Tips voor meer moedermelk

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Milenax, 10 mrt 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Milenax

Milenax Lid

16 jul 2021
    32
    2
    8
    Vrouw
    Hallo allemaal,

Mijn zoontje is nu 1 maand oud en krijgt 80cc afgekolfde moedermelk. Ik geef geen borstvoeding omdat hij telkens stopt met zuigen en dan in slaap valt. Het valt me op dat mijn moedermelk een stuk minder is geworden dan in het begin en had de tip gekregen om te power kolven om de 2 uur. Echter merk ik zodra ik vaker kolf, ik per keer net 30/40cc kolf wat veel te weinig is en in de avond na 19:00 zelfs nog minder. Alleen in de ochtend wanneer ik wakker word krijg ik een vol potje van 100cc of wanneer ik langer dan 4/5 uur niet kolf.
    Nu moet ik toch zeker 1/2 keer aanvullen met kunstvoeding wat ik het liefst niet wil.

Heeft er iemand nog andere tips om meer moedermelk te kunnen afkolven? Ik dank jullie zeer!

2. Lara123

Lara123 Actief lid

27 okt 2013
    161
    43
    28
    Noord-Holland
    Wat voor kolf heb je?
    Je kunt een lactatie kundige mee laten kijken. Zij kan veel tips geven.
    Zorg dat je borsten warm zijn voor het kolven, de schelpen warm zijn.
    En idd powerkolven/clusterkolven, het heeft tijd nodig.
    Kolf je ook in de nacht?

Milenax vindt dit leuk.
  3. S2909

S2909 Fanatiek lid

14 nov 2019
    2.299
    3.083
    113
    Vrouw
    Voldoende water drinken, en idd iemand laten meekijken om te zien of de kolf die je hebt wel de juiste kolf is voor jou, of dat de stukken groot of klein genoeg zijn.

Als ik powerkolf doe ik het volgende:20 min, 10min rust, 10min kolven, 10min rust en nog eens 10min.

En ik weet niet of het echt helpt maar je kan ook lactatie koekjes maken.

Hier vielen ze beiden ook in slaap tijdens het voeden. Wat ik deed was toch aanleggen en dan erna nog een flesje. Eens ze genoeg aangekomen waren en weer meer energie hadden, zijn we toch kunnen overschakelen naar 100% borstvoeding.

Milenax vindt dit leuk.
  4. Milenax

Milenax Lid

16 jul 2021
    32
    2
    8
    Vrouw
    Ik huur een kolf van Medela die ik in het ziekenhuis ook heb gebruikt. Ik kolf als laatste om 1:30 in de nacht en in de ochtend om 7:00 weer. Ik had nog niet gedacht aan de borsten opwarmen voor het kolven. Ik ga dit eens proberen dankjewel voor de tip!

5. JupitR

JupitR VIP lid

13 mei 2020
    6.723
    7.209
    113
    Vrouw
    #5 JupitR, 10 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 10 mrt 2022
    Juist wel elke 2 uur blijven kolven. Dan krijgen je borsten het seintje dat ze meer moeten gaan aanmaken. Is nu dan niet genoeg, maar over een dag of 2 als het goed is wel!

Het liefste 's nachts ook om de 2 of 3 uur kolven.

Het is overigens wel herkenbaar dat ze in slaap vallen aan de borst. Je kunt hem wel met trucjes wakker houden, zoals kriebelen onder de voet, of sokjes uit.

Met welke termijn is je kindje trouwens geboren? En hoeveel weegt hij nu?

6. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Met om de twee uur kolven lijkt het in eerste instantie vaak of t minder wordt, of in ieder geval niet meer, je zou dan je dagopbrengst moeten tellen om te zien dat t totaal meestal niet perséminder is. Je borsten krijgen wel een seintje om meer te produceren dus dit heeft even tijd nodig, kan zomaar 2 a 3 dagen duren en dan zie je vaak resultaat.
    Baby's regelen dat zelf ook op die manier. Als het je lukt zou ik echt nog even doorzetten.
    Veel drinken is ook belangrijk.
    Ik zou sowieso contact opnemen met een lactatiekundige, of heb je dat al gedaan? Het kan zomaar dat ze tips heeft vanwege het in slaap vallen aan de borst. Soms lukken bepaalde momenten van de dag al wel bijvoorbeeld. Sowieso kan het elke week alweer zoveel verschil maken in alertheid om te drinken. Wat er eerst nog niet goed lukte, kan op een later moment wel zo zijn.

7. Lara123

Lara123 Actief lid

27 okt 2013
    161
    43
    28
    Noord-Holland
    Het kan zijn dat je schildmaat niet goed is. Hier zijn veel filmpjes over te vinden op YouTube. Ik kan alleen goed kolven met siliconen schilden en niet met harde plastic.
    En als je door wil zetten met borstvoeding (doen waar jij je goed bij voelt he), dan zou ik ook even sanchts minimaal elke 3 uur kolven.

8. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Mbt in slaap vallen aan de borst.
    Wissel voeden om de 5 minuten van borst wisselen.
    Nat washandje klaar hebben liggen voor tegen de voetjes.

Mbt productie.
    Veel aanleggen en/of kolven

Boezemvriendjes plus capsules (bijvoorbeeld via aidulac)

2-3 liter per dag drinken. Ik nam bij elke voeding of kolfsessie een groot glas water. En dan nog mijn gebruikelijke 6 bekers thee. Waarvan deel borstvoedingsthee van weleda.

Elke dag een kom havermoutpap.

9. Droompje123

Droompje123 Bekend lid

28 okt 2020
    680
    738
    93
    Vrouw
    Ik kolf sinds de geboorte van mijn dochter fulltime. Helaas ging aan de borst drinken hier ook niet. En ik vond het echt pittig in het begin maar het is echt belangrijk dat je iedere 3 uur kolft, ook s’nachts. En het lijkt alsof je dan na een nacht waarin je er meer tijd tussen laat zitten meer kolft maar dat is vaak van korte duur want je borsten gaan minder aanmaken als je niet ook s’nachts gaat kolven. Plus je hebt s’nachts de meeste prolactine.

En ik weet hoe dubbel het voelt als je baby slaapt om dan je wekker te zetten om te gaan kolven, maar het heeft bij mij wel geholpen tot een hele stabiele productie.

En inderdaad, ik kolf nog steeds vaak met een warme pittenzak/elektrische kruik op mijn borst. Of eerst douchen met de warme straal erop en dan kolven. Ook borst massage tijdens het kolven kan helpen.

Hoelang kolf je per keer?

10. Juffie1990

Juffie1990 Bekend lid

28 dec 2017
    507
    545
    93
    Vrouw
    Juf
    Hoi,

Ik heb voor mijn dochter 1 jaar en 9 maanden fulltime gekolfd. Powerkolven heeft pas na een tijdje effect. Het gaat om vraag en aanbod. Hoe meer jij vraagt (of eigenlijk de kolf) hoe meer er aangemaakt gaat worden.
    Verder:
    - ontspannen
    - veel drinken
    - je borsten masseren tijdens kolven
    - je borsten verwarmen
    - lekker douchen voor het kolven
    - maak het jezelf gemakkelijk tijdens het kolven
    - focus niet op de hoeveelheid tijdens het kolven, door bijvoorbeeld sokken over de flesjes te doen.

Wat voor kolf heb je? Passen je schilden goed? En kolf je 's nachts? In de nacht is het belangrijkste. Dan maak je het meeste aan.

Deel Deze Pagina