ja dat is opzich ook handig idd, dan tijdens jullie etenstijd, kan ze gewoon mee peuzelen/proeven nog wat zuivel mss daarna en dan flesje
Mij dus niet. Ik wil dat ze gewoon ons gezinsritme heeft qua eten, en niet halverwege de middag warm eet. Als de laatste fles van 19.00 uur straks vervalt heeft ze dan geen maaltijd meer vanaf 16.00 uur. Ik heb dit topic geopend om mijn werkwijze qua vooruit koken, combineren en invriezen te delen met andere mama's die niet dagelijks kunnen/willen koken. Niet om advies te krijgen over etenstijden, en hoe je toch snel kan koken. Nogmaals, ik haat koken en ga écht niet elke dag iets koken. Ik kook echt zelden voor mezelf. Als mijn vriend thuis is kookt hij, en als hij in het buitenland is krijgt mijn dochter een zelfgemaakte maaltijd uit de vriezer en ik een stoommaaltijd of maaltijdsalade. Dit bevalt mij uitstekend! Rapley zou ik heel graag willen doen, ik heb maanden naar het moment uitgekeken dat mijn dochter 6 maand was. Helaas... ze wil absoluut niks te eten in haar hand dat plakt, glibbert etc. Droog brood gaat nog net, maar boter of stroop erop vindt ze al helemaal niks. Ik blijf oefenen...
De fles of andere soort melk om 19u kan je er nog heel lang in houden hoor. Mn dochter van 2 drinkt echt nog graag haar (haver/amandel)melk voor ze naar bed gaat.
Ik snap je idee over gezinsritme, ben het op dat punt helemaal met je eens. Maar we hebben het over een baby van nog geen 8 manden joh! Niet de lat zo hoog leggen, die 19 uursfles hoe je nog wel tot de zomer komt waarschijnlijk. Ik geef je alleen een idee om stress te reduceren, omdat ik de indruk heb dat je nogal gespannen bent!
Ik vind 16:00 uur ook mooie tijd hoor. Dan weet je dat je kind niet te moe is om te eten, krijgt alles binnen wat het zou 'moeten'. En om 19:00 uur de laatste fles en dan naar bed. De 19:00 uur fles verviel bij 10-11 maanden en tegen die tijd kon zoonlief makkelijk met ons mee eten.
Ik pak meestal een middag (nou ja, zo'n twee uur) zet alle vijf de pitten vol met verschillende soorten groenten en soms twee keer en vul al mijn bakjes voor twee tot vier weken. Dit doe ik ook met fruithapjes, vul bakjes met gepureerd/geprakt fruit in bakjes van 100ml en vul mijn vriezer voor een paar weken. Met kleine bakjes kan ik ook de smaken combineren of met een banaan ofzo geven. Qua tijden moet je niks en mag je doen wat jullie fijn vinden. Als dit werkt voor jullie is het toch prima! Ik geef meestal een prakje rond vijven en als wij eten rond zessen een beetje kwark en dan om zeven uur a half acht haar fles.
Haha, wat grappig! Als je me in het echt zou kennen zou je verbaasd staan over mijn stressniveau. Dat ontbreekt namelijk echt volledig Ik denk dat er weinig mensen zijn, laat staan werkende mama's, die nog mider stress hebben dan ik. Komisch hoe tekst op een forum blijkbaar zo geiterpreteerd kan worden. Ga toch eens met andere ogen de berichtjes hier lezen nu. Voor mijn dochter heb ik de lat absoluut niet hoog liggen. Vandaag was ze na het kdv doodop, er ging geen hap van mijin couscous in. Nou dan niet hoor, kan me er geen seconde druk om maken. Ik maak me sowieso nergens druk om. We hebben zo'n makkelijk meisje, ik mag niet klagen! Misschien dat ik wel wat geirriteerd heb gereageerd, ipv gestresst. Heb een beetje een bv-maffia allergie, dus je opmerking over 'gewoon bv geven' viel niet zo goed. Kan jij ook niks aan doen, no hard feelings. Ik ben soms wat perfectionistisch, dus vond het wat lastig dat de reacties op dit topic inhoudelijk niet waren wat ik ervan verwachte bij het openen. Misschien voortaan zelf geen topics meer openen, maar alleen reageren op vragen van anderen. Verwachtingsmanagement, op mijn werk een modewoord, en voor mij ook toepasselijk blijkbaar Lekker off topic dit verhaal van mezelf trouwens haha.
Ha, klinkt al anders. Kwam vooral door je opmerking over meedoen met gezin in combi met leeftijd van je kind. Mijn ervaring is dat sommige kinderen aan het eind van de dag gewoonte moe zijn om nog 'moeilijk' eten te willen, dus gewoon hun fles of borst willen, terwijl ze op groente aanvallen als ze het eerder op de dag krijgen.
In redelijk wat landen is het gebruikelijk om 's middags warm te eten. Hier in Belgie krijgen kinderen op de kinderopvang rond 11 uur een groentemaaltijd en rond 15 uur een fruitmaaltijd. Als Nederlander vond ik dat ook vreemd, maar ik zie de logica er wel van in. Jonge kindjes hebben meer energie om een zware maaltijd overdag te verorberen, en ze hebben de hele dag om die maaltijd te kunnen verwerken. 's Nachts gaat het lichaam in slaapstand en wordt een zware avondmaaltijd minder goed verwerkt. TS, hoe ga je het later doen als je kind ouder wordt en je vriend niet thuis is?
Klopt hoor. Ik heb ook een haat aan koken! Ik kook voor mijn dochter apart, zal wel lang zo blijven, wij eten nooit gekookte aardappelen, en spaghetti saus uit een zak van bertolli! Haha, mijn vriend is standaard na 6 uur pas thuis, en dan kook ik voor ons, en dan eet mijn dochter niet meer, ja de fles om 7 uur en dan naar bed. Ik zorg er wel voor dat ik altijd wat aardappelen in huis heb en wat tomaatjes voor saus voor haar enzo, vers en diepvries gebruik ik. En dan gewoon invriezen hoor, niks mis mee! Is gewoon vers.
Ik heb ook prakkies in de vriezer en kook dat gewoon voor de tijd. Soms kook ik ook gewoon extra groente met onze pot mee en dan prak en vries ik het later in. Op twee dagen dat ik tot 18:00 moet dan eten de kids bij et kdv en bij mn ouders. Wj eten dan later, makkelijk, vriezerprak, of iets wat ik sochtends al gemaakt heb. De andere dag tot 18:00 is mijn man thuis en eten we pas om half 7 samen. Behalve de jongste, die eet nog erg vroeg.
Ik kook zoutloos (ben ik van thuis uit gewend, mijn moeder mocht geen zout) en de meeste dingen eet onze dochter nu dus gewoon mee. Alleen als we dingen eten die zij niet mag geef ik een potje, en soms vries ik wat we overhouden in kleine porties in, dan kan ze dat een andere keer krijgen.