Ons zoontje is momenteel 10 weken en sinds een week of 3 slaapt hij al redelijk goed door! Om 23 uur maak ik m wakker voor de laatste fles en dan slaapt hij tot 6 uur. Een enkele keer wat later en vaak ook wat eerder. Ik besef dat we niets te klagen hebben! Ons voedingsschema is dan: 6-10-14-18-23. 's avonds slaapt hij al vaak heel vast zodat we m om 23 uur wakker moeten maken. Ik durf m niet te laten slapen omdat ik dan bang ben dat hij zich rond een uur of 1 meldt en dan de langste rit van 7 uur slaap al gehad heeft. Logisch of hoeft dat niet zo te zijn? Mijn "probleem" is dat wanneer ons zoontje zich eerder meldt dan 6 uur, dat ik dan meteen in de knoei zit met mijn voedingsschema. Op de dag redt hij namelijk die 4 uur ook vaak niet en is het soms 3,5 tussen de voedingen. Zeker nu hij minder behoefte aan slaap lijkt te hebben en langer op is tussendoor redt hij dat niet. Ik kom dan bv rond 17 uur uit voor de een na laatste fles en dan meldt hij zich toch weer rond 21 uur. Te vroeg denk ik voor de laatste voeding? ik ben bang dat wanneer hij om 21 uur de laatste voeding heeft gehad hij het nooit redt tot 6 uur. Zijn langste slaapje duurt meestal 7 uur. Hij heeft het in ieder geval nooit langer gered. Ik geef m dan dus vaak om 21 uur een half flesje en dan om 23 uur toch weer de laatste fles. Gevolg: 6 flessen ipv 5. En hij krijgt al ruiim voeding (5 x 180-200cc forte voeding) hij is 10 weken en 5,5 kilo/ 57 cm. Met 6 flesjes kom ik dus ruim over de 1000cc heen. Ook een probleempje: als meneertje wakker wordt lijkt het wel alsof hij meteen denkt: HONGER!! Het is een gigantisch hongerlapje en is dan ook alleen maar stil met een fles. Tijden rekken lukt dus ook maar hooguit een kwartier. Mogelijkheden voor het ophogen van de hoeveelheid voeding per fles heb ik dus ook nauwelijks en ik gebruik al forte voeding. Speentje helpt eigenlijk niet om te rekken wanneer we al vlak voor de vlg voeding zitten. Iemand tips? Zeker voor de nacht? Fijn als papa en mama wat langer kunnen doorslapen maar het belangrijkste is wel dat we dan wat meer schuifmogelijkheden hebben zonder op meer flessen uit te komen! Beetje warrig verhaal, hoopelijk is het duidelijk?
Je verhaal is duidelijk. Ik vind het eerlijk gezegd van 23:00 uur tot 6 uur prima voor die leeftijd. Ik zou het lekker zo laten en niet gaan knoeien met voedingen en eten anders heb je straks kans dat hij alles in de war gaat gooien. Het wordt vanzelf wel langer hoor, of niet. Je hebt genoeg babies/kinderen die 6 uur ' ochtends prima tijd vinden om de dag te beginnen. Daar doe je niks tegen. Ik zou de fles van 23:00 uur wel voorlopig blijven aanbieden, hij is nog te jong en te licht om meer dan 8 uur zonder voeding te doen. Ik had ook een hongerlapje. De eerste 3 maanden redde hij echt geen 4 uur tussen de voedingen en van rekken raakte wij allebei gestressd van. Ik heb hem toen gewoon op verzoek gevoed, wel rekening gehouden met 1000 cc, dat betekent dus dat je soms verdunde flejses geeft, vaker voeden en minder in de fles. 's nachts sliep hij wel heel snel door. En overdag is het vanzelf na een maand of 3 a 4 helemaal goedgekomen hoor. Ik zou gewoon lekker je kindje volgen en hem niet proppen in een schema.
hoi hoi zou het helpen als je hem bij de fles van 21.00 uur iets minder geeft, zodat hij zich ook echt om 23.00 uur meldt? en bij de fles van 23.00 uur iets meer zodat hij ook langer vooruit kan? Anders eens even met het consultatiebureau contact opnemen groetjes
Bedankt voor de reacties! Ja, ik besef dat ie het al heel netjes doet hoor, dat doorslapen! Maar ik maak me vooral zorgen om dat ie niet teveel krijgt (meer dan 1000cc per dag dus). Ik geef m voor de nacht en na de nacht al 200cc. Maar vaak spuugt hij daarna wat, toch een teken dat dat iets te veel is voor hem? Met die 200 cc redt ie het dus tot 6 uur. En dan nog niet altijd. Als het echt vroeger wordt en mijn schema verschuift dan ben ik genoodzaakt om m toch een half flesje extra te geven om alsnog op 23 uur uit te komen. En dan zit ik dus zo onderhand alweer over die 1000 cc heen. Verdunde flesjes... mm, misschien is dat een tip? Ik had het nog nooit gedaan. Stom misschien maar krijg je dan niet dat hij weer eerder vraagt en minder drinkt doordat zn buikje nog vol zit? Krijg je zo'n vicieuze cirkel van: vaker aanbieden van minder cc/ verdunde flesjes-> korter erop volhouden-> minder tijd tussen de flessen-> minder behoefte aan volle fles-> enz.
Nee hoor, als hij eerder vraagdt dan heeft hij eerder honger en zit zijn buikje dus niet vol. En je hoeft niet bang te zijn dat je dan elk uur voedt, vaak is dat 1 of 2 dagen en dan regelt het zich vanzelf weer. Soms slapen ze langer dan normaal en zit er weer een langere tijd tussen. Het comenseert zich allemaal. Hier hielp het enorm en het was niet zo dat het elke dag zo ging hoor. Zodra je tijden en schema's loslaat loopt het allemaal heel erg vanzelf, is mijn ervaring. Ik gaf wel de laatste fles altijd o, 23:00 uur, maar dat doe jij ook.
Ja, dat herken ik wel, dat het redelijk compenseert. De laatste tijd vraagt mn zoontje vaak na 3,5 uur de fles maar soms zit er ook 1 keer 4,5 uur tussen. Wanneer hij 's avonds om 18 uur of 19 uur de een na laatste fles krijgt redt hij het altijd tot 23 uur. Sterker nog: we moeten hem ervoor wakker maken. Daar zit hem dan de compensatie. Maar het gekke is dat als hij om 17:30 uur of 17 uur de een na laatste fles krijgt dat hij dan nog zijn "dagritme" houdt en na 3,5 uur/ 4 uur weer honger heeft... Ik ben dus de hele dag "bezig" om zijn een na laatste fles tot liefst na zessen te rekken...
Plaats dit topic maar weer even omhoog, want we zijn nu 2 weken verder en mijn probleempje bestaat nog steeds... Ik ben een week geleden begonnen met nutriton (johannesbroodpitmeel) door de voeding te doen en dit goed tegen het spugen (waardoor mn zoontje meer binnenhield) en ook enigszins voor een voller gevoel/ langer verzadigd. Hij sliep door tot ca half 7/ 7 uur! Maar nu sinds 3 dagen weer 6 uur, half 6, 5 uur... Daarom de vraag: heeft iemand nog tips?? Ik besef me dondersgoed dat we nog niks te klagen hebben en dat het veel erger kan! Maar over 1 week mag ik weer aan het werk na mn verlof en pfoe.... lijkt me toch wel pittig dan... En eerlijk is eerlijk: als je eenmaal aan de luxe van het "uitslapen tot 7 uur" hebt geroken dan valt half 6/ 5 uur wel vies tegen Misschien moet ik wat veranderen aan de laatste flestijd? Mijn schema is als volgt: ca 6 uur-10-14-18-23 uur. Het valt me op dat als ik bv expres de laatste fles NOG later geef dat mn zoontje dan niet per definitie langer doorslaapt. Sterker nog: het lijkt wel alsof hij dan juist zn nacht ritme kwijt is en weer het dagritme van 4/5 uur tussen de voedingen aan houdt? Heeft iemand anders deze ervaring ook? Zou ik daarom miss de laatste voeding dichter op de een na laatste voeding moeten verschuiven? Maar ben dan bang dat van 22 tot 7 te lang wordt? We proberen m nu 's avonds wat langer wakker te houden,maar na ca 1,5 uur is het toch wel klaar... Misschien 210+ 7 voor de nacht? maar hij krijgt al 5x 200, dus zit eigenlijk al aan de max.. Iemand misschien al eerder gestart met rijstebloem (hij is nu bijna 13 weken..)?? Wordt echt een beetje moedeloos! Iemand raad?
Is het nodig om heb als eerste fles 200 te geven? Ik had hier precies hetzelfde probleem. Altijd maar rekken zodat ik met de vierde fles na 6 uur uit kwam. Gek werd ik daarvan. Toen ben ik gaan kijken naar de behoefte en heb ik de eerste fles kleiner gemaakt en de laatste groter. En ach, over een maand is het weer helemaal anders. Ze blijven hun ritme omgooien... Probeer niet over de 30 scheppen eten heen te komen. Het gaat dacht ik niet om de 1000 cc maar om de hoeveelheid poeder. Je kunt dus ook proberen wat water of thee te geven tussendoor.