hallo, ik werk 6 dagen van de 7,vind dit eigenlijk een klein beetje te vermoeiend aangezien dit in de horeca is. men vraag is nu,als ik aan mijn baas ga vragen om part time te werken halveert dit dan je loon? of kun je part time werken,en de andere helft ziekenkas? weten jullie hoe dit zit?
Je loon wordt bepaald door hoeveel je werkt Werk je fulltime, dan krijg je 100% uitbetaald. Werk je 50%, dan krijg je 50% uitbetaald. Je kunt dus uitrekenen hoeveel je gaat verdienen als je minder gaat werken.
ja maar je betaald ook minder belasting. dus je gaat niet per definitie de helft minder verdienen. Je kunt ook loonwijzer kijken en laten uitrekenen...
het hangt er een beetje vanaf hoe je je dat arrttime werken voorstelt. is dat alleen tijdens je zwangerschap zo? heb je een contract met een vast aantal uren? moet je wegens medische redenen minder werken (hoeft niet meteen ernstig te zijn, emotionele oververmoeidheid kan ook een reden zijn). dit heeft allemaal invloed op je loon en je eventuele ziekteverband. als je alleen tijdens de zwangerschap minder gaat werken wegens medische redenen, wordt je voor 50&\% ziek gemeld. daarna is het afhankelijk van jouw contract hoe je doorbetaald wordt. bij vaste dienst is dat je werkgever, bij bijvoorbeeld een uitzendbureau is dat het uwv. het hangt dus een beetje van de omstandigheden af.
het zou maar tot de bevalling zijn,dus 3 a 4 maand,omdat 6 dagen op 7 gewoon te vermoeiend is... ik hou dat niet vol zo tot men 8ste maand en ik mocht van de 5de maand volledig thuis blijven van men baas,maar dan onbetaald maar zonder loon gaat het niet,darmee dacht ik aan part time
werk je daar op contract met een vast antal uren? of via een uitzendbureau? Als jij het lichamelijk niet aan kan 6 dagen te werken, dan is jouw baas sowieso verplicht om met jou te gaan kijken of er vervangende werkzaamheden zijn en anders zou je vroegtijdig (gedeeltijk) de ziektewet in kunnen gaan.