

Hopelijk mag jij ook utrogestan gaan gebruiken bij de volgende IUI's. Ik vind over gaan op ivf wel heel drastisch!

7. Danitcha

Danitcha Fanatiek lid

4 mei 2011
    1.498
    102
    63
    Vasca, dus met behulp van utrogestan is je progesteron omhoog te krijgen? Dat is nog eens goed nieuws! Ik ga het meteen maandag voorstellen. Ik laat het maandag weten hoe het gegaan is.
    Maar jij wordt behandeld in het Vu? Volgens mij staan die hartstikke goed aangeschreven, toch?

Aklina, jij dus ook al aan de utrogestan? Het is fijn te lezen dat dat werkt bij je. Dat geeft een burger moed ;).
    De lage progesteronwaarde is geen reden voor ivf bij ons. De slechte zaadjes van vriendlief wel. In mijn zkh doen ze bij 1 tot 3 miljoen zaadjes ivf en onder de 1 miljoen zaadjes icsi. Aangezien we al 3x onder de 3 miljoen zitten, willen ze erover vergaderen of iui nog wel zinvol voor ons is.

Maar ik snap niet waarom je met een laag progesterongehalte niet zwanger kunt worden en met een hoge wel, weet iemand dat? Wat doet progesteron precies?

8. aklina

aklina Fanatiek lid

13 jun 2010
    1.159
    0
    0
    Purmerend
    Volgens mij zorgt progesteron er voor dat de baarmoederwand niet afgestoten word zodat het embryo wat eraan komt in kan nestelen als het gearriveerd is in de baarmoeder... duurt 4-7 dagen voor ie er is. Als je progesteron te laag is wrdt je dus al eerder ongesteld en heeft het embryo geen kans van innestelen.

9. Danitcha

Danitcha Fanatiek lid

4 mei 2011
    1.498
    102
    63
    Ik ben dus inderdaad veel te vroeg ongi geworden, afgelopen vrijdag. Op 9dpo en cd21. :(

Deel Deze Pagina