Goedemorgen! Ik heb al een aantal topics gevonden over reizen naar malariagebied terwijl je zwanger bent maar die zijn allemaal wat gedateerd, vandaar deze nieuwe post. Afgelopen woensdag ben ik er achter gekomen dat ik zwanger ben (per ongeluk, maar wel heel erg welkom). Volgende week dinsdag vertrekken ik en mijn schoonfamilie naar Oeganda en Rwanda voor een onvergetelijke reis van 2 weken. Ik moet malariapillen slikken (Lariam, dat is kennelijk veilig tijdens je zwangerschap) en er zijn dengue muggen die het zika virus dragen (wel zeldzaam). Ik heb ongelooflijk veel onderzoek gedaan maar vind het zo moeilijk om te beslissen of ik moet gaan of niet. Mijn schoonfamilie verliest veel geld (we slapen in luxe hotels) als ik niet mee ga en de risico’s zijn beperkt - maar als er iets gebeurt dan zijn de gevolgen groots. Het risico op een miskraam in deze periode (ben nu 5 weken) is natuurlijk afgezien van deze reis ook goed aanwezig. Zet ik dus zo’n bizar mooie reis aan de kant voor een zwangerschap waarvan ik niet weet of die doorgaat? Nu is mijn vraag: hebben jullie ervaringen met het slikken van lariam tijdens een (prille) zwangerschap en met het reizen naar malaria gebied? Ik hoor het heel graag!
Ik heb geen inhoudelijke bijdrage als het gaat om de malaria. Maar wilde op dit stukje toch even reageren. Zwangerschap (mits niet bekend tijdens het boeken) is vaak een geldige reden voor annulering. Dus dan zou het kostenaspect wegvallen.
Ik zou hier echt een arts voor raadplegen. Eventueel huisarts en tropenarts. Dat maakt je besluit ook beter te onderbouwen naar je schoonfamilie toe. Sterkte!
Bij mijn reisverzekering is onverwachte zwangerschap ook een reden tot annuleren, staat in de kleine lettertjes . Even goed checken dus.
Bedankt voor de reacties! Helaas hebben we geen annuleringsverzekering en dekt de reisverzekering maar 1500 euro.. GGD artsen zeggen in principe niet gaan, maar als ik dan wel ga goed pillen slikken en anti muggenspul gebruiken.
Heb ik morgen een afspraak mee. Helaas moet ik vandaag al beslissen of ik ga. Inmiddels heb ik een aantal hotels gesproken waar we heen gaan en die zeggen dat er weinig muggen zijn op die specifieke plekken. Dat scheelt alweer een hoop. Ik denk dat ik gewoon moet gaan en continu lange geïmpregneerde kleding moet dragen.
Is het momenteel regen seizoen daar? Is dit niet het geval zou ik het wel aandurven. Je kan eventueel antibiotica aan je huisarts vragen om preventief mee te nemen voor het geval je wel ziek word.
Wij hebben een verre reis gedaan voordat ik zwanger was. We hadden wel de wens, maar juist vanwege de malariapillen tot een week na de laatste pil anticonceptie gebruikt. Er was mij destijds verteld dat dat spul absoluut niet ok is icm zwanger worden. Is wel inmiddels ruim 18 jaar geleden. Dus de adviezen (en/of middel) kan intussen zijn gewijzigd. Laat je dus maar goed informeren door deskundigen, zoals hierboven al gezegd.
Ik vind malariapillen sowieso best rotzooi. Ik heb ze in afrika geslikt (toen was ik niet zwanger) en werd er best ziek van. Als de GGD artsen aangeven dat je beter niet kunt gaan zou ik dat advies opvolgen. Zij weten het het beste. Je hebt er nu niks meer aan maar ik vroeg me nog wel af waarom je geen annulering had? Een doorlopende annuleringsverzekering is helemaal niet zo duur en bij zo een dure reis zou ik dat altijd afsluiten.
Ik zou afzeggen. Ik vind het bijzonder dat er geen annuleringsverzekering is afgesloten. Het is immers geen weekendje weg voor een paar honderd euro. Ik ben al geen voorstander van medicatie tijdens een zwangerschap innemen en als het dan ook nogeens iets is wat je kan vermijden door niet te gaan dan zou ik het wel weten.
Nee ik zou niet gaan. Ik zou het mezelf simpelweg niet vergeven als mijn kind gevolgen zou onder vinden van die keuze omdat ik per ongeluk wel (hoe kleine kans ook, er is een kans) werd geprikt door een zikamug of die malariapillen toch niet zo lekker waren. Ik zou dus ook al niet van de reis kunnen genieten en daar constant mee bezig zijn (kan ik dit eten, is dat veilig?, ik moet lange kleding aan, oh nee muggenbult op mijn hoofd zou het een “gewone” zijn? Oh ik ben misselijk maar moet de hele dag in een auto rondreizen, oh ik voel me ziek van die malariapillen, zou dit iets uitmaken voor baby? Etc etc) De reis is eenmalig en kan op elk gewenst opnieuw maar de baby groeit maar 1 keer in mijn buik. Maar dat is dus puur mijn gevoel. Ik durfde dat gewoon echt niet. Dat kan voor jou anders zijn.
ik heb misschien de minst populaire mening hierin. maar ik zou de zwangerschap afbreken en wel de reis gaan maken. ik zou het te spannend vinden om eventueel zika, of een andere ziekte door te geven aan het kind. omdat de zwangerschap nog zo kort is, en onverwacht is, het is wel niet ongewenst maar toch ook niet gepland. het kan zijn dat dat absoluut geen optie voor je is. en dat snap ik helemaal. dan zou ik alleen de vakantie wel annuleren. jammer van de kosten. maar het risico lopen op een serieuze infectie, die hele nadelige gevolgen kan hebben voor het kindje zou voor mij te groot zijn.
uit intresse? waarom zou ze een antibioticum mee moeten nemen? dat doet toch niets tegen een virus? of is dat voor een andere reden handig om mee te nemen?
Ik zou gaan. Geen regenseizoen je weet van hotels al weinig muggen. Droom vakantie. Lekker genieten ik acht de kans klein dat als je alle voorzorgsmaatregelen neemt dat er wat gebeurd. Wel goed insmeren met muggenzooi enzo.
Ik neem zelf nooit malaria pillen omdat ik last heb van heftige bijwerkingen. In plaats daarvan neem ik doxycycline, dit is een vervangend middel voor malaria pillen en een antibiotica. Maar weet niet hoe het gebruik hiervan is is tijden een zwangerschap.
Bedankt voor alle reacties! Heel fijn om de verschillende meningen en kanten te lezen. Ik voel meteen waar ik het liefst naar wil luisteren en dat is gewoon wel gaan en extreme voorzorgsmaatregelen nemen. Ik slaap in superdeluxe hotels met een hele fijne schoonfamilie en desnoods blijf ik gewoon de hele dag in dat luxe bed onder de klamboe liggen. Dan wordt die chique hotelkamer in elk geval benut :’)
(Om de vragen te beantwoorden over de annuleringsverzekering: ik heb geen idee waarom dat niet is afgesloten. Mijn schoonmoeder heeft alles geboekt)