borsteltherapie

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Biene, Apr 13, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Biene

Biene Actief lid

Jan 2, 2012
    410
    2
    0
    Wie is er bekend met de zgn. borsteltherapie?
    Mijn zoontje van 15 maanden is erg overgevoelig en sinds eergisteren ben ik (onder begeleiding van de fysio) begonnen met borsteltherapie?
    Ik kan er op internet wel iets over vinden maar niet bij van die kleintjes als mijn zoontje.

2. Merel260

Merel260 Actief lid

Oct 15, 2011
    195
    2
    18
    Female
    Zuid-Holland
    Hoi ,

Wij zijn er gister mee begonnen, ook onder begeleiding van de fysio.
    Ik heb wat informatie mee gekregen van de fysio, heb jij dat niet gekregen?
    Ik kan er verder ook niet zoveel over vinden en mijn zoontje is nog een stuk jonger dan jouw kindje.

3. Suzzert

Suzzert Fanatiek lid

May 12, 2012
    3,340
    4
    38
    Rotterdam
    Wat is het eigenlijk? Ik heb er nog nooit van gehoord..

4. Biene

Biene Actief lid

Jan 2, 2012
    410
    2
    0
    @Merel260: Ik heb ook een pakketje papieren meegekregen hoor. En van die borsteltjes. Maar alles wat ik lees van ervaringen enzo is al snel voor kindjes die wat ouder zijn en meestal ook een autistische beperking erbij hebben. Dat is bij mijn zoontje niet van toepassing.
    Hoe reageert Justin erop? Mijn binkie vindt vooral zijn beentjes en voetjes verschrikkelijk maar daar zit ook wel het probleem.

En Suzzert: dit stukje schreef ik op de site van mijn kinderen die ik bijhoud. (stukje gekopieerd van internet)

Borsteltherapie en diepe druktechniek zijn er op gericht om binnen een korte tijd veel prikkels naar het zenuwstelsel te sturen.
    Het is geschikt voor kinderen die overgevoelig zijn in hun tast en erg snel reageren op
    diverse vormen van aanrakingen, of juist ondergevoelig zijn voor lichamelijke aanrakingen. Ook is het geschikt voor kinderen die erg druk en of (innerlijk) onrustig zijn.

Tijdens de borsteltherapie en diepe druktechniek krijgt je kind in korte tijd veel prikkels,die het lichaam te verwerken krijgt. Het is daarom voor je kind van belang dat je hier de tijd voor neemt. Ook is het belangrijk om rust uit te stralen en de omgeving rustig te houden

5. Merel260

Merel260 Actief lid

Oct 15, 2011
    195
    2
    18
    Female
    Zuid-Holland
    Mijn zoontje vindt zijn armen en kuiten echt verschrikkelijk. Heb jij ook zo een vragenlijst in moet vullen? Hoe uit het zich bij jouw zoontje? Is hij ook helemaal van slag als het bijvoorbeeld heel erg druk is geweest?

6. Akira1978

Akira1978 Actief lid

Mar 3, 2013
    109
    15
    18
    Female
    Mijn zoontje is nu 5 maanden en 1,5 week. Hij krijgt sinds een maand borsteltherapie. Wij worden begeleid door een logopediste die ook sensomotorisch therapeut is. Zoon weigert de fles en is een erg alerte/ prikkelgevoelige baby. Wij zijn tevreden over het resultaat. J vindt het borstelen best fijn en hij is er een stuk "relaxter" door geworden. Wij moeten de benen en sinds kort ook de armen borstelen na het verschonen.

7. Biene

Biene Actief lid

Jan 2, 2012
    410
    2
    0
    Mijn zoontje heeft het vooral bij zijn beentjes en nog erger zijn voetjes. Hij wilde maar niet gaan staan en scharrelde op zijn knietjes rond. MIjn gevoel zei me dat er iets niet kloptte. Volgens het CB was hij gewoon een beetje lui! Maar hij is mijn derde en ik heb toen een fysio gebeld voor advies.
    Hij is hypermobiel, heeft heel veel moeite met het verwerken van aanrakingen, en staat niet op zijn voetjes omdat zijn voetjes altijd een slaapgevoel hebben zoals wij dat voelen. Helemaal overprikkeld dus.
    Alles is nu zoveel duidelijker. Niets luiheid maar helaas een probleem.

Hij heeft geen last van drukte ofzo bij hem zijn het vooral de prikkels op zijn huid en in zijn mond. Hij eet wel goed maar moet bijv. altijd iets in zijn hand hebben om tegendruk van de prikkels te geven.

Ik heb idd ook een lijst moeten invullen en hoor over twee weken de uitslag. Maar ze verwacht niet nog meer bijzonderheden.
    Ben jij aan het borstelen omdat je kleintje niet tegen drukte kan?

8. Merel260

Merel260 Actief lid

Oct 15, 2011
    195
    2
    18
    Female
    Zuid-Holland
    Mijn zoontje is ook hypermobiel en hij is overgevoelig voor prikkels en heeft hetzelfde als jouw zoontje heeft, prikkels op de huid en in zijn mond. Mijn zoontje heeft hele erge spanning in zijn voetjes, hij houdt zijn tenen vaak gekromd. Als ik bijvoorbeeld hem onder zijn oksel vast houd en zijn voeten de grond raken, dan krommen gelijk zijn tenen. Verder vind hij het niet fijn om geknuffeld te worden. Mijn zoontje liep al bij de fysio vanwege een moeilijke start en hij achterloopt ik zijn motorische ontwikkeling.
    Ik had ook net als jij een gevoel er klopt iets niet, terwijl hij pas mijn eerste kindje is. Zo zie je maar hé dat een moedergevoel altijd klopt!!
    Heeft het CB gezegd dat hij lui is? Goed van je dat je naar he gevoel hebt geluisterd en contact heb opgenomen met de fysio!! Grrr dat CB ook altijd!!!
    Heeft jouw zoontje ook moeite gehad met veranderen aan het structuur van nieuw voedsel?
    Af en toe maak ik me ook best zorgen pfff

9. HooyoShimbir

HooyoShimbir Fanatiek lid

Aug 20, 2009
    4,390
    1,667
    113
    Female
    Randstad
    Heb op stichtingvoorafweerstoofnissen.nl forum er wel over gelezen wat de ervaringen zijn. Miss kan je er iets mee?

10. Biene

Biene Actief lid

Jan 2, 2012
    410
    2
    0
    @Merel260: Mijn zoontje eet op zich prima, en eet ook alle structuren. Wel moet hij iets in zijn handjes hebben om de prikkels van zich af te "duwen".
    Het CB zei dat idd, de arts en de wijkvp. Ze vonden hem ook een chagrijnig kind omdat hij daar veel huilde. Thuis is hij supervrolijk. Maar op het CB zitten ze natuurlijk veel aan zijn lijfje en die prikkels vindt hij dus echt niet prettig. Vooral bij het trekken aan zijn beentjes wordt hij niet blij. Niet gek he als je weet wat je nu weet. Ik snap alleen niet dat niemand daar iets gezien heeft van het hypermobiel gebeuren. Maarja we werken eraan en mijn bikkeltje doet zo zijn best.

@HooyoAasiya: ik zal wel eens gaan kijken op die site. Dank je wel voor de tip.

Share This Page