Op advies kinderarts minder voeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mopje, 17 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Vandaag bij de kinderarts op controle geweest. Aangezien Hidde voornamelijk nog afgekolfde melk krijgt (en 2 keer per dag aan de borst "probeert"), waren wij niet zeker van de hoeveelheden die hij moet of mag drinken. Ook is hij erg aan het spugen de laatste week. De kinderarts raadde ons aan om naar 6 voedingen te gaan (krijgt er nu 7) en niet meer dan 90 ml per voeding te geven en dit aan te dikken met johannesbroodpitmeel.

De 6 voedingen (met het idee dat hij 's nachts langer slaapt, wat hij dus niet doet) staan me al niet aan en ook dat hij niet meer "mag" drinken. Het is borstvoeding, aan de borst zou hij ook meer mogen toch? Hij weegt nu trouwens 3520 gram! Hoe hebben andere full-time kolf moeders dit gedaan bij een jonge baby?

2. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Lijkt mij ook erg onlogisch.. borstvoeding geef je immers op verzoek! En als hij nu geen nachtvoeding meer 'mag' heb je 's nachts wel een probleem als hij honger heeft... Ik kolf zelf fulltime en heb de eerste acht tot twaalf weken de 150 regel aangehouden (150ml per kg lichaamsgewicht en dat delen door het aantal voedingen die je kindje krijgt, hou er wel rekening mee dat dit een richtlijn is. Elk kindje is anders). Daarna ben ik echt gaan kijken waar zij behoefte aan had. Maar mij is óók geleerd dat kindjes nooit teveel borstvoeding kunnen krijgen. Natuurlijk moet het niet zo zijn dat ze zichzelf overvol drinken en daardoor gaan spugen. Dan zou ik juist zeggen: geef hem vaker een beetje zodat ze ipv 7 keer heel veel, bijvoorbeeld 10 keer een kleinere hoeveelheid krijgt die ze wel aan kan.

Ik snap niet helemaal wat de gedachtengang van je kinderarts is? Mijn ervaring is dat ze heel vaak gericht zijn op de flesvoedingen. En niet zoveel ervaring hebben met fulltime kolf mama's...

3. Kruimel2010

Kruimel2010 Bekend lid

8 okt 2010
    825
    1
    0
    NULL
    NULL
    Onze dochter kreeg gewoon altijd op verzoek (heb de eerste 16 weken gekolfd omdat ze niet kon drinken). Beginnen met kleine beetjes, zo'n 60cc en dan wat meer bij maken als ze nog zin had. Wij gaven het wel met de breastflow fles zodat ze er wel moeite voor moest doen (als het te makkelijk gaat zijn ze minder snel verzadigd, waardoor ze meer drinken dan ze nodig hebben)...

En waarom moet je zijn voeding indikken?

4. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    In principe zou ik het ook op verzoek doen.
    Je kunt zo'n kleintje moeilijk dwingen langer te slapen.

Mijn jochie zit met FV en bijna 2 maand zelfs nog 7 flessen. We wat groter natuurlijk, maar 6 flessen gaat hij ook niet halen.
    Bij mijn oudste op gekolfd en ook op verzoek gevoed. Hij had ook nog 7 flessen rond deze termijn.

Tegen het spugen kun je het inderdaad indikken, als hij er zelf last van heeft.

5. dds

dds Fanatiek lid

1 jan 2009
    3.936
    752
    113
    Leerkracht
    Drenthe
    Het spugen kan ook komen van een klepje (maag????slokdarm??)dat nog niet volgroeid is. Mijn dochter spuugde ontzettende veel tot een maand of 3. Ik was daardoor ook onzeker, maar ze groeide goed en we hebben een wasmachine:D:D

6. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Bij mijn premarure dochtertje hield ik net als Ago de 150cc x kilo lichaamsgewicht regel aan als ondergrens. Ze mocht meer als ze dat wilde. Ook gaf ik kleinere porties en dikte dat wat in met johannesbroodpitmeel. Bijna alle prematuurtjes die ik ken hebben moeite door reflux en spugen, het zal wel iets met het niet volgroeid zijn vanwege de vroeggeboorte te maken hebben.

Gewoon lekker op verzoek geven, niet te grote porties, de ondergrens in gedachten houden, vaak bij je zelf aanleggen om te blijven oefenen, en iets indikken met JBPM. Bedje een klein beetje schuin en na de voeding lang hoog op de arm op te boeren, vaak tijdens de voeding pauzes inlassen om te boeren.

7. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Het JBPM is niet goed gevallen bij hem... Na het flesje de hele middag gehuild en hij moest steeds kokhalzen, echt heel zielig. Het flesje daarna weer "gewoon" gegeven en daarna was hij weer een vrolijke baby. Het spugen valt vandaag weer mee. Ik kijk het nog even aan zonder JBPM, maar goed rechtop houden na het eten en goed boeren lijkt iets te helpen. Vannacht heeft hij 2x heerlijk aan mijn borst gedronken! Deed hij dat overdag ook maar zo goed...

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat een winst dat het ' nachts al lukt!

Mijn dochter was dysmatuur, en kreeg de eerste week of tien toch al snel 8 à 10 voedingen per 24 uur. Ik deed altijd aanleggen, kolven en wat ik gekolfd had met vingervoeding geven.

Met vaker een kleinere portie hoef je niet in te dikken om spugen te voorkomen.

Deel Deze Pagina