Doet iemand van jullie hier aan mee? Ik zit er al een tijdje over te denken en het lijkt me leuk om wat ervaringen uit de praktijk te horen.
Ja leuk lijkt dat hè? Maar ik twijfel een beetje omdat je er echt een half jaar lang 1 avond in de week mee bezig bent. Maar daarentegen past het wel helemaal bij mij, vrijwilligerswerk in de buurt en ik vind lezen super leuk en belangrijk.....twijfel twijfel
ik ben leerkracht in groep 1 in op een school waar veel kinderen zitten met Nederlands als tweede taal. Wij promoten dit erg en hebben veel kinderen die hier aan mee doen! Het is super leuk! En kinderen komen daarom ook vaker in aanraking met boeken en lezen, vaak is dat thuis niet zo.
Vanuit de organisatie waar ik werk wordt het uitgevoerd. Ik begreep dat er. Een goede band ontstaat tussen de meeste vrijwilligers en het kind/gezin, dat ze er echt naar uit gaan kijken als je komt. Over het algemeen. In elk geval de kinderen. Onze vrijwilligers zijn erg enthousiast en er zijn er die het niet maar 1 seizoen doen.
Ik geloof het wel, maar dan voornamelijk ook tips geven hoe voor te lezen en het belang ervan te vertellen.
Ik ga in het nieuwe jaar ook starten, kon deze eerste ronde nog niet meedoen ivm mijn zwangerschap en bevalling. Maar ik kijk er erg naar uit, lijkt me super om te doen. Lezen is voor ons en onze kinderen erg belangrijk, voorlezen is zó leuk om te doen en ik wil het graag verder geven dan alleen aan mijn eigen kinderen.
Wat leuk om te horen dat jij je ook hebt aangemeld! Inderdaad, ik vind lezen ook heel belangrijk en sinds een familielid van me die op de basisschool les geeft zei dat kinderen uit taalarme gezinnen deze achterstand eigenlijk nooit meer helemaal wegwerken zit ik er mee in mijn hoofd om dit te gaan doen. Ik hoop alleen dat er ook nog een lid hier rondzwerft die het al gedaan heeft, kunnen we allemaal haar ervaringen horen
Hier is er een Ik ben 3 seizoenen vrijwilliger geweest en het is echt heel leuk. En nodig! Het is bizar hoeveel verschil het maakt voor zo'n kindje. Naast het voorlezen deed ik veel spelletjes, tekenen en gesprekjes en stemde ik steeds wat 'oefening' af op waar de behoefte lag. Ik heb vanuit mijn studie en werk achtergrond veel kennis en interesse in taalontwikkeling. Het is inderdaad de bedoeling dat je de ouders er actief bij betrekt. Langzaamaan want voor hun is het ook wennen. Veel gezinnen kennen het helemaal niet; voorlezen of spelletjes met elkaar doen. Ook als de ouders niet kunnen lezen kun je ze er in betrekken. Vanaf de 2e helft van het project moet het gezin zelf de boeken halen bij de bieb en tegen het eind is het de bedoeling dat de ouders (of grote broer/zus) het lezen helemaal over kan nemen en er, nadat jij weg bent, lekker doorgelezen wordt. Ik heb het met veel plezier gedaan en wie weet doe ik het in de toekomst nog eens. Nu heb ik even te weinig gelegenheid, maar ik kan het jullie zeker aanraden!