Sinds 2 maanden werk ik via een uitzendbureau, voor 32 uur per week. Ik moet nu nog 3 weken werken tot mijn verlof. Nu vertelde mijn intercedente dat je financieel voordeliger uit bent als je iedere week je uren tot maximaal 40 uur aanvult met vakantie-uren, omdat die dan als gewone uren worden uitbetaald en dus minder zwaar worden belast. Bij het laatste gesprek vertelde ze dat het UWV voor het bepalen van de hoogte van je zwangerschapsuitkering kijkt naar hoeveel je in de laatste 4 weken of maand hebt gewerkt. Ik ben de afgelopen week begonnen met het aanvullen met vakantie-uren en vraag mij nu toch iets af: zou dit betekenen dat mijn zwangerschapsverlof straks 100% is van wat ik met 40 uur werken per week verdien i.p.v. met 32 uur? (Ik heb genoeg uren opgebouwd om te blijven aanvullen tot mijn verlof.)? Zou wel lekker zijn, natuurlijk. Wie kan hier iets over zeggen? Alvast bedankt voor de reacties!
Dat zou inderdaad wel heel mooi zijn; maar is niet het geval! De reden dat je intercedent aangeeft dat je de vakantieuren beter per week uit kan laten betalen heeft te maken met het feit dat deze minder worden belast als je ze per week opneemt (zolang je onder de 40 uur blijft) dan dat ze als eindafrekening worden uitgekeerd (belasting is dan ca 50%)... Je zwangerschaps uitkering wordt gebasseerd op het daadwerkelijk verdiende loon. (ben ook intercedent..)
Bedankt voor je antwoord, Flo00. Maar stel nu dat ik de komende weken nog een paar vrije dagen opneem, gaat dan ten koste van van de zwangerschapsuitkering? En weet je misschien hoe het zit met tweede paasdag. Ik ben dan vrij, maar krijg als het goed is wel uitbetaald. Telt deze dag als een gewerkte dag (van 8 uur)? Of moet ik de andere dagen van de week steeds 8 uur werken om op 32 uur te komen? Sorry dat ik er zo over doorvraag, maar het is voor mij toch wel belangrijk om te weten hoe het zit. Alvast bedankt!