Tips zelfstandig laten slapen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Mamain2015, 30 apr 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.314
    23.464
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    20 minuten is echt te kort. Dan hoort ze zelf weer door te slapen. Maar wat je zegt, er is een begin. En 2 uur huilen is niet echt veel nee. Hier was het meer dan 10 uur per dag. Dat scheelt een hoop, haha. Maar daarbij had ik ook geen zin om 24/7 met een baby op mn arm te zitten of in een draagdoek. Maar joh, het is voor iedereen anders. Ik vond onze situatie niet acceptabel. Dan moet je er wat aan doen. Als jij jouw situatie wel acceptabel vindt is dat helemaal prima. En dan komt dat slapen in eigen bed vanzelf hopelijk.

2. xBella

xBella Actief lid

1 apr 2015
    235
    0
    0
    Nou, vandaag 1 uur en 20 minuten (gecontroleerd) laten huilen, pauzes deden langer en viel weg maar werd wakker van ze eigen gesnik wat een half uur lang is doorgegaan. Heb hem eruit gehaald en klein flesje gegeven, viel vervolgens tijdens ze fles al in slaap..

Ik ben er nog niet echt zeker van of dit gaat helpen want sindsdien weigert hij me los te laten, zelfs met verschonen is het paniek..

Ik heb effe met hem meegehuild zó schuldig voelde ik me.
    Nu maar proberen elke keer als hij bij me in slaap valt in bed te leggen.. Liet m voorheen gewoon bij me liggen.

Misschien faal ik als doorzetter, maar 1.5 uur gaat mij te ver

3. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.314
    23.464
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    1,5 uur is ook te lang ja. Dan moet je hem er echt eerder uithalen en dan de hele riedel weer opnieuw. Of idd wegleggen als ie bij jou in slaapt valt. Dat hielp hier ook niet, was ze binnen 5 minuten weer wakker. Wat dat betreft hadden we alles al geprobeerd, maar ze ging alleen maar meer huilen.

4. xBella

xBella Actief lid

1 apr 2015
    235
    0
    0
    Maar met de riedel opnieuw? Hoe bedoel je dat precies? Weer fles verschonen knuffelen? Na 1.5 uur al?

5. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.314
    23.464
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Had je nog een pb gestuurd met dat erin ;) Je moet wel zorgen dat er minstens 2 uur tussen begin voedingen inzit. Maar daar zit je al snel aan. Hier redden we dat wel in het begin. Met voeding al half uurtje, wil haar nog minstens half uur overeind hebben. Nog even wat spelen/gekke bekken trekken/verhaaltjes vertellen, daarna schommelt ze altijd nog even in schommelstoel. Met even laten huilen incl troosten ben je al snel 2 uur verder. Dan geef je alleen wel iets minder in de fles, ze mogen niet over de liter gaan per dag. Dat kunnen de niertjes nog niet aan.

6. spruitjes

spruitjes Fanatiek lid

27 sep 2014
    2.900
    1.389
    113
    Iemand zei tegen mij dat zij haar dochtertje juist wakker wiegde... Je bent je kindje aan het wiegen. Het doezelt wat in slaap. Schrikt weer wakker of gaat ineens huilen. Of ineens die grote kijkers weer Open. Wat zij zei zie ik tegenwoordig zelf ook bij mijn dochtertje. Ze word gewoon elke keer wakker van mij of omgevingsgeluid.

7. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.314
    23.464
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Idd Spruitjes, dat heb ik ook te horen gekregen. En ik maar rondlopen met Dafne. Achteraf zien we pas hoe het allemaal mis is gegaan. :)

8. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    #28 Arya, 2 mei 2015
    Laatst bewerkt: 2 mei 2015
    Misgegaan? Je hebt het over een baby van twee maanden toch?

Algemeen:
    Laten huilen is nog nooit van bewezen dat het onschadelijk is, dus ik zou dat met zon jonge baby echt niet aandurven, straks is het wel schadelijk en dan?
    Misschien als ze een jaar zijn ofzo.

Het zijn hartstikke hulpeloze wezentjes, die hebben de eerste maanden gewoon fulltime mama of papa nodig. Ja dat is zwaar, maar ik neem aan dat je niet dacht dat het supersimpel zou worden.

9. spruitjes

spruitjes Fanatiek lid

27 sep 2014
    2.900
    1.389
    113
    Tja kregen we er maar een gebruiksaanwijzing bij he?! Maar we komen er wel! Aldoende leert men..

10. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.314
    23.464
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    @Arya: misgegaan als in denken dat je het goed doet, maar ondertussen je baby overprikkeld raakt, waardoor ze overdag niet sliep en meer dan 10 uur per dag huilde. Doordat je achteraf gezien, verkeerde keuzes hebt gemaakt. Ja, dat noem ik misgegaan. En nee, ik had niet verwacht dat het makkelijk zou worden. Ik geloof niet dat iemand het recht heeft om mij zo te bekritiseren. Jullie waren er niet bij. En ja, ik heb haar dus laten huilen, dat duurde een kwartier, het langste kwartier van mijn leven. Maar dat was wel de ommekeer, want na 1 dag hadden we een ander kind. Slaapt prima, is vrolijk, en huilt nu hooguit 2 uur per dag, wat erbij hoort. Ik ken mijn kind het beste, en als zij overprikkeld is en doodmoe, dan huilt ze 10 minuten voor ze in slaap valt. Ze wordt er duidelijk ongelukkiger van als ik haar dan uit bed haal, want dan slaapt ze niet. En hoe schadelijk kan het zijn als ik elke keer als ik haar uit bed haal, een grote lach krijg?
    We moeten eens ophouden met elkaar te bekritiseren. Elke moeder doet haar best en doet wat ze denkt dat goed is. Elk kind is anders en vraagt om een andere aanpak.

11. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik bekritiseer je niet, ik geef mijn mening over de laten huilen aanpak. Alleen het eerste stukje ging over jou. Heb het nu iets aangepast zodat het duidelijker is dat het niet op jou slaat.

12. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    En ik denk niet dat er een recht bestaat om iemand al dan niet te mogen bekritiseren. Dit is een openbaar forum he.

13. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Ja, natuurlijk weet je dat het zwaar zal worden, maar laten we wel wezen, eigenlijk heb je geen flauw idee hoe het echt zal zijn, totdat de baby geboren is. En dan nog is het voor iedereen anders. Niet iedereen heeft dezelfde draagkracht en niet iedereen krijgt dezelfde draaglast. De ene baby is de andere niet. Pietje is misschien gezegend met een rustige, tevreden baby, terwijl Klaasje een ontzettende huilbaby heeft. Ook heeft de ene moeder meer tijd nodig om zich aan te passen aan je nieuwe leven, dan de andere.
    Als iemand het zwaar vindt, dan vind ik het goed als ze dat eerlijk zeggen. Dan kun je er maar beter uiting aan geven, lijkt mij alleen maar gezond.

14. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Tuurlijk, maar die focus op doorslapen en laten huilen want het papa en mama moeten ook slapen, vind ik ongezond. Papa en mama krijgen nou eenmaal weinig slaap in het begin (en ik al negen maanden niet, bijvoorbeeld)

15. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Mooi gezegd. Zo is het eigenlijk precies. S. heeft vanaf nacht twee gehuild en gehuild. Hij bleek achteraf verborgen reflux en gevoelige darmen te hebben. Maar ja op dat moment kon ik alleen maar doen wat ik dacht te doen: inbakeren, rondjes lopen, troosten, zingen. Na 10 weken lag ik er zelf zo ongeveer af en toen heb ik hem ook wel eens 10 min in zijn bed laten huilen. Dat moest wel anders was ik bang dat ik hem door elkaar zou schudden ofzo. Ik denk niet dat iemand die het niet heeft meegemaakt hoe het is als je kind bijna alle wakkere tijd huilt. Constant. Dat geluid! De machteloosheid. Nou dat vond ik echt niet leuk. Maar wat deed meneer die keer? Hij viel in slaap :$ Vanaf toen weet ik dat hij ongeveer 5 a 10 minuten een soort van jengel, huiltje heeft en heel hard met zijn hoofd gaat schudden en vervolgens in slaap valt. En dit is heel anders dan overstuur huilen want dan pak ik hem wel op.

Wat ik bedoel is: iedereen kent zijn of haar kindje het beste en doet uiteindelijk wat hem of haar het beste lijkt. Huilen, niet laten huilen, flesvoeding, borstvoeding, inenten, niet inenten, in bed laten slapen, in eigen bedje, gepureerd of rapley, time out of benoemen, werken of niet werken.....zoveel keuzes, zoveel mensen, zoveel wensen.

Dus alle mama's hier: jullie zijn allemaal supermama's!

16. spruitjes

spruitjes Fanatiek lid

27 sep 2014
    2.900
    1.389
    113
    Helemaal mee eens! Mooi gezegd

17. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.314
    23.464
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hier dus precies hetzelfde! Goed gezegd!

18. Onyx

Onyx Bekend lid

10 sep 2014
    550
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik ben nu ook bezig met dat rust en regelmaat, en god wat is dat de eerste paar dagen zwaar!

Denk dat het uiteindelijk beter voor je kindje in om een goed ritme, rust en regelmaat te hebben. Zit nu op 2,5 dag sinds de methode en het begint al wel iets beter te worden hoor. Hij slaapt al iets makkelijker in, doet helaas nog wel kleine hazeslaapjes van 30-45 minuutjes. Net werd hij weer wakker na 38 minuutjes, heb ik heb laten liggen, heeft in totaal 55 minuutjes wakker gelegen waarvan 10 minuutjes huilen, maar nu slaapt hij weer lekker.
    Natuurlijk lees ik de verhalen op internet en van (kortzichtige) mensen die denken alles beter te weten, maar die weten niet hoe het anders er bij je aan toe gaat. Mijn zoon sliep ook niet in bed, was overprikkelt en oververmoeid. De druppel bij mn vriend was dat hij 2 uur met hem beneden had gezeten midden in de nacht omdat ZL niet zelfstandig wou slapen. Ik kreeg ook steeds meer rugpijn en zere heupen van het vasthouden en in slaap dragen van mn zoon.

En natuurlijk twijfel ik heel vaak aan de methode als mijn zoon aan het huilen is in bed, en natuurlijk doet mij dit heel erg pijn.
    Maar denk dat een kind oververmoeid en overprikkelt laten worden veel slechter is dan eventjes in bed laten huilen.

En @vrolijkheid, je hebt helemaal gelijk!

19. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    45 minuten is geen hazeslaapje, dat is één slaapcyclus.

20. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Weet je wat het is? Ik vind tien minuten (alleen bedoel ik dan) laten huilen heel erg veel en begrijp gewoon niet dat je dat doet met je kind. Misschien is dat mijn gebrek.

Mijn zoon huilt ook en sommige dagen heel veel, maar alleen huilen eigenlijk nooit. Ik ben er van overtuigd dat dat ongezond is voor babys.

Deel Deze Pagina