In een ander topic ik zag ik dat er niet best wat honden liefhebbers zijn, dus misschien hebben jullie voor mij de tip. Wij hebben dus een duitse herder. Een schat van een beest. Alleen het grote nadeel aan hem is dat hij trekt. Vaak laat ik hem uit (en dan vooral als ik onze dochter ook mee heb) op een plek waar hij los kan lopen. Maar soms lijkt het me zo lekker als we de jas aan kunnen doen en gaan met die banaan. We hebben al zo'n riem die aan zijn neus zit en dat gaat wel beter, maar over is het niet. Wie weet wat we zelf aan zijn trek gedrag kunnen doen? Of moeten we dan echt ergens met hem naartoe.
Trekt hij de hele wandeling? Of alleen in het begin/op het eind/als hij ergens op af wil? En hoeveel wandelen jullie gemiddeld per dag met hem?
Ik lees even mee. Onze Oud Duitse Herder heeft daar ook een handje van. Nu ze zo'n neusriem op heeft doet ze het veeeel minder tijdens het lopen. Dat is wel fijn. Ze is trouwens als ze aan de riem is ook heel erg gebrand op andere honden. Dan is ze echt niet te houden. Ook niet met de neusriem. Als ze los loopt is er niks aan de hand.
Op hondentraining gaan. daar krijg je het advies wat bij je past. en met zo'n neusriem bedoel je waarschijnlijk een haltie? Kijk daar aub mee uit. die dingen worden zomaar aan iedereen gekocht maar bij verkeerd gebruik kan je je hond wel nekletsel bezorgen.. misschien weet je het al maar je mag NOOIT een ruk geven aan een neusband. er mag ook niet continu spanning op staan door bijvoorbeeld, een strakke riem. echt heel slecht voor zn nek. Wat ik altijd doe: als een hond trok dan draaide ik abrupt om. ze zijn dan vaak verbaast en kijken je aan of in je richting. als ze dat doen, belonen. na een paar x dit doen, gaan ze steeds meer op je letten. belonen.
neusriem zorgt voor druk op de neus. als een correctie. als de riem steeds strak staat op het moment dat er andere honden langs komen dan kan dat een verkeerd signaal afgeven op je hond. de correctie is niet leuk en die komt op een moment dat die hond voorbij komt lopen... je hond kan die correctie dus aan die hond koppelen. correctie --> niet leuk --> hond--> niet leuk. ik zou iemand zoeken die je hierbij kan helpen. als je hier verkeerd mee omgaat dan word dat gedrag alleen maar erger. zie mijn reaktie hierboven. zodra er hier gefocust word op een andere hond of de riem dreigt strak te gaan dan draai ik me om en loop de andere kant op. zonder rukken of trekken. gewoon omdraaien. let hij op jouw, beloning. en dit elke keer als hij dreigt uit te vallen naar een andere hond. je moet het voor wezen. je ziet snel genoeg aan zn gedrag of hij gaat reageren op de hond. als je wacht tot hij uitvalt of druk gaat doen, ben je eigenlijk al te laat.
en een herder is een werkhond. die moet geestelijk bezig gehouden worden. veel wandelen maar vooral geestelijk werk. oefeningen, zoekspelletjes, training whatever. hier worden ze moe van. doe je dit niet dan zijn ze vaak vol energie en dit uit zich vaak in vervelend gedrag,trekken enz.
Ik zou iemand zoeken die je helpt. Via een forum kunnen wij niet zien wat het probleem precies is en dus is een goed passend advies lastig. Ik heb zelf meerdere honden opgevoed, maar wij begonnen altijd met een pup bij de basis. Eerst leren om aan een lijn te lopen en erna leren niet te trekken. Consequent zijn is heel belangrijk. Sowieso kan je beter niet gaan terugtrekken, dan krijg je een trekwedstrijdje. Ga op basiscursus, ik denk dat het daar het meeste aan hebt.
Ik weet hoe het allemaal in elkaar steekt. In het begin hebben we 2 jaar bij een hondenclub gezeten voor Duitse Herders. Ik draai me tijdens de wandeling ook om als er een andere hond aan komt. Dan is haar focus weg. We lopen heel weinig nog met haar aan de riem. Maar er zijn wel eens momenten dat het wel ff moet. We fietsen 2 keer daags met onze DH. En we gaan elke dag in de auto naar het bos, waar ze lekker los kan lopen. Maar er zijn dus momenten bij dat ze echt ff de riem om moet, en dan wil ze nog wel eens trekken.
Ik stop gewoon. Zodra hij trekt zeg ik nee, en stop ik. Ik wacht net zo lang tot hij naar me toe komt lopen om te checken waarom ik niet loop. Werkt hier erg goed.
Hier uiteindelijk na vele andere manieren toch voor 2 maandjes een haltie gebruikt en dat heeft geholpen. Toen pas viel het kwartje voor hem, we waren toen bijna 2 jaar verder dus dat mocht ook wel haha 😁