Mijn dochter drinkt de laatste tijd vaak minder dan 500 ml opvolgmelk. Ze krijgt hierbij wel elke dag een bakje yogurt van 200 ml. Heeft ze dan wel of geen vit D extra nodig? Ik heb geen idee of je de yoghurt ook mag meerekenen in de totale hoeveelheid...
NEE, vitamine D zit niet in reguliere zuivel. Deze is toegevoegd aan kunstvoeding. Als je kindje minder dan 500cc kunstvoeding krijgt moet je vitamine D geven. Hoeveel is altijd de vraag. Als hij bijv 400cc drinkt, en het is zomer, zou ik het nog overwegen om het niet bij te geven. MIsschien kun je het beste even met CB overleggen.
Er word aangegeven dat als je kindje een blanke huid heeft en minstens 15 minuten in de buitenlucht is, je geen vit D hoeft te geven. Heeft je kindje een donkere huid(dus een zwart kindje) of komt je kindje met een blanke huid niet 15 minuten in de buitenlucht dan moet je wel vit D geven. Mijn zoontje is blank en op dagen waarop hij minder buiten komt, geef ik hem uit voorzorg wel vit D. De afgelopen dagen leefden we buiten, dus heb ik hem ook geen vit D gegeven.
waar wordt dat aangegeven? Vitamine D heeft niks met buitenlucht te maken, maar met de directe zonlicht. Vandaag kun je bijv uren buiten zijn, maar is geen grijntje zon te zien. Hetzelfde geldt voor de winter, herfst, een groot gedeelte van de lente enz.
maar het is toch niet erg sowieso wat te geven...of kan je ook teveel geven zegmaar..!? mij zoontje drintk nog maar 2 flessen van 180 of soms 1 daarvan 210...en eet kaas en yoghurt maar geef em wel 10 druppeltjes, alleen niet elke dag...vergete het wel es *schaamschaam*
mij is op het cb ook verteld dat ik ze geen vit. D hoef te geven , wij wonen in de zomer zowat buiten in de herfst en winter gaf ik ze multivitamnie druppels van davitamon daar zit ook de nodige dosis vitD in .
Hij krijgt al bijna 500cc kunstvoeding nog, en de zon schijnt volop de laatste tijd, dus is het geen ramp dat je het af en toe vergeet. Doe ik ook de laatste weken Maar is jouw zoontje niet iets donkerder? Gelden dan geen andere richtlijnen?
ja dat vraag ik me altijd af...! hij is een getint kindje...maarja...echt donker of bruin is hij ook weer niet...maar ik smeer em bijv niet in met factor 50 maar met 30 of 20 en dan heel vaak...hij krijgt sowieso snel een kleurtje van de zon...
Bij donkere kindjes gelden strengere richtlijnen omdat een donkere huid minder goed vit D uit zonlicht maakt. Ook op een bewolkte dag krijg je vit D uit zonlicht, maar je moet je er wel langer aan blootstellen. Overigens blokkeer je dit mechanisme weer door zonnebrand te smeren. Wij geven in de zomer geen vitamine D, in de winter wel.
Nou, het is me nog niet echt duidelijk hoe het precies zit, dus ik bel eens met het CB om te vragen wat zij adviseren.
Advies van mijn CB: minder dan 500 cc kunstvoeding? dan de volledige dosis vitamine D (10 mcg) geven. Ze zeggen er hier nooit iets bij over wel of niet buiten, wel of geen donkere huid. Het is mogelijk om te veel vitamine D te geven, en dat kan ook echt wel gezondheidsschade geven (is dus niet als vitamine C, waarbij je het te veel uitplast), maar dat is niet bij 10 mcg per dag.
Dat staat op de verpakking en ik houd dat ook aan. Inderdaad tot 4 jaar dacht ik. Afgelopen week heb ik het ook weinig gegeven maar verder wel hoor kan geen kwaad. Icm met kunstvoeding heb ik geen idee.
maar als ze geen opvolgmelk mee rkrijgen, geef je meetsal toch van die multivits...tenminste zo dee dmn moede rhet bij mij en mn broertje
Ik geef nooit multivitamines, en ook geen opvolgmelk. Ze krijgen volgens mij genoeg (behalve vit. D) uit hun normale voeding. Nou moet ik zeggen dat het ook wel makkelijke en goede eters zijn. Dan is een multi ook voor kinderen niet nodig.
Inmiddels heb ik contact gehad met het CB en het advies is altijd 10 mcg vit D per dag te geven als je baby minder dan 500 ml opvolgmelk drinkt. En het heeft verder niets te maken met wel of geen zonlicht en wat je baby verder nog aan zuivel krijgt. Ik ga het straks meteen halen. Bedankt voor de reacties!
ik geef de helft van de aanbevolen hoeveelheid behalve wanneer we echt in de zon geweest zijn langer dan een uur. in de winter krijgt hij een multivitamine voor 1 jaar en dan geef ik ook niks bij daarin zit ookal verwerkt.( mijn zoon eet al 6 maanden amper tot geen warme ten dus vandaar) ik geef dan ook 1 zonnetje ipv van 2. ik vind de aanbevolen hoeveelheid van tegenwoordig erg veel namelijk.
Hier op cb zeiden ze dat ik vit D moet geven als ze minder dan 500 cc drinkt. Ze drinkt nog maar 2 flessen van 180+6 dus sinds kort ook aan de druppeltjes.