tips; wat had je willen weten voor de start van IVF / ICSI

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Bambi, 19 apr 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Panter

Panter VIP lid

14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    @ werk,
    Ik heb wel verteld van de behandelingen aangezien we ook steeds voor echo moeten.
    Na de punctie tot aan na de TP kan ik niet werken, ik neem dan 50% vakantiedagen op en krijg 50% van het werk.

Ik hou een blog bij welke familie en andere belangstellenden kan volgen.
    Zeg niet wanneer ik kan testen op werk, dat hou ik geheim.

2. Purk

Purk Niet meer actief

Mmmm wat had ik graag vantevoren geweten...

Dat de hormonen van 3x stimuleren en natuurlijk ook de zwangerschap bij nader inzien toch wel heftig waren in mijn lijf en dat ik dat pas voelde 1 jaar ná de bevalling
    Dat het wachten soms ondraagelijke vormen aanneemt en je echt een bezigheid nodig hebt
    Dat alle puncties het meer dan waard waren voor het kleine mannetje dat we nu hebben
    Dat ik na 2 pogingen waar we heel open zijn geweest naar iedereen de 3e liever voor onszelf hielden, omdat ik moe werd van alle en en en vragen en goedbedoelde opbeurende en meelevende blikken
    Dat er zeker niet altijd cryo's zijn (bij ons 100% bevruchting maar 0% cryo's)

Jullie allemaal heel veel succes, geen nachtmerries hebben hoor, is niet nodig, want ja de punctie KAN pijnlijk zijn (was hij bij mij ook), maar dat overleef je echt! En ik hoop dat jullie een succesvol traject krijgen

3. RooDje

RooDje Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.671
    0
    0
    Een aantal goede vrienden en familieleden weten dat we met IVF/ICSI zijn begonnen, maar zeker niet iedereen weet het. Op mijn werk weet alleen mijn baas het en 3 collega's waarvan 2 hetzelfde hebben meegemaakt.
    De echo's plan ik zoveel als mogelijk voor mijn werk. Ik neem vrij na de punctie tot een week na de TP.
    De reden dat we het niet iedereen vertellen is idd dat mensen (goedbedoelde) vragen gaan stellen en meningen gaan vormen over jouw situatie die je soms niet wilt horen maar toch medegedeeld krijgt.
    Iedereen weet heel goed in theorie wat ze zouden doen als ze in jouw schoenen staan ("je kunt toch gewoon ff IVF proberen?!") Maar niemand weet hoe het echt is als je die MMM in moet.

4. fenyalara

fenyalara Actief lid

28 jul 2009
    463
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo dames

Aller eerste heel veel succes in de mmm.

ik zal eerst ons verhaal vertellen en daarna tips geven als je er iets aan mocht hebben..

Wij zijn in begin 09 gestopt met de pil met het idee we zien wel. en ook zeker het idee om zwanger te trouwen omdat ik ook dacht dat als het bij je ouders snel gaat het bij ons ook zeker zo zou werken.. Not dus..

half 2010 naar de huisarts,die gaf lijsten mee om te temp en dat een tijdje te proberen.. dat gedaan zonder succes en daarna werd het tijd voor de onderzoeken. daaruit bleek dat mijn man verminderd zaad had. we mochten febr 2011 starten met iui in het zkh.. wij onzeker en hoopvol als we waren met goede moed erin gestapt ik hoor de gyn nog zeggen als dat het enige probleem is,is het zo opgelost. not dus.. met tussentijds een hsg en het gebruik van 3x 1500 pregnyl en utrogestan om de cyclus te verlengen hebben we uiteindelijk 10x iui gehad.. allemaal achter elkaar dus november de laatste.. begin december intake in het zkh waar ze ivf uitvoeren. daar de onderzoeken nogmaals doorlopen en half dec verlpicht naar een info avond.. door vakantie van zkh mochten we half januari 2012 terug komen.. daar werd duidelijk dat het icsi ging worden en het goede nieuws dat we meteen mochten starten,als menstruatie doorzetten.. Wij schijnen het lange schema gehad te hebben. 31 jan begin pil 3 weken 14 febr begin decapectyl. 2 maart begin menopur 2 buisjes per keer en na 4 echo's op 15 maart de punctie.. Ik moest op 13 maart pregnyl zetten en op 15 maart een uur voor de punctie een coctail van 4 medicijnen in nemen. dat waren 2 paracetamol en 2 iets stevigere medicijnen..
    toen uiteindelijk de punctie.. het duurde bij mij nog geen 10 min terwijl dat ze 15 eitjes aangeprikt hadden.. Was het een pretje nee.. Was het heel heftig nee dat viel ook wel mee het is een irritant gevoel hetzelfde als dat je je zelf prikt met een naald maar nu vaak achter elkaar.. wat mij erg heeft geholpen was de assistent die mijn hand vast hield en met me mee ademde.. het was 3 tellen in en 4 tellen uitblazen en in het uitblazen prikte ze ze aan..
    de dagen erna me eigen erg goed gevoeld beetje irritante buikpijn maar ben zelfs wezen shoppen met mams en de dag erna een feestje.. je moet alleen goed voor jezelf zorgen in de zin van jezelf ontzien en niet tillen of gekke bewegingen doen.. daarna op 18 maart terugplaatsing die stelt echt niks voor je hoeft niet eens te blijven liggen.. En dan begint het verschrikkelijke wachten want geloof me dat is nog veel erger dan een punctie.. ik heb tussen door nog 2 maal extra controle gehad. echo en bloedprikken omdat ik tegen overstimulatie aan zat..
    dit was mijn verhaal..

Wat betreft jullie angst ik kan hem begrijpen en ik vond ook vervelend de onzekerheid en dat er niemand kon zeggen goh als je het 3x doet slaat het aan bijv.. maar aan andere kant is het ook fijn want je kan er uiteindelijk niks mee.

Maar lieve meiden probeer je er door heen te slaan,te doen wat ze zeggen en er verder niet te veel bij stil te staan.. Ben blij dat je in 2012 leeft en er zoveel kan..

De spuiten zijn niet fijn maar als je eenmaal de eerste gezet hebt wordt het makkelijker. Wat je echt niet moet doen is een spuit zetten die net uit de koeling komt.. Ik weet dat bijv decapectyl en pregnyl koel bewaard moeten worden,maar dat wil niet zeggen koud gezet. ik haalde ze een uur van te voren eruit en dat hielp en als ik dat vergeten was. deed ik ze even tussen mijn bh stoppen.. Ook zeggen ze in het zkh dat je alle kanten van je buik moet gebruiken om te prikkken maar bij mij scheelde het echt super veel kwa pijn links of rechts.. dus doe vooral waar JIJ je goed bij voelt.. het gaat het erom dat de spuit erin gaat niet hoe..

Natuurlijk is het een heftige en niet fijne tijd,maar het schijnt het echt allemaal waard tijd zijn en helaas moet de 1 er wat meer voor doen dan de andere.

Volg je hart en je gevoel en probeer tussendoor te genieten.. en wat betreft het sexleven, ja het is minder kan ook niet ander. maar schijnt in je zwangerschap heftig terug te komen dus laten we daar maar op wachten..

wat betreft de onvruchtbaarheid van je kind,heb ik daar niks van gehoord en in de tijd dat die kinderen willen 2035 ofzo kan er vast nog veel meer.

wat werk betreft. ik heb het verteld ,omdat ik afwezig was van de punctie tot na de terugplaatsing en veel mensen er naar vroegen.. wat je verteld is aan jezelf.. maar pak de rust die JIJ nodig hebt..

xxx

sorry voor het lange verhaal.. ik ga voor jullie duimen

5. Elmo

Elmo Niet meer actief

Op mijn werk waren ze op de hoogte. Ik zat nog in mijn proeftijd en daarna jaarcontract.
    Ben altijd open geweest, tegen iedereen, nog steeds.
    Soms niet handig..teleurstellend. Niemand kan zeggen: sorry, wist ik niet.

Voor de behandelingen in eigen cyclus moet je erg vaak naar het zh, dit was niet stiekem te doen. Wilde ik ook niet hoor.

Soms logen we een paar dagen over een tp ofzo, zodat we de uitslag zelf konden verwerken voor mensen op een uitslag rekende.
    Creatief zijn dus :D

6. Elmo

Elmo Niet meer actief

Oh, als ons bekend zou zijn dat het gevolgen zou hebben voor de eventuele kinderen, zouden we ons daarover informeren.
    Hier was nog niks over bekend. Ben me ervan bewust dat het nog kan komen. Het gaat nog jaren duren voor ze deze dingen echt zeker weten...daarop wachten was dus geen optie.
    In steeds meer artikelen verschijnen geruststellende resultaten. De behandelingen zijn inmiddels nog veeeeel meer uitgebreid, zie Duitsland / Belgie / Spanje / Turkije etc. ik heb dus veel vertrouwen in de "standaard ICSI".

7. RooDje

RooDje Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.671
    0
    0
    Wat betreft spuiten van hormonen hoorde ik idd ook dat je de ampullen best ff van te voren uit de koelkast haalt en evt met een ijsblokje de plek verdoofd waar je gaat spuiten. Verder is me aangeraden 's avonds te spuiten omdat je op een vaste tijd moet spuiten en anders dus in het weekend ook vroeg op moet.

8. Diana75

Diana75 Bekend lid

6 apr 2011
    611
    0
    0
    In de gehandicaptenzorg
    Noord Holland
    Hi meiden,

Vandaag een 3e echo gehad en er is maar 1 eitje langzaam aan het groeien aan de linkerkant. Dat is ook het enige eitje daar. Aan de andere kant was tevens 1 eitje te zien, maar veel te klein. Nu is de vraag of we voor eenpunctie gaan of IUI proberen met 1 ei. Dat hoor ik morgen en dan zaterdag weer terug voor een echo. We moeten dus nog even doorgaan met injecteren.

Ik haal trouwesn een kwartier van te voren de injecties eruit voor ik laat zetten. Ik ga erbij liggen met opgetrokken benen en met de tenen naar elkaar, zodat je lekker ontspannen bent. Ik voel er bijna niets van! Alleen acheraf als de vloeistof door je buik gaat, maar dat is eventjes en minimaal.

Het is hier dus even spannend! Maar fijn te lezen dat er ook een zwangere tussen ons is, dat geeft moed!

Meiden, heel veel succes en ik hoop dat er veel zwnageren bij mogen komen!
    X

9. Diana75

Diana75 Bekend lid

6 apr 2011
    611
    0
    0
    In de gehandicaptenzorg
    Noord Holland
    Mij is gezegd sowiezo in de avond op een vast tijdspit te spuiten. Mijn moeder injecteerde veel (haar werk) en gaf de tip om de huid warm te wrijven en de huidplooi tussen de vingers te nemen en te kneden. Tijdens het kneden de intectie te (laten) zetten en dan neemt het de vloeistof makkelijker op, doordat het warm wordt. Bij mij helpt het. Daarvoor deed het alleen maar pijn en nu voel ik er bijna niets meer van!
    Misschien helpt het jullie ook?
    X

10. RooDje

RooDje Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.671
    0
    0
    Oh dat is weer het tegenovergestelde als wat ik hoorde met dat ijsblokje@ Diana!

Hoe kan het nou dat je maar een eitje hebt?

11. Diana75

Diana75 Bekend lid

6 apr 2011
    611
    0
    0
    In de gehandicaptenzorg
    Noord Holland
    Goeie vraag! Weet ik ook niet...weet alleen wel dat mijn moeder heel vroeg in de overgang was en ik nu ws ook al...alleen nog vroeger dan mijn dat ijn moeder was.

12. RooDje

RooDje Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.671
    0
    0
    Jeetjemineetje Diana! Spannend dan morgen!
    Waar gaat je voorkeur naar uit?
    Als je een punctie krijgt, wanneer zou die dan zijn?

13. Hopje

Hopje Actief lid

7 jan 2009
    172
    0
    0
    Ik ben nu zwanger van de vierde (zelfbetaalde) poging.

Mijn tips:

* Bedenk van te voren met wie je het wel en met wie je het niet wil delen. Uiteindelijk vonden wij het prettigst om het met niemand te delen, dat gaf ons het meeste rust.
    (En op het werk wist alleen mijn teamleider het, en dat was wel goed te doen)

* Bij poging 1 en 2 hadden wij puregon, geen resultaat. Voor de derde poging hebben we om een ander stimulatiehormoon gevraagd en hebben we ook gekregen (Menopur). Toen zwanger geworden, helaas miskraam, maar was voor ons wel de reden om toch te kiezen voor onze vierde zelfbetaalde poging (resultaat: Zie hieronder mijn onderschrift :))

* Als het lukt, blijf zoveel mogelijk je dagelijkse dingen doen, ook je sport en hobby's enzo. Dat zorgt voor een goede afleiding.

* Slik tarwekiemoliecapsules, schijnt te helpen.

* Laat je man/donor ook foliumzuur slikken

* Vraag om een naaldencontainer bij de apotheek voor de gebruikte naalden en spuiten.

* Drink véél water!

Tja, verder weet ik even niet. Het hele traject is zo onzeker, omdat je niet echt weet waar je het voor doet. Heeft het restultaat of niet? Het voelt soms wanhopig, laat dat gevoel dan er maar 'gewoon' zijn en praat erover met je partner.

Oja nog een tip: Spreek van tevoren af met je partner wat je gaat doen zodra je weet als de poging niet gelukt is. Wij gingen dan telkens weekendje weg/op vakantie. Dat was erg prettig! Even afstand en letterlijk uitwaaien.

SUCCES!!!

14. RooDje

RooDje Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.671
    0
    0
    Gefeliciteerd Hopje! Geweldig dat het nu raak is! Voel je je goed?

Wat betreft de tarwekiemolie hoeveel moet je dan nemen?!

15. Kiekske

Kiekske Niet meer actief

Sorry meiden, breek even in...

Diana, jouw verhaal/ handtekening trokken even mijn aandacht. Ik las dat je maar 1 eicel hebt groeien. Ik zou deze poging niet gebruiken voor icsi. Ik zou de poging bewaren en opnieuw doen en vragen naar stimulatie met menopur. Vrouwen met een laag amh reageren daar vaak beter op. Hoeveel eenheden puregon spuit je nu?

Mijn amh is ook laag en ik spuit 300 menopur. Bij icsi 1 had ik 7 eicellen. Icsi 2 een ander traject genomen, incl pil terwijl ik een regelmatige cyclus heb, en toen ook maar 1 eicel. Wij hebben de poging afgebroken. Voor de nieuwe poging krijg ik weet het oude schema: 7 dgn deca, 300 menopur en start in eigen cyclus.

Ik wilde je het even meegeven, zodat je misschien net anders tegen je keuze aan kan kijken.

Sorry voor het inbreken...

16. Hopje

Hopje Actief lid

7 jan 2009
    172
    0
    0
    Ja, voel me heel goed, gelukkig! Het heeft wel lang geduurd voordat ik echt kon genieten en geloven dat ik zwanger ben. Nu na de 20 weken echo gaat het beter. We hebben al zoveel teleurstellingen verwerkt, dat je dan bijna niet meer kan geloven dat het dan toch echt nog gaat gebeuren...

Ik nam 's ochtends en 's avonds tarwekiemolie, één kapsule van de kruidvat. Ik had er goede dingen over gelezen op internet. Of het werkt weet ik niet, maar het is ook goed voor je weerstand, en ik ben afgelopen winter helemaal niet verkouden geweest en dat is voor mij wel uitzonderlijk.

Jij ook succes!

17. RooDje

RooDje Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.671
    0
    0
    Bedankt voor je reactie en je reactie op m'n blog! :)
    Ik ga ook tarwekiemolie slikken dan!
    Morgen ga ik langs de acupuncturist en ben benieuwd wat zij verder voor voeding aan- of afraadt.

Ik krijg eerst Lucrin en dan Puregon. Goed om te weten dat ik ook om Menopur kan vragen als de eerste poging onverhoopt mislukt.

Heb je na de punctie en na de TP vrij genomen?

18. Hopje

Hopje Actief lid

7 jan 2009
    172
    0
    0
    Bij de laatste twee pogingen heb ik geen vrij meer genomen, omdat ik toen wel wist hoe mijn lichaam reageerde, maar de eerste twee pogingen dus wel. Was wel prettig, zeker omdat je je er van tevoren niks bij voor kunt stellen hoe het gaat of hoe je je daarna zult voelen. Bij de eerste poging had ik trouwens ook last van overstimulatie en kon ik dus niet werken.

19. mmiiiiir

mmiiiiir Fanatiek lid

15 okt 2009
    1.395
    0
    0
    Brabant
    My two cents:

- het prikken is goed te doen. pregnyl iets lastiger, ook qua voorbereiding, maar viel eigenlijk wel mee.

- ik heb geen last gehad van bijwerkingen van de hormonen. Geen mood swings, helemaal niets.

- - puncties vond ik wel meevallen. Geen verdoving, wél een roesje.

- de ene tp is niet een andere. Na de eerste twee ging ik fluitend naar huis, de laatste was echt pijnlijk. Bij de eerste had ik vervoer geregeld maar omdat ik nergens last van had, ben ik voor de tweede en derde tp zelf gereden. De derde keer had ik daar wél spijt van, ik kon amper lopen....!

- ik heb 13 iui's gehad en drie tp's van twee IVF's. Alle wachtweken waren even zwaar. De teleurstellingen ook.... Wat er ook aan vooraf gaat, een teleurstelling blijft een teleurstelling... De angst dat je nooit mama mag worden werd wél groter. Tja hoe je daar mee omgaat? Is voor iedereen anders. Ik was al snel bezig (zelfs voor mijn eerste iui) met een "plan b". Maar goed, dat was waarschijnlijk omdat ik om een andere reden in de mmm terecht kwam: ik had namelijk geen man...

- ik was heel blij dat er maar een paar mensen op de hoogte waren van mijn traject. Ook heb ik al snel duidelijk gemaakt aan hen, dat er er zelf voor wilde kiezen om het erover te hebben of niet. Meestal kwamen vragen erover, namelijk precies po een moment dat ik er niet mee bezig wilde zijn.

- laat jezelf goed informeren en kom voor jezelf op. Als jij een hogere dosering wil en de gyn niet, laat hem of haar dan met argumenten komen. Jouw argument is namelijk altijd zwaarwegend: het is jouw lijf, jouw risico's, jouw leven. Maar laat jezelf natuurlijk wél goed voorlichten door je arts (en niet door bijv. de dames op dit forum, zij zijn zeer deskundig, maar alleen over bij eigen lijf, nèt als jij!).

- steun via bijvoorbeeld dit forum, echt heel heel fijn! Maar... Soms wél lastig als een ander zwanger wordt en jij (nog) niet. Andersom ook: niet alle reacties waren positief toen ik zwanger bleek te zijn....

Heel veel sterkte en dat er snel een zwangerschap mag volgen!

20. Diana75

Diana75 Bekend lid

6 apr 2011
    611
    0
    0
    In de gehandicaptenzorg
    Noord Holland
    Thanks Kiekse! Wat lief van je dat je dit even wilt delen met me. De arts heeft het wel even genoemd Menopur, maar gaf aan dat het niet veel uitmaakte... Wie weet reageer ik wel anders daarop inderdaad en is het proberen waard! Ik krijg nu 300 puregon. Ik zal het meenemen naar de arts. Kreeg ook al een tip om aan de pil te gaan om eitjes te besparen als ik 2 cycli moet wachten. Gaan namelijk op vakantie na de eerste verplichte 'pauze'.

Zaterdag mag ik weer heen en dan gaan we het bespreken.

Bedankt voor het inbreken! ;)

Deel Deze Pagina