Ja daar twijfelen we over. Best een uitgave maar met 3 kinderen ontkomen we er denk ik niet aan… Maar waar moeten we op letten? Iemand misschien tips hier?
Ik zou in ieder geval niet bezuinigen en echt een A merk kiezen. (thule bijv.) Je merkt echt kwaliteitsverschil in sloten, kwaliteit van materialen en duurzaamheid. Net zoals met verschillende type autobanden, gelden ook voor dakkoffers maximale snelheden. Als je in Duitsland lekker met 160 over de autobahn wil knallen, kan dat niet met alle dakkoffers. Deze waarden staan aangegeven in de omschrijving. Iets om in de gaten te houden. Nog een tip, span het dakkoffer nooit aan met spanbanden zoals je veel gebruikers ziet doen…. Dit is levensgevaarlijk
Wij hebben een thule en dat bevalt heel goed. Voor mijn man was het vooral belangrijk dat hij bij de auto paste en dat hij groot was https://www.dewitschijndel.nl/thule-motion-xt-l-dakkoffer-black-glossy/?gclid=CjwKCAjwrPCGBhALEiwAUl9X03-PUMoLVRWz3enzIkIvmdgGuGSXlnF6Y8Kt3bzBWcwbyy9P1v9zDxoCpcwQAvD_BwE Volgens mij hebben wij deze afmeting.. sowieso wel deze kleur. tis alleen een onding om thuis op te bergen.
Wij hebben 'm opgehangen middels een fietstakel in de garage. Neemt zo geen ruimte in beslag, hangt nl aan het dak.
Wij hebben ook een thule en dan zo groot mogelijk als kan op de auto (de ski's moesten er iig inpassen bij ons). Zijn er tevreden over. Ruim, stevig, goede sluiting. @Luna86 wij hebben de koffer aan het plafond hangen van de schuur (met spanbanden). Zo ligt het ook niet in de weg.
Wat is daar gevaarlijk aan? Wij gebruiken overigens geen spanbanden, koffer sluit heel goed en sleutel wil er alleen uit als de koffer goed dicht zit (en met dichtdoen merk je snel genoeg of hij wel/niet goed sluit). Toegevoegde waarde van een spanband zie ik dus ook niet.
Dit vervormt het plastic van het dakkoffer waardoor er materiaalmoeheid kan ontstaan. Bij hogere snelheden kan het plastic spontaan afbreken. Staat ook overal in de gebruiksaanwijzingen dat het niet mag! Verbaas me er altijd over hoeveel mensen dit toch doen.
Wij hebben een hapro dakkoffer. Zijn er tevreden over. Past voldoende in en hij gaat goed dicht. We stoppen hem altijd vol met relatief grote niet zware dingen zoals slaapzakken, campingstoeltjes, speelgoed. Veelal mag er niet meer dan 75 kg in de koffer. https://www.haprodakkoffers.nl/nl/dakkoffer-bagagebox-hapro-traxer-5.6-370-liter-anthracite.html?utm_campaign=shopping&utm_content=&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_term=&gclid=CjwKCAjwrPCGBhALEiwAUl9X07sTt0hHy8L7M_Mi0bEGWILsEUGvEFmaa57phu5CTtryYjdNKqHWShoC_CsQAvD_BwE
Oja let er ook op hoe hij open kan en hoe je er makkelijk bij kan. Ook zonder keukentrapje Bij ons gaat hij open aan de lange zijkant, hierdoor kunnen we overal prima bij, mijn man is ook bijna 2 meter lang. Maar wel maar aan 1 kant van de auto. Als ik er zelf iets in wil stoppen moet ik in de auto deurpost gaan staan om er bij te kunnen. Soms zie ik ze ook dan is het schanier aan de smalle kant. En dan kun je er Vanaf 3 kanten bij. Is soms misschien handiger.
Daar zijn ze op gebouwd idd Daarom snap ik nooit waarom mensen toch zo'n band eromheen doen. Buiten dat het eigenijk niet mag, geeft het tijdens het rijden ook nog eens super veel herrie. (Gehoord bij vrienden in de auto)
Ja afhankelijk van je auto en de dakkoffer geeft het sowieso wel wat ruis. Bij ons in iedergeval wel ook zonder spanband hoor je wel wat suizen.
Nog belangrijker: Niet alleen het maximaal toelaatbare gewicht van het dakkoffer telt, ook de maximale dakbelasting van de auto en dakdragers. Stel dat de daklast van je auto 90 kg is, de dakkoffer 20 kg weegt en de dakdragers 10 kg: dan kun je een koffer met 60 kg beladen.
Wij hebben een Thule dakkoffer van 610 liter op onze Mercedes GLS. Er kan genoeg in, alleen heel lastig dat ik er niet bij kan, maar dat komt door de hoogte van de auto en mijn lengte Wij hebben wel eens een B-merk gehuurd, maar dat was toch allemaal net iets minder stevig. Wij halen hem er wel af op ons vakantieadres omdat ik niet 3 weken met die koffer rond wil rijden, want in een parkeergarage lukt dan niet.
Wij hebben een paar jaar geleden er eentje van Thule gekocht. Grootste model die ze hebben. Kan veel in Staat hier in de garage en neemt weinig plek in. Ze zijn trouwens ook te huur als je geen opbergruimte hebt.
Wij hebben een Hapro. Gaat open aan de lange zijde, maar hij kan aan allebei de kanten open scharnieren. Mijn man pakt altijd in en gaat daarvoor in de deur van de auto op de drempel staan. De dakdragers hebben we van Thule. Voordeel daarvan is dat je de steunen die je op de auto maakt, kunt inruilen als je een ander merk auto koopt waar een andere bevestiging voor nodig is. Dan krijg je er dus nog wat voor terug. Hebben we nu al 2x gedaan. Wij verbazen ons ook altijd over alle dakkoffers met spanbanden erom heen. Als je een goede dakkoffer hebt met fatsoenlijke sloten, is dat nergens voor nodig. Ik wist niet dat het niet mag overigens. Wij halen de dakkoffer er ook altijd af op de plaats van bestemming omdat wij al een hoge auto hebben en we met dakkoffer niet een parkeergarage in kunnen. En wij hebben hem thuis ook in de garage hangen met spanbanden, dus we hebben er geen last van. Indertijd overigens ook gekeken naar huren, maar dat was (in ieder geval toen) echt vreselijk duur in verhouding met kopen. Zelfs als je hem maar voor 1x nodig hebt, kon je volgens mij al bijna beter kopen. Zeker als je hem dan daarna bijvoorbeeld weer via marktplaats zou verkopen.
Vraag jezelf af wat je erin wilt doen en of het echt nodig is. Vaak zie je dat mensen er teveel of zware spullen instoppen. Een volgeladen auto met 5 personen, kofferbak en dakkoffer kan de auto minder stabiel maken en verbruikt veel meer benzine. Daarnaast een enorme sta in de weg de rest van het jaar. Ik heb gemerkt dat het enorm scheelt als je spullen in tassen pakt ipv koffers (veel loze ruimte). En ik huur beddengoed ter plaatse. Ook neem ik geen grote voorraden voeding mee maar koop dit ter plaatse. Kijk kritisch wat je echt nodig hebt en hoe je dat inpakt. Er zijn online handige filmpjes te zien. Zomerkleding neemt natuurlijk ook niet enorm veel ruimte in.