Speelgoed verkopen opbrengst.

Discussion in 'Schoolkinderen en pubers' started by MSL12, Oct 14, 2023.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MSL12

MSL12 Fanatiek lid

Feb 11, 2013
    1,385
    200
    63
    Mijn dochter wilt veel van haar speelgoed verkopen. We hebben al een gedeelte in een bak zitten voor koningsdag. Dat wordt natuurlijk met wat kleinere prijsjes verkocht. Nu had heeft ze een keer voor haar verjaardag een vrij dure karaoke radio speaker gekregen. Hier kijkt ze ook niet meer naar om sinds ze haar tablet heeft. Had afgesproken om deze dan via marktplaats te verkopen. Nu komt er straks iemand kijken. Waarop mijn dochter zij oh dan krijg ik opeens veel geld erbij. Doen jullie altijd spullen verkopen en dan de opbrengst voor het kind? Of splitten jullie of houden jullie het geld zelf omdat jullie het ook hebben gekocht.

2. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,160
    35,818
    113
    Als ik iets aan mijn kinderen geef is het van hun. Dus als ze het verkopen is het geld ook voor ze.

wendy339, Sado, dreames and 2 others like this.
  3. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

May 18, 2013
    13,073
    12,030
    113
    Ze heeft het gekregen, dus het is van haar. De opbrengst van speelgoed gaat bij ons in dat geval naar mijn kinderen.
    Ik vraag wel eens of mijn zoontje ook een paar euro aan zijn kleine broertje wil geven, maar verder is het zijn geld en mag hij het weer besteden.

Bij bijv een fiets moet er weer een nieuwe gekocht worden, dat doen we dan wel anders.

Overigens kan ik mij voorstellen dat als het financieel zwaar is, er andere keuzes worden gemaakt.

4. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,100
    3,487
    113
    Tot nu toe was het geld nooit voor de kinderen. Maar het waren ook altijd dingen die niet specifiek van een van de kinderen waren, en ze er allebei mee gespeeld hebben toen ze jong waren.
    Geld gaat in apart potje en daarvan koop ik dan leuke andere dingen voor de kinderen.
    Ze komen nu wel op de leeftijd dat ze echt eigen dingen hadden. Dus wie weet dat het geld dan toch in eigen spaarpot gaat. Maar als het dan veel geld is mogen ze het niet zomaar uitgeven, maar zou ik sturen naar iets moois ervoor uitzoeken en niet 10 prulletjes.

5. Felice

Felice VIP lid

Apr 22, 2009
    7,496
    8,417
    113
    Nee, als ik het verkoop (via Marktplaats of Facebook) hou ik zelf de opbrengst, zij kijken er niet meer naar om, ik doe er moeite voor om het te verkopen.

Verkopen ze het zelf (al dan niet met wat hulp van mij) dan is de opbrengst voor hen. Zoals met Koningsdag bijv. Maar dat doen ze hier praktisch niet, tsja ...

Want eerlijk, vaak ligt het al heel lang te verstoffen, wordt er niet meer naar omgekeken, het ligt in de weg, ik moet aansporen om of te gebruiken of op te ruim/weg te doen.

En weet niet hoe het bij jullie is, maar bijna alles wat ze hebben, hebben ze gekregen, dus dan is het wel heel makkelijk.

(Hier gaat trouwens het meeste voor niets weg naar kringloop, goed doel, etc)

6. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

Jul 28, 2010
    7,990
    6,741
    113
    zuid-holland zuid
    Als het echt om een groot bedrag gaat (25€ en hoger) dan bepalen we wel samen hoe we dat gaan uitgeven. Het is niet de bedoeling dat dat zomaar verdwijnt aan snacks bijvoorbeeld. Nu zijn mijn zoons aan het sparen voor een playstation 5, dat doen ze samen, dus alles gaat ook echt in de pot daarvoor. Dat vind ik dan een prima doel.

7. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,295
    10,265
    113
    Onze zoon is 9. De opbrengst van speelgoed gaat maar hem. Zo nu kan hij makkelijk afscheid nemen van de spullen en kan hij wat anders kopen.
    Hij koopt ook geen snoep/chips etc.

Het geld gaat in de de spaarpot en als hij wat wil kopen kan dat. Het is wel een kind dat goed nadenkt of hij het er aan uit wil geven. Als we bij de kringloop zijn sof bij een speelgoedwinkel vraag ik of hij dat zelf gaat kopen. Dan weet ik gelijk of dat voor hem de moeite waard is of op dat moment even leuk.

De opbrengst van de koningsdag hebben we gesplitst de helft voor hem en de andere helft in het vakantie potje. Zat ook een deel van ons bij.
    Van dat potje doen we leuke dingen op vakantie of is voor een paar dagen weg (afhankelijk van wat er in zit:roflmao:)

Kijk als je nu in een moeilijke financiële situatie zit zou het anders zijn maar dan zou ik er wat geld voor geven aan onze zoon en de rest voor de feestdagen.

Fietsen verkopen we en krijgt hij niks van omdat we dat geld weer gebruiken voor een nieuwe fiets.

8. tatie

tatie Fanatiek lid

Feb 21, 2014
    1,026
    110
    63
    Hier hebben de kinderen eigen speelgoed (vooral playmobil sets, Lego sets) en speelgoed dat van alle drie was (heeeeel veel duplo, houten treinbaan, spellen, puzzels). Als iets uit die laatste categorie weg ging, verkocht ik dat of gaf ik het weg. Eventuele opbrengst ging in een potje voor een extra ijsje of extra keer naar pretpark in de vakantie (afhankelijk van de verkoop).
    Maar als een kind zelf (of gestimuleerd door mij) besloot dat een bepaald speelgoed weg mocht of van haar kamer moest, dan verkocht dat kind het via marktplaats en was het geld voor haarzelf. Zo heeft de middelste alle Lego Friends uitgezocht en in een keer verkocht om een switch te kunnen kopen.

als ik wist dat de jongste bepaald speelgoed graag wilde hebben van de oudere kinderen, dan nam ik het zelf van hen over voor een marktplaats-prijs. Als ik tzt die spullen weer verkoop dan gaat dat geld weer in mijn vakantiepotje van eerder.

9. Anan

Anan Fanatiek lid

May 10, 2013
    3,006
    2,372
    113
    Ik hield t altijd zelf. De kids hebben nu door dat er geld voor gegeven wordt en beredeneren: het is mijn speelgoed dus ook mijn geld. Dus hier sinds kort naar de kinderen zelf (behalve als ze het niet door hebben dat iets verkocht is of digitaal wordt overgemaakt haha).

10. chantal1985

chantal1985 Niet meer actief

De opbrengst speelgoed gaat naar m'n dochter zelf, en opbrengst kleding van m'n dochter gaat op een spaarrekening voor uitjes/vakanties.

11. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

Jul 5, 2016
    4,696
    4,304
    113
    noord holland
    Toen de kinderen jonger waren, gebruikte ik het zelf om weer andere/nieuwe dingen aan te schaffen voor 5-12 ofzo. Het was destijds vaak dat ze er niets meer mee deden, ik het wegzette op zolder en na verloop van tijd probeerde te verkopen. Ze waren daar helemaal niet mee bezig of zich bewust van. Toen ze op een bepaalde leeftijd bewust werden van het feit dat je iets kunt verkopen wanneer je het niet meer gebruikt, ging het geld voortaan naar hen. Dat was denk ik op het punt dat we het wegruimen van spullen met elkaar konden bespreken. Dat je dan uitlegt waarom je dingen weg doet, niet alles kunt bewaren en het je dus ook iets kan opleveren.
    Het was en is hier dus heel wisselend waar het geld naartoe gaat. Van sommige dingen wist ik eigenlijk niet eens meer van wie het was, en de kinderen ook niet, en hadden ze niet eens door dat het wegging. Van andere dingen besloten we in overleg dat we een poging tot verkoop deden, enzovoorts.
    Maar in principe zijn de spulletjes die ze zelf ooit cadeau kregen of kochten van hun eigen geld gewoon van henzelf. Wanneer dat bewust en in overleg verkocht wordt, mogen ze het geld zelf hebben.

12. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,881
    6,405
    113
    Geld is dan van hun, maar wat ze er mee doen moet wel in overleg. Dus niet de Switch verkopen en van de opbrengt snoep gaan kopen bv ;)

Oh en lees hierboven over bv een fiets, dat gaat hier dan inderdaad ook naar een nieuwe fiets.

13. miepje77

miepje77 Fanatiek lid

May 25, 2008
    1,881
    448
    83
    Hier stort ik het gewoon op hun rekening. Hun speelgoed en dus hun geld. Waarom zou je het zelf willen houden?

14. Zonnestralen

Zonnestralen VIP lid

Apr 22, 2017
    12,605
    8,357
    113
    Female
    Hier hebben de kinderen geen 'eigen' speelgoed. Alleen knuffels zijn eigen. Ze mogen dus ook nog niet zelf beslissen dat er iets verkocht mag worden. Daar tegenover staat wel dat er veel is. Ik zou nooit zoveel en voor deze prijzen kopen als ze daarna mochten beslissen wat ermee zou gebeuren.

15. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,943
    14,996
    113
    Hier verschillende situaties

Eigen speelgoed /spulletjes
    Algemeen speelgoed (blokkendozen, speelkeukentje etc)
    Kleding & fietsen

Dat wat ze gekregen hebben / zelf gekocht is van hun.

Dat wat wij voor ontwikkeling hebben gekocht gaat in een algemene pot voor iets leuks samen.

Nou is G 5 jaar lang de enige geweest dus er kan wat discussie zijn over wat van haar is v.s. wat algemeen is. Maar daar komen we wel uit. G is nogal een hoarder dus afscheid nemen van R zn spullen is ook al lastig.

16. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,803
    4,189
    113
    Hun speelgoed dus hun geld. Maar opnieuw uitgegeven ging altijd wel in overleg

17. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,638
    27,293
    113
    Female
    Ligt aan de leeftijd en wie het verkoopt en wat het is. We hebben speelgoed verkocht toen de oudste jonger was en het zelf gehouden. Maar als onze oudste nu wat wil verkopen op de rommelmarkt, is t van hem het geld. Algemeen speelgoed (zoals tuinspul) wat wij verkopen, houden we zelf. Eigen speelgoed verkopen, is t voor hun.

Als we tzt loopfietsen gaan verkopen, is de opbrengst voor ons. Gaat in een pot voor bv uitje of cadeaus. We gaan er niet van samen uit eten ofzo.

18. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,638
    27,293
    113
    Female
    Onze oudste wil zelfs de babykleding van de jongste bewaren voor zijn eigen zoon.
    Je bent 7! Tegen de tijd dat jij een kind krijgt is t elastiek van die snoezige sokjes allang verpulverd :roflmao:

spruitje80, Omaaatje and owly like this.
  19. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,943
    14,996
    113
    Jup, idem voor G en die is 6. Nouja budgettair verantwoord toch?

Maar opruimen met haar in de buurt, of t nu wel of niet haar spullen zijn is heeeeeeel lastig.

GroeneBomen likes this.
  20. Feye

Feye VIP lid

Nov 26, 2013
    6,465
    3,912
    113
    Female
    Als ze zelf spullen verkopen op de rommelmarkt is het voor de kinderen.
    Al het andere is voor ons (samen) en wordt dan ook weer besteed aan iets nieuws voor ons samen, een dagje weg oid of ter vervanging van datgene wat verkocht is.

Share This Page