Wat voor lompe uitspraken maken jullie? We vroegen ons zoontje wat de juiste benaming is tussen een bank en zetel. En tussen ijskast en frigo. Zoontje zei bank en ijskast. Dus ik wou zeggen dat een zetel Belgisch is. In plaats daarvan zei ik : D een zetel is een ijskast!
Ik wilde ook net vragen of lomp Belgisch is voor raar of onhandig, want ik kan dit niet echt lomp noemen....
Als je versprekingen bedoelt dan heb ik een waar ik nu nog mee word uitgelachen... Toen ik jong was, haha, vroeg ik mn vader of hij de radiator van mn fiets wou maken. Dus iedereen in een deuk. Ik echt zo van huh! Wat moet ik maken vraagt pap. Ja de radiator van mn fiets...dat ding wat licht maakt. Iedereen weer in een deuk. Ik echt zo van nouuujaaa wat zeg ik fout!? Dat ding heet een dynamo birds, een dynamo! Echt waar...ik vergeet t nooit meer!
Vanmiddag nog zei ik tegen dochter; ga maar lekker plassen in de stampen hoor. Ze keek me eerst even vreemd aan en moest toen lachten Haha ze is 2.
Geen echte uitspraak, maar ik appte vorige week per ongeluk: ‘Is goed hoer’ in plaats van ‘is goed hoor’. Naar mijn schoonmoeder die vroeg of ze een bakkie konden komen doen. Ik kreeg best rode wangetjes
Nu ben ik ook wel benieuwd wat de Nederlands en Belgische versie van ijskast/frigo is. Voor mij zijn ze namelijk beide Belgisch. Ik zeg koelkast
Ik werk op een bloedafname lab. En op een dag zat ik aan de balie en Iemand moest bloed af laten nemen en daarna nog wat urine inleveren. En dan is de normale gang van zaken dat mn collega het bloed afneemt en dan daarna een potje geeft. Dus ik leg uit aan de patiënt "u krijgt dan een collega van mijn potje" (Had er uiteraard andersom moeten staan..)
Ik zeg koelkast. Een koelkast maakt als het goed is geen ijs, dus kan het nooit een ijskast zijn. Dat is dan een vriezer. Of je moet al een koelvriescombinatie hebben. Dan zijn ijskast wel kunnen.
Ik geloof dat ijskast iets is van de tijd dat koelkasten nog niet bestonden (er überhaupt nog geen elektriciteit was). Dat het een soort kist was waar je dan hak of schaaf ijs in deed om dingen koel te bewaren.
Hmmm heel grappig was het op dat moment niet. Maar mijn achternicht was verongelukt, en tijdens het condoleren zei ik tegen haar zusje Gefeliciteerd ipv Gecondoleerd. Daarna moesten we beide een beetje lachen en huilen. Ik was 11 jaar, maar vergeet het nooit meer.
Op het werk noem ik de koelcel vaker koelkast. Haha. Is dan wel een mega koelkast. Trouwens woon ook in NL Limburg en hier wordt het een koelkast genoemd dus.