Hallo allemaal! Ik weet niet zo goed hoe ik het eten van mijn zoontje nu moet aanbieden. Hij krijgt soms pap, soms een boterham. Maar na een paar keer heel erg verslikken, ben ik best wel bang geworden om hem nog stukken te geven. Van een boterham maak ik nu hele kleine stukjes. Maar het duurt zo wel een eeuwigheid voordat we klaar zijn. Fruit en avondeten pureer/prak ik nog. Wanneer zijn jullie begonnen met het eten gewoon geven? En hoe doen jullie dat met brood? (ik weet trouwens wat rapley is, maar daar doe ik niet meer aan, ook na een aantal keren ernstig verslikken) Liefs Misa misa
Ik geef Finn gewoon af en toe een stukje. Voornamelijk gepureerd (we zijn ook pas 3 weken bezig) maar als ik bijv. wortels heb geef ik hem ook een wortelje los. Maar niet alles...de rest hap hij gewoon van zn lepel! Je zou ook van pureren langzaam naar prakken kunnen gaan...dat is al wat minder fijn. brood heeft hij nog niet op...dus daar kan ik je geen tips over geven.
Verslikken hoort er wel bij. Een kindje moet leren om te kauwen. En als ouder moet je je kindje de kans geven om te leren. Doe het anders half / half. De helft grote stukjes en de andere helft kleine stukjes. Een kind neemt ook jouw reactie over dus probeer te ontspannen en 'm vooral te prijzen als het goed gaat. Rot gezegd maar heel waar: de meeste kinderen zijn van nature 'luie eters'. Hoe makkelijker je het eten aanbiedt (gepureerd, geprakt) hoe fijner ze het vinden. Grover eten moet dus geleerd worden. Blijven proberen en doe er vooral een beetje boter op.. dat glijdt makkelijker!
Wij pureerde het eten van ons zoontje altijd en nu prakken we het. In het begin ging het moeizaam, maar nu gaat het perfect. Nu ga ik telkens wat grover prakken. Fruit wat hij als tussendoortje krijgt oefen ik nu ook in stukjes mee. Bijvoorbeeld stukje/plakje banaan.