niet zelf in slaap kunnen komen overdag

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Marvb, 17 dec 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo moeders.

Ik zit met een probleempje. Dit is al vaker behandeld maar dan lees ik met name dat het vanzelf wel over gaat... toch blijf ik me zorgen maken en hoop ik dus dat jullie tips en/of ervaringen kunnen delen.

Mijn zoontje is nu bijna 6 weken en het lukt hem niet om overdag zelf in slaap te vallen. s avonds gaat dit eigenlijk altijd wel goed, s nachts na de voeding heel af en toe niet en dan neem ik hem op een gegeven moment maar bij me en geef ik mijn pink en valt hij uiteinde in slaap. Overdag slaapt hij alleen als ik hem bij mij in slaap wieg... pink geef of tijdens uitstapjes in de wagen of auto. Zelf in slaap vallen in bijv. de wipper, stilstaande kinderwagen of box doet hij niet. Ik blijf t proberen maar hij blijft maar rond kijken of voorzich uit staren. Ook als ik de wipper heen en weer wieg valt hij niet in slaap. zo kan hij uren wakker blijven terwijl hij ontzettend moe kan zijn. hij gaapt dan veel en het is weleens zo als ik hem dan uiteindelijk maar bij me neem ik( omdat hij gaat huilen of omdat ik zie dat het hem gewoon niett lukt) valt hij bij mij zo in slaap... soms hoef ik hem maar tegen me aan te leggen en zijn ogen vallen dicht. Andere keren is het 10 min pink en slaapt hij ook. Probeer de spelen ook maar deze pakt hij meestal niet en anders moet je hem er erg bij helpen want valt er vrij snel uit. Ik probeer hem ook in de wipper in slaap te helpen door spelen of pink aan te bieden of over zijn bolletje te alien. uiteindelijk valt hij hier soms ook door in slaap. Voordeel dan is dat je t risico niet loopt dat hij tijdens t weg leggen wakker wordt. Ook heeft aan een teentje over zich.

s avonds valt hij zonder te huilen in slaap. Dit zou ik overdag ook graag willen, ik vind het niks om hem te laten huilen want hij raakt al snel overstuur, dan werkt t sowieso ook niet meer.

Opzich vind ik t nu niet zo erg dat het zo gaat maar straks als ik ga werken zal hij t toch zelf moeten kunnen.. vind het geen fijn idee dat hij t dan nog niet zou kunnen ivm de opvang/oppas. Hebben jullie tips?

2. Greyhound

Greyhound Actief lid

27 feb 2012
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een vaste slaapplek introduceren met evt een klein ritueeltje zoals bv de slaapzak aan. Slaapzak aan is slapen.

Zelf ben ik geen fan van slapen in de wipstoel of box. Daar speel je namelijk.

Rond zes weken heb ik mijn zoontje naar boven "verbannen", naar zijn eigen bedje waar hij ook 's nachts slaapt.
    Voor die tijd sliep hij overdag ook on de kinderwagen, maar hij werd er wat te groot voor om daar te slapen en hij slaapt ook beter boven in zijn eigen bedje.

3. Greyhound

Greyhound Actief lid

27 feb 2012
    405
    0
    0
    NULL
    NULL
    Je zit nog in je verlof neem ik aan, geef er aan toe ga lekker samen slapen! Lekker genieten van dat warme kleine lijfje bij je.

Kindjes willen soms lekker dicht bij mama zijn en geef ze eens ongelijk!?

4. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zit nog in verlof inderdaad. Hij is ook 3 weken te vroeg geboren door inleiding. Op t begin mocht ik hem niet eens ergens neerleggen.. gelijk huilen, nu kan dat wel al is t soms maar voor even. Hij is met 2300gram geboren dus een klein mannetje. Ik hou hem nu inderdaad meestal maar bij me om te slapen maar ben bang dat hij er zo aan gaat wennen dat het straks moeilijk word omdat te doorbreken... en dat zal in februari toch moeten als ik weer aan t werk ga... als ik zou weten dat het dan wel geed zit zou ik het nu alleen maar heel fijn vinden om hem lekker bij.me te houden!

Overdag in bed pikt hij trouwens niet, gaat dan huilen. cb heeft geadviseerd om het dan donker te maken maar ik wil wel graag dat hij eerst goed weet wat dag en.nacht is, dus lijkt me dat niet slim...

Bedankt voor je reactie!

5. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Wat hier goed hielp is het bedje lekker warm maken met een kruikje. De kruik eruit als je baby erin ligt maar die van ons ging beter slapen als het lekker warm in zijn bed was. Na een tijdje was dat niet meer nodig en ging hij ook in een koud bed slapen. Wel idd altijd slaapzak aangedaan als hij overdag ging slapen. Nu weet hij ook dat slaapzak aan = slapen. Hij heeft ook altijd met muziekje geslapen en dat zijn we nu aan het stoppen. Overdag lukt dat al aardig en vanavond gaan we het voor de nacht proberen te stoppen. Lukt dat niet dat blijft dat nog even doorgaan maar hij kan het ook zonder weten we dan.

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hij is nog zo klein! Rond 3/4 maanden gaat het vrij gemakkelijk bij de meeste kindjes en op het kdv redden ze zich er vast ook wel mee.
    Hier sliepen beide kindjes alleen in het donker, bij de oudste was het wat schemerig, bij de jongste moet het echt helemaal donker zijn. Die is erg prikkelgevoelig en gaat zolang ze iets ziet niet slapen. Zij viel vanaf 3 weken ofzo al niet meer op schoot in slaap of aan de borst.
    Dag/nachtritme kun je ook prima aanleren als je ze wel in het donker laat slapen. Door hem niet overdag heel lang achter elkaar laten slapen maar elke 3/4 uur wakker maken en na de voeding ook even wakker te houden. 's Nachts hou je het zoveel mogelijk donker en maak je het niet te gezellig.

@Sofietje, mijn jongste slaapt met een cd aan met fohngeluid, anders slaapt ze niet. Vroegen ons al af wanneer we dat mogelijk kunnen afbouwen, goed om te horen dat het bij jullie goed gaat overdag zonder.
    Hier slaapt ze s avonds en s nachts wel zonder geluid.

7. S0fietje

S0fietje Fanatiek lid

4 jul 2011
    2.225
    2
    0
    Wij hebben zo'n muziekdoosje aan bed hangen en die gebruiken we nu dus overdag niet meer. Dit ook omdat ik hem nog wel eens vergeet mee te nemen als ik dagje naar vriendin of zo ga. Dan moet hij ook zonder slapen. Maar het lukt dus gewoon een keer "vergeten" en kijken wat ze doet.

8. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hij is net heerlijk zelf in slaap gevallen! voedingskussen in de box.. kruikje en dekentje en meneer slaapt na een kwartiertje heerlijk in! Gistermiddag was nog drama... wilde echt niet slapen en telkens als we hem weg legde werd hij weer wakker... Ben maar rondje gaan rijden.met de auto .. toen sliep ie, eenmaal binnen binnen 5 minwakker. Dus vandaar dat ik heel blij ben n:)u! Hij leert t wel!

9. Do1980

Do1980 Actief lid

4 mrt 2012
    349
    1
    0
    NULL
    NULL
    klinkt als mijn dochter, die is morgen 5 weken oud en geboren met een gewicht van 2480 gram. Echt nog een foetusje zowat en zo gedraagde ze zich de eerste weken ook. Alleen maar bij mij willen liggen en anders niet in slaap kunnen komen. Maak je geen zorgen over dat (ver)wennen, de eerste drie maanden moeten kindjes gewoon nog erg wennen aan het leven buiten de baarmoeder. Mijn oudste dochter had een traumatische geboorte en die heb ik in een lodger overal heen gesjouwd, maar later moest ze daar niets meer van hebben.

10. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Ach ik begrijp je helemaal.... hier liepen we rond die tijd uren en uren met hem rond omdat hij maarniet kon slapen.... en maar huilen... pffff.... hier was er uiteindelijk maar 1 oplossing, de draagzak! Ik had een minimonkey, binnen 2 minuten sliep hijdaar in... ik kon dan daarna gewoon op de bank gaan zitten met hem in de zak en doen watik wilde.... ik bleef het wel steeds in bed proberen... nu gebruik ik de zak al een maand bijna niet meer.

Ook zijn wegaan inbakeren... dat hielp ook goed, waardoor hij savonds en snachts al snel in zijn bedje kon slapen.

Jou kindje is nog zo jong, ik denknietdat je hem nu al kan leren om zelf in slaap te vallen. Hier lukt het hemnog steeds vaak niet. Het liefst valt hij aan de borst in slaap.

11. Maart2013

Maart2013 Actief lid

25 aug 2012
    166
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nog zo klein! Ik denk dat het heel normaal is dat hij lekker bij jou in slaap wil vallen. Dat wil niet zeggen dat het altijd zo zal blijven of dat hij hiermee verwend wordt. Dat is meer iets voor de langere termijn. Hij zal zich ook ontwikkelen naarmate hij wat ouder is. Misschien is een draagdoek of ergonomische draagzak een manier om hem toch dichtbij je te houden en dat je zelf ook nog je handen vrij hebt?

Deel Deze Pagina