Cavia tips, wat wel en wat niet.

Discussie in 'De lounge' gestart door Deedee91, 31 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Binnenkort krijg ik 2 cavia's, jonkies zo leuk. Wij hebben al 2 konijnen, die leven buiten in de tuin in een grote ren. Heerlijke beesten, super mak en altijd vrolijk. Ik wil graag een diertje binnen voor de gezelligheid, kat
    en hond kunnen niet ivm allergie en man wil absoluut geen hond dus kwam op de cavia's uit. Nu zoek ik nog tips, zoals wat voor bodembedekker heb jij? Welk voer en wat voor attributen vinden ze nou echt leuk. Kortom wat moet je echt doen en wat niet. En tips hoe ze tam te maken hoor ik ook graag.

En foto's altijd leuk, hoe ziet jullie huisvesting er uit :D

2. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    @Beheer titel is wat mis gegaan. Moet zijn wat wel en wat niet.

3. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    #3 mam1991, 31 jan 2021
    Laatst bewerkt: 31 jan 2021
    Leuk! Wij zijn echt zo blij met onze caafjes. Hebben 2 zeugjes en een beer die we hebben laten castreren.

In het begin hebben we ze op fleece gehad, nu op hennep. Maar we gaan zodra de baal op is weer terug op fleece. Grootste voordeel is dat je gewoon geen gesmeer ervan hebt :) nadeel is wel dat je iets vaker moet verschonen. Straks met fleece wissel ik alles om de dag om, terwijl nu eens in de 5 dagen prima is.

Tips voor tam maken is kwestie van veel oppakken, en liefde gaat door de maag :D.

Belangrijk is dat cavia's eigenlijk non stop beschikking tot groenvoer en hooi moeten hebben, brokjes zijn bijzaak. Hun spijsvertering moet op gang blijven.
    Qua voeding krijgen ze hier een complete brok, zo kunnen ze het lekkere er niet tussen uit zoeken.

Groote van het verblijf voor 2 cavia's zou ik zeker minimaal 120x60cm aanhouden.

Hier zijn onze Fien, Beer en Soof IMG_20201117_192207.jpg IMG_20201221_230737.jpg IMG_20210114_204219.jpg 20210114_115914.jpg

4. Catou

Catou Fanatiek lid

11 okt 2013
    3.683
    1.860
    113
    Wauw die zitten er mooi bij! Gaan ze ook echt naar boven en beneden?

5. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Jazeker! Boven ligt hun hooi in een bak zodat het niet compleet versmeerd wordt. Ze hebben er 1 dag aan moeten wennen, toen hadden ze door hoe het werkte :)
    20210114_115708.jpg

Ysabella vindt dit leuk.
  6. Sjalleke

Sjalleke Fanatiek lid

21 okt 2005
    2.158
    405
    83
    Onze Caro en Bowie wonen in deze villa
    Hennepvezel op de grond, hooi in een ruif in de kooi
    Brokjes in een ZWAAR bakje en regelmatig allerlei groenvoer

Bijgevoegde bestanden:

7. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Wij hebben precies dezelfde kooi als hierboven haha. Wij hebben 4 cavia’s (1 castraat en 3 zeugen). Houdt er met cavia’s rekening mee dat het prooidieren blijven. Van nature zijn ze schuw, maar als je er tijd in stopt kunnen ze ook best tam worden! Ik merk dat het bij ons echt verschilt per cavia hoe tam ze zijn. De een vindt op schoot zitten prima, de ander rent al weg als je naar haar kijkt etc. 3 van de 4 kunnen we in de kooi prima aaien. Ze komen alle 4 naar je toe om eten uit je hand te pakken. Geef ze vooral de tijd om aan jullie te wennen! Laat ze in het begin naar jullie komen, dit kan even duren. Als dat goed gaat kan je ze proberen te aaien of af en toe (met wat lekkers) op schoot te nemen. Zorg voor een grote kooi en verschillende schuilmogelijkheden. Wij hebben zaagsel maar dat stuift wel erg. Dus vaak afstoffen en stofzuigen helaas. We hebben wel eens andere bodembedekking geprobeerd maar dat vonden we niet fijn voor hen of wij vonden het snel stinken.
    Zorg verder dat ze goede brokken te eten krijgen, liever niet van die goedkope mix. Cavia’s maken zelf geen vitamine c aan, dus het is belangrijk om dit via voeding te geven. Naast goede brokken is onbeperkt hooi belangrijk. Wij geven ze 2x per dag groente en dat weten ze precies. Daarnaast snijd ik wel eens een stukje fruit of komkommer ofzo voor ze als ik dit zelf tussendoor eet.
    En vooral: veel plezier ermee! Cavia’s zijn geweldig zodra je ze leert kennen. Niet altijd de meest knuffelige beesten maar ik kan uren kijken naar onze groep. Er is er 1 die via een huisje zelfs op de leuning van de bank komt zitten, als ze denkt dat er iets te halen valt ;)

Bijgevoegde bestanden:

8. Beheer

Beheer Administrator
    Medewerker

11 feb 2005
    16.273
    2.975
    113
    Ik heb het voor je aangepast.

Deedee91 vindt dit leuk.
  9. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    Super leuk al de reacties :D ik reageer morgen uitgebreider. Ik heb in ieder geval een hok besteld van 160 cm, lijkt mij voldoende als ik het las op internet daar word 120 aangeraden voor 2. Maar ik dacht hoe groter hoe beter.

hummeltje5 vindt dit leuk.
  10. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Dat eerste hok op de foto is echt supermooi! Cavia's zijn niet zo lenig dus het kleine opstaande randje langs de "trap" is geen overbodige luxe idd ;)

Ze moeten met minimaal 2 zijn. En een huisje is belangrijk, dat ze kunnen "schuilen". Wij hebben altijd een apart huisje voor beiden gehad, want sommige cavias liggen niet lief samen in een gedeeld hoekje ;) we hadden een schotje er tussen getimmerd. Toen was het prima ;)

Sommige cavias kunnen via het dak van het huisje uit een hok springen.... reken er op ;)

Verder zijn het jonkies, dus zal het wel meevallen, maar je moet ze sowieso tegelijk in het nieuwe hok ivm gelijke kansen. Evt eerst laten wennen op een kleiner oppervlak aan elkaar (let op, neutraal terrein).

Verder vind ik ze voor mijn kleuter (5,5j) nog te jong. Als je ze van de bank laat vallen hebben ze al hun heup gebroken bijv.

Ga je foto's plaatsen? :)

hummeltje5 vindt dit leuk.
  11. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.181
    113
    Brabant
    Wij hebben 2 dames.
    3 jaar geleden kregen we 2 cavia's, ons konijn was toen een paar maanden door en vrienden van ons deden hun cavia's aan ons cadeau.
    Daar zaten ze al buiten, dus hier zijn ze in de konijnenren buiten gegaan.
    Ik ben absoluut geen dierenvriend, maar dit is leuk!
    Mijn dochter (nu12)zorgt helemaal zelfstandig voor de beestjes.
    Vorig jaar overleed er 1, zo zielig.. en toen heeft de andere een tijd binnen gestaan, omdat ze zo alleen was.
    Ze is toen heelveel aangekomen(minder bewegen en meer eten). Nu heeft ze een vriendinnetje van de kinderboerderij erbij.
    Gekocht en als het niet ging mocht ze terug.
    Koppelen was wel even spannend, hadden we niet genoeg ingeschat.
    In de zomer was ze namelijk nog uit logeren gegaan en dat ging super.(bij 2 andere cavia's)
    En nu het koppelen was toch wel even billenknijpen. Maar nu zitten ze lekker warm buiten en is ook de niet domante(onze eerste cavia) van zich af aan het bijten.

12. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.181
    113
    Brabant

Haha je vroeg om tips:
    Altijd hooi en groen voer. Genoeg water, maat dat is niet gek veel. Veel laten bewegen! En lekker knuffelen

13. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Overigens, de tamste die ik ooit had (geadopteerd van iemand, altijd alleen geweest daarvoor), die was zindelijk (plaszindelijk dan) maar daar moet je niet op rekenen. Ze kwam zelf de kooi uit en ging er weer in, kon een paar mensen onderscheiden, kwam in je nek bij je liggen als je onderuit zat.

Ik vind het wel ontzettend veel werk voor die beesten. Ik zou ze (ondanks dat ik de cavias echt mis) niet opnieuw willen hebben omdat er teveel tijd in de verzorging gaat zitten en ik eigenlijk geen dieren in kooien meer wil. Je moet ze iedere dag minstens een uur uit hun hok halen voor hun welzijn en om ze tam te krijgen.

@xxmoixx is die op de bank een kruising met een Tesselaartje toevallig? Ik zie kruintjes (dus geen Tesselaartje) maar het hoofdje lijkt er wel op???

14. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Ohh volgens mij gewoon een borstel? Zover ik weet geen kruising :) Zo'n leuk beestje!

15. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.178
    6.578
    113
    Wij hebben 2 beren van 3 en 2, echte vrienden van elkaar. Ze hebben hennepvezel als bodembedekker. Dat stoft nauwelijks en dwarrelt ook niet door heel de woonkamer.

De kooi is op zich niet zo heel erg groot, maar ze mogen van ons rondlopen in de woonkamer. Inmiddels weten ze dat ze op bepaalde plekken niet mogen komen. We hebben buiten de kooi ook nog 2 mandjes liggen, waar ze graag in liggen. 's Avonds gaan ze vanzelf weer terug de kooi in.

Verder veel aan je laten wennen. En signalen proberen te ontdekken. Hier zijn ze inmiddels zo ver dat ze heel voorzichtig aan je kleren knagen (zonder ze stuk te maken) als ze weer terug in de kooi willen om bijv de plassen. Soms blijven ze een half uur knuffelen, soms zijn ze binnen 5 min alweer uitgeknuffeld.

In de zomer staan ze veel buiten in de ren.

We vinden dat ze het goed hebben bij ons. Een hebben we er al 3 jaar en de kinderen zijn nog steeds even gek op ze. Elke dag meerdere keren uit de kooi om te knuffelen en ze geven ze ook elke dag eten. Ik ken ook kinderen die nauwelijks naar hun cavia's om kijken en dat de cavia's dan grotendeels in een niet al te grote kooi zitten. Dat vind ik zielig. Maar ik vind cavia's zelf ook leuk. Dat vind ik eigenlijk wel een vereiste: zelf een huisdier ook leuk vinden.

Hier mogen ze oud worden, maar mocht er een dood gaan, dan kijken we of de kinderen ze nog steeds evenveel aandacht geven. Als dat niet zo is, dan kan de overgeblevene weer terug naar de opvang.

16. FatihaSakura

FatihaSakura Actief lid

28 jun 2020
    229
    117
    43
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Ik lees graag mee!

Als klein meisje wilde ik altijd een cavia hebben, maar had een hamster.
    Bijten cavia's ook? Ik heb een hamster gehad en die kon flink bijten.

17. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    Die van ons bijten niet. Alleen Beer die loopt altijd kutten, pakt een velletje van je huid en gaat eraan lopen trekken bijv. Maar bijten om het bijten niet.

FatihaSakura vindt dit leuk.
  18. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.178
    6.578
    113
    Cavia's proberen eerst op een andere manier duidelijk te maken dat ze iets niet fijn vinden. Als ze bijten, dan heb je wat signalen gemist ;)

FatihaSakura vindt dit leuk.
  19. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.628
    5.656
    113
    @mam1991 wat een gaaf hok! deels zelfgemaakte neem ik aan en wat een schatjes je cavia's. Voor fleece bedekking ga ik eens kijken, ik wilde zelf eigenlijk iets met papier ( weet de naam even niet) gebruikt mijn zusje ook. En liefde gaat door de maag dat ken ik haha de konijnen zien mij als een wandelende traktatie.

@xxmoixx welk voer gebruik jij? ik heb voor mijn konijnen inderdaad ook geen gemengd voer. Ze krijgen daarnaast genoeg lekkers voor de lekker zeg maar. Ook al zulke lieverds :)

@taliaa haha geeft niet ervaringen zijn toch ook leuk om te lezen :) Leuk dat je als niet dierenliefhebber toch om bent ;) mijn man vind het maar zozo. Was ook met de konijnen maar ondertussen is hij er ook erg gek mee.

@Vogelinnetje leuk dat je ook 2 beren hebt, ik krijg ook 2 beren broertjes van elkaar. Ik neem de cavia's voornamelijk voor mijzelf, als mijn dochter ze ook leuk vind mooi meegenomen :)

@FatihaSakura Ik had al gelezen op internet dat ze eigenlijk niet bijten, dan moet je wat flink fout hebben gedaan. Hamsters ken ik inderdaad dat ze bijten.

@1981Mama ik heb je natuurlijk al gesproken op de app, snap je redenering van dieren in een hok wil ik liever niet. Maar ik ben wel van mening dat het afhankelijk is hoe je er mee om gaat en wat je ze te bieden hebt :) wij hebben bijv een groot stuk tuin voor de konijnen op gegeven omdat ik ze absoluut niet in een hok wil. Zal met de cavia's net zo gebeuren maar dan binnen, in de zomer lekker naar buiten. Denk dat het wel goed komt hier :)

Maar leuk meiden, jullie klinken allemaal enthousiast en zo krijg ik er nog meer zin in. Alleen de buurvrouw nog even vertellen dat er 2 dieren bij komen in de vakantie :roflmao::roflmao::roflmao:

20. mam1991

mam1991 VIP lid

17 jan 2013
    10.071
    2.096
    113
    @Deedee91 nee hij is niet zelfgemaakt. Dit is een draadkubus. Als je googled is er wel meer over te vinden.
    Deze is 140x70 cm.

Zomers zitten ze buiten in een grote ren van zn 4m2 met een nachtverblijf eraan vast.

Ben zo benieuwd naar jou cavias, houd je ons op de hoogte?

Deel Deze Pagina