Familie heeft weer wat nieuws bedacht dit jaar. Ieder stel maakt een gerecht/gang en elk jaar om de beurt bij iemand anders thuis. En je raad het vast al: wij mogen de spits afbijten. Samen met mn schoonzusje doen wij dan het hoofdgerecht omdat dat vaak het makkelijkste is om 'op locatie' te bereiden. Maar wat maak nu voor 10 volwassenen en 2 kinderen waarvan het gross het principe wat de boer niet kent dat vreet ie niet heeft en geen vis lust. Wat doen jullie met de tafel dekken? Dat wordt hier de gewone tafel en de tuintafel. Naamkaartjes, bestek, borden, glazen enz. Kom maar op met jullie tips en ideetjes.
Wij deden dat ook vaak met kerst. Hier ook een aantal personen die niks bijzonders lusten, dus ik heb varkenshaas gemaakt met roomsaus en champignons, aardapoelkroketjes en - schijfjes en boontjes met spekreepjes, bloemkool en spruitjes. Niet echt spectaculair dus, maar wel voor iedereen lekker. Verder had ik gewoon de tafel mooi gedekt in rood en goud met een mooi kerststuk.
Wij maken hier voor de kindjes altijd een eigen kinder tafeltje ieder jaar weer een succes met speciale kerstbordjes van Mickey mouse electrische kaarsjes en kinder wijn !
Ik zou ook voor bekend terrein gaan dan! Varkenshaasje/rollade en dan lekker eigen gemaakte saus erbij? Voor de kids kerstaardappel figuurtjes van de ah! Ook leuk voor de grote mensen hoor!
Wij doen dit ook elk jaar. Voor de kinderen hebben we patat en mini snacks aan hun eigen tafeltje. Mijn beppe is dol op patat dus dat word meestal ook bij ons op tafel gezet. Wij beginnen met kippensoep en stokbrood met kruidenboter en andere smeersels. Daarna komen er salades, rollades, patat en aardappelkroketten op tafel en sausjes niet te vergeten en heel soms komt er groente bij (hangt een beetje van de persoon af die het moet maken). De rollade en de salade zijn meestal wel standaard hier. En dan een toetje en daarna nog koffie met een etagère met chocolade en een stukje taart. Ik heb een servies gekocht bij de action en dit gebruiken we alleen voor de kerst. Wij gebruiken ook gewoon de eettafel met een tuintafel. Die word meestal met een mooi kerstkleed bedekt. Daar op komen wat kerst versieringen niet te vol anders past het eten er niet op. Maar meestal wat takjes groen los en daar een kerstbal op of zo. Dan hebben we drie borden op elkaar. Soep bord en een klein bordje en daar onder een groot bord. Daarnaast gewoon bestek zo als het hoort met een servet erbij. Een wijnglas en een drinkglas er bij. Een karaf water op tafel met ijsklontjes. Wij geven altijd nog een geld bedrag aan degene bij wie het gevierd word, omdat die altijd het drinken verzorgd. Zo hoeft niet iedereen drinken voor zich zelf te kopen en mee te nemen dan is het daar al en kunnen ze zelf de koelkast indelen. Als iedereen dan nog aan komt zetten met van alles word het soms wel lastig om het in de koelkast te krijgen. Gelukkig is het dan wel koud buiten dus kan daar ook altijd nog wat staan
Het wordt dus twee soorten vis en twee soorten vlees. Ik maak een huzarensalade erbij en mn sz een warme pastasalade. Zat dus aan kip te denken omdat dat ook goed bij een pastasalade past en biefstuk. Wil hier dan doperwtjes en champignons bij doen en dan rostirondjes ipv de gebruikelijke patat. Wie weet er hoe je champignonsaus en pepersaus maakt en of je dit ook twee dagen vantevoren kunt maken?
Kijk even in de laatste allerhande (of op de site) daar staat in hoe je helemaal zelf een lekkere roomsaus kunt bereiden.