wat kan ik doen?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door renaatje86, 15 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. renaatje86

renaatje86 Bekend lid

4 feb 2011
    597
    22
    18
    Ik ben kapster
    in het mooie drenthe
    Mijn dochter van bijna 4 maanden spuugt behoorlijk wat na de fles, lang na de fles en dan is het waterige melk en daarna is het doorzichtig (zal wel maagzuur zijn) Er zijn dagen dat ik net zo goed de ene helft van de fles over mezelf kan gooien en dan de rest over m'n dochter. Maar zo zijn er ook dagen dat ze het houd op het "mondje melk" terug geven na de fles. Ze heeft hele onrustige nachten dat ze vaak de speen wil omdat het omhoog komt maar zo zijn er ook nachten dat ze heerlijk door slaapt en nergens last van heeft. Ik noem haar liefkozend m'n zure melkmeisje omsat zij (en ik) regelmatig zo'n zure lucht mee dragen. Ze heeft ook wel de hik maar niet bijzonder vaak. De tips van het cb volg ik op, bedje staat schuin, melk is dikker gemaakt met jpbm na de fles goed recht op houden. Het maakt eigenlijk geen verschil. Hun advies om de 5 flessen te verdelen over 6/7 werkt niet want m'n dochter is een hongerig meisje die dan de hele dag niet verzadigd is en ontevreden is.

Ben gisteren bij de huisarts geweest. Ik noemde de term "verborgen reflux" nou daar had ze nog nooit van gehoord en iets is pas reflux als dat door een kinderarts onderzocht is. Aangezien mijn dochter goed groeit en overdag ook erg vrolijk is, heb niet het idee dat ze er overdag last van heeft alleen 's avonds en 's nachts wel, kan de huisarts niks voor mij betekenen. Medicatie word pas gegeven als baby's niet goed meer groeien. Iemand misschien een idee of tip wat ik nog zou kunnen doen?

Het is niet heel ernstig maar ik vind het vervelend als ze zoveel spuugt en zeker wanneer ze er duidelijk wel last van heeft!!

Ik heb vaker vragen geplaatst en kreeg dan vaak commentaar op dingen waar mijn vraag helemaal niet over ging. Ik hoop dat ik deze keer alleen tips en advies krijg en geen commentaar op wat ik doe. Wie weet zit de gouden tip er tussen en anders is het hopen dat ze er snel over heen groeit!! Alvast bedankt! !

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Medicijnen zijn niet alleen voor kindjes die niet of slecht groeien. Kindjes die last van de maagzuur hebben en daardoor onrustig zijn of veel huilen zijn er ook gebaad bij.

Hier 2x reflux en 2x medicatie.
    Vraag een doorverwijzing naar een ka voor medicatie als je ha het niet wil geven.

Meer tegen spugen kun je niet doen, hier een kindje wat niet tegen jbpm kan. Gewone dagen regelmatig mondje terug, dagen dat het fout gaat hele flessen eruit tot soms 7 dagen geen melk. Ka kan niets daarvoor doen.

3. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Je kan zelf ook wat doen en miss zal het voldoende zijn. Zo niet ga weer naar ha. Het is reflux. Verborgen is waneer is niet zichtbaar ze slikken het opnieuw door. Ernstige reflux is als er echt hele fles uitkomt. Bij reflux is maagklepje wordt geïrriteerd.
    Ze spuugde hier ook eerst verborgen dan gewoon.
    Maar echt is het niet. Ze had in begin last van maar had ook andere dingen etc. Bij 6mnd was het allemaal weg.
    We gaven altijd comfort ze spuugde nooit meer maar obstipatie.
    We gingen standart geven ging erg goed geen krampjes meer, obstipatie maar ze spuugt soms dagen niet soms hele dag door zuur kleine mondjes maar is dus niet erg.

Medicatie geven ze indd niet snel het helpt vaak niet of niet lang.
    Reflux komt bij 98% babys in kleine of grote maten.

Wat je zelf kan doen en kijken twee weken of het helpt:
    - bed ophogen matras
    - rustig laten drinken min of 25-30( dental speen of afwissel speen-fles)
    - 15 min rechtop houden na drinken en tijdens drinken ook zo rechtop mogelijk
    - bij bijvoeding geen mango geven
    - comfort voeding geven of indikken met nutriton
    - rustig met kind zij niet onderste boven hangen niet schudden etc. Mijn dochter nu hangt overaal aan loopt langs en klimpt op alles dus komt wel vaker iets spuug door de dag.

Voor de rest kijk naar je baby als alleen spugen en verder lachen spelen goed eten slapen etc dan bovenstaande zou muss voldoende zijn

4. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Lees nu pas dat je al wat doet tegen en helpt niet.
    - Hier nutriton hielp ook niet- we gaven echt comfort voeding
    - ook hongerige baby hier- ik gaf ook gewoon volle flessen van 1 ltr totaal

Ik weet verder ook niet wat je kan doen. Bij 6 mnd kan omslag komen. Hier heb ik van cb arts het zo begrepen dat ze bij erg drukke en snelle babys zien het vaak dat er zijn tig problemen tot 6 mnd die opeens met die leeftijd weg zijn en dan gaan ze als een speer kruipen staan en lopen. Hier klopte het totaal!
    Ze had kiss syndroom-reflux-vermoeden kma-lastige ontlasting-veel huilen-bijvoeding ging niet. Nu is ze erg ondernemend en mankeert gewoon niks aan haar

Ik wil je gewoon een hoop geven dat miss ze is gewoon zo n meisje is en dat bij 6 mnd verdwijnt alles.

Maar medicatie kan ha je gewoon voorschrijven.

5. kwebbel86

kwebbel86 Niet meer actief

Ik zie dat je kleine bijna 4 maanden is, ik heb zelf de beslissing genomen om vanaf 4 maanden bij te voeden. De hapjes kwamen namelijk door de dikte niet meer omhoog en de melk wel (verborgen reflux). Vanaf die tijd heeft ze enorme vooruitgang gemaakt en werd ze weer erg vrolijk.

Helaas weet een huisarts niet zo veel van zuigelingen en de medicatie daarvan. Misschien kan je alsnog een verwijzing vragen voor een echte kinderarts (en dus NIET die van het cb!)

6. renaatje86

renaatje86 Bekend lid

4 feb 2011
    597
    22
    18
    Ik ben kapster
    in het mooie drenthe
    Bedankt allemaal! Ga volgende week met groente beginnen en ben benieuwd hoe ze daar op reageert. Vond het raar dat dd HA zei dat verborgen reflux niet bestaat.

7. Veertje84

Veertje84 Fanatiek lid

9 okt 2013
    1.023
    10
    38
    Vrouw
    Social worker
    NULL
    Ik zou ook het bedje omhoog zetten, rechtop voeden en na de voeding ook een tijdje recht houden.
    Verder denk ik dat je alles gedaan hebt wat je zelf zou kunnen doen om de reflux te verminderen. Maar als ze zo onrustig is, zit er een grote kans in dat ze last van maagzuur heeft. Vroeg of laat beschadigt dit de slokdarm. Ik zou daarom als ik jou was een andere arts vragen.
    Bij mij waren ze ook huiverig om medicatie te geven, omdat mijn zoon niet huilt tijdens het drinken en bij oprispingen. Dus was volgens hun de slokdarm (nog!!!) niet aangetast...Met een beetje druk heb ik het uiteindelijk toch gekregen.
    Ga gewoon op je gevoel af, en laat je niet afschepen.

8. Minerva

Minerva Niet meer actief

Wat een onzin over medicatie en slecht groeien! Onze zoon groeide als kool (ondanks het vele spugen) en kreeg toch medicatie ivm reflux. Eerst Zantac, maar na twee weken toch overgestapt op Ranitidine, aangezien ik me niet goed voelde bij het geven van alcohol bij onze zoon en hij vond het erg vies. Bijkomend voordeel: Zantac kregen we niet vergoed van de verzekering (maagzuurremmers vallen buiten het pakket) en Ranitidine wél (voorgeschreven via de kinderarts onder de noemer "chronische ziekte").

Daarnaast geven we nu Friso Comfort. Die twee zaken hebben ervoor gezorgd dat we nu een heel ander kind hebben: nauwelijks spugen (heeeel soms een mondje terug bij het boeren) en minder last van de reflux.

Tijd voor een second opinion bij een andere huisarts?

9. renaatje86

renaatje86 Bekend lid

4 feb 2011
    597
    22
    18
    Ik ben kapster
    in het mooie drenthe
    Denk dat ik dat ook gq doen. Ben een keer eerder bij deze arts geweest en toen beviel het me ook niet. Vroeg nog aan haar waarom wachten met medicatie tot een kindje niet meer goed groeit want dan ben je eigenlijk al "te laat" maar zij zei dat de bijwerkingen dan erger zijn dan de kwaal en ze daarom niet maar zo medicatie voor schrijven.

10. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Weet niet heb wel gehoord van ha dat het vaak niet helpt of eerst lijkt helpen maar dan later niet. Ik denk dat bij erge reflux(gaat dan echt hele fles gelijk uit) en dat kindje niet groeit en dat huilt etc zullen ze snel medicatie geven.
    Bijwerkingen zijn altijd zelfs van paracetamol dus indd handig om overwegen altijd maar je moet gewoon zelf kijken naar je kind hoe erg het is en in welke mate ze daar last van heeft en daarmee gewoon huisarts stalken ;)
    Wat je nog kan doen in met cb overleggen als cb ook zal vinden dat ze medicatie nodig heeft dan kunnen ze naar je ha brief sturen met hun bevindingen. Hier zei huisarts ook dat hij meer op cb vertrouwd en beter hun raadplegen want ha weet algemeen en medicatie maar niet zo goed van voeding etc. Huisarts zei steeds hier als je bij cb niet uit bent ga gewoon naar 1e hulp.

11. A l i e s j e

A l i e s j e Actief lid

10 mrt 2013
    267
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik lees niet in je verhaal volgens mij hoe de ontlasting van je kindje is, of ik lees er overheen.

Mijn dochter heeft meer last van maagzuur en mondjes teruggeven als ze een dag (of twee) niet gepoept heeft. Dan lijken haar darmpjes tegen haar maag te drukken...

Vooral omdat je aangeeft dat er soms dagen zijn dat ze er minder last van heeft, misschien ook iets om te onderzoeken, voor je aan medicatie gaat denken?

Succes iig!

12. AnkeM

AnkeM Fanatiek lid

21 mei 2011
    2.278
    1
    0
    Verborgen reflux is het wegslikken van opkomend maagzuur en levert allerlei ongemak op. Bij jouw kindje is het juist spugen.
    Wat ik wel opvallend vind is dat het spugen niet altijd is en er ook goede nachten bij zitten. En hoeveel ongemak heeft je dochter er van, huilt ze veel of is ze zo onrustig dat ze er niet door slaapt bijvoorbeeld.
    Mijn zoontje is een paar weken ouder en spuugt op zich niet veel maar wel vaak en dat uren na de fles. Wat eruit komt is ingedikte melk of doorzichtig en zuur ruikend, duidelijk uit zijn maag. Hij heeft er verder geen last van. Wel moet ik er goed op letten dat hij goed boert anders kan het hem echt dwars zitten. Maar niks ernstigs dus.
    Hij kan ook onrustig zijn 's nachts, kan ik er 5x uit voor zn speen. Vervelend maar ook dat hoort erbij.

Wat je misschien nog kan proberen is tijdens de fles boerpauzes houden zodat haar maagje wat minder snel vol is en ze niet "overstroomt".

Deel Deze Pagina