Zichzelf slaan

Discussion in 'Baby en dreumes' started by DianaL, Jun 24, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. DianaL

DianaL Lid

Jun 24, 2009
    54
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het onderwerp zegt het al..

Ik heb een schat van een kind van bijna 20 maanden... maar hij slaat zichzelf.. soms omdat hij boos is (als hij iets niet mag, of zn zin niet krijgt) maar ook vaak uit het niets.. en dan zegt hij auw! Vervolgens slaat hij zichzelf nog een x enz.. Soms met zn vuist en soms met de vlakke hand. Bonk ook wel eens tegen het bed of muur.

Ik vind dit zo erg! Eerst ging ik het negeren.. nu zeg ik er wat van maar krijg het idee dat hij dan nog bozer word. Ik zit echt een beetje met me handen in het haar en weet niet zo goed hoe ik hier het beste op kan reageren..

Wie heeft dit ook met zijn/haar kindje gehad en kan mij vertellen wat ik het beste kan doen..

Gr, Diana

2. FairyLaughs

FairyLaughs Niet meer actief

het lijkt mij echt eng om te zien als mijn kindje zoiets zou doen..

en hij moet het toch ergens van gezien hebben lijkt me??
    van televisie? tekenfilms of iets anders?? misschien als je weet hoe hij erbij komt omzich zelf te slaan,. waar hij dat van overneemt,.. dat je hem daarbij weg kunt houden?? misschien dat hij dan vanzelf ophoudt..

anders zou ik gewoon aan een arts om raadt vragen.. of aan het consultatiebureau..

3. mymiracle

mymiracle Niet meer actief

mijn man deed dat ook als kind zijnde, hij was in die fase gewoon heel gefrustreerd en probeerde veel uit, vooral als hij zijn zin niet kreeg dan was het raak, soms zelfs met blauwe plekken als gevolg :$, bij hem is het overgegaan toen hij begreep dat hij zichzelf echt pijn deed en dat het veel fijner was om dat niet te doen, toen is ie gaan stampen etc :D. uit woede.

als je niet weet wat je ermee moet dan zou ik inderdaad proberen uit te vinden wat je kindje zo frustreerd, of dat ie gewoon aan het uitproberen is.

doet ie het vaker of meer na een drukke dag of als ie ergens geweest is?

4. MvYenE

MvYenE Niet meer actief

Mijn zoon doet dit ook vaker. Daarnaast slaat hij mij ook heel vaak! Vind het ook erg vervelend maar ik probeer het maar te negeren (als hij het bij zichzelf doet), dan stopt hij het snelste. Hij doet ook veel hoofdbonken (in bed vooral maar ook tegen de muur/deuren) ....
    Hoop dat het een fase is die snel voorbij is

5. fokje

fokje Fanatiek lid

May 14, 2007
    3,313
    0
    0
    verzorgende
    friesland
    dit is een fase, maar hou wel goed in de gaten dat hij het niet zomaar uit het niets doet dit deed mijn broertje heel erg vaak bleek later dat hij een fiksen oorontsteking en keelontsteking had
    onze zoon doet het ook zo nu en dan maar dan uit frustratie dat hij iets niet mag of dat iets niet lukt )zelfstandig'

6. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

Mar 27, 2008
    8,128
    1,682
    113
    Groot meisje deed dit ook. Inderdaad negeren, of soms het handje pakken en zeggen "nee, aaaaaai aaaaaai" en dan met het handje aaien. Zo was het bij ons vrij snel over.

7. DianaL

DianaL Lid

Jun 24, 2009
    54
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reactie's ... ik denk dat ik het idd maar moet gaan proberen het te negeren hoe moeilijk ik dat ook vind.

Toevallig viel het mij vanavond op toen ik druk in gesprek was met mijn nichtje hij in bed lag en in eens heel hard auw auw auw ging roepen en zichzelf sloeg.. op het moment dat ik keek hield hij op. Bovendien hij had het vandaag op de opvang niet gedaan.. maar daar had hij ook een super leuke dag gehad vertelden ze mij.

Krijg sterk het gevoel dat het bij hem een combinatie van beide is. Zowel frustratie als aandacht vragen.

Ik hoop dat deze fase maar snel voorbij is.. vind et maar niks!

Gr, Diana

8. Pip

Pip Actief lid

Jun 15, 2006
    141
    0
    0
    Onze dochter, nu bijna 16 maanden, slaat zichzelf ook. Is ze een paar maanden geleden mee begonnen. Vind het ook erg vervelend, het gebeurt met name als ze boos is, als er dingen gebeuren waar ze het niet mee eens is. Ik heb het met de cb-arts besproken, die bevestigde mijn vermoeden dat het een manier is om frustratie te uiten en dat het minder wordt en zelfs over gaat als je ind de taal beter gaat beheersen. Dan kunnen ze zich via woorden uiten en bovendien kun je dan uitleggen dat er andere manieren zijn om je woede af te reageren. Tja, we proberen in de tussentijd er niet al te veel aandacht aan te besteden. Gewoon kort "nee" zeggen en afleiden.

9. ikke1981

ikke1981 VIP lid

Apr 14, 2006
    13,689
    0
    0
    Den Haag
    Hier gebeurd het ook, net zoals bonken tegen alles wat hij tegen kan komen als hij boos is. Negeren werkt het beste, het word al een beetje minder.
    Mijn man vind het moeilijk om te zien en zegt er ook wat van met gevolg dat hij het nog harder gaat doen omdat hij nog bozer word,
    Als hij boos is moeten we hem gewoon even laten gaan.

Heeft niks te maken dat hij het gezien heeft op tv ofzo ben ik van mening hoor

10. baby blue

baby blue Fanatiek lid

Jun 24, 2008
    1,163
    0
    0
    Groningen
    Ons manneke slaat zich zelf dus ook. Ik word er zo verdrietig van als ik het zie. Ik weet ook even niet meer wat ik er mee moet. Na wat googlen, komen veel verhalen mij herkenbaar voor. Het lijkt inderdaad een vorm van frustratie. Meneertje wil veel, alleen het lukt hem nog niet. Natuurlijk is dat frustrerend, maar hij kan dan echt heel boos worden en doet zich veelmalen pijn, dan is het huilen.

Gelukkig hebben wij het slaan naar ons om kunnen zetten naar, "nee, aai aai"... dan gaat hij ook echt aaien. Jammer dat hij dat bij zichzelf nog niet doet. Naast zichzelf slaan, gooit hij zich ook regelmatig achterover, zodat hij met zijn hoofdje op de grond knalt. Blijft bonken met zijn hoofdje op de grond of tafel [als hij daar toevallig in de buurt zit].

Het van de tv afgekeken, kan nog niet... Hij ziet nauwelijks tot geen tv.

Ik lees graag mee, want tips zijn altijd welkom.

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Mijn zoontje bonkt zijn hoofd soms tegen dingen aan als hij boos is. De vloer, of de muur, of mijn hoofd :(

Het is erger geweest toen het net begon, maar toen hebben we het stug genegeerd. Heel enkel een kussen eronder geduwt, maar geen andere aandacht gegeven. Nu is het nog heel af en toe. Misschien 2 keer per week, maar als hij geen reactie krijgt dan houd hij na 2 keer voorzichtig bonken wel op.

12. Ons Kleintje

Ons Kleintje Niet meer actief

nou ja.. lijkt me echt niet leuk. Ik heb gewerkt met automutilerende (zo heet het als je jezelf opzettelijk pijn doet) verstandelijk gehandicapten. trokken ze het eigen haar uit het hoofd, eigen borsten kapot krabben, het hoofd bonken, eigen teennagels uittrekken etc. Erop ingaan hielp meestal niet, maar afleiden wel. de gehandicapten gingen automutileren als ze boos waren, of als ze in de war raakten en gefrustreerd werden.
    ik denk dat het inderdaad een fase is.
    groetjes

13. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Eva doet het sinds een paar dagen ook, dan doet ze haar ogen dicht en gaat slaan. En vanavond zat ze aan haar haren te trekken. We zeggen dat ze moet aaien, of dat ze niet moet slaan want dat doet pijn, maar meestal negeren we het. Het zal wel weer over gaan. Hier is het soms frustratie, maar meestal uitproberen/aandacht trekken.

Share This Page