Tips zelf brood maken zonder tarwe?

Discussie in 'De lounge' gestart door Carino, 4 jul 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Carino

Carino Fanatiek lid

2 feb 2011
    4.277
    0
    36
    Mijn zoon is te gevoelig voor tarwe, hij reageert steeds op brood.

Het lijkt me daarom handig om zelf wat brood te maken maar ik heb geen broodbakmachine.

Heeft er iemand wat tips voor het maken van een brood in de oven? Het gaat dat om iets zonder tarwe zoals boekweit. Verder heb ik er weinig verstand van :)

Iemand een recept en tips voor het bakken?

2. Islah

Islah Niet meer actief

Met boekweit kan je geen brood maken, omdat het geen gluten bevat. Het zal dan een heel compact cake-achtig brood worden.
    Op uitdekeukenvanarden.blogspot.nl vind je veel recepten. Misschien dat je de tarwe dan voor een ander gaan zoals rogge of gerst kan vervangen (spelt zou ik niet doen, dat is immers ook een tarwesoort).

3. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Kijk eens naar paleo broodrecepten. Dit zijn recepten zonder tarwe. Je kunt ook naar koekjes, taarten enz. kijken.
    Moet er wel bij zeggen dat je geen brood krijgt zoals je nu gewend bent. Het is qua structuur meer cake.

4. Islah

Islah Niet meer actief

Het zou ook kunnen dat hij niet tegen het moutpoeder kan dat in vrijwel elk brood van de supermarkt/bakker zit. Veel mensen krijgen daar buikpijn van.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Hoe oud is je zoon?

6. LindaS80

LindaS80 Fanatiek lid

10 aug 2010
    1.117
    590
    113
    Je hebt geen broodbakmachine nodig om brood te bakken.

Hier een aantal recepten voor tarwe-glutenvrij brood

600 gr maismeel
    250 gr aardappelmeel
    150 gr tapioca
    2tl johannesbroodpitmeel
    2tlpsylliumvesels

dit is de basis voor een lichte meelmix voor brood

snel witbrood
    250 gr meel voor brood
    1 tl zout
    half zakje droge gist
    1 el zonnebloemolie
    boter om in te vetten

meng in een kom het meel , zout en de gist.
    schenk er 200 ml lauwwarm water en de olie bij en meng alles goed met een houten lepel
    dek het deeg af met een vochtige keukendoek en laat het op een warm plek rijzen.
    vet een cake of broodblik in . haal het deeg uit de kom en kneed het met de handen door. doe het deeg in een blik en strijk het oppervlak glad.
    het brood bak je in ongeveer 50 minuten op een temperatuur van 200 graden gaar. zet onder in de oven een braadslee met water

7. LindaS80

LindaS80 Fanatiek lid

10 aug 2010
    1.117
    590
    113
    wat ook lekker is, is zelfgemaakt glutenvrij appel/kaneel brood. zal het recept hier straks plaatsen

8. pinguin72

pinguin72 VIP lid

7 jan 2006
    7.832
    1
    38
    Ik bak een aantal keer per week glutenvrij brood.
    Wel in de broodbakmachine maar het kan ook met de hand en dan de oven in.
    Er zijn online veel recepten te vinden en ook tal van glutenvrije winkels en meelsoorten.

Ga je hem tarwevrij laten eten vanuit je zelf of heb je dit advies van een arts gekregen?

Deel Deze Pagina