Tips was snel laten drogen?

Discussie in 'De lounge' gestart door DisneyMama, 3 feb 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. DisneyMama

DisneyMama Bekend lid

7 nov 2013
    819
    435
    63
    Ik ben op zoek naar tips om de natte was sneller te laten drogen.
    Ik heb twee wasrekken voor 2 wasjes ter beschikking maar ik krijg de was nu met die kou niet weggewassen. Het duurt echt 3 tot 4 dagen tot de was goed droog is. En dan ligt er al weer een enorme stapel! (alleen sportkleding zijn al 2 wassen in de week, 12 sportmomenten per week hier in huis).

Ik heb bewust geen droger, want de vorige twee zijn allebei in de fik gevlogen dus die komen er niet meer in. De wasrekken staan op onze slaapkamer wat tevens nu ook mijn werkkamer is aangezien dit de enige plek in huis is met de ruimte, de hele dag het raam open is ook niet prettig al staat het raam wel op een kiertje voor de ventilatie. De handdoeken hang ik wel uit boven het trapgat, daar ligt het probleem niet. Dus een droger of een andere plek kan/wil ik niet.

Hoe kun je nu je dagelijkse was wat sneller laten drogen?

2. joepy

joepy Fanatiek lid

12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Ik zet soms express de verwarming ervoor aan ;)

Chillin vindt dit leuk.
  3. Ysabella

Ysabella VIP lid

27 jan 2017
    9.038
    16.544
    113
    Is het huis dan niet te vochtig? Hier is de was de volgende dag droog of de zelfde avond nog.

Vitamientjuh en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Kunnen de wasrekken s nachts niet in de woonkamer staan, ik ga er vanuit dat je daar evt de verwarming licht hebt branden?
    Ik heb in principe mijn was de volgende dag gewoon droog, en dan staat de was bij mij in de gang (wonen gelijkvloers), soms willen "dikke stukken" niet helemaal goed droog worden, maar die zijn aan het einde van de volgende dag echt wel droog.
    Wanneer ik veel was heb, dan zet ik 's avonds/ 's nachts het wasrek bij de houtkachel neer.

Wat je evt ook kunt doen, is nog een extra ronde centrifugeren, zodat het overtollige water er extra wordt uitgeslingerd.

5. nizzie86

nizzie86 Fanatiek lid

25 jan 2017
    4.172
    5.147
    113
    Wij wonen in een appartement en drogen in de winter de was op de badkamer met de verwarming aan, anders krijg ik de was helaas ook niet weggewerkt.

6. MinnieMouse94

MinnieMouse94 Niet meer actief

Hier stookte ik altijd op de kamers waar ik de was liet drogen.

7. Iris86

Iris86 Fanatiek lid

21 apr 2014
    2.083
    295
    83
    Emmeloord
    Hoog toerental centrifugeren. En de kachel een beetje hoger. Dikke kledingstukken zoals jeans op de kachel. Ruimte tussen de kleding door verspringend op te hangen. Verder geen idee. Was is hier volgende dag prima droog.
    lastig voor jullie zo

Syane en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  8. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Kleinere wassen draaien en minder op elkaar hangen. Sokken etc op verwarming leggen.
    Waar kan op hangers drogen, overhemden etc.

Gewooniemand en Nina Sanders vinden dit leuk.
  9. Liefeling

Liefeling Actief lid

24 dec 2018
    499
    301
    63
    Vrouw
    Elektrisch verwarmingskacheltje kopen en dat naast je wasrek zetten?
    Mijn wasrek staat continu voor de verwarming, is altijd met een paar uur droog. Droger komt er hier ook niet in.

10. Luna33

Luna33 Niet meer actief

Wij hebben wel een droger, maar die gebruik ik aleen voor beddengoed en handdoeken. De rest hangt boven het trapgat voor de lange spijkerbroeken en de rest in de badkamer en in de slaapkamer. In de badkamer staat altijd de verwarming aan en het is altijd de volgende dag droog. Daar hangen dingen die ik de volgende dag nodig heb.
    Ik hang het altijd ruim op, dat wil zeggen met niet op elke rij, maar met een lege rij ertussen. Zo droogt de was in de slaapkamer ook in een dag, soms anderhalve dag als het dikke truien zijn.

11. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.789
    9.309
    113
    Gelderland
    Hier gaan sommige kledingstukken even over de verwarmingen heen. Dan zijn ze binnen een paar uurtjes droog. Dit doe ik trouwens alleen als ik alleen thuis ben en geen visite krijg, het staat namelijk rommelig in de woonkamer :p

Ziu je zo’n wasrek niet in de badkamer kunnen zetten met de verwarming hoog en het raam op een kier?

Vitamientjuh, G89 en Chillin vinden dit leuk.
  12. Baileyy

Baileyy VIP lid

12 feb 2012
    5.629
    1.443
    113
    Wasrek voor de verwarming zetten. En dingen zoals spijkerbroek e dikke truien over de verwarming hangen voor de laatste randjes. Ook ieder wasstuk over 2 draden hangen zodat het wat ruimer hangt. 's Avonds komt het wandrek hier in de woonkamer, dan droogt het sneller en is de warmste ruimte.
    Badkamer is bij ons juist altijd koud en na het douchen nog vochtig.

13. LMSB

LMSB Fanatiek lid

24 feb 2017
    3.994
    3.321
    113
    Hier ook geen droger. Ik centrifugeer op 1600 toeren, daarna op een wasrek boven de trap. (wij hebben een reling bij onze overloop.) Gezien de warmte altijd omhoog gaat droogt dit echt wel snel. Als ik 's avonds een wasje draai is het meeste 's ochtends wel droog. (op een spijkerbroek ofzo na)

14. G89

G89 VIP lid

18 sep 2008
    10.058
    1.290
    113
    Nederland
    Ik zet rond etenstijd de wasmachine aan en gooi het gewoon over de verwarming heen ‘s avonds. Voor dat we op bed gaan is het droog en kan het mee naar boven.

15. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Hier nooit last van eigenlijk, hang ook veel op alleen handdoeken droger. Boven is het best fris maar de volgende dag altijd droog.

16. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.272
    17.147
    113
    Dat doe ik ook regelmatig, vooral met beddengoed (eerst even eruit en uitwapperen zidat het niet op een prop zit) en met spijkerbroeken

17. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.366
    21.744
    113
    Ik hang de was nooit binnen, daar wordt het huis erg vochtig van. Altijd buiten, dus ook 's winters. Maar waar ik woon regent het amper dus dat zit wel mee.
    Ook in de kou droogt de was gewoon, helemaal wanneer het waait! Overigens hing ik toen ik nog in NL woonde de was ook vaak gewoon buiten 's winters.

Nog wat tips:

Hoog toerental en daarnaast extra centrifugeerbeurt (edit, ik zie dat dat al is gezegd)

Kleinere dingen op radiatoren laten drogen

Ventilator naast/tegenover het droogrek zetten. Effectiever dan een elektrische verwarming en het neemt minder stroom. Alleen aanzetten wanneer je niet in de kamer bent want dat maakt het wel erg fris.

Wat voor droogrek heb je? Mijn ervaring is: hoe hoger = hoe sneller droog. Als je zo'n "torenmodel" hebt zou ik investeren in rekjes voor aan de deuren. Zo kan je de was ook beter verdelen waardoor het minder dicht bij elkaar hangt ipv alles op één rek, en dus sneller droogt.

18. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.528
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Ik leg het standaard op de verwarming maar ik heb kleine wasjes.

19. sunshine1981

sunshine1981 Actief lid

21 okt 2015
    257
    60
    28
    Vrouw
    Wij hebben een wasrek boven het trapgat hangen, dat is echt mega snel droog. Hier kun je natuurlijk niet veel op kwijt, maar 1 wasje zeker wel.
    In de woonkamer droogt het bij ons ook sneller dan boven.
    Ik hang ook weleens truien van de kinderen alvast aan een hanger, die ik vervolgens aan een rek hang

20. sunshine1981

sunshine1981 Actief lid

21 okt 2015
    257
    60
    28
    Vrouw
    Spijkerbroek droogt ook snel over de verwarming

Deel Deze Pagina