Fietsenmaat, kom er niet uit

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by zogelukkig, Apr 3, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Mijn zoontje wordt eind deze maand 4 jaar.

Nu ben ik naar een fiets aan het kijken, maar kom niet uit de maat.

Op websites lees ik dat 14 inch staat voor kledingmaat 104 en 16 inch voor 110. Mijn zoontje heeft kledingmaat 110 maar is 105/106 cm. Ik heb 1 bedrijf gemaild en zij zeiden dat je met een 16 inch-fiets bij 107 cm. pas bij de grond kan. Dat is wel de bedoeling, want er gaan geen zijwielen op.

Welke maat moet ik nu nemen?

2. Chilleke

Chilleke VIP lid

Jan 21, 2010
    10,869
    1
    36
    Female
    Verpleegkundige
    Brabant
    Mijn zoon is lang. En ik ben gaan passen bij fietsenmaker. Wij hebben 16 inch gekocht. Hij gaat nu naar kledingmaat 110 en id 103 cm lang. Hij kan met voeten bij de pedalen en past er goed op.
    Ik zou gewoon effe bij fietsenmaker naar binnen lopen. Desnoods om te kijken alleen ;)

3. dt50

dt50 Actief lid

Jan 5, 2009
    215
    0
    16
    Het gaat mi meer om de beenlengte, dan om de lichaamslengte. Mijn dochter is 4 jr en 3 mnd. Fietst op een 12 inch fietsje en het zadel staat zo'n 4 cm boven de laagste stand. Kleding maat: boven 110-116, broeken mt 104 begint te passen.. Lichaamslengte 107 cm (gok ik).

Heeft hij nu een een fiets? Want anders vraag ik me af waarom geen zijwielen erop? Wanneer dit de eerste fiets is, waarmee hij leert fietsen, dan zou ik eerder voor 12 inch kiezen. 14 inch bestaat volgens mij niet.

4. Athina

Athina VIP lid

Oct 31, 2007
    23,829
    3,353
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    onze dochter is nu 114 en kan sinds een maand of 3 goed genoeg met haar voeten bij de grond op haar 16 inch fiets. Ze heeft leren fietsen op een 12 inch (en belangrijk ook: het remmen en afstappen etc omdat de 16 inch te hoog was - toen was ze net 4) .
    In jullie situatie zou ik dus kiezen voor een 14 inch fiets.

5. zogelukkig

Hij racet op een loopfiets. Daarom geen zijwielen. (Miz leer je daar niet door fietsen.;)). Hij moet dus wel bij de grond kunnen.

Zijn balans is nu heel aardig, maar hij komt van ver hoor, want hij is geen durfal en grof motorisch geen held. Hij heeft 4 maanden zijn loopfiets niet aangeraakt en bij 3 jaar en 4 maanden spurtte hij er ineens mee weg.

6. zogelukkig

Ah, een 14 inch klinkt logisch! Een 16 inch is dus echt te groot nog als je zonder zijwielen wilt leren fietsen.

Jammer wel dat er in 14 inch minder aanbod is!

7. stampertje

stampertje Fanatiek lid

Oct 24, 2007
    3,086
    19
    38
    Mama
    Een dorpie
    Ik zou voor 16 gaan mijn dochter fietste vorig jaar op haar 16" nou is ze 1 meter 10 en het zadel moet al een flink stuk hoger. Ook als er iets kapot gaat is het van de 14" duurder omdat het geen standaard maat is

8. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,074
    2,219
    113
    Brabant
    Die van ons is denk ik 112cm. (Kledingmaat 116) ze fietst nu op een 14inch (met zijwielen :)) en dat wordt echt te klein. Als ze los kan fietsen krijgt ze een 16 inch.
    Ik zou dus voor een 16inch gaan. Tenzij geld geen issue is;)

9. adi

adi Niet meer actief

Ik zat met hetzelfde vraag voor de langste hier. Zij is 105cm, en wij hebben een 16inch fiets gekocht.
    Ze kan net met haar tenen de grond raken, en zonder zijwielen niet fijn opstappen/ afstappen.

We hebben nu de zijwielen aan vastgezet, maar iets van de grond af. Dus als ze fietst, doet ze dit in principe zonder zijwielen, maar als ze kantelt wordt ze wel opgevangen door de zijwieltjes. En opstappen en afstappen gaat zo makkelijker, want de fiets kan een beetje schuin, en dan steunt ie op 1 zijwiel, en kan zij op/ en af.

Dit als tussenoplossing totdat ze een paar cm gegroeid is weer.

10. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ik was ook aan het klooien met een goede maat, en het makkelijkste en beste is gewoon langsgaan.
    Op de laagste stand moeten ze goed zitten, met de voeten bij de grond kunnen.
    Hier trouwens 5 jaar en 7 maanden, met een 20 inch fiets.
    Hij heeft kledingmaat 122.

11. Sarah84

Sarah84 VIP lid

Jul 21, 2008
    6,665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    Ik zat ook te twijfelen. Ik Finn zit ongeveer op dezelfde lengte. 14 inch leek mij logischer, maar dan zit je over een poosje weer dat het te klein is. Zijn 12 inch fietsje is echt veel te klein aan het worden nu. Ik denk dat ik maar even ga passen met hem, vind het zo lastig en ik heb ook niet het geld om nu 14 te kopen en over een half jaar 16.

12. Jale

Jale Fanatiek lid

Nov 8, 2006
    1,687
    359
    83
    Hier hebben wij dezelfde oplossing met de zijwieltjes. Onze dochter kan op haar 12'' wel zonder zijwieltjes fietsen, maar op haar 16'' durft ze het eigenlijk nog niet omdat ze niet goed bij de grond kan. Ik denk dat ze nu rond de 103/104 cm is.

13. Bri

Bri Niet meer actief

Onze oudste is 1,10 meter. Zijn broekenmaat is bijna 104 (dat is vaak nog net te lang), en zijn shirtmaat 110/116. Meneer heeft dus heel korte benen.

Hij fietst op een 14 inch fiets en dat gaat goed. 16 inch zou nu net kunnen, maar meneer vindt het wel fijn zo.
    Zijn zusje van net 1 meter past er ook net op, alleen moet ik bij haar meelopen om het stuur vast te houden, zij kan niet fietsen zonder zijwieltjes. Maar haar benen zijn bijna even lang als die van haar broer, en de hoogte is dus op zich wel goed voor haar.

Ik zou dus echt kijken naar de beenlengte, en liefst even gaan proeffietsen.

14. Aszz

Aszz Niet meer actief

Vervelende is, is dat het ook echt verschilt per fiets. Dat hebben wij ondervonden op onze zoektocht.
    Het is een frame maat en dat verschilt wel eens per fiets.
    Dus echt, ga proeffietsen.

Offtopic, Bri gefeliciteerd :)

15. zogelukkig

Mmm, poef weg verrassing! Dat vind ik zo jammer!

Ik ben zelf wel van de aparte fietsen, de beachcruisers enzo en die lijken allemaal groter, dus ik ga wel gewapend met centimeter langs de fietsenwinkel!:D

16. Bri

Bri Niet meer actief

Dank je, wat attent van je!

17. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

Mijn zoon van net 5,5 jaar gaat naar een 26 inch fiets.
    Hij is 1m40 lang.

Hij was met 24 mnd oud 1m01 en fietste op een 16 inch fiets.
    Met 3 jaar kreeg hij 20 inch en met 4 jaar 24 inch.
    Daar is hij nu met 5,5 jaar al weer af gegroeit :(

Ik zou als ik jouw was 16 inch nemen.
    Daar past hij vast wel op.

18. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Des te belangrijker om goed te kijken. Wij hebben een cruiser 16 inch. K. is 116 cm en hij kan NET met zijn voeten bij de grond.
    Wij zijn trouwens in november samen met hem gaan kijken en uiteindelijk heeft hij op 5 december de fiets gekregen van Sint: Grote verrassing!!!!! :D:D:D

19. duikster

duikster VIP lid

Nov 13, 2005
    5,714
    73
    48
    Waar je met een beachcruiser ook nog op moet letten is hoe wijdt/ breed het stuur is. Vaak zijn die nl breder dan bij normale fietsen en dat is voor leren fieten net iets moeilijker om de balans te gaan vinden.

20. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Onze dochter is 101 cm. Een kleintje dus met 4 jr en 1 maand. Ze fietst al ruim een jaar zonder zijwielen, maar we moeten haar niet op een grotere fiets dan 12 inch zetten.
    We zoeken nu wel een nieuwe fiets en dan 14 inch en dat heeft ermee te mken dat ze begint te slingeren omdat de verhouding gewoon niet klopt.
    Ook omdat ze zich heel vrij voelt, stoepjes op en af, hard gaat etc.
    Ik zou dus voor 14 inch gaan.
    Oja, in onze zoektoch kwamen we er idd achter dat verschillende merken verschillende zadelhoogtes hbben. Het gaat dus om de lengte van de benen.

Share This Page