Ik zit mij weleens te bedenken dat ik vroeger altijd wel moest helpen qua huishouden. Mijn kinderen doen dat eigenlijk helemaal niet. Hooguit een keer de eigen kamer opruimen. Ik denk dat een tafel afruimen, schaaltje waar hun fruit in zat wegzetten, schooltas uitpakken, huisdieren elke dag eten geven (zij wilde er immers voor zorgen) best zou moeten kunnen. Helpt jouw kind in het huishouden?
Op die leeftijd hielp ik nog niet met het huishouden, ik was hooguit proefkonijn voor het avond eten of het al lekker gaar was of goed gekruid haha Mijn kinderen helpen overigens wel, dit doen ze uit vrije wil en niet omdat ik dit van ze vraag,ze mogen helpen maar het hoeft niet, ze dekken de tafel, borden en bestek, pannen onderzetters ze helpen met koken ( kruiden of paneren of ei roeren )kleren elke dag zelf in de wasmand gooien en als ik met de droge dweil door het huis ga om de kruimels en honden haren bij elkaar te vegen pakken ze de kruimeldief om het op te zuigen.
Bij mij pakten ze op die leeftijd 's ochtends hun eigen tas in voor school en pakten ze die 's middags ook weer uit. Ze ruimen hun eigen kamer op en als ze allemaal prullaria tentoon willen stellen, stoffen ze dat zelf af. 's Ochtends zetten ze hun eigen bord in de vaatwasser. Af en toe geven ze hun broertje de fles, ook als dat eigenlijk niet uitkomt. In de zomer houden ze het onkruid uit onze (kleine) voortuin. Ze brengen soms het plastic of het glas weg. En héél soms helpen ze met handdoeken vouwen of zo, maar dat is alleen omdat ze het leuk vinden en het zelf graag willen.
Hier zijn ze 5,5 en ze zorgen ervoor dat hun speelgoed opgeruimd is, en dat hun vieze kleren in de wasmand komen. Verder helpen ze mee met de was, met tafel dekken, en als ze willen met koken.
Dat dus ongeveer. Ik moet haar er vaak wel aan herinneren trouwens.. Maar dat vind ik niet heel erg. - ze helpt vaak met koken (vrijwillig overigens) - ze "Dekt" de tafel. Onze pannen blijven in de keuken dus effectief gezien haalt ze de tafel leeg eN legt er daarna bestek op. - ze zorgt zelf voor de vissen op haar kamer. - ze geeft elke ochtend de poezen water en brokken. - ze ruimt zelf haar kamer op maar enkel als wij er in vragen dus in praktijk niet zo vaak - zelf kleren in de was eN schone kleren leg ik opgevouwen op haar kamer eN bergt ze zelf op. (vaak is het laatje gebaricadeerd met speelgoed.. Dus dan moet ze het zelf doen. Als ik er gewoon bij kan leg ik het zelf in de kast..) En komende week heeft mevrouw het druk.. Want er moet nieuw visvoer komen (eN het zijn haar vissen dus ze moet van mij. Grote straf... Naar de grote dierenwinkel) En verder vraag ik regelmatig of ze even wat kan opruimen of bijv kan kijken of er nog afwas in de kamer staat.. Kleine hand- eN spandiensten dus.
Dus het is noet heel ongebruikelijk dat ze op deze leeftijd iets gaan doen. Toch maar eens mee beginnen..
uhm schooltas uitpakken en spullen op aanrecht zetten, tas dan in kast doen schoenen in kast zetten als ze uit gaan jas op hangen na ontbijt bordje en beker op aanrecht zetten kamer opruimen was in de wasmand doen
Mja als je eens op gaat letten helpt een kind natuurlijk al snel mee Tafel dekken is hier omdat ik niet kan koken EN tegelijkertijd in de kamer kan staan. (doe het weleens.. Maar meestal liggen haar spullen op tafel.. Dus mag ze dat best zelf opruimen.. En dan even het bestek op tafel leggen is nou niet direct kinderarbeid.) Zo gaat het ook met dr kleren.. Als ik erbij kan gaat het in de kast en anders moet ze er zelf maar voor zorgen. Poezen en vissen doet ze omdat ze zelf graag voor de poezen wilde zorgen. En de vissen staan op haar kamer dus is het logisch dat ze zelf eten geeft als ze uit bed komt. Het gat allemaal redelijk vanzelf Het zijn ook geen taken of iets dergelijks.. Maar het is gewoon "Even meehelpen". Nouja... En de vissen zijn een typisch geval "Jij wil vissen DUS zorg jij voor de vissen" Onder toeziend oog van mams natuurlijk maar doorgaans heb ik er meest van de tijd geen omkijken aan.
In de ochtend eigen dekbed netjes leggen, gordijnen open, drinken inschenken voor ons, of brooddoosjes uit koeling in hun eigen tassen stoppen. Tussen de middag alle spullen mee op tafel zetten, zelf brood smeren en zelf afruimen / in vaatwasser zetten van dingen, speelgoed opruimen, even de tafel afdoen met een doekje, meehelpen met koken als hij het leuk vind. Genoeg om mee te doen em geeft bijna nooit gezeur omdat ze t al lang gewend zijn. Ook de kinderen van mijn vriendin die op donderdag tusen de middag en na school hier zijn helpen vanf dat ze hier waren, vier, mee met op en afruimen.
Onze oudste zet al vanaf ze goed kan lopen zelf de koffiebekers en bordjes etc op het aanrecht. Hier is ze zelf mee begonnen en in het begin moesten we ook echt zeggen dat ze de lege koffiekopjes op tafel "moest" laten staan... er moest nog een koffieronde worden gedaan Inmiddels is ze bijna zes: zelf ontbijtspul en lunchbordjes etc naar de keuken brengen, ze kan zelf drinken inschenken en begint ook zelf haar boterhammen te smeren. Ze brengt de vuile was naar de wasmachine. Tafeldekken cq bestek naar de tafel brengen doen ze bij tijd en wijle. De kinderen helpen me met was ophangen door de knijpers aan te geven. De jongste van bijna vier brengt ook haar spullen naar de keuken en het wasgoed naar de wasmachine.
Dochter is 5,5 en ze ruimt dagelijks haar speelgoed op en de vuile was gaat in de wasmand. Verder helpt ze regelmatig mee met tafel dekken en afruimen, koken en stofzuigen. Maar dat is mee omdat ze het leuk vindt om te helpen da dat het echt een "taak" is.
Dat wisselt heel erg, de ene dag/week meer dan de andere. Vandaag hebben oudste (bijna 6) en ik samen zijn kamer grondig opgeruimd, gestoft, getuigd en gedweild, vond hij supergezellig. Ik heb hier nog geen structurele klusjes, maar wil ze wel leren dat ze mama ook moeten helpen.
Speelgoed opruimen Bakjes/kopjes op aanrecht Helpen koken Tafel dekken Onderkleding en sokken in de wasmand Koken en tafel dekken hoeft niet, maar vindt hij erg leuk. In vakanties en weekend stofzuigen, met een vaakdoekje ergens langs. Puur uit hemzelf.
Hier hetzelfde. Als ze een keer niet willen, prima. Maar moet geen gewoonte worden. Verder moeten ze 1 keer per week hij kamer opruimen, zodat ik daar kan stofzuigen. Vooral de jongste kan een puinhoop van haar kamer maken. De oudste wil het zelf doen ivm zijn treinspoor die er ligt. Daar mogen wij niet aankomen😁
Onze kinderen ruimen regelmatig af of dekken de tafel. We werken er nu aan dat ze 's ochtends hun bed opmaken en hun vieze kleren in de wasmand gooien. Dat vergeten ze zo vaak, dus we hebben nu een soort beloningssysteem bedacht in de hoop dat ze er uit zichzelf aan leren denken, ipv dat ik ze er elke dag aan moet herinneren. Verder hebben ze niet echt vaste taken, ik vraag ze wel regelmatig om even een klusje tussendoor voor me te doen.
Hier hoeven ze niet per sé te helpen, maar vinden ze het wel erg leuk. Ik moedig het ook wel een beetje aan, door te zeggen dat het voor mij heel fijn is als ik hulp krijg, dan blijft er meer tijd over om bijv. samen een spelletje te doen . Wat ze zoal doen: - helpen met koken (meestal groente snijden, kruiden in de pan gooien, etc). - na het eten alles naar het aanrecht brengen (dan ruim ik het daar verder op) - eigen slaapkamer opruimen - tafel dekken - was in de wasmand en soms ook mee de was ophangen - meehelpen met stoffen en stofzuigen
Leerzaam topic. Zitten momenteel in een moeilijke periode, bonusdochter is in komen wonen. En we willen als het straks wat rustiger is als een normaal gezin gaan functioneren, daar zullen voor haar ook taken bij horen helaas. Ze geeft nu alleen de kat elke morgen vers water.
Ik weet niet waarom je helaas bij schrijft, en hoe oud je bonusdochter is, maar mijn ervaring is dat de kleuters zichzelf reuze belangrijk vinden als ze wat 'verantwoordelijkheid' krijgen. Het zou me dus niet verbazen als jullie [bonus]dochter het alleen maar geweldig vindt als ze wat taakjes krijgt in huis en als ze gevraagd wordt om mee te helpen. Naast het teken dat ze een volledig deel is van het gezin, is het ook een teken dat ze niet behandeld wordt als een baby [nachtmerrie van veel kleuters ] Hier wordt bijv. dagelijks om geruzied wie mee mag koken, wie de tafel mag dekken, of de droger mag in- en uitruimen. O jee, als iemand anders dan mijn zoon de waterbak van de droger leegmaakt , dan is het huis te klein.
Ze is nog geen 6, maar mijn dochter heeft idd geen vaste taakjes in huis. We ruimen elke avond even met elkaar op, ook met de jongste, en soms helpt ze mee met tafel dekken, gewoon als ik het vraag. Dat lukt haar ook wel, om de tafel zelf te dekken. Kippen voeren of de kat eten geven doet ze ook wel. Maar nog wel gewoon redelijk vrijblijvend. Als ik het vraag, moet ze het uiteraard wel even doen, maar ze heeft geen vaste dagen dat ze dingen moet doen ofzo. Komt nog wel!