Als je kindje minimaal 15x per dag komt (dat was bij ons zo) kun je dat makkelijk aan zien voor te weinig melk. Terwijl dit gewoon een regeldag is. Je moet alleen wel iets afweten van bv en je zeker niets door je omgeving laten aanpraten ! Tuurlijk kan je bv wel teruglopen maar niet zomaar. Het kan bijv als je de gewone pil weer gaat slikken of omdat je opnieuw zwanger bent. Maar écht je melk is niet zomaar ineens "op".
Ik heb het idee dat dat komt omdat het ze aangepraat word. Slaapt je kindje nog niet door met 4 maanden , nou, dan is vast je melk niet goed genoeg. Heeft jouw met 5 maanden nog steeds 8 voedingen , nee, die melk is echt niet meer voldoende. En komt er dan nog eens een keer een regeldagje, dan is het helemaal gedaan, want dan ben je er zelf ondertussen ook helemaal van overtuigd geworden dat je melk niet meer genoeg is voor je kleine. (heb het zelf ook vaak gedacht, want ja, als het je maar vaak genoeg verteld word ga je dat geloven.) En ja, als je dan eenmaal een flesje kv na de bv gaat geven, en ziet dat dat erin gaat, ja, dan is het helemaal compleet, jouw melk is duidelijk niet meer voedend genoeg ! De kunst is om zelf in je eigen lichaam te blijven geloven! Jou lichaam kan gewoon je kindje voeden, klaar, punt, uit! Daar is het tijdens de zwangerschap helemaal op voorbereid. Laat je niks aanpraten hoor! (en nu hoop ik dat ik geen kwade reacties krijg van mensen waarbij "de melk dus niet meer genoeg was" ) en komen die wel, dan zal ik vast melden dat ik dus geen zin heb in een discussie daarover dus daar ook niet aan zal 'deelnemen'
Hmm, ik houd het nu een paar dagen bij, maar er gaat meer bij Gijs in dan dat er bij mij uitkomt. Door omstandigheden moet ik volledig kolven en dat ging goed, maar de laatste tijd drinkt hij meer dan dat ik kolf. Dit scheelt zo'n 10 tot 80 cc per dag en dan komt het nog wel eens voor dat er wat weggegooid moet worden omdat hij niet alles op drinkt (dat is nooit veel hoor, ik ben erg zuinig met mijn melk), maar dan loop ik dus per 3 a 4 dagen een voeding achter. Ik heb nog wel wat in de vriezer zitten, maar toch. Ik kolf nu al een tijdje 's avonds vaker om de productie op te voeren, maar helaas, het mag nog niet baten. Overdag heb ik te weinig mogelijkheden om vaker te kolven (ik kolf a 3 keer per dag op mijn werk). Ik ben nu wel een beetje bang dat ik over een aantal weken op een flesvoeding per dag ga uitkomen.
@Tinus: met ft kolven is het wel moelijker om je productie op peil te houden. Maar het i.p. niet onmogelijk.
Als je kolft is het lastiger, maar toch werkt het precies hetzelfde als bij live voeden: op vraag en aanbod. Merk je dus dat je niet genoeg melk hebt, dan moet je een regelperiode inlassen. Bijvoorbeeld een weekeinde alle 2 uur kolven, precies zoals een baby die regelt zou doen. Meestal is daarna de productie weer aangepast aan de vraag.
Beste Mirwar, haha, mijn schoonmoeder vraagt me ook steeds "of ik nog wel genoeg melk heb". Dat is echt iets van de jaren 70, toen flesvoeding populairder werd dan borstvoeding. En voor sommige moeders is dat misschien ook zo. Maar over het algemeen is het idd een zaak van vraag en aanbod. Wat mij altijd erg helpt als ik ga twijfelen ofzo, is te lezen op borstvoedingsforum.nl, zowel over borstvoeding geven als kolven. En op www.borstvoeding.com staat een heel stuk over groeicurves voor BV kindjes. Want er is een heel misverstand over een borstvoedingsdip rond 3/4 maanden.... lees maar; het was echt een eyeopener voor mij! Veel succes, hou vol!
hahaha ok weer heel wat wijzer! Die tip van zelf een regeldag invoeren is wel een goeie ja! Gewoon es elke 2 uur kolven! Ga ik zeker weten proberen..Ik vind t nl zo'n prachtig iets dat dat witte goedje uit mijn lijf komt en mijn kindje voedt! Schitterend! Het is alsof ik haar met elk flesje een cadeautje geef, ik had niet verwacht dat ik t zo mooi zou vinden (had nog al een grote waffel erover van te voren hahah ). Dat ze niet uit de borst zelf wil drinken vind ik ook jammerder (...:s....'jammerder?'...) dan dat ik gedacht had maar t is niet anders! Dan maar wat meer werk ervan maar zo krijgt ze t wel binnen! Wat een geweldig natuurlijk iets! Ik ga zeker op die site kijken! xxxMirjam
Gewoon van het ene kindje overgegaan naar het andere kindje. Misschien kan je het beste dirksmama even een pb sturen. Vind ze vast niet erg .