Hoe ging bij jullie de overgang naar het "6-maanden-menu"?

Discussie in 'Voeding' gestart door ikkie97, 15 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.971
    3.977
    113
    Mijn dochtertje is nu ruim 5 maanden en krijgt nog 4-5 flessen melk per dag en daarnaast af en toe wat fruit.

Met 6 maanden moet ze over op de opvolgmelk nummer 2 waar ze volgens de verpakking 3-4 keer van krijgt. En dan lees ik over fruit, groente, brood.... kortom best een ander dagmenu dan wat ze nu gewend is!

Hoe hebben jullie dat opgebouwd? Zijn daar ook schema's voor? En hoe gaat de overgang van melk nr 1 naar nr 2? Kan dat van vandaag of morgen of moet je dat ook geleidelijk doen?

2. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Wat betreft overgang van nr1 naar nr2 heb ik niet gehad ivm BV en daarna meteen naar nr2 gegaan. Maar je zou het kunnen proberen door eerst 1 flesje te vervangen en als ze dit gewoon goed drinkt alle flesjes meteen nr2 geven. Óf je kunt ze eerst gaan mengen en dan steeds meer scheppen nr2 geven...

Als ze nu af en toe al wat fruit krijgt zou ik dit verder uit gaan breiden, dus meer soorten gaan geven. Als ze een aantal soorten lust en kan verdragen start je met groenten op dezelfde manier. Hier hadden we rond 7 maanden dat ze 's morgens fruit kreeg en 's avonds groenten.

Broodkorst kun je als tussendoortje geven in eerste instantie, maar als het allemaal te veel tegelijk is kun je daar ook nog even mee wachten hoor. Hier zijn we met 7 maanden pas met brood begonnen...

Hier was het schema toen ongeveer:
    7-8u fles 180/6
    slapen
    10u fruit
    12u boterham met boter + fles 180/6 (vanaf 7mnd)
    slapen
    15.30-16u fles 180/6
    17u groenten
    19.30u fles 180/6
    slapen

Hier heb ik in die maand ongeveer naartoe gewerkt.
    Tijden zijn overigens ongeveer hoor....
    Succes! Vond het toen ook ineens erg veel wat ze moest krijgen!
    De 4e fles (15.30u) verviel hier rond 7,5-8mnd trouwens.

3. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.971
    3.977
    113
    @kristelstrijbos: dankjewel!
    Dat is wel een schema wat hier ook goed zou kunnen passen. Ook qua slaaptijden want ja die slaapjes moeten er ook nog tussendoor natuurlijk. En het arme kind moet ook nog tijd houden om te spelen.. en met mama te knuffelen. En naar buiten... best druk hoor!

Moet volgende week naar het cb, es kijken wat zij voor goeie ideeen hebben ;)

4. Tweekids

Tweekids VIP lid

26 aug 2012
    13.148
    330
    83
    Vrouw
    Kraamverzorgster & hypnobirthing docent
    Mijn zoontje is ook bijna 6 maand.
    Hij krijgt vanaf vandaag in de ochtend (9:00uur) flesje met granen.
    Fruithapje om 12:00 uur
    13:00 uur fles
    16:00 uur groente hapje (neutrale smaken zoals: sperziebonen, broccoli en wortel. (bloemkool vindt hij te scherp.)
    17:00 uur fles
    21:00 uur fles met rijstebloem (straks als rijstebloem op is pyjama papje alleen water toevoegen.)

Heb de potjes 6+ al wel in huis gehaald maar ook neutrale smaken en zeker een week achter elkaar hetzelfde geven zodat ze kunnen wennen. Ook krijgt hij 'vers' fruit van de kruidvat dat zit in die bakjes dus niet in potjes , heb zelf het idee dat dat wat verser is.

Ik zou niet weten waar ik een broodkorst e.d. tussen moet proppen aangezien hij tussen al z'n flessen zeker nog 2 uur slaapt. Na het babyzwemmen krijgt hij trouwens wat diksap of als hij helemaal overstuur is, wel heel erg verdund met water. Hoop dat je hier wat aan hebt.

5. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.971
    3.977
    113
    Dankjewel voor je schema, kan ik mooi vergelijken zo!

Even een vraagje over dat pyjama papje, ik heb ook zo'n proefexemplaar hier in de kast liggen. Heeft zo'n pyjamapapje een meerwaarde tov een gewone fles?
    Heb namelijk wel gehoord dat er erg veel suikers enzo in zitten.

6. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Dat klopt...
    Wat mij betreft heeft een pyjamapapje zeker geen meerwaarde tov een gewone fles. Het is een (erg) zoete granenpap met suiker, in mijn ogen dus niet zo geschikt voor het slapen gaan.
    Hier gaven we nog regelmatig een fles opvolgmelk met 2-3 scheppen rijstebloem erdoor, zeker als ze 's avonds weinig had gegeten of zo.

7. ikkie97

ikkie97 VIP lid

7 mei 2011
    10.971
    3.977
    113
    En die rijstebloem is dat ook nog voedzaam of gezond of zoiets? Hoor altijd dat het gebruikt wordt zodat kindjes de nacht doorslapen, maar dat doet die van ons al ;) Slaapt klokje rond en wordt nagenoeg nooit wakker. Is het dan nog zinvol rijstebloem te geven?

8. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Dan zou ik rijstebloem niet geven, heeft totaal geen toegevoegde waarde wat betreft voedingsstoffen...

Deel Deze Pagina