Mijn dochter is in de volksmond een vroege vogel. Gaat om 19.00 naar bed slaapt dan rond 19.30 tot de volgende ochtend 6 uur. Soms een uitschieter van een weekje 6.30 wakker worden. Nu sinds de winter tijd is 5 uur volgens madame ook goed. Overdag slaapt ze nog 2x 1,5 uur. Maak haar dan wakker want pit gerust 4 uur weg. Over naar 1 slaapje trekt ze niet omdat ze altijd vroeg wakker is. Nu naar 5 dagen om 5 uur wakker te zijn beginnen bij mij de wallen ook zichtbaar te worden. Hoe doorbreken we dit patroon? 6 uur vind ik al vroeg. Gaat al een jaar aan ( haal haar eruit om half 7 niet eerder ) maar 5..... zo blijven we ook in zo'n cirkel van vroeg wakker. Overdag snel moe en dus 4 uur slapen en in de nacht 10,5 uur( nu 9,5 omdat ze een uur eerder wakker wordt) Zou graag hebben dat ze,wat langer slaapt ook voor haar zelf. En 5 uur gaat me nu echt opbreken. Ik doe haar eigenlijk nooit uit logeren ook omdat ik mij bezwaard voel dat mensen dan zo vroeg wakker zijn. Niet alleen voor mijzelf maar ook voor haar zou ik het prettig vinden dat ze wat langer zou slapen. Iemand tips???
Wat later naar bed brengen, misschien na het eten nog even lkkr naar buiten. Frisse lucht knapt ons zoontje altijd heerlijk van op, als die humeurig of moe is. En misschien wel een keertje uit logeren, kinderen gedragen zich ergens altijd anders dan thuis. En kan jezelf ook even bijtanken😉
Later op bed helpt niet. Dan zou ze vanaf de winter tijd al langer moeten slapen want gaat wel dezelfde tijd op bed. Ook gewoon later op bed helpt niet. Wat resulteert in overdag nog vermoeider zijn.
Hier ook een mannetje (9 maanden) die om 5.00/5.30 de dag begint sinds de wintertijd. Nu hebben we geen stikte bedtijd en gaat hij pas als hij moe is. Dit varieert tussen 18.30 en 21.00, maar s'morgens is het gewoon 5.00/5.30 Ik heb me er maar bij neergelegd (de andere 3 hadden ook allemaal die periode gehad) en maak er maar iets positiefs van. Zo ben ik om 10.00 helemaal klaar met t huishouden . Bijslapen is met 4 kinderen bijna onmogelijk. Maar ik weet uit ervaring wel dat Hoe minder druk ik me erom maak het best goed gaat overdag. Ga gewoon lekker op tijd te bed en denk... Het wordt vanzelf beter.
Hier ook zo'n vroege vogel. Half 6 is nu normaal... vind ik echt te vroeg maarja wat doe je eraan? Ik geef hem een schone luier en leg hem weer in bed. Hopelijk gaat hij ooit weer wat langer slapen
Keertje uit logeren brengen is geen schande hoor, die van ons slaapt thuis tot 6.30/7.00 en dan nog een uurtje na de fles,maar soms ook gelijk wakker. Bij opa en oma is t vaak half 9/9.00 voor ze voor de eerste x komt. Hun bieden regelmatig aan dat ze mag slapen dus zo af en toe doen we dat ook,kunnen we zelf even bijtanken. Dus t kan ook zomaar anders zijn bij andere mensen En ik zou misschien eens kijken of je de slaapjes iets kunt verkorten. En uiteindelijk naar 1 slaapje kunt gaan. Succes iig! Een troost,t gaat over,heus !
En haar overdag het laatste slaapje wat langer laten slapen, dus niet wakker maken? dat ze daarná iets langer op is en iets later aan haar nacht kan beginnen?
Bedankt voor de reacties. Ja 6 uur had ik mij al bij neer gelegd alleen vind dat nog vroeg en ga er ook niet uit. 5 vind ik gewoon niet acceptabel. Dat door slapen na half 5 kan niet ivm ophalen gastouder. En om elke dag een beetje hetzelfde ritme aan te houden doen we dat zo. Maar later op bed resulteert eigenlijk nooit in langer slapen ofzo. Waardoor ze eigenlijk nog korter slaapt in de nacht. Het gaat wel een keer over alleen 5 uur is gewoon echt niet prettig.
Hier hetzelfde verhaal.. Vanmorgen 5.15. En meestal is hij ondanks dat erg vrolijk de hele dag maar vandaag niet.. Ik leg me erbij neer en ga er van uit dat het beter gaat worden. Dat het langer wennen is voor hem en dat ik dit even uit moet zitten... Ik ga er straks om half 10 in
Hier ook vroege vogels. Consequent terug gelegd en sinds 2 dagen slapen ze weer Tot 6/6.30. Kostte wel Veel huil en driftbuien hoor!
Hier ook nog een uur vroeger wakker dan zomertijd en wel zelfde tijd naar bed. Ik denk dat ze met een weekje (of 2...) wel weer in het goede ritme zitten. Hoop ik
Hoeveel later heb je haar naar bed gebracht? Hier werkte een kwartier of half uur ook niet. Pas toen we haar een uur later naar bed brachten werd ze ook later wakker. Zo zijn we mooi de wintertijd ingegaan pfiew... Snap dat je hier van baalt...
Mijn jongste is ook een vroege vogel .... Hier ook gewoon laten liggen. Wel even heen en zeggen dat het mog te vroeg is en zo nodig schone luier en weer lekker instoppen. Heeft idd een behoorlijk aantal ochtenden gemopper gekost. Maar nu blijft ze gewoon rustig liggen tot we komen. Vaak horen we haar wel, ze zuigt op haar duimpje of ligt wat te brabbelen. Dat zijn prima geluidjes en dan kunnen we ons in het weekend nog een keertje omdraaien. Meestal gaan we dan om 7 uur de kids eruit halen en naar beneden. Door de weeks staan we om 6 uur op en moeten de meiden wachten tot wij gedouched etc zijn, en dat doen ze ook braaf. Het is echt een kwestie van 'de aanhouder wint'.