We zijn er nog niet over uit of wel een hamstertje willen voor onze dochter, omdat we ook katten hebben en ik het toch wel eng vind en bang ben dat ze gepakt worden, ondanks dat ik een hok heb staan die heel goed dicht kan. Maar als we wel een hamstertje willen willen we eigenlijlk geen goudhamster, maar een dwerghamster. (Dit omdat een goudhamster best wel veel ruimte nodig heeft vind ik persoonlijk) Nu zitten we te twijfelen tussen een russische dwerghamster of een roberovski hamster. Hebben jullie ervaringen met 1 van deze soorten en welke zou het meest geschikt zijn voor onze dochter. Ik weet dat het nachtdieren zijn en dergelijke en minder geschikt voor kinderen, maar welk huisdier is dat nu wel echt? Eigenlijk zijn huisdieren voor volwassenen en als we wel beslissen het te doen (waar we dus nog niet overuit zijn) zullen wij er op toezien dat het diertje ook verzorgd en verschoont wordt. het wordt een weloverwogen beslissing en mijn dochter weet van niets omdat ik haar niet wil teleurstellen en daarom toch maar een hamster aanschaf omdat het anders sneu is voor haar.
Ik zou met kinderen niet voor een hamster gaan. Ik heb vroeger 2 hamsters gehad maar ze sliepen op de dag en savonds maakte ze zo veel herrie dat je ze boven kon horen terwijl de kooi beneden stond. Ik ben diverse keren gebeten omdat ik ze wakker wilde maken om te knuffelen. Later heb ik een cavia gekregen, echt super leuk en echt een gezelschapsdier. Toen ik wat ouder was kocht ik een ratje, heel sociaal en ook super gezellig.
Dit idd. Maar wil je toch echt een hamster zou ik voor een goudhamster gaan. De dwergsoorten zijn heel fel.
Russische dwerghamster slechte ervaringen mee....maar ook goudhamster was bij mij niet zo geslaagd! Cavia's zijn inderdaad het meest kindvriendelijk naar mijn idee.....
Geen dwerg in ieder geval, ik heb dr maar weinig meegemaakt die niet bijten. Ik zou voor 2 ratjes gaan (nooit 1!!) of 2 cavia's
Ik heb 4 goudhamsters gehad en 2 Russische en de een was liever dan de ander maar allemaal hebben ze wel eens (of vaker dan eens ) in mijn vingers gehangen hoor en ze kunnen best pittig bijten. Daar en tegen hebben we thuis ook geregeld raatjes gehad (in totaal een stuk of 20) en die vind ik persoonlijk toch stuk liever en ook leuker en actiever. Die beestjes kun je ook echt interactie mee hebben en gaan voor het deurtje zitten wachten. Ik zou voor een ratje gaan.
ik heb zelf hamsters gehad en geen nare bijt ervaringen alleen het slapen en dus onder zaagsel verstoppen was echt niet leuk en snachts een snachts herrie maken was ook geen succes. Ik denk dat je dochtertje er snel op uit gekeken raakt. Zoals anderen zeggen zijn cavia`s veel leuker om te hebben.
Hier ook een hamster die niet beet, maar altijd sliep overdag. Vroeger heb ik 2 ratjes gehad en dat vond ik geweldig.
Ik zou ook voor 2 tamme ratjes gaan.. Maar je zegt dat je liever geen goudhamster wilt omdat die veel ruimte nodig heeft.. Tamme ratten hebben nog meer ruimte nodig dus denk dat dat geen optie is voor jullie? Ik heb ook slechte ervaring met hamsters.. Ik ben vaak gebeten door ze. :x
Ik heb vanaf mijn 12de tot ongeveer 18 jaar ook altijd hamsters gehad. Maar inderdaad wat de meeste zeggen, voor kleinere kinderen vindt ik ze niet echt geschikt. En een kleinere hamster nemen omdat die minder ruimte nodig heeft vindt ik een beetje bullsh*t. Elk beestje heeft een flinke kooi nodig. Wat anderen voor mij al zeiden, ga dan voor 2 ratjes. Ik mocht ze nooit van mijn mams, maar anders was ik daar ook voor gegaan
Ik heb altijd dwerghamsters gehad, maar bijten hebben ze nog nooit gedaan. De jonkies die we hadden wel. Ooit eens twee hamster gehad en de winkelier zei dat het twee mannetjes waren.. NOT! Die dieren fokken als de beste. De laatste die we hebben gehad was zo lief! Hij werd 4 jaar, wat best oud is voor die beestjes. Ik deed altijd veel met ze. Rond laten lopen in zo'n bal, veel op schoot e.d.
ik heb zelf een goudhamster gehad, lief beest (ik was al 13 of 14) nooit gebeten. ik wilde geen dwergjes omdat die zo agresief waren (alleen dierenwinkel ervaring) ik zou als je voor een dwergje gaat, 1 particulier halen, dus iemand die een nestje heeft en veel in handen is geweest. die bijten niet zo snel. wij hebben best veel huisdieren, maar mijn ervaring is dat kinderen er afentoe echt naar om kijken en de ze afentoe echt op schoot willen etc.
Wij adviseerde in de dierenwinkel eigenlijk om voor kinderen geen hamster te kopen. vanwege het dag/nacht ritme en het bijten. Er zijn natuurlijk uitzonderingen maar de meeste kunnen toch wel flink happen. Een goudhamster is dan vaak nog iets gemoedelijker dan dwergjes. Ik durf na al die jaren nog steeds geen dwerghamster vast te pakken want te nare ervaringen hihi. Een roborovski hamster word ook wel eens een kijkhamster genoemd. Zijn hamsters die juist per groepje of minstens 2 gehouden moeten worden en zijn lekker actief en leuk om naar te kijken want je kunt ze bijna niet vasthouden zo watervlug zijn ze. wij noemde het altijd adhd hamsters. Een cavia is idd leuker, en zal ook zelden tot nooit bijten. Ratjes zij ook erg leuk maar moeten ook minstens per 2 en dan heb je al gauw een hele flinke kooi nodig. Na al die jaren ervaring ben ik zelf toch de fout ingegaan en heb het toegestaan dat dochter voor haar verjaardag een goudhamster kreeg van mijn broer. Ze durft hem op te pakken en heeft haar 2 x gebeten maar uiteindelijk keek ze er na een paar maanden al niet meer naar om. En nu sta ik elke week dat beest zijn kooi te verschonen en haal hem dan met een bakje er uit want vertrouw hem voor geen meter. Gelukkig worden ze niet heeeel oud
Ik ben het helemaal met bovenstaande eens. Heb ook altijd in een dierenwinkel gestaan en adviseerde ze nooit voor kinderen. Roberovski hamsters zijn de enige die in groepen leven en zijn super snel maar wrl heel erg lief maar voor kinderen niet hanteerbaar. En wat vind je van muisjes? Die zijn kleiner dan ratjes maar ook wel heel erg lief! Wel minimaal 2 en beter vrouwen want die stinken niet. Vind muisjes geweldig en heel lief!
Bedankt voor jullie tips en adviezen. Helaas een cavia zit er niet in, want mijn man is daar heel allergisch voor, dat hebben we in het verleden al eens geprobeerd. Ratjes vind ik zelf super en zou ik maar wat graag willen, maar mijn mening is dat die echt een grote kooi nodig hebben en die ruimte hebben we niet en dat is een dier die hier er echt niet in komt wat mijn man betreft. Muizen zou ook nog een optie zijn inderdaad. Wij gaan er over nadenken of er een huisdier voor onze dochter bij komt en zo ja welke!!
Een muis is niet echt een knuffeldier... En wat versta je onder niet veel? Elk dier is zijn ruimte wel nodig.. Het moet dus iets zijn om te knuffelen? Nou buiten een hond en kat om vind ik kleine dieren geen knuffel dieren en zijn ze ook niet gediend van oppakken ed.. Een vis ofzo dan? Of een konijn? Of gewoon een knuffel? nee das een geintje.. Het moet binnen of mag ook buiten? Kippen zijn vaak ook erg lief en dan heb je ook nog eieren
Mijn zusje en ik hebben vroeger Russische dwerghamsters gehad en die waren allemaal vrij fel. Verder sliepen ze overdag en s nachts maakte ze een verschrikkelijke herrie waardoor ze vaak zat op zolder hebben gestaan. Hier komen ze er dus niet in. Mijn zusje heeft daarna een ratje gehad en die zijn vele malen leuker en liever!
Ik zou voor een cavia of een konijn gaan. Hamsters zijn niet zo geschikt voor kleine kinderen. Sowieso als huisdier is er weinig aan, omdat het nachtdieren zijn.