Hai, Ik vraag mij af er meerdere moeders zijn die kindjes hebben die niet goed eten en drinken. Het is met Luca altijd lastig geweest met eten. Toen hij nog klein was hebben we nooit het probleem gehad dat hij teveel dronk. We moesten juist altijd kijken of hij wel de minimale hoeveelheid melk per dag binnen kreeg. Ik kan de keren niet meer tellen dat ik met een tegenstribbelend kind op de arm heb gezeten die de fles niet meer wilde. In het begin maakte ik mij hier heel erg zorgen over en bleef maar aanbieden omdat ik wilde dat hij 'genoeg' binnen kreeg. Gelukkig groeit hij wel goed en is hij met ruim 8,5 maand 73 cm en 9,5 kilo. Nu is het met het vaste eten precies hetzelfde. Als hij zijn warme eten goed eet dan dinkt hij zijn flessen slecht en andersom. Zijn eerste fles 's ochtends ging altijd heel erg goed (200cc met 3 scheppen bambix) en die dronk hij altijd heel snel helemaal leeg. Met de nadruk op dronk want sinds 3 dagen wil hij deze ook niet meer leeg drinken. Op elk moment van de dag hebben we wel problemen gehad dat hij slecht wilde drinken/eten maar de ochtend ging altijd goed. Dat komt er nu ook nog een bij. Bij elk eetmoment van de dag denk ik al van te voren 'hoe zal hij nu weer gaan eten/drinken, ik hoop dat het deze keer wel goed gaat'. Met het avondeten en zijn laatste fles hebben we de meeste problemen. Soms zit hij echt hartverscheurend te huilen in zijn kinderstoel als ik hem een hapje warm eten wil geven. Ik heb geen idee hoe dat allemaal kan. Gelukkig slaapt hij wel goed, hij wordt wel 1 keer nacht wakker en snikt dan eventjes (doet hij denk ik in zijn slaap) maar hij slaapt van 19.45 tot 07.00 uur. Dit was zijn schema gisteren: - 07.10 fles van 180cc met 6 schepjes en 3 scheppen bambix aangeboden en hier dronk hij maar 120cc van - slapen van 08.30 tot en met 10.00 - 10.30 2 stuks nectarine (dit ging zonder problemen op) - 11.45 1 boterham met margarine en smeekaas (dit ging ook goed hij heeft alleen in het begin een beetje gehuild) met 50cc thee - 12.30 fles van 150cc met 5 schepjes aangeboden en hier dronk hij maar 100cc van op - 15.30 50cc diksap en een rijstewafel, dit vind hij erg lekker - 17.00 uur 4 eetlepels warme hap (met heel huilen in het begin is alles op gegaan maar alleen omdat ik wist dat hij dit lekker vind. Als hij het niet moet dan gaat na 1 hap zijn mond op slot en krijg je er niks meer bij in) en 100 gram yoghurt (dit gaat altijd goed) - 19.15 fles van 180cc met 6 schepjes en 1 schep bambix aangeboden maar hij heeft hier 140cc van gedronken. Hij heeft dus maar 360cc opvolgmelk gedronken (heb hem dus maar extra vitamine D gegeven). Dit is toch veel te weinig. Als hij dan ook nog eens een dag heeft dat hij zijn warme eten niet moet dan krijgt hij toch veel te weinig binnen. Eten geven en de fles is zo dus echt niet leuk meer. Een vriendin van mij heeft een zoontje die is 8 weken jonger en die eet echt alles wat je hem voorzet, ben daar wel jaloers op. Het is een heel verhaal geworden maar ik moest even mijn verhaal kwijt. Veel liefs Nataly
Ik zou er denk ik niet zo'n punt van maken aangezien jouw zoontje prima groeit en op gewicht zit! Qua drinken vind ik dat ie het lang niet zo slecht doet. 360cc opvolgmelk is wat krap, maar in principe zie je dit ook gebeuren wanneer ze meer vaste voeding krijgen. ze halen de voedingsstoffen dan uit de vaste voeding. Je geeft al vitamine d bij dus dat is prima. Wel moet je zorgen dat je zoontje minimaal 500cc vocht binnenkrijgt dus aanvullen met water, thee, diksap oid. Dit doe je ook al en fruit bevat ook veel vocht en daar eet ie ook goed van. Yoghurt mag je trouwens ook meerekenen qua zuivel/ vitamine d inname en vocht! Verder lijkt mijn huidige schema wel wat op die van jou. Alleen ik geef geen fles na de lunch omdat ie dan dus niks drinkt. Ik geef die fles om 15 uur, dan spuugt ie ook minder omdat ie minder vol zit. Misschien kun jij dit ook proberen. Ik geef dan water of thee naast de boterham. Verder eet jouw zoontje niet heel veel warm eten maar wel yoghurt. Yoghurt vult ook behoorlijk. Eet hij wel goed warm als je de yoghurt weglaat? Mijn CB zegt dat ik pas yoghurt mag geven wanneer de warme maaltijd goed gaat. Ik ben dus maar gestopt met yoghurt. Ook omdat ie de fles voor de nacht dan nauwelijks nog hoefde. Misschien kun jij dit dus ook weglaten? Eventueel kun je de yoghurt als tussendoortje geven met wat fruit bijvoorbeeld als hij het wel heel lekker vindt? Mijn schema: 7:30 uur: 180FV + bambix 11:00: 2 stuks fruit 12:30: 1 boterham met beleg + thee naar behoefte 15:00: ca 135cc-165cc FV 18:00: warm eten + water 19:30: 165cc FV (gaat meestal niet op) Misschien heb je er wat aan?
Ik heb de fles ook al geprobeerd om 15.00 uur te geven maar dan wil hij om 17.00 uur helemaal niet eten. Dus dat is voor mij helaas geen optie. Ik maak zijn eten zelf en hij krijgt per dag te eten wat in de kookboeken staat. Ik kook wat in bijv opperdepop staat en verdeel dat dan over de hoeveelheid porties die bij dat recept staat. Dan moet het toch precies kloppen. Soms neem ik zelfs wat meer. Als hij een potje eet (alleen als we weg zijn) dan eet hij 200 gram. Volgens mij geef ik hem aan warm eten precies wat hij moet hebben,toch? Geef jij je kindje dan meer per dag? Qua hoeveelheid vocht op een dag zit het wel goed, hij drinkt tussen de 100 en 150cc water/thee/diksap per dag en ook in fruit zit inderdaad vee lvocht. Hij moet minimaal 700cc per dag vocht binnen krijgen en dat halen we makkelijk. Het gaat dus vooral om de opvolgmelk en het warme eten wat zo lastig gaat.
Ik heb weleens gehoord dat zelfgemaakt eten meer zou vullen? Maar ik weet niet of dat klopt hoor. Ik maak het ook zelf en ik denk ongeveer de hoeveelheid van een 200 gram potje (6maanden+ dus). Dit gaat meestal wel op. Misschien als het bij jullie niet werkt om de fles smiddags te geven omdat ie dan geen warm eten hoeft, kun je over gaan naar 2 flessen? Van 2x 200cc bijv? s ochtends en 's avonds. Misschien dat ie dan wel beter zn warm eten neemt en ook de fles voor de nacht weer wat meer kan? Ik zou anders even het CB bellen..?
Mijn zoontje was op alleen melk bijna altijd een goede eter. Toen hij vaste voeding kreeg, ging dat niet zonder slag of stoot. Meerdere topics heb ik geopend, alleen nu heb ik mezelf er echt in berust. Als hij honger heeft, dan eet mijn zoontje echt wel. Ik had ook af en toe dat hij zat te huilen zodra ik hem in de stoel zette, danweer ging het brood goed en danweer niet. Nog steeds vind ik het af en toe vreemd, maar ik push niet. Wil hij niet, dan niet. Mijn zoontje is nu bijna 14 maanden, fruit gaat al een tijd lang matig/slecht en avondeten redelijk. Ik vind het niet veel lijken, maar als hij meer zou willen, dan zou ik hem wel horen en dat doet hij niet. Hij was overigens 2 wkn na 1 verjaardag iets meer dan 9100 gram.
Mijn zoontje is dus qua gewicht prima daar ligt het niet aan. Het is alleen zo vervelend dat het eten en het drinken van de flessen soms zo slecht gaat. Dan zit hij lekker te drinken en duwt hij opeens na 80cc de fles uit zijn mond en wil dan echt niet meer. Ik push ook niet 'meer'. Heb het wel gedaan maar je hebt er niks aan. Als hij niet meer wil dan houd hij zijn mondje stijf dicht of hij duwt de fles uit zijn mond. Dan kan ik wel willen dat hij meer eet maar dat lukt dan toch niet. Eventjes wachten en hem rustig laten worden wil soms nog wel helpen, dan wil hij opeens wel eten en hapt hij weer naar de fles. Ik vind het vervelender dat hij zijn flessen niet wil leeg drinken dan dat hij slecht warm eet merk ik aan mijzelf. Vooral die laatste fles voor het slapen gaan vind ik belangrijk. Maar goed...........ik moet hier ook maar in berusten. Moet aanstaande woensdag naar het CB en zal het daar eens bespreken. Bedankt. Veel liefs Nataly
HI! hier ook een slechte eter en herken je onzekerheid en zorgen Mijn meisie was licht bij haar geboorte en is nu een jaar en weegt nog maar 7,5 kg. Ze dronk en at vanaf het begin af aan erg meoeilijk. Het is erg lastig voor haar aangezien haar mondmotoriek is gestoord. Mbv vele sessies en oefeningen van de prelogopediste, zijn we nu op een punt gekomen dat het steeds beter gaat. Maar vandaag weer gaan wegen met haar, want het gewicht is in tegenstelling tot jouw zoon hier wel een probleem. In de vakantie eheft ze even minder gegeten en dat zie je gelijk terug in haar gewicht. Nu zegt het CB wel, meid kijk naar je kind. ze ziet er goed uiit, probeer je er in te berusten dat er dikke en dunnen kindjes zijn. Maar ja, dat kunnen ze wel mooi zeggen, maar dat moet wel lukken als moeder zijnde. Aangezien we volegdne week weer naar de KA moeten, maak ik me toch nog zorgen.......... Ik zou als je het idee hebt dat hij van de potjes meer eet, en je daar een beter gevoel bij hebt. Stoppen met zelf eten maken. Hbe ik ook een tijdje gedaan. Daar at mn meid ook minder van omdat het veel meer vulde. Die potjes bestaan vaak uit 1/3 water.......en dat is veel hoor. Gooi maar eens 1/3 water bij het zelf gemaakt eten van je, dan krijg je net zo'n mooi breitje als je hebt met die potjes. Mijn meisie eet nu sinds kort met de pot mee, maar heeft dus even geduurd. het ene kind heeft iets langer nodig dan het andere. Succes
Meid, wat je jouw verhaal herkenbaar...zucht... Hier ook een heel slechte drinker, eten gaat gelukkig wel goed. Maar de keren dat ik zelf huilend voor mijn dochter zat, wanneer ze weer eens niet wou drinken, zijn ontelbaar, helaas. Ben deze week naar diëtiste geweest omdat ze te licht is: 6590gr bij 7,5 maand. Ze hoeft nu geen opvolgmelk meer te drinken, maar ik kan haar de papjes hiervan aanbieden, zijn er in allerlei smaken. En ben nu anderhalve dag bezig en het gaat, fingers crossed, goed. Ze eet gewoon liever dan dat ze drinkt. Maar ik herken het zó, dat je je vooraf al zit te bedenken hoelang je NU weer bezig gaat zijn met die fles. Ik heb er, de eerste 2 maanden niet meegeteld, geen enkel plezier aan beleefd, aan die flessen. Maar goed, nu ze eet gaat het beter en hopelijk stijgt dan ook het gewicht een beetje. Ik probeer het nu ook meer los te laten en de strijd te laten varen, als ik er nu al een drama van ga maken (en dat was al aan het gebeuren hier), hoe moet dat dan als ze straks altijd met ons mee zal eten aan tafel? Ik probeer nu dat ze haar minimale 500ml aan opvolgmelk binnenkrijgt, half potje fruit en 200gr avondeten, al is dat laatste wanneer ik zelf kook meestal rond 100gr. Ik kan je alleen maar zeggen: probeer het wat los te laten, anders gaat dit eetprobleem nu al jullie leven beheersen en dat is niet nodig en ook heel zonde, hij groeit toch goed! Heel veel succes!
Hebben we na de geboorte van onze dochter (nu bijna 5 jr.) ook gehad. Niet willen/kunnen drinken en in gewicht afvallen. Daar wordt je echt helemaal zenuwachtig van. 's Ochtends een fles en de volgende pas om 20.00 uur 's avonds. Er is niets aan te doen. Alleen voeden op verzoek. Toen ze eenmaal zittend met de pot mee kon eten ging het beter. Achteraf heeft ze heel veel last gehad van darmkrampen en deze zijn afgelopen zomer behandeld door een osteopaat wat redelijk goed succes heeft. Hadden we dat maar eerder geweten dan hadden we een hele hoop onzekerheid minder gehad. Als we terugkijken vinden we het nu nog steeds dat het een zware tijd is geweest.