bestaan sprongetjes eigenlijk?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door kemjansen, 30 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kemjansen

kemjansen Actief lid

20 nov 2008
    162
    0
    0
    Hoi Allemaal,
    Onze zoon zit sinds een aantal dagen niet lekker in zijn vel. Hij is huilt veel, slaapt slechter als normaal. Is vroeg wakker, eet slecht. Hij wil constant zijn handen in zijn mond stoppen. Zijn tut die hij normaal veel heeft wil hij niet, hij wil alleen zijn handen.
    Nu is hij 3,5 week te vroeg geboren, dus zou het theoretisch de 12 weken sprong kunnen zijn. Maar ik twijfel soms ook wel aan die sprongetjes. Wie er hier ervaringen mee?
    Het is momenteel een beetje om gek van te worden. Hij is nergens echt tevreden mee, terwijl hij voor deze periode kon genieten van het spelen.

Iets medisch lijkt het niet te zijn.

Alvast bedankt voor de reacties

2. Young Flower

Young Flower Fanatiek lid

25 jul 2006
    3.369
    507
    113
    vlakbij Rotterdam
    nou ik ben echt van mening dat ze bestaan. bij mijn oudste zoontje was het ook steeds wat is er toch met hem hij is al een paar dagen niet te genieten en hangerig noem maar op, maar niet ziek. dan pakte ik het boek erbij en ja hoor sprongetjes tijd.

ik merk het nu bij mijn jongste zoontje net zo goed. dus ja ik geloof zeker dat ze er zijn.

3. Kimm29

Kimm29 Fanatiek lid

19 aug 2007
    1.357
    0
    0
    Voordat ik zelf kinderen had en mensen wel eens over sprongetjes hoorde, dacht ik altijd dat het onzin was.. Maar ons mannetje heeft soms ook periodes dat hij humeurig, hangerig is. En als ik dan het boek Oei ik groei erbij pak, zit hij altijd precies bij 't onweer tekentje :) Dus sprongetjes (of hoe je het wilt noemen) bestaan dus volgens mij wel. Alleen vind ik de rest van het boek niet echt interessant. Als je leest hoe je kind kan reageren dan staan echt alle mogelijke opties erin..
    Sterkte en gelukkig komt er na 't onweertekentje ook weer een zonnetje :)

4. Bri

Bri Niet meer actief

Wetenschappelijk zijn ze het er geloof ik niet over eens.
    Zelf heb ik de sprongetjes nooit zo herkend; en al helemaal niet op de tijdstippen die in Oei ik groei worden genoemd.

Maar het is een fijne gedachte dat je kindje een tijdje een wat mindere periode kan hebben, bijvoorbeeld omdat hij iets moet leren wat moeite kost, en dan weet je dat het niet aan jou ligt, of dat jij iets verkeerd doet! Veel knuffelen en aandacht geven, dan komt het vanzelf weer in orde.

5. kemjansen

kemjansen Actief lid

20 nov 2008
    162
    0
    0
    Nou inderdaad, toen ik nog geen kinderen had, hoorde ik het vaak zeggen, evenals koemelkallergie. Dat wordt hier althans ook vaak gezegd. Ik dacht toen ja, ja dat zal wel.Maar als je zelf een kleine hebt en die niet lekker in zijn vel zit, ga je verklaringen zoeken.
    Ik voel me nu echt een beetje wanhopig soms. Ja dat klinkt misschien een beetje overdreven, maar ik vind het voor hemzelf zo vervelend dat het hem niet lekker gaat. Box is niet goed, op je arm is niet goed, eigenlijk alleen maar rijden. Vanmiddag dan maar lekker even naar buiten wandelen.

Gr Karin

6. mano82

mano82 Fanatiek lid

15 mei 2007
    1.554
    0
    0
    grafisch ontwerpster
    Hier ook een periode gehad rond die leeftijd waarbij echt niks goed was, behalve gaan wandelen in de wandelwagen of in de draagzak.
    Sinsdien heeft Louiza nog twee sprongen doorgemaakt, beide erg heftig. Ik geloof er dus wel in, de tijden komen meestal wel overeen met de tijden in 'Oei ik groei' maar wat een sprong dan allemaal teweeg brengt klopt niet altijd. Wel de 3 H's zijn opvallend (humeurig, huilerig en hangerig), en daarbij anders en slechter slapen.

7. Hoihoi

Ik geloof wel in die 'sprongetjes'...ik denk alleen wel dat die exacte tijdsaanduiding een beetje lastig is. Het ene kind is nou eenmaal sneller dan het andere, dus tja..daar had ik altijd een beetje moeite mee. Want het kunnen ook bijvoorbeeld tandjes zijn of een heleboel andere dingen en je merkt pas dat ze anders doen en zijn na verloop van tijd. Dus op het moment zelf weet je eigenlijk nooit of het daadwerkelijk een sprongetje is.
    Wat jouw kleine betreft klinkt het meer als het krijgen van tandjes..beetje vroeg zou je zeggen, maar onze kleine had met vier maanden gewoon een tand hoor..(vooral omdat je kleintje steeds met z'n hand in z'n mond zit.)
    Dus tja..sprongetjes..ik heb het nog eens gevraagd aan de kinderarts en zij gelooft er niet zo in..tja..ieder z'n ding.
    Byebye

8. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik geloof niet in DE sprongetjes.. Wel dat baby's en kinderen die ontwikkelen af en toe even wat frustratie kwijt moeten/niet lekker in hun vel zitten. Maar wanneer die periodes zijn, lijkt me niet echt afhankelijk van een kalender.

In het begin zullen die frustraties ook vaker voorkomen, omdat ze best veel leren, en zich niet op een andere manier kunnen uiten.

9. Foxter

Foxter Niet meer actief

Ik geloof er nu wel in, Sterre heeft nu duidelijk ergens last van, en toen ik las over de 5 weken sprong voelde ik meteen opluchting :) Ik dacht echt dat er iets niet goed was ofzo, maar het is dus normaal :)

10. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Louise heeft ook bijna alle sprongetjes gehad... ik geloof er ook in hoor!

11. Yuntje

Yuntje Bekend lid

16 mrt 2007
    629
    0
    0
    Verpleegkundige
    Haarlem
    ik heb er nog niets van gemerkt bij Dylan, als ik denk oh zeker een sprongetje en dan in het boek kijk komt het totaal niet overeen......
    dus wat er in staat gaat qua gedrag niet op voor ons.... wel weer veel dingetjes die in de winkel staan zeg maar....

Het zal er vast wel zijn maar wij hebben er tot nu toe dus nog niet echt iets van gemerkt

12. gevalletje

gevalletje Actief lid

3 mei 2008
    254
    0
    0
    mn kraam hulp noemde t regeldagen... t oei ik groei boek is natuurlijk maar n richtlijn, mijn manneke heeft schijnbaar nu n sprongetje .regeldagen. hij is ook 2wkn te laat geboren. twas wel fijn om te lezen in t boek, dezelfde symtpomen enzo. we wisten toen dat wer ons geen zorgen hoeven te maken. \

maar idd ieder zn ding...

13. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    Ohw ben er helemaal van overtuigt dat ze bestaan (jammer genoeg)
    Hij heeft ze niet allemaal heel heftig gehad, maar de 11 maanden en de 15? maanden heel heftig.

Ik noem het ook wel eens het "achter het behang plak fase" Het vreet soms echt bergen energie

14. moesje83

moesje83 Bekend lid

18 apr 2008
    911
    0
    0
    Ik was er ook zo een die altijd dacht dat t onzin was, maar ik moet nu toch toegeven dat het tot nu toe altijd nog heeft geklopt bij ons

15. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

7 sep 2007
    3.945
    42
    48
    Vrouw
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Ik geloof er ook in! rond de tijd van een sprongetje is Kevin duidelijk niet in z'n hum en wil alleen maar bij Mama zijn :)

16. sweetdushi

sweetdushi Bekend lid

24 jun 2007
    685
    0
    0
    Vind het een beetje onzinnig. Ze bestaan misschien wel maar bij ieder kind anders. Bij mij komt het zeker niet overeen met het boek. Komt nog niet eens in de buurt.

17. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Van m´n vriendin leende ik het boek Oei ik groei, want bij al haar drie zoons had ze de sprongetjes heel goed kunnen vernemen.
    Ik zit nu al elf maand met m´n neus in het boek, speurend naar een sprongetje, maar ik heb het zelf niet kunnen bemerken bij Jesse.
    Maar ik geloof m´n vriendin op haar woord, dus ik denk dat sommige baby´s er wel last van hebben, andere niet.

18. ikke1981

ikke1981 VIP lid

14 apr 2006
    13.689
    0
    0
    Den Haag
    ieder kindje is anders, gelukkig maar!

19. Carla78

Carla78 Actief lid

14 apr 2008
    159